Ciara Skrevet 3. mars 2007 Forfatter #3641 Del Skrevet 3. mars 2007 Var på jobb igjen i dag, men nå er det avslapping Har tatt meg et glass rødvin og ligger i sofaen og surfer. Og noe så enkelt føles helt himmelsk akkurat nå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 3. mars 2007 #3642 Del Skrevet 3. mars 2007 Er litt nysgjerrig på hva slags jobb du har fått, som gir deg 7 dagers uke, høres slitsomt ut... Holder på med anmeldelse av Harens år -skal jeg sammenfatte den i ett ord blir det absurd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 3. mars 2007 #3643 Del Skrevet 3. mars 2007 Harens år åpner med at en journalist -Vatanen -og en fotograf kjører på en hareunge mens de er på oppdrag i de finske skoger. Vatanen går ut for å sjekke hvordan det gikk, og når han har spjelket harens brukne bakbein, virker det som den mest naturlige ting i verden å putte haren i lommen og vandre videre ut i skogen, uten et ord til farvel. Sammen nmed haren, som etterhvert hopper hengivent rundt bena hans, reiser han nordover i Finland og har de mest absurde oplevelser underveis. Han treffer en mann som har viet sitt liv til å bevise at president Kekkonen egentlig er erstattet med en dobbeltgjenger, hjelper til under en skogbrann, dumper borti en diplomatmiddag under militærøvelse og jager en bjørn langt inn i Sovjet, for å nevne noe. Dette er en vanvittig absurd og veldig morsom bok -jeg satt og lo for meg mens jeg leste den. Den er full av merkelige personer, sauna, brennevin og endeløse skoger, og lever på mange måter opp til mange av fordommene mine om Finland, uten at jeg er helt sikker på om det er satire eller ikke. I siste kapittel -eller etterordet, som han har kalt det -kommer forfatteren til syne og gjør sitt beste for å overbevise om at historien faktisk er sann. Jeg tror ham ikke et øyeblikk, men det er egentlig ikke så nøye -dette er det festligste jeg har lest på lenge. Men det store spørsmålet er jo: Hvorfor tok det 20 år før den ble gitt ut på norsk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 3. mars 2007 Forfatter #3644 Del Skrevet 3. mars 2007 Ok, jeg SKAL begynne å lese den hvert øyeblikk! For en overbevisende anmeldelse du skrev. Håper jeg liker den like godt selv. Jeg trodde jeg hadde den boken, men det viser seg at jeg har en annen av samme forfatter, Den ulende mølleren. Kanskje den er like morsom? Ellers sitter jeg og tenker på voldtektene her i byen for tiden. Det er virkelig ekkelt, synes jeg. Også jeg som alltid har gått i mørke gater midt på natta uten problemer. En gang gikk jeg gjennom Vår frelsers gravlund mitt på natta i stummende mørke, og da jeg kom hjem slo det meg at det var noe jeg sikkert ikke burde gjøre Men ellers er jeg jo ubekymret. Og så skjer dette, og jeg synes faktisk det er ekkelt. Særlig med disse som truer seg inn i kvinners leiligheter, det er jo det ekleste av alt! Skal man ikke føle seg trygg hjemme lenger, heller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 3. mars 2007 #3645 Del Skrevet 3. mars 2007 Det er ekkelt å tenke på ja Jeg pleier heller aldri å være redd, selv om jeg prøver å styre unne de mørkeste og mest øde gatene, men det er jo lett å bli det når det dukker opp mange stygge hendelser samtidig. Samtidig prøver jeg å tenke litt logisk -når man ser på hvor mange kvinner som er ute om kveldene, så er jo ikke sannsynligheten for at det faktisk skjer noe så stor. Tror fortsatt det er farligere å kjøre bil i rushtida. Men jeg hadde nok vært ekstra skeptisk til å vandre gatelangs alene natterstid om jeg bodde på Grüneløkka. Får håpe de tar dem snart, det er for ille at man skal være redd for å være ute i egen by. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 3. mars 2007 #3646 Del Skrevet 3. mars 2007 Ting kan jo forresten godt skje på dagtid også -skulle gjennom slottsparken alene nattestid en gang, og avfeide en bekymret venninne med at det måtte da være de tryggeste stedet i byen, med bevæpnede vakter døgnet rundt. To dager senere ble en kvinne voldtatt langs den stien jeg hadde gått -midt på blanke formiddagen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 3. mars 2007 Forfatter #3647 Del Skrevet 3. mars 2007 Ja, jeg forsøker også å tenke rasjonelt. Det er jo ikke særlig sannsynlig at det skal hende en selv, men jeg er fortsatt litt småbekymret, faktisk. Håper også politiet tar dem snart, men frykter det blir som å lete etter en nål i en høystakk. Særlig når alle beskrivelsene er så vage, à la "han er sånn passe høy, middels kraftig bygd og hadde mørke klær på seg"... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anneli Skrevet 3. mars 2007 #3648 Del Skrevet 3. mars 2007 Hei. Nå har jeg endelig blitt ferdig med New York-triologien av Paul Auster. Det gikk litt trådt i starten, men etterhvert lot jeg meg virkelig rive med. Jeg er veldig fasinert og kan ikke huske å ha lest noe lignende tidligere. Bokas tre fortellinger virker i begynnelsen å være uten sammenheng men mot slutten begnner man å ane konturene av en en større helhet. Mine tanker begynte å spinne og jeg må vel egentlig innrømme at de fortsatt gjør det - nå som jeg har lest ferdig boka. Harens år av Arto Paasilinna leste jeg faktisk før jul - og jeg likte den veldig godt! Nå husker jeg ikke alle detaljene lenger, men andre her har jo allerede vært flinke til å gi et referat. Vatanen og den lille harepusen opplever mangt og meget på sitt lille eventyr gjennom Finlands dype skoger og de ulike hendelsene og personene skrildres på en levende og humoristisk måte. Jeg syntes boka var veldig underholdende og kan huske jeg lo godt ved flere anledninger. Dette er absolutt en bok jeg anbefaler til andre. Jeg ga den faktisk bort i julegave til ei venninne og har fått veldig gode tilbakemeldinger. Når jeg tenker meg om så fikk hun faktisk New York-triologien også! :-D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anneli Skrevet 3. mars 2007 #3649 Del Skrevet 3. mars 2007 Jeg irriterer meg litt over skyene akkurat nå, skulle gjere sett måneformørkelsen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blanca Skrevet 3. mars 2007 #3650 Del Skrevet 3. mars 2007 Ja, er det ikke typisk? Jeg har gledet med til denne måneformørkelsen i flere år nå (det bor en liten Røed Ødegaard i meg), og selvfølgelig er det overskyet... Samme skjedde med solformørkelsen i mai-03, jeg var oppe kl 0400, med briller og det hele, det regnet og jeg gråt. Så hyggelig at du likte New York-trilogien, Anneli. Anbefaler deg å lese mere Auster om du ikke allerede har gjort det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anneli Skrevet 3. mars 2007 #3651 Del Skrevet 3. mars 2007 Jeg har lest Moon Palace før. Det var mitt første møte med Austers forfatterskap, og jeg ble solgt! Har Illusjonen bok og Brooklynsk dårskap stående i bokhyllen, så jeg får vel snart enda bedre kjennskap til hans bøker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anneli Skrevet 3. mars 2007 #3652 Del Skrevet 3. mars 2007 Ja, er det ikke typisk? Jeg har gledet med til denne måneformørkelsen i flere år nå (det bor en liten Røed Ødegaard i meg), og selvfølgelig er det overskyet... Samme skjedde med solformørkelsen i mai-03, jeg var oppe kl 0400, med briller og det hele, det regnet og jeg gråt. ← Usj, så kjedelig. Nå har jeg ikke gledet meg like lenge som deg akkurat, men skulle gjerne fått det med meg likevel... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 4. mars 2007 Forfatter #3653 Del Skrevet 4. mars 2007 Hei. Nå har jeg endelig blitt ferdig med New York-triologien av Paul Auster. Det gikk litt trådt i starten, men etterhvert lot jeg meg virkelig rive med. Jeg er veldig fasinert og kan ikke huske å ha lest noe lignende tidligere. Bokas tre fortellinger virker i begynnelsen å være uten sammenheng men mot slutten begnner man å ane konturene av en en større helhet. Mine tanker begynte å spinne og jeg må vel egentlig innrømme at de fortsatt gjør det - nå som jeg har lest ferdig boka. Harens år av Arto Paasilinna leste jeg faktisk før jul - og jeg likte den veldig godt! Nå husker jeg ikke alle detaljene lenger, men andre her har jo allerede vært flinke til å gi et referat. Vatanen og den lille harepusen opplever mangt og meget på sitt lille eventyr gjennom Finlands dype skoger og de ulike hendelsene og personene skrildres på en levende og humoristisk måte. Jeg syntes boka var veldig underholdende og kan huske jeg lo godt ved flere anledninger. Dette er absolutt en bok jeg anbefaler til andre. Jeg ga den faktisk bort i julegave til ei venninne og har fått veldig gode tilbakemeldinger. Når jeg tenker meg om så fikk hun faktisk New York-triologien også! :-D ← Hei Anneli! Godt du er Auster-fan. Les The Music of Chance, det er min største favoritt så langt Hvordan går det på jobbfronten? Jeg irriterer meg litt over skyene akkurat nå, skulle gjere sett måneformørkelsen! ← ...og jeg har ikke engang fått med meg at det har vært måneformørkelse... Ja, er det ikke typisk? Jeg har gledet med til denne måneformørkelsen i flere år nå (det bor en liten Røed Ødegaard i meg), og selvfølgelig er det overskyet... Samme skjedde med solformørkelsen i mai-03, jeg var oppe kl 0400, med briller og det hele, det regnet og jeg gråt. Så hyggelig at du likte New York-trilogien, Anneli. Anbefaler deg å lese mere Auster om du ikke allerede har gjort det ← Så nydelig skrevet, Blanca. Ser for meg deg stående i regnet med tårer nedover kinnet av ren skuffelse. Ikke for å gni det inn, men jeg husker det som et ganske magisk øyeblikk. Sambo og jeg sto opp fire får å få det med oss. Og kjørte litt ut av byen hvor utsikten mot sola var best. Og så satt vi i bilen med brillene på og glodde, og det var helt tomt rundt oss. Og det var en helt nydelig morgen, klart og kaldt, men så lyst og fint. Så forskjellig kan altså noens opplevelser fra akkurat samme tidspunkt variere. Fascinerende, egentlig. Jeg har lest Moon Palace før. Det var mitt første møte med Austers forfatterskap, og jeg ble solgt! Har Illusjonen bok og Brooklynsk dårskap stående i bokhyllen, så jeg får vel snart enda bedre kjennskap til hans bøker. ← You go, girl Usj, så kjedelig. Nå har jeg ikke gledet meg like lenge som deg akkurat, men skulle gjerne fått det med meg likevel... ← Når er neste formørkelse? Er det veldig lenge til? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 7. mars 2007 #3654 Del Skrevet 7. mars 2007 Har stått på venteliste, og nå ligger "Harens år" og venter på meg på biblioteket. Skal hente den i dag på tur til frisøren, gleder meg til å lese Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 7. mars 2007 Forfatter #3655 Del Skrevet 7. mars 2007 Så bra, Fakse Jeg er i vesentlig bedre humør, mye retter seg her hos meg nå. Deilig Jeg holder på lese Vigdis Hjorths Fordeler og ulemper ved å være til, og jeg liker den faktisk veldig godt så langt. Når jeg skriver "faktisk" så er det fordi jeg har lest en annen roman av henne, Om bare, som jeg ikke var overbegeistret for. Etter den skal jeg ta fatt på Harens år Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 8. mars 2007 #3656 Del Skrevet 8. mars 2007 Nå er jeg ferdig med "Harens år", kan ikke akkurat klage på at den var tykk og tunglest . Må si at jeg kanskje ikke falt like mye for boka som dere andre. Selv om den er skrevet med fin flyt og en historie som aldri egentlig blir kjedelig, så synes jeg slett ikke den var spesielt morsom. Finurlig ja, men jeg lo faktisk ikke en eneste gang. Nå er kanskje det en litt teit ting å bli skuffet over da. Jeg ler heller ikke ofte av bøker, men etter anmeldelsene her inne hadde jeg håpet at dette skulle være unntaket. Kanskje jeg hadde for store forventninger? Ellers tenkte jeg litt på etterskriften som jo liksom gir inntrykk av at historien er sann. Tror heller ikke på det, men jeg er faktisk ikke helt overbevist om at det er meningen man skal tro det heller. Synes også resten av slutten er litt søkt. Alt i alt en fin liten bok, ingen stor leseropplevelse, men på ingen måte dårlig heller. Jeg koste meg , spesielt med beskrivelsene av haren, og hvordan hovedpersonen tar seg av den på sin vei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 9. mars 2007 Forfatter #3657 Del Skrevet 9. mars 2007 Takk for anmeldelse, Fakse, det var fort lest! Jeg tviler kanskje på at jeg kommer til å le like mye som de andre, det er sjelden jeg ler høyt av bøker. Men det hadde vært moro om det skjedde Jeg hadde planer om å kaste meg over boka nå i helgen, men i stedet blir det Jenta som lekte med ilden av Stieg Larsson. Har gledet meg lenge! Og god helg. Skal bli deilig med to dagers avslapning Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 10. mars 2007 Forfatter #3658 Del Skrevet 10. mars 2007 Jeg er fordypet i siste Stieg Larsson. Har lest siden jeg våknet klokka ni og fram til nå, avbrutt av en lang frokost og en surferunde. For en deilig dag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blanca Skrevet 10. mars 2007 #3659 Del Skrevet 10. mars 2007 Jeg klør i fingrene etter å anskaffe Jenta som lekte med ilden, men jeg skal prøve å ha tålmodighet med å vente til påskeferien. Så den tegner godt, Ciara? På samme, gode nivå som Menn som hater kvinner? God helg, snuppa . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Talula Skrevet 10. mars 2007 #3660 Del Skrevet 10. mars 2007 Jeg klør i fingrene etter å anskaffe Jenta som lekte med ilden, men jeg skal prøve å ha tålmodighet med å vente til påskeferien. Så den tegner godt, Ciara? På samme, gode nivå som Menn som hater kvinner? God helg, snuppa . ← Det lurer jeg også på God helg alle sammen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå