Ciara Skrevet 11. august 2007 Forfatter #4201 Del Skrevet 11. august 2007 Jeg har lest i dag: Anne B. Ragde: Ligge i grønne enger Jeg leste de to forrige, og syntes det var underholdende bøker. Derfor måtte jeg også lese den tredje. Den fortsetter der Eremittkrepsene slapp; Torunn prøver å ta over Neshov etter Tors død, Erlend og Krumme gleder seg over barna som er på vei, og Margido lever som før. De kjente ingrediensene som begeistret så mange med de to første bøkene, er altså tilstede også i bok nummer tre. Men synd da, at denne er såpass mye dårligere. Store deler av boken er traurig, personene har jeg mistet mye av sympatien for - kan Torunn og Erlend muligens bli mer selvopptatte? Og handlingen, den surrer og går uten å by på større overraskelser. Og så slutten - den er overhodet ikke tilfredsstillende slik jeg ser det. Da Eremittkrepsene kom lovet Anne B. Ragde at det ikke ville komme en bok nummer tre. Det løftet synes jeg hun burde holdt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fresi Skrevet 11. august 2007 #4202 Del Skrevet 11. august 2007 Jeg synes også sølvfargede fliser høres fint ut, særlig hvis resten er i hvitt og stål/glass (var det ikke det?) Du er forøvrig ganske heldig som har en helt skattefri handyman, altså Jeg har lest veldig lite i ferien, litt Nicole Krauss i tillegg til Harens år og Hundehode (som jeg snart er ferdig med). Alle tre likte jeg godt, dessuten er de ganske så morsomme, hver på sin måte. Og siden du kommenterte drikking i Nigo sin dagbok, skrev jeg først et innlegg der i ren forvirring - det var jo egentlig ment her. Oppsummert er rødvinssesongen startet for min del Jeg har drukket vin i uanstendig store mengder i det siste, hva skal man ellers gjøre da? Den siste uken har jeg dessuten drukket rødvin til maten minst fire av dagene, så jeg er godt i gang med høstforberedelsene (må sies at jeg var bortreist på "skikkelig" ferie den uken da) Ha en god helg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miami Skrevet 11. august 2007 #4203 Del Skrevet 11. august 2007 (endret) Hei Ciara. Her går bøkene unna i ekspressfart som vanlig Jeg knep øynene godt sammen og forsøkte å ikke lese din anmeldelse av Henrik Langelands siste. Den har jeg på bursdagsønskelista mi, så jeg må nok vente noen uker før jeg får lest den. Men så vidt jeg kunne se, likte du den. Høres lovende ut. Jeg nektet lenge å lese Anne B. Ragde, men i sommer har jeg faktisk lest Arsenikktårnet, Berlinerpoplene og Eremittkrepsene. Jeg ble ikke veldig imponert over de to siste Jo visst var det underholdende lesing, men allikevel ble jeg ikke særlig grepet. Jeg leser nok den siste også etterhvert, men den står ikke først på lista mi. I hvertfall ikke etter din dom, andre kritikere har vel heller ikke vært så begeistret. En riktig god helg til Ciara og andre bokdamer Endret 11. august 2007 av Miami Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusle Skrevet 12. august 2007 #4204 Del Skrevet 12. august 2007 Har nettopp fullført Harry Potter and the Order of the Phoenix (ja, jeg er nok litt treg) Meget bra bok. Kan nesten ikke vente med å kjøpe meg the Halfblooded Prince ( er det ikke det som er tittelen da?) Skal se filmen om ikke lenge, men magefølelsen sier meg at jeg blir skuffet. Så, nå har jeg begynt på Anne Holts Presidentens valg, og skal jeg gå utifra det jeg har lest så er jeg litt misfornøyd. Jeg syns ikke den er så bra som de andre hun har skrevet. Anne Holt er en av mine favoritter, og som kan kunsten å fenge i fra første side. Det har hun dessverre ikke klart med denne, men skal iallefall lese den ut:) For ikke lenge siden så kastet jeg meg på hypen og leste en Paulo Coehlo bok - Zahir. Må ærlig talt si at det ikke var noe for meg. Kanskje jeg skal drøye noen år og se om jeg liker den bedre da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 12. august 2007 #4205 Del Skrevet 12. august 2007 Den har jeg lest, og syntes den var ganske bra. Det er ikke min favoritt blant bøkene hennes, Jeg har hørt det motsatte -at det er den beste av de hun har kommet med på en stund... Jeg sluttet å lese Anne Holt for en del bøker siden fordi jeg syntes hun bare ble dårligere og dårligere, men har lurt på om jeg skulle prøve meg på denne. Men den topper ikke akkurat lese-lista, så det blir nok en stund til... Egenlig burde jeg håpe at jeg ikke får så mange tv-kanaler når jeg flytter, tror det kan frigjøre en del tid... Leste forresten et sted (husker ikke hvor i farta, men jeg kan sikkert grave det opp hvis det er ønskelig) at det er krimdebatt i Sverige for tiden, hvor bl.a. Liza Marklund for gjennomgå for dårlig språk. Jeg leste Sprengeren for noen år siden og syntes den var elendig på alle måter, så jeg er lykkelig over at noen endelig er enig med meg. Har aldri skjønt hvorfor den ontrent fikk yatzy i 6'ere... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Starfish Skrevet 13. august 2007 #4206 Del Skrevet 13. august 2007 Nå er det en stund siden jeg har vært her inne. Det har rett og slett ikke vært så mye tid til internett og lesing i det siste. Er ikke ferdig med Alle mine triste horer enda, den fenget meg ikke noe særlig, så den ligger i litteraturkurven på do Var en tur nordover for en ukes tid siden, da måtte jeg selvfølgelig kjøpe mindless entertainment bøker som fly-litteratur. The seven year itch av Rees og Lloyd og Lærer'n av Frank McCourt. Den siste har jeg hatt lyst til å lese en stund. Har vel kommet halvveis i begge to. Kommer vel sterkere tilbake iløpet av høsten tenker jeg. Nå skal jeg shine litt i heimen før jeg prøver å finne/bestemme meg for et navn til den lille siamesergutten vår. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 14. august 2007 Forfatter #4207 Del Skrevet 14. august 2007 Her er det travelt for tiden! Jeg kommer tilbake skikkelig til helgen, fram til da blir det mye jobbing og sosiale aktiviteter. Men så hyggelig at dere stikker innom og holder bokhjørnet i gang! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 16. august 2007 #4208 Del Skrevet 16. august 2007 Jeg er nå ferdig med Helene Uris "De beste blant oss". Jeg likte den ganske bra, spesielt skrivestilen (som faktisk minnet meg om John Irving). Historien var grei, og jeg det satiriske sparket til forsknings- og undervisningsmiljøet på UiO var morsomt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusle Skrevet 16. august 2007 #4209 Del Skrevet 16. august 2007 Jeg er nå ferdig med Helene Uris "De beste blant oss". Jeg likte den ganske bra, spesielt skrivestilen (som faktisk minnet meg om John Irving). Historien var grei, og jeg det satiriske sparket til forsknings- og undervisningsmiljøet på UiO var morsomt. Denne er neste bok ut på listen min. UiO har jeg overhodet ingen kjennskap til, så noe sier meg at denne boken kanskje ikke er helt rett for meg. Nå har jeg lest drøye 100 sider i Presidentens valg, og nei, jeg er ikke fornøyd. Jeg syns den faktisk er litt rotete, og en av grunnene til at jeg har likt Anne Holt så godt er nettopp fordi hun skriver så ryddig, og ikke hopper hit og dit. Jeg leser den uansett ut, så jeg får se om den tar seg opp etterhvert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 16. august 2007 #4210 Del Skrevet 16. august 2007 Jeg har heller ikke noe kjennskap til UiO, men jeg går nå på et annet universitet og begynner å få noe kjennskap til det miljøet sånn generelt. Derfor likte jeg boken veldig godt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusle Skrevet 16. august 2007 #4211 Del Skrevet 16. august 2007 Jeg har heller ikke noe kjennskap til UiO, men jeg går nå på et annet universitet og begynner å få noe kjennskap til det miljøet sånn generelt. Derfor likte jeg boken veldig godt. Går også på et annet universitet. Jeg skal lese den før jeg gjør meg opp en mening hvertfall. Og så får jeg si hva jeg syns etterpå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kira Skrevet 17. august 2007 #4212 Del Skrevet 17. august 2007 (endret) Jeg ble ikke så begeistret for De beste blant oss, den var overflatisk og litt platt selv om det var morsomt med en handling som foregår på Blindern. Derimot gleder jeg meg til å lese Francis Meyers lidenskap. Takk for anmeldelse, Ciara Leser fortsatt Umberto Ecos Foucaults Pendel, men den er ikke egnet til å lese på stranden i 35 grader, så jeg måtte legge den vekk i ferien. Derimot er jeg nesten ferdig med Constance Ring av Amalie Skram, en nydelig og gripende bok. Jeg er tydeligvis i det litt dystre hjørnet for tiden, i og med at jeg har blitt så glad i Skram sine bøker Her hjemme er det imidlertid ganske høstlig, så jeg tar frem Eco igjen. Har du forresten kjennskap til Kunsten å skrive en akademisk oppgave, av samme mann, Ciara? Jeg har fått den anbefalt som en nyttig forberedelse før skriving av en masteroppgave. Ha en strålende helg, alle sammen! Endret 17. august 2007 av Kira Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 18. august 2007 Forfatter #4213 Del Skrevet 18. august 2007 Jeg synes også sølvfargede fliser høres fint ut, særlig hvis resten er i hvitt og stål/glass (var det ikke det?) Du er forøvrig ganske heldig som har en helt skattefri handyman, altså Jeg har lest veldig lite i ferien, litt Nicole Krauss i tillegg til Harens år og Hundehode (som jeg snart er ferdig med). Alle tre likte jeg godt, dessuten er de ganske så morsomme, hver på sin måte. Og siden du kommenterte drikking i Nigo sin dagbok, skrev jeg først et innlegg der i ren forvirring - det var jo egentlig ment her. Oppsummert er rødvinssesongen startet for min del Jeg har drukket vin i uanstendig store mengder i det siste, hva skal man ellers gjøre da? Den siste uken har jeg dessuten drukket rødvin til maten minst fire av dagene, så jeg er godt i gang med høstforberedelsene (må sies at jeg var bortreist på "skikkelig" ferie den uken da) Ha en god helg! Vin i uanstendige mengder høres bra ut. Jeg drikker stadig mye vin, må nå må det snart være skjerpings. Jeg ble nemlig gjenkjent på polet her om dagen Takk for fliseinnspill, nå gleder jeg meg til å ta turen rundt i forskjellige forretninger slik at jeg får sett dem IRL Hei Ciara. Her går bøkene unna i ekspressfart som vanlig Jeg knep øynene godt sammen og forsøkte å ikke lese din anmeldelse av Henrik Langelands siste. Den har jeg på bursdagsønskelista mi, så jeg må nok vente noen uker før jeg får lest den. Men så vidt jeg kunne se, likte du den. Høres lovende ut. Jeg nektet lenge å lese Anne B. Ragde, men i sommer har jeg faktisk lest Arsenikktårnet, Berlinerpoplene og Eremittkrepsene. Jeg ble ikke veldig imponert over de to siste Jo visst var det underholdende lesing, men allikevel ble jeg ikke særlig grepet. Jeg leser nok den siste også etterhvert, men den står ikke først på lista mi. I hvertfall ikke etter din dom, andre kritikere har vel heller ikke vært så begeistret. En riktig god helg til Ciara og andre bokdamer Men Arsenikktårnet, likte du den? Pussig dette her med hva som selger. Nå har hele Norge funnet ut at de skal lese Ragde, selv om det er flust av forfattere som skriver mye bedre. Jaja. Har nettopp fullført Harry Potter and the Order of the Phoenix (ja, jeg er nok litt treg) Meget bra bok. Kan nesten ikke vente med å kjøpe meg the Halfblooded Prince ( er det ikke det som er tittelen da?) Skal se filmen om ikke lenge, men magefølelsen sier meg at jeg blir skuffet. Så, nå har jeg begynt på Anne Holts Presidentens valg, og skal jeg gå utifra det jeg har lest så er jeg litt misfornøyd. Jeg syns ikke den er så bra som de andre hun har skrevet. Anne Holt er en av mine favoritter, og som kan kunsten å fenge i fra første side. Det har hun dessverre ikke klart med denne, men skal iallefall lese den ut:) For ikke lenge siden så kastet jeg meg på hypen og leste en Paulo Coehlo bok - Zahir. Må ærlig talt si at det ikke var noe for meg. Kanskje jeg skal drøye noen år og se om jeg liker den bedre da Anne Holt er det lenge siden jeg har lest - jeg leste Demonens død for kanskje ti år siden? Jeg var ikke særlig imponert, men har heller ikke gitt henne noen ny sjangse, så det er godt mulig jeg ville like henne bedre nå. Paulo Coelho synes jeg ingen burde kaste bort pengene sine på - jeg er altså helt enig med deg OK, så dette er den andre boken jeg glemte å avbestille i sommer. Kjekt å vite litt på forhånd Men da er det kanskje sånn at de bør leses i rekkefølge? Jeg har nemlig samme tendens som din samboer, Ciara, og leser ting i helt vill rekkefølge. Skal forsøke å unngå det denne gangen! Nærmer meg slutten på Fossum-boken, som jo er overraskende kort. Men foreløpig har historien vært spennende, og det lille innslaget om paret som fant den døde gutten synes jeg livner opp selv om det ikke er direkte relatert til krim-gåten. Der- i tillegg til beskrivelsen av guttene og deres familier- synes jeg Fossum setter ord på noe veldig allmenmenneskelig. Ellers har jeg noe nytt på Må Kjøpe-lista: Boken om Einar Førde! En av mine absolutte favorittpersoner, jeg gleder meg allerede! Nå kom det jo to samtidig, så jeg er litt i stuss over hvilken jeg skal velge- men det er jo et luksusproblem Du burde absolutt lese Neshov-bøkene i rekkefølge Anbefaler du Fossum-boken? Jeg burde virkelig forsøke å lese mer av henne - kanskje det skal bli denne? Ang. Førde: Jeg hører at Spartacus sin bok om Førde er bedre enn Samlagets, så jeg ville kanskje gått for den Jeg har hørt det motsatte -at det er den beste av de hun har kommet med på en stund... Jeg sluttet å lese Anne Holt for en del bøker siden fordi jeg syntes hun bare ble dårligere og dårligere, men har lurt på om jeg skulle prøve meg på denne. Men den topper ikke akkurat lese-lista, så det blir nok en stund til... Egenlig burde jeg håpe at jeg ikke får så mange tv-kanaler når jeg flytter, tror det kan frigjøre en del tid... Leste forresten et sted (husker ikke hvor i farta, men jeg kan sikkert grave det opp hvis det er ønskelig) at det er krimdebatt i Sverige for tiden, hvor bl.a. Liza Marklund for gjennomgå for dårlig språk. Jeg leste Sprengeren for noen år siden og syntes den var elendig på alle måter, så jeg er lykkelig over at noen endelig er enig med meg. Har aldri skjønt hvorfor den ontrent fikk yatzy i 6'ere... Helt enig! Marklund syntes jeg var helt håpløs, jeg er virkelig ikke fristet til å lese mer. Det finnes så mye fantastisk krim at jeg ikke orker å dvele ved middelmådigheter som henne. I tillegg synes jeg Marklund som person virker temmelig usympatisk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 18. august 2007 Forfatter #4214 Del Skrevet 18. august 2007 Nå er det en stund siden jeg har vært her inne. Det har rett og slett ikke vært så mye tid til internett og lesing i det siste. Er ikke ferdig med Alle mine triste horer enda, den fenget meg ikke noe særlig, så den ligger i litteraturkurven på do Var en tur nordover for en ukes tid siden, da måtte jeg selvfølgelig kjøpe mindless entertainment bøker som fly-litteratur. The seven year itch av Rees og Lloyd og Lærer'n av Frank McCourt. Den siste har jeg hatt lyst til å lese en stund. Har vel kommet halvveis i begge to. Kommer vel sterkere tilbake iløpet av høsten tenker jeg. Nå skal jeg shine litt i heimen før jeg prøver å finne/bestemme meg for et navn til den lille siamesergutten vår. Gratulerer med siameser! Har dere funnet navn til ham ennå? Var de lette bøkene gode? Man trenger lettleste bøker i blant. I hvert fall på fly. Har for lengst skjønt at jeg ikke skal ha med tyngre saker på fly med alle forstyrrelsene som er der - heller noe spennende krim eller bøker som er fengende på andre måter Innom for å rapportere De siste dagene har jeg tilbrakt i selskap med Mark Haddons "Noe til besvær". Ergo, de siste dagene har jeg stort sett sittet sånn: -----------> Jaggu rekker du ikke å lese også! Jeg har lyst til å lese denne. Har du lest den forrige - Hendelsen med hunden den natten? Den syntes jeg var sjarmerende. Jeg er nå ferdig med Helene Uris "De beste blant oss". Jeg likte den ganske bra, spesielt skrivestilen (som faktisk minnet meg om John Irving). Historien var grei, og jeg det satiriske sparket til forsknings- og undervisningsmiljøet på UiO var morsomt. Enig med deg. Det er ikke særlig dyp litteratur, men det er spennende og underholdende Denne er neste bok ut på listen min. UiO har jeg overhodet ingen kjennskap til, så noe sier meg at denne boken kanskje ikke er helt rett for meg. Jeg vil ikke si du trenger kjennskap til UiO, men det blir nok en ekstra bonus. Jeg har heller ikke noe kjennskap til UiO, men jeg går nå på et annet universitet og begynner å få noe kjennskap til det miljøet sånn generelt. Derfor likte jeg boken veldig godt. Jeg for min del kjenner UiO godt, og det var fryktelig morsomt. Jeg vet jo hvilke kontorer hun nevner, hvilke professorer hun hinter til etc, og jeg kjenner også flere UiO-ansatte som virkelig lot seg forarge av boka. Det er ikke rart den var litt av en snakkis i fjor. Går også på et annet universitet. Jeg skal lese den før jeg gjør meg opp en mening hvertfall. Og så får jeg si hva jeg syns etterpå. Fortell gjerne hva du synes! *innom og redder Bokhjørnet fra side 2* Bra noen tar ansvar Jeg ble ikke så begeistret for De beste blant oss, den var overflatisk og litt platt selv om det var morsomt med en handling som foregår på Blindern. Derimot gleder jeg meg til å lese Francis Meyers lidenskap. Takk for anmeldelse, Ciara Leser fortsatt Umberto Ecos Foucaults Pendel, men den er ikke egnet til å lese på stranden i 35 grader, så jeg måtte legge den vekk i ferien. Derimot er jeg nesten ferdig med Constance Ring av Amalie Skram, en nydelig og gripende bok. Jeg er tydeligvis i det litt dystre hjørnet for tiden, i og med at jeg har blitt så glad i Skram sine bøker Her hjemme er det imidlertid ganske høstlig, så jeg tar frem Eco igjen. Har du forresten kjennskap til Kunsten å skrive en akademisk oppgave, av samme mann, Ciara? Jeg har fått den anbefalt som en nyttig forberedelse før skriving av en masteroppgave. Ha en strålende helg, alle sammen! Skram er for dyster for meg for det meste. Men jeg liker Forrådt veldig godt. Jeg har ikke lest Eco-boken, men jeg har også fått den anbefalt. Jeg tviler ikke et øyeblikk på at den er veldig nyttig, Eco er jo nærmest gud for meg. Fine mannen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 18. august 2007 Forfatter #4215 Del Skrevet 18. august 2007 I morgen kommer to nye bokanmeldelser, orker ikke å ta fatt på dem nå. Jeg har vært utrolig sosial i dag - har vært på veldig hyggelig fest. Men det var deilig å komme hjem tidlig, det trengte jeg. Ses i morgen, damer! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 18. august 2007 #4216 Del Skrevet 18. august 2007 Vin i uanstendige mengder høres bra ut. Jeg drikker stadig mye vin, må nå må det snart være skjerpings. Jeg ble nemlig gjenkjent på polet her om dagen Vi gratulerer Jeg var en periode på hils med han som selger jakkemerker på Karl Johan (ikke Koppreitan, han andre...), jeg var så ofte hos ham og kjøpte nye... Pussig dette her med hva som selger. Nå har hele Norge funnet ut at de skal lese Ragde, selv om det er flust av forfattere som skriver mye bedre. Jaja. Har hatt masse utlån på alle bøkene hennes etter at folk begynte å lese Berlinerpoplene -det er ikke så nøye hvilken bok, så lenge det er Ragde... Helt enig! Marklund syntes jeg var helt håpløs, jeg er virkelig ikke fristet til å lese mer. Det finnes så mye fantastisk krim at jeg ikke orker å dvele ved middelmådigheter som henne. I tillegg synes jeg Marklund som person virker temmelig usympatisk Godt det ikke bare er meg Jeg har følt meg litt sær (som om det er noe nytt...), "alle" er jo så begeistret, jeg syntes den var elendig... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blanca Skrevet 18. august 2007 #4217 Del Skrevet 18. august 2007 Melder meg inn i vi-som-ikke-liker-Marklund-klubben . Ærlig talt, jeg skjønner ikke hypen. Jeg har lest et par av hennes romaner, og irriterte meg over språket hele veien. Hun skriver som en over gjennomsnittet god elev på videregående, og karakterene hennes berører ikke en lillefinger hos meg. Og hun fremstår også for meg som ganske usympatisk, Ciara . Og Ragde nekter jeg å lese, barnslig (og kanskje snobbete?) som jeg er . Med det samme jeg er inne hos bokdamene; Er det noen som har lest Torgrim Eggen? Jeg leser Pynt for tiden, og det er så langt stor underholdning. Vil tro det er en godbit for dere som også er interessert i design og interiør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 19. august 2007 #4218 Del Skrevet 19. august 2007 Har ikke engang lest Marklund jeg, og dere frister meg ikke akkurat til å ta fatt her heller Men jeg skjønner egentlig godt at folk vil låne Ragde, Daria. Sånn er jeg også når jeg har funnet et ny forfatter jeg liker, da vil jeg gjerne lese mer av vedkommende, og låner eller kjøper nesten ukritisk av det forfatteren ellers har skrevet. Så deilig at du har klart å kombinere en hyggelig fest med en sårt tiltrengt tidlig avsluttning Ciara. Sånne lørdagskvelder pleier ikke sjelden å bli etterfulgt av vidunderlige søndager for min del. Håper det gjelder deg også Selv står jeg litt fast på lesefronten for tida. Jeg holder egentlig på å lese Brødrene Karamasov, men rydda soverommet for to-tre måneder siden, og har klart å legge boka på et "lurt" sted. Hadde noen andre bøker jeg holdt på med samtidig og som jeg bestemte meg for å lese ut først. Nå har jeg lest de bøkene, og hadde ikke tenkt å starte på noe nytt før jeg hadde lest ut Brødrene. Den har vært et leseprosjekt ganske lenge og jeg hadde tenkt å bli ferdig med den. Men nå finner jeg den altså ikke Har som sagt ingen andre skjønnlitteære leseprosjekter for tida. Holder riktig nok på med "Watching the English" av antropologen Kate Fox. En fantastisk lærerik og fantastisk underholdende studie i engelskmennenes underlige "regler" for god oppførsel. Og ikke så rent få punkter der jeg kjenner igjen oss nordmenn... Anbefaler den til alle som noen sinne har satt sin fot i England, samt til de som har planer om å gjøre det! Men den er altså ikke skjønnlitteratur, så siden jeg har klart å miste den boka jeg holder på med sitter jeg her uten skjønnlitteratur på en søndag formiddag mens alle andre sover. Tror nesten jeg må krype til korset og starte på noe annet! Uansett hva dere leser eller ikke leser, ha en god søndag alle bokdamene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 19. august 2007 Forfatter #4219 Del Skrevet 19. august 2007 Har hatt masse utlån på alle bøkene hennes etter at folk begynte å lese Berlinerpoplene -det er ikke så nøye hvilken bok, så lenge det er Ragde... Godt det ikke bare er meg Jeg har følt meg litt sær (som om det er noe nytt...), "alle" er jo så begeistret, jeg syntes den var elendig... Med fare for å være skikkelig arrogant her, så er vel det som slår meg hvor konforme de fleste lesere er. De vil gjerne følge hypen og det som er populært. Jeg skjønner det jo, men jeg skulle jo ønske mange andre forfattere kunne få mer oppmerksomhet. Melder meg inn i vi-som-ikke-liker-Marklund-klubben . Ærlig talt, jeg skjønner ikke hypen. Jeg har lest et par av hennes romaner, og irriterte meg over språket hele veien. Hun skriver som en over gjennomsnittet god elev på videregående, og karakterene hennes berører ikke en lillefinger hos meg. Og hun fremstår også for meg som ganske usympatisk, Ciara . Og Ragde nekter jeg å lese, barnslig (og kanskje snobbete?) som jeg er . Med det samme jeg er inne hos bokdamene; Er det noen som har lest Torgrim Eggen? Jeg leser Pynt for tiden, og det er så langt stor underholdning. Vil tro det er en godbit for dere som også er interessert i design og interiør. Haha, den har jeg lest, og jeg storkoste meg. Den har noen kostelige episoder som jeg ler av fortsatt. F.eks. hendelsen med et visst soria-moria-slott Eggen er forøvrig blant de få forfattere som virker usympatiske som jeg likevel alltid leser. Har ikke engang lest Marklund jeg, og dere frister meg ikke akkurat til å ta fatt her heller Men jeg skjønner egentlig godt at folk vil låne Ragde, Daria. Sånn er jeg også når jeg har funnet et ny forfatter jeg liker, da vil jeg gjerne lese mer av vedkommende, og låner eller kjøper nesten ukritisk av det forfatteren ellers har skrevet. Så deilig at du har klart å kombinere en hyggelig fest med en sårt tiltrengt tidlig avsluttning Ciara. Sånne lørdagskvelder pleier ikke sjelden å bli etterfulgt av vidunderlige søndager for min del. Håper det gjelder deg også Selv står jeg litt fast på lesefronten for tida. Jeg holder egentlig på å lese Brødrene Karamasov, men rydda soverommet for to-tre måneder siden, og har klart å legge boka på et "lurt" sted. Hadde noen andre bøker jeg holdt på med samtidig og som jeg bestemte meg for å lese ut først. Nå har jeg lest de bøkene, og hadde ikke tenkt å starte på noe nytt før jeg hadde lest ut Brødrene. Den har vært et leseprosjekt ganske lenge og jeg hadde tenkt å bli ferdig med den. Men nå finner jeg den altså ikke Har som sagt ingen andre skjønnlitteære leseprosjekter for tida. Holder riktig nok på med "Watching the English" av antropologen Kate Fox. En fantastisk lærerik og fantastisk underholdende studie i engelskmennenes underlige "regler" for god oppførsel. Og ikke så rent få punkter der jeg kjenner igjen oss nordmenn... Anbefaler den til alle som noen sinne har satt sin fot i England, samt til de som har planer om å gjøre det! Men den er altså ikke skjønnlitteratur, så siden jeg har klart å miste den boka jeg holder på med sitter jeg her uten skjønnlitteratur på en søndag formiddag mens alle andre sover. Tror nesten jeg må krype til korset og starte på noe annet! Uansett hva dere leser eller ikke leser, ha en god søndag alle bokdamene God søndag til deg også, Fakse! Og ja, det er en strålende søndag. Våknet sånn halvveis tidlig, greit utsovet, og tasset ut for å hente avisen. Så har jeg lest avis, spist rundstykker og drukket mer kaffe enn jeg har godt av. Nå er det kosing med kattene, surfing og lesing som gjelder Kattene er ekstremt kosete i dag, ble vekket av den ene i morges i det han hoppet opp i senga og ga seg til å borre hodet mot tinningen min mens han malte noe helt infernalsk. Ganske vanskelig å sove da Jeg er forøvrig alene hjemme i dag, og det er jammen meg ganske deilig i blant Watching the English har jeg også lyst til å lese. Liker slike bøker som er underholdende og lærerike samtidig. Og lykke til å jakten på Brødrene Karamasov! Det hørtes bra ut med en lørdagsfest, Ciara! Hvis søndagen da blir "sove lenge om morgenen, gå en rolig tur, shine over huset og lese litt om kvelden", så har vel helgen vært bortimot perfekt Jeg er Eggen-fan (selv om jeg mangler litt på interessen for interiør og design, dessverre, Pynt har jeg ikke lest... )! Både Trynefaktoren og Den nye Dylan fikk meg til å le så jeg grein... og jeg synes han er god til å sette fingeren nøyaktig på det ømme punktet. I det hele tatt koser jeg meg med bøkene- både innholdet og formen. Sånn passelig småarrogant i stilen, det liker jeg- når vedkommende har grunn til å være det. Har også lest den Cuba-boken (nå står det stille her). Den var veldig annerledes, men jeg likte den også. Trynefaktoren storkoste jeg meg også med. Skikkelig overdrevent og karikert, men temmelig spissfindig. Ikke tvil om at han er en smart fyr! Hermanas har jeg ikke fått lest, men jeg har den liggende (selvsagt). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 19. august 2007 Forfatter #4220 Del Skrevet 19. august 2007 Det raser inn med bøker her. Jeg kjøper bøker i sedvanlig (høyt) tempo, og i tillegg får jeg tilsendt mange gratiseksemplarer fra forlagene - og de føler meg selvsagt ganske forpliktet til å få lest. Resultatet: Bokhyllene bugner som aldri før, fristelsene er mange, det er komplisert å finne ut hvilken bok jeg skal ta fatt på, og frustrasjonen over alt man burde ha lest er større enn noengang. Men det er nå tross alt litt av et luksusproblem Jeg trøster meg med at jeg en gang blir pensjonist, og sikkert vil ha dårlig råd. Da kan det være greit med et enormt lager uleste bøker Over til de siste leste bøkene: André Brink: Før jeg glemmer Forfatteren Chris Minnaar ser tilbake på et langt liv med kvinner. Hans kjære Rachel har nettopp dødd av kreft, og han minnes alle kvinnene han har møtt og elsket opp igjennom årene. Samtidig er boken en skildring av livet i Sør-Afrika. Dette er en bok i rolig tempo, en bok som bør leses sakte. Den inneholder ikke de mest dramatiske hendelsene, og spenningskurven er temmelig jevn. Språket er nydelig, og vi får mange vakre betraktninger om livet og kjærligheten - uten at det blir det minste svulstig, heldigvis. Jeg syntes rett og slett det var en vakker bok, og jeg fikk lyst til å lese mer Brink Og neste: Kyrre Andreassen: Svendsens catering Andreassen fikk Sult-prisen for denne boken nå før helgen, og jeg måtte selvsagt finne ut hva dette var for noe. Og jeg ble ikke skuffet! Johannes Svendsen har et eget cateringfirma som det går nedenom og hjem med etter at han serverer bedervet mat i et selskap. Firmaets omdømme får seg en kraftig knekk og kundene svikter. Dette frustrerer Svendsen enormt, og han bruker sine store mengder ledige tid på å finne ut hvordan han skal få gjort comeback på catering-fronten. Samtidig sliter Svendsen på hjemmebane. Familieøkonomien svikter, hans kone Lina er svært lite begeistret for situasjonen, og i tillegg er Svendsen frustrert både over den lille sønnen og tenåringsdatteren - særlig kjæresteaffærene hennes og mistanken om at hun begynner å få seg et sexliv. Svendsen er en mann av den gammeldagse sorten - følelser er et minefelt å snakke om, og i stedet uttrykker han frustrasjonene sine på irrasjonelle og (for andre) temmelig uforståelige måter. Hvis jeg skal velge én grunn til at denne boka bør leses, så er det Andreassens språk. Romanen er fortalt via Svendsen som jeg-forteller, og Drammensdialekten er brukt gjennomført. Setningene er korte, barske og presise, med morsomme ord og uttrykk som flere ganger får meg til å trekke på smilebåndet. Virkelig bra! I tillegg var Svendsen en romanfigur som kommer til å være med meg en god stund framover - oppførselen hans både rørte og opprørte meg, jeg både føler medlidenhet med ham og blir sint på ham samtidig. Denne burde dere alle få med dere! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå