Daria Skrevet 5. mars 2008 #4601 Del Skrevet 5. mars 2008 Tror aldri jeg hart tenkt på å tørke støv av bøkene mine Skylder på at jeg flytter så ofte, så det er begrenset hvor mye støv som rekker å legge seg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 5. mars 2008 #4602 Del Skrevet 5. mars 2008 Jeg er forresten klar for å diskutere Boktyven. Er du? Ja, om jeg husker noe av den Kan forøvrig inrømme at det er første gang jeg har tørket så grundig støv av en bokhylle uten at det har vært flytting involvert. Men så er det også første gang jeg har bodd så lenge av gange på et sted Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fresi Skrevet 5. mars 2008 #4603 Del Skrevet 5. mars 2008 Jeg hadde bestemt meg for å ikke kjøpe noe på Mammutsalget i år da kontoen er i en sørgelig forfatning. I et svakt øyeblikk klarte jeg likevel å røske med meg fire kokebøker. To av dem bortimot ubrukelige, men billige . Og kremt, jeg har glemt å lese ferdig Boktyven. Jeg hoppet fra Anna Gavalda (?) halvlest til Boktyven (såvidt påbegynt) til katastrofefysikken (halvveis) til Vi, de druknede (akkurat påbegynt). Litt kaotisk lesing i det siste, dessverre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 8. mars 2008 Forfatter #4604 Del Skrevet 8. mars 2008 Tror aldri jeg hart tenkt på å tørke støv av bøkene mine Skylder på at jeg flytter så ofte, så det er begrenset hvor mye støv som rekker å legge seg... Men jeg synes faktisk det legger seg forbausende lite støv på mine. Ja, om jeg husker noe av den Kan forøvrig inrømme at det er første gang jeg har tørket så grundig støv av en bokhylle uten at det har vært flytting involvert. Men så er det også første gang jeg har bodd så lenge av gange på et sted Da skal jeg skrive anmeldelse i dag Jeg hadde bestemt meg for å ikke kjøpe noe på Mammutsalget i år da kontoen er i en sørgelig forfatning. I et svakt øyeblikk klarte jeg likevel å røske med meg fire kokebøker. To av dem bortimot ubrukelige, men billige . Og kremt, jeg har glemt å lese ferdig Boktyven. Jeg hoppet fra Anna Gavalda (?) halvlest til Boktyven (såvidt påbegynt) til katastrofefysikken (halvveis) til Vi, de druknede (akkurat påbegynt). Litt kaotisk lesing i det siste, dessverre Hva synes du om bøkene du leser da? Katastrofefysikken tiltalte i hvert fall meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 8. mars 2008 Forfatter #4605 Del Skrevet 8. mars 2008 Våkne etter masse søvn, døsig og blid + En presskanne med god kaffe fra fjernere strøk + Hjemmelaget brød til frokost + Ane Brun på stereoen + To stykk like søvnige puser som sniker seg inn i armkroken og myser med øynene = En fabelaktig lørdags formiddag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 9. mars 2008 #4606 Del Skrevet 9. mars 2008 Kjenner den gode helgestemningen på kroppen når jeg leser dette. Håper søndagen er like fin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Audrey Horne Skrevet 11. mars 2008 #4607 Del Skrevet 11. mars 2008 Ane Brun på stereoen Den nye? I såfall; hva synes du? Jeg lurer nemlig på å kjøpe, ser den har fått gode kritikker. Det nærmer seg påske, har du eller noen her inne boktips? Gjerne noe passe lettlest og underholdende . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 15. mars 2008 Forfatter #4608 Del Skrevet 15. mars 2008 Den nye? I såfall; hva synes du? Jeg lurer nemlig på å kjøpe, ser den har fått gode kritikker. Det nærmer seg påske, har du eller noen her inne boktips? Gjerne noe passe lettlest og underholdende . Ikke den nye, den har jeg ikke skaffet meg. Jeg hører en del på A Temporary Dive (er det ikke det den heter?) i stedet. Det er forresten en halv evighet siden jeg har kjøpt musikk. Nå har jeg lyst på den nye Susanne Sundfør-innspillingen med førsteopptakene. Høres spennende ut Og bok: Er det krim du er ute etter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 15. mars 2008 Forfatter #4609 Del Skrevet 15. mars 2008 Markus Zusak: Boktyven I denne boken er det Døden som forteller historien om Liesel og familien hennes i Nazi-Tyskland. Liesels foreldre er i konsentrasjonsleir, og hun vokser opp hos fosterforeldrene: Den strenge Rosa og myke Hans. Liesel elsker bøker, en sjelden luksus i dette samfunnet. Hun ender derfor med å stjele bøker, og bøkene og litteraturens verden blir en stor trøst for henne. I begynnelsen kunne jeg ikke fordra denne boken. Det var noe med fortellergrepet, at Døden skulle fortelle, som jeg syntes ble pompøst. Fortellerteknikken er også uvant, fortellerstemmen griper veldig tydelig inn i handlingen støtt og stadig, og han henvender seg direkte til leseren. Jeg syntes også romanen virket nattsvart, med krig, en brutal fostermor, og død hele tiden. Sakte, men sikkert endret jeg imidlertid mening. Det kommer glimt av lys inn i handlingen. Fostermoren røffe omgangstone er hennes form for kjærlighet. Fosterfarens rørende svakhet for Liesel. Den unge jøden de gjemmer i kjelleren. Og etterhvert som jeg begynte å like handlingen ble også fortelleren mindre irriterende. Til slutt syntes jeg boka var veldig bra, faktisk. Anbefales derfor Arne Dahl: Dødsmesse Et gisseldrama finner sted i en norsk bank i Stockholm. Et av gislene er en av politietterforskernes ekskone. Ranerne har tatt med store mengder eksplosiver inn i banken, men de oppfører seg merkelig. Hva er de egentlig ute etter? Dette er bare starten av handlingen, men mer kan nesten ikke røpes. Når det er sagt, hadde det vel ikke vært så farlig å røpe noe heller, for etter min mening var dette temmelig kjedelig. La oss si det slik at det ikke dreier seg om et ordinært bankran, men motivet er usannsynlig for meg, skjult i en smørje av russere, nazi-Tyskland, sikkerhetsnettverk og millioner. Hold dere unna denne her. Chelsea Cain: Ondskapens hjerte Etterforsker Archie Sheridan har vært borte fra arbeidet i to år etter sin forrige sak. Der jaktet han etter en seriemorder, Gretchen, som endte med å torturere ham grusomt, for så å overraskende nok la ham slippe løs. Torturen har ført til at Archie er pillemisbruker, og svært lite klar for den nye seriemordersaken han blir overtalt til å etterforske. Denne gangen er det unge jenter som bestialsk drepes. Parallelt med dette har vi en ung journalist, Susan, som følger Archie og etterforskningen. Hun skjønner at Archie har blitt enormt preget av Gretchen, samtidig som de nærmer seg seriemorder nummer to. Litt rørete forklart kanskje, men denne boken er faktisk veldig spennende. Når det er sagt, er den også den mest groteske krimmen jeg har lest, definitivt ikke for de lettskremte. Her er det inngående torturbeskrivelser av det svært bestialske slaget, og til tider blir det for mye. Likevel er det altså en spennende krim med en ny vri. Ann Cleeves: Svart som ravnen Krimroman fra Shetland. En ung jente blir funnet drept. Rett før drapet besøkte hun og en venninne en gammel, noe mentalt tilbakestående, einstøing som mistenkes for drapet. Etterforskningen fører oss rundt til forskjellige miljøer på Shetland og knyttes etterhvert til det uløste drapet på en ni år gammel jente mange år tidligere. Dette er en krim av det mer uskyldige slaget. Shetland er jo ikke verdens mest hardbarkede miljø, men gjør seg godt siden det er så eksotisk innen litteraturens verden. Her er lite vold, men den er likevel spennende. Jeg likte denne godt. Johan Theorin: Skumringstimen Dette er også en krimroman fra et øysamfunn. Denne gangen befinner vi oss på Öland. På 1970-tallet forsvant en gutt fra hjemmet sitt, og han ble aldri mer funnet. I nåtiden får guttens bestefar tilsendt guttens sandal, lenge etter at alle har gitt opp å løse saken. Bestefaren, Gerlof, får datteren (dvs guttens mor) til å komme til Öland, og sammen forsøker de å løse saken på nytt. Det er imidlertid ikke alle som setter pris på at noen begynner å grave i saken igjen, og mystiske ting skjer. Denne romanens store styrke er hovedpersonene. Gerlof er detektiven i historien, og han er en åtti år gammel mann som ikke kommer seg rundt ved egen hjelp. Han er forbausende snarrådig, og original som etterforsker. Julia, guttens mor, er også interessant. Hun er et menneske på randen av sammenbrudd og alkoholisme, og gir et godt bilde av hvordan sorg preger mennesker. Anbefales! Kjetil Try: La de små barn komme til meg Og her har vi etter min mening årets beste påskekrim av de jeg har lest. Etterforsker Rolf Gordon Lykke får en vanskelig sak i fanget. En skuespiller fra teateroppsetningen av Juleevangeliet forsvinner. Kort tid etter dukker innvollene hans opp. Deretter forsvinner en nonne. Etterhvert blir det klart at noen dreper etter stallscenen i Det nye testamente, og at et guttebarn vil bli bortført på julaften. Denne saken krever at Lykke ligger et skritt foran vår bestialske morder, men det er vanskelig. Lykke selv er en interessant mann. Han er lite original i den forstand at han er en sliten, frustrert, eldre politimann, men forfriskende i den forstand at han er gift med en ung kone og har et lite barn. Lykke har aldri skjønt hvorfor denne unge vakre kvinnen har valgt ham, av alle menn. På hjemmebane blir det imidlertid turbulent samtidig som etterforskningen krever Lykkes fulle tilstedeværelse. Dette her er spennende. Try har klart å lage en pageturner, hvor det er vanskelig å la være å begynne på neste kapittel. Les den! Kate Morton: The House at Riverton Dette er en roman som hermer etter eldre gotiske romaner som Jane Eyre, Rebecca, eller nyere som Den trettende fortellingen. Handlingen foregår på godset Riverton, der overklassejentene Hannah og Emmeline vokser opp. Ved dette huset kommer Grace som tjenestepike, og hun involveres i familien. Upstairs/downstairs-problematikken er godt beskrevet her. Ellers er den klassisk gotisk i den forstand at den omhandler umulig kjærlighet og et mysterium. Jeg syntes denne var helt grei. Jeg er i utgangspunktet svak for slike historier om gods, mysterier, tjenerskap og adel, men denne historien hadde jeg rett og slett hørt litt for mange ganger før. Jeg vil karakterisere den som grei underholdning, men ikke så mye mer. Ildefonso Falcones: Havets katedral Her er årets kalkun. Den foregår i Barcelona i middelalderen under byggingen av en katedral, og virker tidvis som en krysning mellom Stormenes tid av Ken Follett og Vindens skygge av Carlos Ruiz Zafón. Ingen av disse romanene er mine favoritter (selv om Folletts er klart best, etter min mening). Dette er så godt som kiosklitteratur: Kvinnene har store mørke øyne, kjoler som framhever deres smale midjer og yppige byster, kjærlighet ved første blikk inntreffer, det er død og fattigdom i en sentimental suppe. For å gi historien et skinn av dybde finnes det lange passasjer om Barcelona i middelalderen. De er visstnok historisk korrekte, men akk så kjedelige. Styr unna! Elizabeth Gilbert: Eat, Pray, Love Og her har vi en perle. Dette er en selvbiografisk fortelling om Elizabeth Gilberts livskrise og påfølgende lærdommer. Gilbert går gjennom en deprimerende skilsmisse hjemme i New York, og finner seg plutselig i tvil om sin eksistens og hva hun skal bruke livet sitt på. Hun bestemmer seg derfor for å gjøre ting hun har drømt om å gjøre, men aldri tort å gjennomføre. Hun vil reise i et år, først fire måneder i Roma (Eat), deretter fire måneder i India (Pray), til sist fire måneder på Bali (Love). På denne måten lever hun først livsnyterens liv, deretter et strengt, introvert liv, og til sist prøver hun å kombinere disse to på Bali. Da jeg leste om denne boken var jeg i begynnelsen redd for at dette var pseudospirituell reise med mye patos, og jeg ser stadig at den kan høres sånn ut. Men det er veldig feil, og jeg likte denne boken enormt. Gilbert virker som et sjeldent sympatisk menneske, hun er lite selvhøytidelig og full av humor. Dessuten er forandringene hun gjennomgår svært troverdig beskrevet, og på ingen måte forenklet og glorifisert. Sorgen etter skilsmissen er der, og hun skildrer problemene sine på en svært gjenkjennelig måte. Boken er krydret med en rekke herlig humoristiske episoder fra reisene. Jeg vil anbefale denne boken til alle! En ikke dum effekt av boken er at jeg nå har fryktelig lyst til å reise til Bali André Gorz: Brev til D Denne boken fanget min oppmerksomhet på grunn av en svært god anmeldelse. Det er en selvbiografisk historie om forholdet mellom Gorz og hans kone Dorine. De begikk selvmord sammen i september 2007, fordi Gorz ikke orket tanken på å leve uten sin kone, som på dette tidspunktet var dødssyk. Et år før selvmordet skrevet han denne boken om deres kjærlighet. Det høres rørende ut, og er det tidvis også. Men jeg finner at historien er rørende på grunn av selvmordet man vet kom etterpå, som selvstendig verk lever ikke denne boken godt. Det skyldes at det er vanskelig å beskrive et virkelig forhold. Tidvis blir det for privat og får meg som leser til å føle meg som en kikker. I blant er boken rett og slett for kjedelig, fordi Gorz bruker en del tid til å fortelle om sin karriere og forbilder innen filosofi. Nei, jeg ble litt skuffet over denne selv om boken ikke er dårlig, heller. Mary Higgins Clark: I Heard That Song Before Denne krimromanen leste jeg på ferie, og til det funket den greit. Men den er ikke noe særlig mer en tidtrøyte. Som barn er Kay datter av vaktmesteren på Carrington-familiens gods. En kveld Kay er på godset forsvinner atten år gamle Susan Althorp, og Carrington-familiens arving, Peter Carrington, mistenkes for å ha drept henne. Over tjue år senere treffer Kay Peter, og de forelsker seg i hverandre og gifter seg. I mellomtiden har Peter vært gift tidligere, og denne konen har også dødd en brå død. Rett etter Kay og Peters bryllupsreise blir Peter arrestert, mistenkt for drapene. Dette er altså svært lite troverdig. Hurtigromansen mellom Kay og Peter er enormt usannsynlig. Det er også Kays alltid like store tiltro til Peters uskyld. Og etterforskningen er ikke særlig interessant, der den sveiper innom forfyllede overklassemennesker i økonomisk krise. Jeg valgte denne fordi det var omtrent den eneste engelske romanen jeg fant der jeg var på ferie, og det er også den eneste grunnen til å velge denne boken. Et pluss er at jeg fikk lest en roman av Clark. Hun er jo populær, og jeg synes alltid det er interessant å skjønne slike suksesser. I dette tilfellet skjønner jeg ikke suksessen, men det var da godt for noe... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 15. mars 2008 Forfatter #4610 Del Skrevet 15. mars 2008 Puh Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 16. mars 2008 Forfatter #4611 Del Skrevet 16. mars 2008 Jeg er veldig fornøyd med min nye, lille plan. Jeg skal på en svipptur ned på kontinentet i sommer, og da skal jeg kjøpe denne fantastiske saken! Til halv pris! Jeg skal jammen sjekke litt hva interiørting jeg ønsker meg koster i utlandet. Jeg ante f.eks. ikke at de kan finne på å ta seg dobbelt så mye betalt for denne her. Leste ut ny bok i går: Barbara Gowdy: Hjelpeløs Alenemoren Celia har en datter, Rachel, på ni år som er ubeskrivelig vakker. Dette har også verkstedeieren Ron lagt merke til, og i kaoset under et strømbrudd kidnapper han henne og har henne i et rom han har innredet i kjelleren. Denne romanen gir en bonus til de som har lest John Fowles' Samleren, da plottet er forbausende likt. Coveret har til og med en sommerfugldetalj. Den forfatteren Gowdy minner meg mest om, er imidlertid Alice Hoffmann, som jeg liker veldig godt. Interessant bekjentskap altså. Og boken anbefales. Forfatteren har stor psykologisk innsikt: Desperasjonen til moren og motivene og rettferdiggjøringen til Ron er godt skildret. Rons forhold til Rachel er også gnistrende skildret: betattheten overfor henne, men samtidig også klønetheten og samvittigheten. Les! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 16. mars 2008 Forfatter #4612 Del Skrevet 16. mars 2008 Ønskeliste til hjemmet: Denne telysholderen, med glass i grått, hvitt og rosa Dette kuskinnet Denne kommoden Dette saueskinnet Denne skjellampen Disse håndklærne (føles forresten utrolig mye mer naturlig å si håndklene, kan man det? :klø Heldigvis elsker jeg å ønske meg ting, og kjøper forholdsvis lite. Disse tingene kan jeg ønske meg, og demed glede meg over/til, lenge framover Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Audrey Horne Skrevet 16. mars 2008 #4613 Del Skrevet 16. mars 2008 Takk for gode bokanmeldelser (som vanlig ). Jeg tror jeg skal kjøpe Chelsea Cain til påske, hørte en god anmeldelse av den på P2 også forleden dag. Jeg skal jobbe mandag og tirsdag, men så har jeg en ganske lang og god påskeferie som skal tilbringes i byen . Hva med deg? Planer for påsken? Ser du er på innredningskjøret. Jeg har også lyst på nye ting, men jeg vet ikke helt hva jeg har lyst på og det jeg har lyst på bør også passe lommeboken. Jeg har en Malm-kommode fra IKEA og den er jeg veldig fornøyd med. Skuffene er dype og de glir godt. Liker også designet, blir ikke lei av den. Ha en fin søndag, Ciara . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 16. mars 2008 Forfatter #4614 Del Skrevet 16. mars 2008 Takk for gode bokanmeldelser (som vanlig ). Jeg tror jeg skal kjøpe Chelsea Cain til påske, hørte en god anmeldelse av den på P2 også forleden dag. Jeg skal jobbe mandag og tirsdag, men så har jeg en ganske lang og god påskeferie som skal tilbringes i byen . Hva med deg? Planer for påsken? Ser du er på innredningskjøret. Jeg har også lyst på nye ting, men jeg vet ikke helt hva jeg har lyst på og det jeg har lyst på bør også passe lommeboken. Jeg har en Malm-kommode fra IKEA og den er jeg veldig fornøyd med. Skuffene er dype og de glir godt. Liker også designet, blir ikke lei av den. Ha en fin søndag, Ciara . Jeg tror du kan like Chelsea Cain Jeg skal også jobbe mandag og tirsdag, og så drar vi på hytta tirsdag kveld. Deilig, gleder meg veldig til deg. Jeg er utrolig glad i påsken, og satser på mange timer utendørs i sola + masse appelsiner Jeg har lyst på mye, og alt passer ikke lommeboken. Men da får man spare. Jeg synes det er sjarmerende, jeg Litt mer tilfredsstillende å få seg noe nytt når man har gledet seg. Så bra du liker Malm. Jeg har lyst på to ved siden av hverandre for ekstra lagringsplass. Synes også de er fine og stilrene. Og da kan jeg ha ting oppå kommodene, som speil etc. Det skal nok bli bra! God søndag fra en Audrey til en annen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 17. mars 2008 #4615 Del Skrevet 17. mars 2008 Markus Zusak: Boktyven I denne boken er det Døden som forteller historien om Liesel og familien hennes i Nazi-Tyskland. Liesels foreldre er i konsentrasjonsleir, og hun vokser opp hos fosterforeldrene: Den strenge Rosa og myke Hans. Liesel elsker bøker, en sjelden luksus i dette samfunnet. Hun ender derfor med å stjele bøker, og bøkene og litteraturens verden blir en stor trøst for henne. I begynnelsen kunne jeg ikke fordra denne boken. Det var noe med fortellergrepet, at Døden skulle fortelle, som jeg syntes ble pompøst. Fortellerteknikken er også uvant, fortellerstemmen griper veldig tydelig inn i handlingen støtt og stadig, og han henvender seg direkte til leseren. Jeg syntes også romanen virket nattsvart, med krig, en brutal fostermor, og død hele tiden. Sakte, men sikkert endret jeg imidlertid mening. Det kommer glimt av lys inn i handlingen. Fostermoren røffe omgangstone er hennes form for kjærlighet. Fosterfarens rørende svakhet for Liesel. Den unge jøden de gjemmer i kjelleren. Og etterhvert som jeg begynte å like handlingen ble også fortelleren mindre irriterende. Til slutt syntes jeg boka var veldig bra, faktisk. Anbefales derfor Jeg var også litt iritert på boka i starten, men ble veldig raskt grepet av den. Kjærligheten til bøker og lesekunsten treffer selvfølgelig en bok-elsker midt i hjertet, og jeg kan levende forestille meg at jeg ville ha gjort det samme som Liesel for å få tak i noe nytt å lese. Det mest facinerende synes jeg likevel er at boken egentlig langt på vei har en positiv tone, enda den beskriver krig, død og elendighet. Jeg har som sagt glemt noen av detaljene fra boken, og jeg har den heller ikke tilgjengelig for å bla i så jeg kan minne meg selv på ting jeg burde ha kommentert, for jeg likte boken så godt at jeg har lånt den bort. Dermed er det vel heller ingen tvil om at jeg er helt enig med deg Ciara i at dette er en bok å anbefale til andre! Håper du får en fin påskeferie på hytta, og at det slår til med fint vær så du får nyte appelsinene i hytteveggen. Og blir det ikke sol er jeg sikker på du har med tilstrekkelig mange bøker til at du klarer å kose deg uansett! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 22. mars 2008 #4616 Del Skrevet 22. mars 2008 (endret) Elizabeth Gilbert: Eat, Pray, Love Denne siklet jeg på hos Norli for ikke så lenge siden, ble ikke mindre fristet nå... Forøvrig inneholdt min påskelesning også en sterk kandidat til årets kalkun: Den mye omtalte Frognerfitter. Jeg trodde den var dårlig, og jeg hadde helt rett... Endret 22. mars 2008 av Daria Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 25. mars 2008 Forfatter #4617 Del Skrevet 25. mars 2008 Jeg var også litt iritert på boka i starten, men ble veldig raskt grepet av den. Kjærligheten til bøker og lesekunsten treffer selvfølgelig en bok-elsker midt i hjertet, og jeg kan levende forestille meg at jeg ville ha gjort det samme som Liesel for å få tak i noe nytt å lese. Det mest facinerende synes jeg likevel er at boken egentlig langt på vei har en positiv tone, enda den beskriver krig, død og elendighet. Jeg har som sagt glemt noen av detaljene fra boken, og jeg har den heller ikke tilgjengelig for å bla i så jeg kan minne meg selv på ting jeg burde ha kommentert, for jeg likte boken så godt at jeg har lånt den bort. Dermed er det vel heller ingen tvil om at jeg er helt enig med deg Ciara i at dette er en bok å anbefale til andre! Håper du får en fin påskeferie på hytta, og at det slår til med fint vær så du får nyte appelsinene i hytteveggen. Og blir det ikke sol er jeg sikker på du har med tilstrekkelig mange bøker til at du klarer å kose deg uansett! Morsomt at vi hadde lik oppfatning. Helt enig med deg i at den optimistiske grunntonen er interessant sett i lys av den dystre handlingen. Håper du har hatt en fin påske! Denne siklet jeg på hos Norli for ikke så lenge siden, ble ikke mindre fristet nå... Forøvrig inneholdt min påskelesning også en sterk kandidat til årets kalkun: Den mye omtalte Frognerfitter. Jeg trodde den var dårlig, og jeg hadde helt rett... I know! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 25. mars 2008 Forfatter #4618 Del Skrevet 25. mars 2008 Hjemme igjen etter påskeferie. Vi har hatt det veldig fint! Skikkelig hytteliv, med skiturer, solvegg, appelsiner og kvikklunsj. Utrolig deilig å sitte småsliten foran peisen om kvelden med et glass rødvin Og så er det akkurat like deilig å komme hjem igjen. Hjem til ordentlig toalett, dusj, oppvaskmaskin og annen hverdagsluksus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 29. mars 2008 Forfatter #4619 Del Skrevet 29. mars 2008 Irvin Yalom: Dobbeltspill i sjeledypet Ernest Lash er en ung, lovende terapeut. Som pasient har han hatt en mann ved navn Justin som aldri har klart å gå fra sin kone og deres destruktive ekteskap. Plutselig en dag, etter flere års terapi, har Justin tatt spranget og gått fra henne. Dette utløser hovedhandlingen i denne boken. For Justins kone er av den hevngjerrige sorten, og etter hun har ødelagt alle eiendelene han er glad i, finner hun ut at det mest sårende vil være å angripe terapeuten hans. Og det skal hun gjøre ved å bytte navn, starte i terapi hos Ernest selv og forføre ham slik at han mister bevillingen (og dermed ikke kan behandle Justin mer). Veldig interessant bok, dette her. Mye av den er dialog mellom terapeut og pasient, så må man må ha en interesse for psykologi for å orke. Men har man det, er denne boka midt i blinken. Den skildrer psykiateres tankegang, deres forhold ti pasienter, deres forhold seg i mellom, og deres private forhold (som slett ikke er noe "riktigere" enn andres, om noen skulle tro det...). Anbefales! Her i huset er det en deilig lørdag. Håper jeg straks får hentelapp fra Posten slik at jeg kan løpe og hente nye Dermalogica-produkter før det stenger. Jeg skal på fest i kveld og gleder meg til å bruke min nydelige, nyinnkjøpte kjole I tillegg holder jeg på med to frilansoppdrag som tar litt tid. Men det er veldig gøy da! God helg, alle sammen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 31. mars 2008 #4620 Del Skrevet 31. mars 2008 Så spennende med frilansoppdrag! Du får passe på at du ikke sliter deg ut da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå