Gå til innhold

Ciaras bokhjørne

Ciara

Anbefalte innlegg

Jeg leser Magikeren på norsk, jeg kom over den på biblioteket der jeg jobber. Den virket bare så interessant, hadde aldri hørt om den før, så jeg lånte den spontant. Fant ut i dag at biblioteket også har den på engelsk, men nå har jeg kommet så langt at jeg bare fortsetter på norsk.

Jeg liker den ganske godt. Jeg vil tro det er en slik bok hvor det hele henger på slutten - den vil avgjøre om boken er bra eller dårlig i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har lest forbausende lite i sommer. Høydaren i sommer er Tor Ulven. Jeg har lest prosastykkene Fortæring, og jeg er fullstendig betatt. Språket er spennende, observasjonene glistrende og han skriver så godt at jeg kjente hårene reiste seg. Noen flere som har lest Ulven?

Je har lest Ulven! Ble nok ikke så begeistret som deg, og jeg har bare lest utdrag av Fortæring, i tillegg til noen dikt. Kanskje må jeg gi han en ny sjanse?

Derimot er jeg godt i gang med Hellemyrsfolket, og er helt hektet! Det jeg ikke liker så godt er bruken av dialekt, det gjør ikke historien mer troverdig for meg. Men definitivt mindre tilgjengelig. Fordelen er selvsagt at jeg blir tvunget til å lese saktere for å få med alle detaljer, noe det er mye av.

Karens jul er vel noe de fleste av oss har vært tvunget til å tolke. En i overkant trist historie :(

God helg, Ciara og alle bokdamer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lest Ulven, riktignok for noen år siden, og ble dypt fascinert. Men jeg måtte lese i relativt små porsjoner (prosastykkene), omtrent som når man leser dikt. Nå ble jeg inspirert til å ta ham frem igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karens Jul er nok obligatorisk å analysere, det virker i allefall sånn. Amalie Skram blir i dystreste laget for meg.

-----

Har snart fullført The Order of the Phoenix, og er ikke helt sikker på hvilken bok jeg nå skal lese, har mange på vent. Tror valget faller på Helen Uris De beste blant oss. Noen av dere som har lest den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ny fofatter for meg. Må sjekkes ut :). Kan alle hans bøker anbefales?

Ja, men særlig Samleren (utrolig spennende!) og Den franske løytnants kvinne. Han skriver på en litt gammeldags måte, men med original handling med interessant vri. Fowles må ha vært en ufattelig intelligent mann :hjerte:

Jeg leser Magikeren på norsk, jeg kom over den på biblioteket der jeg jobber. Den virket bare så interessant, hadde aldri hørt om den før, så jeg lånte den spontant. Fant ut i dag at biblioteket også har den på engelsk, men nå har jeg kommet så langt at jeg bare fortsetter på norsk.

Jeg liker den ganske godt. Jeg vil tro det er en slik bok hvor det hele henger på slutten - den vil avgjøre om boken er bra eller dårlig i mine øyne.

Spennende. Nå skal jeg sjekke opp når den kommer ut på norsk igjen snart, for denne må jeg jo endelig få lest. Takk for at du minnet meg på dette, Tabris :)

Je har lest Ulven! Ble nok ikke så begeistret som deg, og jeg har bare lest utdrag av Fortæring, i tillegg til noen dikt. Kanskje må jeg gi han en ny sjanse?

Derimot er jeg godt i gang med Hellemyrsfolket, og er helt hektet! Det jeg ikke liker så godt er bruken av dialekt, det gjør ikke historien mer troverdig for meg. Men definitivt mindre tilgjengelig. Fordelen er selvsagt at jeg blir tvunget til å lese saktere for å få med alle detaljer, noe det er mye av.

Karens jul er vel noe de fleste av oss har vært tvunget til å tolke. En i overkant trist historie :(

God helg, Ciara og alle bokdamer :)

Ja, dialekten er skikkelig irriterende. Jeg synes stort sett dialekt er irriterende i skrift :sjenert:

God helg!

Jeg har også lest Ulven, riktignok for noen år siden, og ble dypt fascinert. Men jeg måtte lese i relativt små porsjoner (prosastykkene), omtrent som når man leser dikt. Nå ble jeg inspirert til å ta ham frem igjen :)

Så morsomt at flere av dere snakker så varmt om Ulven, jeg er fristet! :)

Karens Jul er nok obligatorisk å analysere, det virker i allefall sånn. Amalie Skram blir i dystreste laget for meg.

-----

Har snart fullført The Order of the Phoenix, og er ikke helt sikker på hvilken bok jeg nå skal lese, har mange på vent. Tror valget faller på Helen Uris De beste blant oss. Noen av dere som har lest den?

Jeg har lest den. Hvis du søker finner du en anmeldelse av den her i dagboken, og på KG generelt. Mange har lest den. Jeg synes det er en morsom sak, men kanskje ikke så bra som den er hausset opp til. Og definitivt best om man har universitetsbakgrunn selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt med bankkortet mitt på skikkelig lufting i dag :sjenert: Takket være en påbegynt forkjølelse med tilhørende halsvondt var selvmedlidenheten på topp, og det lider ofte pengebeholdningen av... Men jeg ble da fornøyd! ;)

Jeg kjøpte

Siste Elle

En flaske Sancerre

Crème très precieuse fra l'Occitane (dyr, men gir masse fuktighet)

To kakestykker fra Pascal

Ingredienser til blåskjellmiddag

Og så leide jeg en film som jeg mener å huske at heter Den innerste sirkel, en spionsak med Matt Damon og Angelina Jolie

Som vanlig rister min kjære på hodet når jeg kommer hjem med masse småposer og et glis rundt munnen, men han må jo innrømme at han synes det er morsomt. Kremer gir han selvsagt blanke i, men god mat til oss begge kimser han ikke av ;)

Nå skal jeg bare sløve. Har en ekstremt kosete katt her, som skal ligge i armkroken min hele tiden, så jeg får dessverre ikke gjort så mye nyttig :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var vel intet mindre enn perfekte innkjøp på en lørdag, det :) Reneste oppskriften på Det Gode Liv, jo!

Takk til deg også for tips til maling, da er det vel bare å få gjort det....

Jeg har forresten akkurat sett den filmen, skal ikke røpe noe, men tror det lønner seg å følge godt med, eller så er det jeg som er en smule treig ... :sjenert:

Og så må du ha god bedring og god helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blanca

Høres ut som noe jeg kunne handlet selv :ler:. Jeg er ikke så veldig glad i å shoppe klær, men slike småposer, god mat og vin er jeg dyktig til :).

Ha en fin lørdag og god bedring. Jeg skal ha middagsgjester i kveld. Menyen er kamskjell til forrett og en enkel pasta med grønne grønnsaker, basilikum og parmesan til hovedrett. Dessert blir jordbær og mørk sjokolade. Og vin, selvfølgelig ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAM. Ble sulten, jeg nå. Blåskjell og Pascal-kaker og jordbær og sjokolade.... Selv kommer jeg til dekket bord i kveld. Er invitert i middag til en venninne som er veldig flink til å lage mat. Og mannen hennes er flink med vin, så jeg regner med at det blir en hyggelig lørdagskveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nam, nå ble jeg nesten litt sulten også!

Her er det visst skikkelig boktörke for tiden. Jeg leser bare glansede ukeblader og hjelp til selvhjelp böker. :ler: Men jeg kommer sikkert sterkere tilbake.

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel intet mindre enn perfekte innkjøp på en lørdag, det :) Reneste oppskriften på Det Gode Liv, jo!

Takk til deg også for tips til maling, da er det vel bare å få gjort det....

Jeg har forresten akkurat sett den filmen, skal ikke røpe noe, men tror det lønner seg å følge godt med, eller så er det jeg som er en smule treig ... :sjenert:

Og så må du ha god bedring og god helg!

Jeg er god på å nyte livet ;)

Jeg er enig med deg om filmen, den var litt surrete til tider. Og ikke så bra som jeg hadde tenkt meg. Jeg ville egentlig bare ha hjernedød action i går, men det var jo ikke særlig spennende?

Høres ut som noe jeg kunne handlet selv :ler:. Jeg er ikke så veldig glad i å shoppe klær, men slike småposer, god mat og vin er jeg dyktig til :).

Ha en fin lørdag og god bedring. Jeg skal ha middagsgjester i kveld. Menyen er kamskjell til forrett og en enkel pasta med grønne grønnsaker, basilikum og parmesan til hovedrett. Dessert blir jordbær og mørk sjokolade. Og vin, selvfølgelig ;).

Jeg er heller ikke særlig glad i handle klær, jeg panikkhandler stort sett noe jeg absolutt trenger, med unntak av en sjelden gang jeg kjøper noe jeg har ønsket meg lenge :)

Høres ut som en nydelig meny til gjestene dine. Hva gjør du med jordbærene og sjokoladen? Bare strør sjokolade over, eller gjør du noe mer ut av det?

Og ikke minst, ble selskapet en suksess?

NAM. Ble sulten, jeg nå. Blåskjell og Pascal-kaker og jordbær og sjokolade.... Selv kommer jeg til dekket bord i kveld. Er invitert i middag til en venninne som er veldig flink til å lage mat. Og mannen hennes er flink med vin, så jeg regner med at det blir en hyggelig lørdagskveld.

Var middagen god?

Nam, nå ble jeg nesten litt sulten også!

Her er det visst skikkelig boktörke for tiden. Jeg leser bare glansede ukeblader og hjelp til selvhjelp böker. :ler: Men jeg kommer sikkert sterkere tilbake.

God helg!

Jeg elsker glansede magasiner :) Jeg leser både mote-, interiør- og reisemagasiner jevnlig :)

Kan jeg spørre hvilke selvhjelpsbøker du leser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en bra dag. Vi sov lenge, spiste frokost lenge, gikk lang tur, ryddet og ordnet opp hjemme, spiste middag lenge. Perfekt :)

Jeg har begynt å innse at jeg er langt over gjennomsnittlig interessert i å ha det rent og ryddig. Først og fremst er jeg vel miljøskadet takket være min mor ;) Men det gir meg sånn ro å se på en leilighet der det er orden! Nå lukter det en blanding av nyvaskede klær, jif (vasket badet), frisk luft (lukter så godt, har vinduene åpne så godt som hele tiden) og duftlyset mitt (lukter mildt av verbena). Og man bruker virkelig ikke lang tid på å ha det ryddig (men nå skal det sies at vi/jeg jo ikke har barn, og det selvsagt forenkler saken...). Jeg bruker nesten ikke noe tid på å rydde, men det er jo fordi jeg putter ting tilbake der de skal, og jeg har fast plass til alt. Og vaske, det bruker jeg kanskje et par timer i uka på. Det er jo ikke akkurat mye.

Og da provoserer det meg virkelig når visse politikere går i bresjen for skattelette for vaskehjelp, som om ikke voksne, friske mennesker klarer å vaske dritten sin selv. For all del, ønsker man å bruke penger på vaskehjelp, så gjerne for meg - jeg forstår det til og med, men jeg synes det er nesten frekt å påstå at alle burde hatt vaskehjelp. Det er et så klart overskuddsfenomen, vi nordmenn vil ikke gjøre noe vi ikke har lyst til. Men guess what, det må man faktisk i blant ;) Tenk hvis alle skal rydde opp etter oss hele tiden. Og det jeg lurer på - hvem skal vaske hos vaskehjelpene? ;) Noen ganger blir jeg vemodig når jeg tenker på hvilken ekstrem overflod vi lever i, så ekstrem at vi synes synd på oss selv når vi må vaske våre egne gulv, lage vår egen mat, passe våre egne barn. Det er som om vi aldri er fornøyde med livene vi lever, alle oppgaver vi har (som jo er livet!) er ting vi må bli ferdige med så vi kan begynne på det vi virkelig har lyst til, men som jeg ikke tror vi blir lykkelige av. Hva med å komme hjem fra jobben og kose seg med og bruke tid på å lage middagen? Innse at det å lage middag er noe man må og kan ha det fint med å gjøre. Samme med husvask og barn...

Det var dagens :ler:

Uansett har jeg brukt en time i dag, føler meg så fornøyd. Har tent masse telys. Veksler mellom å lese, surfe og se på tv, simultanstimuli er min greie ;) Drikker et glass rødvin, ser på rødkløverne jeg plukket i dag. Jeg elsker rødkløver :) Særlig elsker jeg det når jeg finner krysninger av hvit- og rødkløver, de er ekstra fine. Ingenting er som sommeren når man kan kose seg med å plukke blomster (og det er utrolig hvor mye ville blomster man kan finne midt i byen) og så nyte synet i flere dager :hjerte: Så har jeg satt på Radiohead (Kid A), og jeg venter på en venn av meg. En perfekt dag!

Fortsatt god søndag, alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en herlig søndag du har hatt :)

Jeg har vært på fjelltur med mannen, etter at vi hadde spist en lang frokost på verandaen. Ganske perfekt det også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som en herlig søndag du har hatt :)

Jeg har vært på fjelltur med mannen, etter at vi hadde spist en lang frokost på verandaen. Ganske perfekt det også :)

Så deilig med fjelltur. Jeg er noen ganger litt vanskelig å dra ut av sofaen på søndager, men når jeg først kommer meg ut angrer jeg ikke. Og lange fjellturer er terapi. Og ganske sunt for forhold, tror jeg, å gå og nyte natur og bare snakke om løst og fast :) Har dere fint vær for tiden?

Ble rent glad over å lese om den perfekte dagen, Ciara!

Og når det gjelder utblåsningen ang. vaskehjelp, så kunne jeg ikke vært mer enig. Det begynner å gå for langt når vi ikke bare krever at andre skal vaske etter oss, men vi vil ha skattelette for det også. For en eneste gangs skyld var jeg oppriktig glad i Lars Sponheim da han satte nestlederen sin på plass med det direkte "Her i Venstre vasker vi møkka vår sjøl!". For det er det det koker ned til for meg- mitt hus, mitt ansvar. Kjedelig, slitsomt, lite tilfredsstillende for våre nytselsessyke norske sjeler, men sånn er det bare.

Nå ser det antagelig ikke like bra ut hos meg, men det er et resultat av barn som ikke helt har fått med seg ryddingens gleder ennå. Men jeg satser på at jeg klarer å lære dem det med tiden. Og da synes jeg faktisk det er et poeng at det er jeg som vasker huset- ikke en underbetalt filippinsk dame som kommer to ganger i uka så jeg får gått på aura-healingstimene mine og drukket caffe latte med venninnene mine etterpå.

- det ble visst dagens her også... :ler:

Hehe, helt enig om Sponheim, selv om jeg kanskje ikke ser for meg at han vasker så mye selv. Men poenget er jo godt. Jeg tror ikke vi blir lykkeligere av å få gjøre bare det vi vil, snarere tvert i mot.

Nei, det er garantert ikke like enkelt å holde et hjem med unger i orden. Men da får man vel forhåpentligvis omfavne det faktum at man lever i en noe kaotisk fase av livet, håper jeg klarer å tenke slik ;) Stort sett er jeg veldig imponert når jeg hører alt dere foreldre rekker. Føler jeg rekker halvparten uten barn :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder vaskehjelpdiskusjonen, er jeg ikke helt enig med dere. Jeg har aldri hatt hjelp selv, men har mange ganger ønsket meg det. Istedet har jeg hatt møkkete hus, konstant dårlig samvittighet og til tider kronisk migrene.

Ikke fordi man skal kreve noe med skattelette. Men fordi min dyrkjøpte erfaring har vist meg at det av og til er lurt å ta imot den hjelpen man kan få. Og fordi man ikke vet hvordan andre menneskers liv og helse er, og hvorfor de har valgt å ha hjelp i huset.

;)

Endret av Kira
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en eneste gangs skyld var jeg oppriktig glad i Lars Sponheim da han satte nestlederen sin på plass med det direkte "Her i Venstre vasker vi møkka vår sjøl!".

Det er det lureste den mannen har sagt på lenge... Det er visst ikke måte på hva vi skal ha rett til nå for tiden -syndenturer, vaskehjelp, kontantstøtte, billig sprit -men plikter klarer vi oss fint uten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er heller ikke flink til å kjøpe klær :roll: men elsker alle butikker med saker og ting. Spesielt har jeg en tendens til å kjøpe meg nye almanakker i hytt og gevær.

Mine absolutt favorittbutikker er bokhandler. Hadde jeg hatt lyst til å drive butikk hadde jeg ønskedrømmen vært å ha en koselig (nedstøvet??) bokhandel med dype ørelappstoler og masse levende lys.

Jeg er pinlig klar over at jeg ikke akkurat går med en grunder i magen :fnise: noe sier meg at jeg ikke hadde gått med overskudd...også er det jo en overhengende fare at hele butikken brenner ned i mitt ønske om å skape atmosfære :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig med fjelltur. Jeg er noen ganger litt vanskelig å dra ut av sofaen på søndager, men når jeg først kommer meg ut angrer jeg ikke. Og lange fjellturer er terapi. Og ganske sunt for forhold, tror jeg, å gå og nyte natur og bare snakke om løst og fast :) Har dere fint vær for tiden?

Ja, vi har hatt en nydelig vær, og egentlig en nydelig sommer. Men når man bor her nord vet man jo at fint vær er en forbigående velsignelse, så vi benytter sjansen til å være så mye som mulig ute, enten det er i hagen, på verandaen eller i fjellet. Det kommer tidsnok regnværsdager, så da prioriterer vi heller det som er innendørs når den tid kommer.

Har sett at dere i sør har hatt en ganske så fuktig sommer. Føler virkelig med dere, vi hadde samme sorten i fjor, og det er virkelig ikke gøy. Håper dere får en varm og fin høst som kompensasjon :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder vaskehjelpdiskusjonen, er jeg ikke helt enig med dere. Jeg har aldri hatt hjelp selv, men har mange ganger ønsket meg det. Istedet har jeg hatt møkkete hus, konstant dårlig samvittighet og til tider kronisk migrene.

Ikke fordi man skal kreve noe med skattelette. Men fordi min dyrkjøpte erfaring har vist meg at det av og til er lurt å ta imot den hjelpen man kan få. Og fordi man ikke vet hvordan andre menneskers liv og helse er, og hvorfor de har valgt å ha hjelp i huset.

;)

Jeg er heller ikke 100% enig med Ciara & Co. Det vil si at jeg at jeg er enig i at det ikke bør være skattelette på rengjøringstjenester. Men om folk ønsker å bruke pengene sine på at noen vasker huset, så er vel det en grei sak... (Det forutsettes selvfølgelig at det betales ok og at det gjøres hvitt.) Som med alt annet er det vel snakk om prioriteringer.

Jeg trodde forresten at et av argumentene for skattelette på rengjøringstjenester var å få en større innsikt i en mildt sagt lyssky bransje. Det er viktig å få disse menneskene til å registere seg - bl.a. med tanke på å ivareta disses arbeidsrettigheter. Selv er jeg ikke enig i at dette er det beste virkemiddelet, men det er andre argumenter for dette enn at "Det er en menneskerett å komme hjem til et nyvasket hus".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barbara Ehrehreich skrev jo temmelig nedsettende om vaskehjelp-bransjen i sin bok, og hun kommer vel med et av de beste argumentene for hvorfor det ikke nødvendigvis er lett å forsvare bruken av vaskehjelp- "Da ungene var små og jeg trengte det, hadde jeg ikke råd til det, og nå som jeg har råd til det, har jeg egentlig ikke bruk for det." Noe sier meg at de fleste som bruker vaskehjelp i Norge i dag, ikke er de som sliter mest med logistikk, lange jobbdager og unger, men som rett og slett bruker det av luksushensyn- "det er så deilig å slippe". De vaskehjelpene jeg fikk i gave (!) for lenge siden, sa i alle fall at det var sjelden de vasket så små leiligheter på Oslos østkant som det de gjorde hos meg...

Hjelp med vask av leilighet er nok som regel en ren luksusgreie. Men nå er det jo også sånn at de fleste av oss faktisk bruker lønna på litt mer enn produkter/tjenester som passer inn i de nederste trinnene i behovshierakiet. Jeg skjønner ikke at det skal være så mye mindre spiselig å bruke penger på vaskehjelp enn på f.eks. ferieturer. Man klarer seg uten det også.... (Igjen: Selvfølgelig under forutsettning om hvit arbeidskraft)

Denne diskusjonen minner meg på at det er en stund siden forrige runde med vaskekluten. Jeg vet hva jeg har å gjøre i kveld, for å si det sånn.... :husarbeid:

Endret av Prinsesse på erten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...