Ciara Skrevet 3. november 2007 Forfatter #4461 Del Skrevet 3. november 2007 Det gjør jeg, Fresi. Fikk nyheten i går, og har allerede smilt av denne personen flere ganger. Det er et menneske jeg er fryktelig glad i, og som jeg har enormt mange morsomme minner av. Og jeg tar meg selv i å ville skratte litt også, over alt det morsomme denne personen har funnet på. Virkelig et perlemenneske med enorme mengder humor. Og det skal bli trist når h*n er borte, men gud bedre så mye fint vi har hatt sammen Det hjelper. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 6. november 2007 #4462 Del Skrevet 6. november 2007 Fresi skrev: (Jeg får ofte en intens trang til å bryte normer når jeg snakker med sånne, og for eksempel legge ut med stor entusiasnme om reality og TVNorge filmer og denslags ) Det synes jeg du skal gjøre For all del, folk må se på det de vil, men å la være å se på noe fordi det ikke er like intellektuelt nok, er i mine øyne like latterlig som å følge klesmoter slavisk. Man blir jo mer opptatt av imaget enn av hva man faktisk ønsker. Fresi skrev: Siden du nevnte franske intellektuelle, kan jeg nevne at jeg kom over en kronikk i Aftenposten forleden som såvidt jeg husker dreide seg om enda en ny trend, nemlig kunsten å snakke og skrive om bøker en ikke har lest. En fransk psykoanalytiker hvis navn jeg ikke husker har angivelig skrevet en bok om dette - som en slags trøst til franske intellektuelle eller noe lignende. (Og muligens var det et snedig poeng i kronikken at dens forfatter igjen ikke hadde lest den franske boken og så videre, men det fikk jeg ikke med meg da jeg ikke rakk å lese den ferdig.) Forfatteren mente visst også at den ideelle litterære diskusjon var mellom mennesker hvor ingen av den hadde lest boka -først da fikk man en virkelig åpen diskusjon... Jeg hevder -helt uten å ha lest nevnte bok -at keiseren er naken... Ciara skrev: Det ER en utfordring å holde femti kvadrat ryddig og luftig, ja. Krever en del jobb å holde det vedlike, rotet har en tendens til å tyte ut av skap og skuffer Nå må jeg få alt på plass første -også en utfordring når man har nesten halvert boplass -for ikke å snakke om skapplass... Men i dag kommer de etterlengtede hyller, og bord og sofaer kommer plass der de hører hjemme, så går det seg vel til etterhvert... Ciara skrev: Dette er en avslappende helg, men ikke så hyggelig som jeg skulle ønske. Et familiemedlem av meg ligger for døden Det er et eldre menneske, og det kommer egentlig ikke uforberedt. Men det er rart med det, slike ting blir alltid sjokkerende og trist likevel. Nå håper jeg bare at h*n får slippe så snart som mulig, for vedkommende har det ikke godt nå. En telefon om at det er over hadde egentlig vært det beste for alle parter, selv om jeg kommer til å bli utrolig lei meg Uff, så trist. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 6. november 2007 #4463 Del Skrevet 6. november 2007 Ciara skrev: Det gjør jeg, Fresi. Fikk nyheten i går, og har allerede smilt av denne personen flere ganger. Det er et menneske jeg er fryktelig glad i, og som jeg har enormt mange morsomme minner av. Og jeg tar meg selv i å ville skratte litt også, over alt det morsomme denne personen har funnet på. Virkelig et perlemenneske med enorme mengder humor. Og det skal bli trist når h*n er borte, men gud bedre så mye fint vi har hatt sammen Det hjelper. Den typen minner er så utrolig gode å gå tilbake til i den situasjonen man er nå, og jeg er sikker på at vedkommende ønsker å bli husket med glede og gode minner Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 10. november 2007 Forfatter #4464 Del Skrevet 10. november 2007 I kveld er jeg alene hjemme, og jeg benytter anledningen til å skjemme bort meg selv. Jeg har åpnet en flaske hvitvin, Petit Bourgeois (veldig god), og holder på lage salat med chèvre og honningvalnøtter. Nam, nam! Så har jeg kjøpt potetgull og planlegger å tilbringe resten av kvelden foran tven eller med nesen i en bok. Deilig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Audrey Horne Skrevet 10. november 2007 #4465 Del Skrevet 10. november 2007 Høres ut som en fin kveld, Ciara. Honningvalnøtter høres spennende ut; kjøper du de slik eller heller du honning over valnøtter? Jeg har fått siste Larsson i hus, og har en thaisuppe med scampi og kamskjell klar om litt. Rødvinen befinner seg allerede i glasset Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 10. november 2007 Forfatter #4466 Del Skrevet 10. november 2007 Heller honning over valnøtter bare De gjør seg til chèvre, fordi det litt søte balanserer den lille skarpheten som finnes i osten. Så du har fått den siste Stieg Larsson allerede? Hvor bestilte du den? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 10. november 2007 Forfatter #4467 Del Skrevet 10. november 2007 Kan jeg forresten få oppskrift på thaisuppe med scampi og kamskjell? Hørtes nydelig ut Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Audrey Horne Skrevet 10. november 2007 #4468 Del Skrevet 10. november 2007 Jeg er medlem i Bokklubben Nye Bøker hvor denne er hovedbok denne måneden. Den kom med posten i dag . Jeg lager suppen på slump men her er en cirka oppskrift: 500 ml kokosmelk og 500 ml fiskebuljong kokes opp sammen med 1 stilk banket sitrongress 2 ss revet ingefær 1 lime, både skall og juice 1 hakket chili 2 fedd revet hvitløk 2 ss Nam Plah (fiskesaus, du får kjøpt denne "overalt") Tilsettes i suppes og lar den småkoke 5-10 min Og så: rå scampi kamskjell bønnespirer sopp (shitake er godt) rødløk i tynne skiver gulrot i lange, tynne staver (du kan selvfølgelig bruke de grønnsakene du vil ) Dette skal ikke koke lenge, bare bittelitt . Grønnsakene skal være sprø, og skalldyrene behøver ikke lenge tiden før de er møre og gjennomkokte. Helt til slutt tar du i en håndfull, fersk koriander. Om du synes suppen er lite salt kan du ta i litt ekstra Nam Plah. ps. sitrongresset skal ikke spises, du kan ta ut stilken før servering. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 10. november 2007 Forfatter #4469 Del Skrevet 10. november 2007 Denne skal jeg jammen prøve Tusen takk! Grunnen til at jeg spør om Larsson er at den har fått sperrefrist til 15. november. Dvs at ingen har lov til å selge boken før, eller sende den så tidlig at kunder har den før denne datoen. Mao opererer ikke Bokklubben etter reglene... Men fint for deg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Audrey Horne Skrevet 10. november 2007 #4470 Del Skrevet 10. november 2007 Ciara skrev: Denne skal jeg jammen prøve Tusen takk! Grunnen til at jeg spør om Larsson er at den har fått sperrefrist til 15. november. Dvs at ingen har lov til å selge boken før, eller sende den så tidlig at kunder har den før denne datoen. Mao opererer ikke Bokklubben etter reglene... Men fint for deg Aha, det visste jeg ikke. Men som du sier, fint for meg . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 10. november 2007 Forfatter #4471 Del Skrevet 10. november 2007 Interiør: Denne tapeten vil jeg ha: http://www.eyemag.se/core/main.php?&SI...e8999cf718b394e, se side 10. Synes den er lekker! Dette badekaret: http://www.dittnyebad.no/index.php?action=...=item&id=45 Denne lampen: http://www.casanovafurniture.dk/shop/collage-gulv-833p.html Disse puffene (de små): http://ohgizmo.com/2006/09/26/livingstones-furniture/ Disse koppene: http://www.menu.as/Default.asp?ID=2793 Men tror dere jævlene fra Hamar har ringt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
irma Skrevet 10. november 2007 #4472 Del Skrevet 10. november 2007 Her var det mye lekkert Ciara...de koppene tror jeg rett og slett jeg må sjekke ut-kanskje de funker - og kaffelatten til frokost holder seg varm litt lenger! Spm til Audrey: hviken type kokosmelk bruker du i den suppa? jeg syns de er så forskjellige alle disse boksene spes mtp hvor mye kokos-smak det blir - noenganger blir det too much å bruke en hel boks God helg til dere begge! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nigo-san Skrevet 10. november 2007 #4473 Del Skrevet 10. november 2007 Høres ut som en koselig (og velsmakende) kveld! Tror jammen jeg må prøve en salat med slike ingredienser, det høres nydelig ut! Jeg forstår at livet er litt både-og for tiden... til deg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 10. november 2007 Forfatter #4474 Del Skrevet 10. november 2007 irma skrev: Her var det mye lekkert Ciara...de koppene tror jeg rett og slett jeg må sjekke ut-kanskje de funker - og kaffelatten til frokost holder seg varm litt lenger! Spm til Audrey: hviken type kokosmelk bruker du i den suppa? jeg syns de er så forskjellige alle disse boksene spes mtp hvor mye kokos-smak det blir - noenganger blir det too much å bruke en hel boks God helg til dere begge! Jeg har slike termokopper fra før, men i annet mønster: http://idenova.imaker.no/data/b/0/00/19/6_24003_0.jpg De er veldig gode. Kalde på utsiden og gode og holde i. Og utrolig fine, synes jeg selv! Men de i Forest-mønster er om mulig enda finere, så jeg tror jeg skal ha noen av disse også. De matcher jo hverandre, så uansett stilige på bordet. Kokosmelk: Jeg bruker mye av det, og jeg bruker hvilken type som helst uten å merke forskjell, ærlig talt. Synes aldri det er noe problem med en hel boks (men du kan jo prøve de små, sorte boksene?) - glad i kokosmelk Nigo-san skrev: Høres ut som en koselig (og velsmakende) kveld! Tror jammen jeg må prøve en salat med slike ingredienser, det høres nydelig ut! Jeg forstår at livet er litt både-og for tiden... til deg! Det er veldig godt! Og ja, her er det opp og ned, men sånn er livet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 11. november 2007 Forfatter #4475 Del Skrevet 11. november 2007 Man kan se på kattene nå at det snart er vinter. Storepus har fluffet seg opp skikkelig, og når han sitter ser han omtrent ut som en snømann med sine tre trillrunde sirkler oppå hverandre. Hadde det ikke vært for at det stikker ut en hale bak. Fryktelig søt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fresi Skrevet 11. november 2007 #4476 Del Skrevet 11. november 2007 Min katt har plutselig også fått en anseelig løvemanke, noe hun vanligvis ikke har. Ser ut som en liten hårball . Søte søte kattene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 11. november 2007 #4477 Del Skrevet 11. november 2007 God søndag Ciara! Hvor selges disse utsøkte termokoppene? Jeg er gressenke om dagen, så da blir det en del lesing. Svigermor kom med "Ligge i grønne enger", og jeg fant ut at jeg like godt kunne lese den siden jeg hadde lest de to første bøkene i triologien. Jeg er ikke imponert. Litt som å se en middelmådig film, det er underholdning men gir ikke så mye mer enn det. Tror ikke jeg orker å si så mye om den. Så har jeg lest "en komikers oppvekst" av Jonas Gardell. En kort liten bok som jeg får intrykk av at er relativt selvbiografisk selv om det ikke er sagt eksplisitt (jeg har ikke googlet intervjuer for å finne ut hva Gardell selv sier om dette...). Jeg liker spesielt hvordan boken gir innblikk i den indre dynamikken i en gruppe barn, hvordan alle har sine problemer, og alle kjemper om en bedre plass på den sosiale rangstigen. Han beskriver det som en kynisk og egosentrisk kamp, noe som stemmer godt overens med mine egne minner fra den tiden. Han skildrer de ulike personene godt, og man får et godt bilde av hvordan de er svært ulike personer som på svert ulike måter forsøker å oppnå det samme, nemlig å bli godt likt. God gammeldags skrape oppover og sparke nedover som blir veldig tydelig. Han beskriver også veldig godt hvordan dette er det som får hovedpersonen (og kanskje han selv) til å bli komiker, og hvordan ønsket om å bli godt likt også henger igjen i den voksne personen. Kanskje er det nettopp fordi boken setter fingeren på noe som er så "sant" at jeg ikke klarer å like den helt? At den bringer frem litt for ubehagelige minner? Jeg får ingen god følelse av å lese, og jeg var egentlig glad for at boka var så kort og lettlest. Men jeg anbefaler den likevel. Kanskje... Nå er "Stolthet og Fordom" av Jane Austen som ligger på nattbordet. Som jeg har nevnt tidligere abbonerer jeg jo på bøkene i Verdensbiblioteket, men lesingen har egentlig stoppet opp litt. Jeg har nemlig klart det kunststykket å kjøpe samme bok to ganger uten å ha et eksemplar i hus som jeg kan lese. Boken det gjelder er "Brødrene Karamasov" av Fjodor Dostojevskij. Første gang jeg begynte å lese på den ble boken utsatt for en aldri så liten ulykke, der den ble så våt at det etterpå ikke var håp om å redde den. Jeg kastet eksemplaret, og kjøpte selvfølgelig et nytt. Begynte på ny å lese, og kom vel ca halvveis. Hadde boken med på ferie husker jeg, og er rimelig sikker på at den ble trygt med hjem igjen etterpå. Men hvor det ble av den da aner jeg altså ikke. Jeg har lett hele huset rundt, men finner den ingen steder, så jeg begynner neste nå lure på om jeg har glemt dem igjen på et fly eller noe sånn likevel. Skal jeg altså bli nødt til å kjøpe et tredje eksemplar? Jeg kan jo ikke ha hull i hylla, 99 av 100 verdensbibliotekbøker liksom... Dette har i alle fall satt en midlertidig stopper for å lese Verdensbibliotek, har liksom ventet på at den boken jeg holdt på med skulle dukke opp. Men nå har jeg gitt opp, og gått videre til "Stolthet og fordom". Tror jeg må bestille en ny "Brødrene Dostojevskij". Men gjør jeg det dukker vel det forrige eksemplaret opp tenker jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prinsesse på erten Skrevet 11. november 2007 #4478 Del Skrevet 11. november 2007 (endret) Hei Ciara og alle andre. Nå er det jaggu lenge siden jeg har vært på besøk. Først av alt må jeg få si at det var trist med slektningen din som døde. Utrolig leit, men det høres ut som du evner å fokusere på de gode minnene - og det er nok det denne slektningen også ville ha ønsket. I dag har jeg ikke gjort annet enn å lese. Har lånt en bok av Alice Hoffman - Skylight confessions. Og den er foreløpig altoppslukende. :lese: Jeg har lest mens jeg har pusset tenna og jeg har lest mens jeg har lagd middag. Nå begynner jeg nesten å bli litt sår i øynene Noen andre som har lest denne? Jeg kan forresten advare mot Margaret Atwood boken jeg nevnte jeg hadde begynt på, Ciara - The edible woman. Som sagt er det hennes første utgitte roman, og den kom vel en gang på slutten av 60 tallet. For meg ble det en komplett latterlig rødstrømpe-historie der alle kvinneskikkelsene var halvhysteriske og fullstendig irrasjonelle. Hjelpes. Men den hadde vel kanskje sin funksjon en gang. Uansett - nå er antallet bøker jeg aldri har fullført økt til 3 stk. En bok jeg derimot kan anbefale er Tomm Kristiansen sin Afrika en vakker dag. En fin innføring i historien til land som f.eks. Sør Afrika, Rawanda og Sudan. Kristiansen skildrer også enkeltpersoners historie og gir på denne måten Afrika et ansikt. Det som jeg synes gjør boken spesiell er at forfatteren klarer å få frem det vakre og det positive midt i all elendigheten. Det skinner igjennom at han glad i dette kontinentet og at han nærer en dyp respekt for menneskene her. Dessuten skriver han som han snakker - det var nesten som å ha en lydbok. Stemmen hans var i hodet mitt hele tiden Skylight confessions kaller.... Endret 11. november 2007 av Prinsesse på erten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 17. november 2007 Forfatter #4479 Del Skrevet 17. november 2007 Fresi skrev: Min katt har plutselig også fått en anseelig løvemanke, noe hun vanligvis ikke har. Ser ut som en liten hårball . Søte søte kattene Ja, søøøøøte kattene! Fakse skrev: God søndag Ciara! Hvor selges disse utsøkte termokoppene? Jeg er gressenke om dagen, så da blir det en del lesing. Svigermor kom med "Ligge i grønne enger", og jeg fant ut at jeg like godt kunne lese den siden jeg hadde lest de to første bøkene i triologien. Jeg er ikke imponert. Litt som å se en middelmådig film, det er underholdning men gir ikke så mye mer enn det. Tror ikke jeg orker å si så mye om den. Så har jeg lest "en komikers oppvekst" av Jonas Gardell. En kort liten bok som jeg får intrykk av at er relativt selvbiografisk selv om det ikke er sagt eksplisitt (jeg har ikke googlet intervjuer for å finne ut hva Gardell selv sier om dette...). Jeg liker spesielt hvordan boken gir innblikk i den indre dynamikken i en gruppe barn, hvordan alle har sine problemer, og alle kjemper om en bedre plass på den sosiale rangstigen. Han beskriver det som en kynisk og egosentrisk kamp, noe som stemmer godt overens med mine egne minner fra den tiden. Han skildrer de ulike personene godt, og man får et godt bilde av hvordan de er svært ulike personer som på svert ulike måter forsøker å oppnå det samme, nemlig å bli godt likt. God gammeldags skrape oppover og sparke nedover som blir veldig tydelig. Han beskriver også veldig godt hvordan dette er det som får hovedpersonen (og kanskje han selv) til å bli komiker, og hvordan ønsket om å bli godt likt også henger igjen i den voksne personen. Kanskje er det nettopp fordi boken setter fingeren på noe som er så "sant" at jeg ikke klarer å like den helt? At den bringer frem litt for ubehagelige minner? Jeg får ingen god følelse av å lese, og jeg var egentlig glad for at boka var så kort og lettlest. Men jeg anbefaler den likevel. Kanskje... Nå er "Stolthet og Fordom" av Jane Austen som ligger på nattbordet. Som jeg har nevnt tidligere abbonerer jeg jo på bøkene i Verdensbiblioteket, men lesingen har egentlig stoppet opp litt. Jeg har nemlig klart det kunststykket å kjøpe samme bok to ganger uten å ha et eksemplar i hus som jeg kan lese. Boken det gjelder er "Brødrene Karamasov" av Fjodor Dostojevskij. Første gang jeg begynte å lese på den ble boken utsatt for en aldri så liten ulykke, der den ble så våt at det etterpå ikke var håp om å redde den. Jeg kastet eksemplaret, og kjøpte selvfølgelig et nytt. Begynte på ny å lese, og kom vel ca halvveis. Hadde boken med på ferie husker jeg, og er rimelig sikker på at den ble trygt med hjem igjen etterpå. Men hvor det ble av den da aner jeg altså ikke. Jeg har lett hele huset rundt, men finner den ingen steder, så jeg begynner neste nå lure på om jeg har glemt dem igjen på et fly eller noe sånn likevel. Skal jeg altså bli nødt til å kjøpe et tredje eksemplar? Jeg kan jo ikke ha hull i hylla, 99 av 100 verdensbibliotekbøker liksom... Dette har i alle fall satt en midlertidig stopper for å lese Verdensbibliotek, har liksom ventet på at den boken jeg holdt på med skulle dukke opp. Men nå har jeg gitt opp, og gått videre til "Stolthet og fordom". Tror jeg må bestille en ny "Brødrene Dostojevskij". Men gjør jeg det dukker vel det forrige eksemplaret opp tenker jeg Termokoppene selges i kjeder som Tilbords og Rafens Jeg er glad i Jane Austen. Humrer godt og liker bøker fra denne perioden. Ellers måtte jeg le av hullet i samlingen. Jeg er manisk på at alt må være komplett, og blir dypt og inderlig plaget hvis noe mangler Eller hvis noen låner en bok og jeg ikke får den tilbake. Ikke det at det er noe bokmanko her i huset, men jeg takler ikke at bøker forsvinner. Prinsesse på erten skrev: Hei Ciara og alle andre. Nå er det jaggu lenge siden jeg har vært på besøk. Først av alt må jeg få si at det var trist med slektningen din som døde. Utrolig leit, men det høres ut som du evner å fokusere på de gode minnene - og det er nok det denne slektningen også ville ha ønsket. I dag har jeg ikke gjort annet enn å lese. Har lånt en bok av Alice Hoffman - Skylight confessions. Og den er foreløpig altoppslukende. :lese: Jeg har lest mens jeg har pusset tenna og jeg har lest mens jeg har lagd middag. Nå begynner jeg nesten å bli litt sår i øynene Noen andre som har lest denne? Jeg kan forresten advare mot Margaret Atwood boken jeg nevnte jeg hadde begynt på, Ciara - The edible woman. Som sagt er det hennes første utgitte roman, og den kom vel en gang på slutten av 60 tallet. For meg ble det en komplett latterlig rødstrømpe-historie der alle kvinneskikkelsene var halvhysteriske og fullstendig irrasjonelle. Hjelpes. Men den hadde vel kanskje sin funksjon en gang. Uansett - nå er antallet bøker jeg aldri har fullført økt til 3 stk. En bok jeg derimot kan anbefale er Tomm Kristiansen sin Afrika en vakker dag. En fin innføring i historien til land som f.eks. Sør Afrika, Rawanda og Sudan. Kristiansen skildrer også enkeltpersoners historie og gir på denne måten Afrika et ansikt. Det som jeg synes gjør boken spesiell er at forfatteren klarer å få frem det vakre og det positive midt i all elendigheten. Det skinner igjennom at han glad i dette kontinentet og at han nærer en dyp respekt for menneskene her. Dessuten skriver han som han snakker - det var nesten som å ha en lydbok. Stemmen hans var i hodet mitt hele tiden Skylight confessions kaller.... Jeg har lest mye av Alice Hoffman, men ikke den boken. Jeg har heller ikke lest Atwood-boken du nevner, men omtrent alt annet av henne. Og det liker jeg godt, ble nysgjerrig på The Edible Woman nå. Og Afrika en vakker dag vil jeg også lese. Liker slike kunnskapsrike bøker om land og verdensdeler. Mange gode reiseskildringer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 17. november 2007 Forfatter #4480 Del Skrevet 17. november 2007 Jeg har forsømt dagboken min i det siste. Er litt dagboklei, og det er så mye annet som skjer. Men før dere vet ordet av det er jeg masse her igjen Her er det deilig lørdag. Mannen ser på fotballkamp, og jeg pusler rundt i leiligheten. Har vasket litt, og snart er det klart for middag. Og så er det sofasliting som står for tur. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå