Ciara Skrevet 11. februar 2007 Forfatter #3541 Del Skrevet 11. februar 2007 Ja, også er det jo morsomt for oss som får lese! Jeg har hatt en veldig aktiv lesehelg. Har lest ut tre bøker, men til mitt forsvar hadde jeg kommet langt i to av dem fra før. Stieg Larsson: Menn som hater kvinner Jeg likte denne veldig godt, som jeg har skrevet tidligere. Interessant plot, spennende personer, god oppbygning av historien. Det eneste lille minuset jeg har, er at oppklaringen kanskje skjer litt tidlig i boken, for så å bruke mange sider mot slutten på å forklare hvordan det ordnet seg for alle involverte. Dette er imidlertid ikke en så stor ulempe, for dette er en krim hvor man faktisk bryr seg om selve personene, og ikke bare plottet. Litt Elizabeth George-aktig, sånn sett. Og det er ikke noe minus i min verden Altså, trenger noen en spennende bok, så les denne. Jeg skal lese neste bok av Larsson som kommer, garantert! Alice Munro: The View from Castle Rock Noen av dere vil kanskje huske at jeg har et veldig godt forhold til Munro fra før. Hun er en mester i å skrive noveller om vanlige mennesker som likevel er spennende og rørende, og gjenkjennelsesfaktoren er ofte høy. Hun skriver nøkternt og tiltaler derfor til meg. Denne samlingen ble en aldri så liten nedtur for meg. Samlingen handler om Munros egen slekt, fra de bodde i Skottland og utvandret til Canada. Første del tar for seg denne historien, livet i Skottland, utvandringen, bosettelsen i Canada, livet som nybyggere. Andre del er selvbiografiske noveller hvor Munro forteller fra sin egen ungdom. Jeg har litt vanskelig for å forklare det, men det er som om dette realistiske utgangspunktet for samlingen hindrer meg litt i å nyte novellene. Jeg kan ikke drømme og leve meg inn i historiene like godt, jeg vet det finnes en fasit der ute. Det virker også som om Munro til en viss grad har følt for å glorifisere familiebakgrunnen noe, og overdriver det fattigslige, slitet og strabasene, selv om det også sikkert var slik. Jeg vet ikke. Noe er det i hvert fall, som gjør at jeg ikke synes dette er Munro på sitt beste. For all del langt fra dårlig, men les heller Rømlingen, for eksempel. Erik Fosnes Hansen: Løvekvinnen Nå har jeg endelig fått lest denne Jeg er ikke imponert, denne gangen skuffet han meg. Og for første gang merket jeg at språket irriterte meg. Virkelig. Latinske sitat på annenhver side, og arkaiske uttrykk som jeg mistenker han bruker for å virke lærd og dannet. I stedet virker han pompøs på meg. Særlig synes jeg dette språket er irriterende når det legges i pubertale Evas munn - hvilken tenåring er det som vil bruke et slikt språk? Det blir ikke troverdig. Og når han en sjelden gang skal være mer jovial og bruke ord som "kara" midt i riksmålsjungelen, da virker det som en parodi. Historien i seg selv har jeg mindre problemer med, men den rører meg ikke direkte, heller. Det er noen partier jeg synes er bedre enn andre, men som oftest er jeg temmelig likegyldig. Det blir for forutsigbart. Ja, jenta blir født med pels, og selvfølgelig følger et liv i ensomhet, avvist av omverdenen. No surprises, dessverre. Hun er lynende intelligent, flink til å synge, men disse tingene fører ingen steder. Og til slutt ender Hansen hele historien uten at man aner hvordan det går, annet enn at hun blir med i den omreisende truppen. Et annet problem jeg har, er ofte mannlige forfattere som skal beskrive kvinnelig seksuell oppvåkning. Beklager, her kjenner jeg meg overhodet ikke igjen, og om papiret ikke kan rødme, så kan jeg det. Jeg rødmer når han klarer å bruke så tåpelige ord som "mykningen", opptil femten ganger på én side, virker det som. Hvorfor prøve å skildre så inngående noe han aldri selv har opplevd? Sjansen for å trampe i klaveret er tross alt stor. Flere ganger synes jeg han stopper når historien videre kunne vært spennende. Han forteller at forholdet mellom Evas foreldre var uvanlig, her ble jeg interessert og kunne tenkt meg mer. Forholdet mellom Eva og Arvid ble heller ikke forfulgt - ja, alt gikk i vasken, men vi merker ikke til noen særlig sorg hos noen av dem. Og slutten, ikke minst, er utydelig. Og for å tenke slemt: Det er ofte slik at oscar-vinnende filmer er de som tar for seg metamorfoser - kvinner som spiller menn, kvinner med proteser og masker. Mennesker som ser annerledes ut enn vanlig. Jeg synes det virker som om Hansen har valgt dette temaet fordi det er oppsiktsvekkende i seg selv, og ikke fordi han selv har hatt en lidenskap for historien. Til slutt: Boken er ikke direkte dårlig. Når jeg kritiserer den såpass mye som jeg gjør er det fordi Hansen har gitt meg svært gode leseopplevelser tidligere. Hadde dette vært den første boken jeg leste av ham hadde jeg nok vært mye mer positiv. Men denne boken mangler følsomheten fra tidligere, og språket harmonerer ikke med innholdet (mener jeg). Så, bedre lykke neste gang Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 11. februar 2007 #3542 Del Skrevet 11. februar 2007 Jeg har hatt en veldig aktiv lesehelg. Har lest ut tre bøker, men til mitt forsvar hadde jeg kommet langt i to av dem fra før. ← Man trenger da ikke forsvare lesing Og til slutt ender Hansen hele historien uten at man aner hvordan det går, annet enn at hun blir med i den omreisende truppen. ← Kanskje han planlegger en oppfølger? *håper* Den sluttet altfor brått. Et annet problem jeg har, er ofte mannlige forfattere som skal beskrive kvinnelig seksuell oppvåkning. Beklager, her kjenner jeg meg overhodet ikke igjen, og om papiret ikke kan rødme, så kan jeg det. Jeg rødmer når han klarer å bruke så tåpelige ord som "mykningen", opptil femten ganger på én side, virker det som. Hvorfor prøve å skildre så inngående noe han aldri selv har opplevd? Sjansen for å trampe i klaveret er tross alt stor. ← Her er jeg igrunnen enig med deg -de scenene var vel ikke akkurat bokas høydepunkt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 11. februar 2007 Forfatter #3543 Del Skrevet 11. februar 2007 Enda godt det ikke bare er jeg som er prippen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 11. februar 2007 Forfatter #3544 Del Skrevet 11. februar 2007 Forøvrig helt enig med deg, Nigo - språket var mer irriterende nå enn i de tidligere bøkene. Som deg elsket jeg Salme ved reisens slutt og syntes språket var i fantastisk samspill (no pun intended) til handlingen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blanca Skrevet 11. februar 2007 #3545 Del Skrevet 11. februar 2007 Der var det noen som var enig med meg i Løvekvinnen, ja. Jeg glemte helt å nevne den redselsfulle mykningen i min anmeldelse. Som sagt, så liker jeg også Fosnes Hansen tidligere romaner, jeg er spesielt glad i Falketårnet. Kanskje fordi han da var så ung og fortsatt litt uslepen? I morgen har jeg planer om å kjøpe Stieg Larsson. Det er mulig jeg får en søvnløs natt, jeg klarer ikke å legge fra meg spennende bøker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 11. februar 2007 Forfatter #3546 Del Skrevet 11. februar 2007 "Den redselsfulle mykningen" Ønsker deg en god, søvnløs, spennende natt i morgen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prinsesse på erten Skrevet 12. februar 2007 #3547 Del Skrevet 12. februar 2007 (endret) Synes det er utrolig morsomt å lese hvor forskjellig vi opplever bøker. Enig med dere i at ordet "mykningen" hadde en litt flau bismak. Huff, huff. Trodde jeg hadde lagt rødmingen på hylla for en del år siden.... Men når det gjelder kritikken av den brå slutten, er jeg helt uenig. Kanskje det er fordi jeg ofte liker bøker som slutter brått og der jeg, til en viss grad, kan dikte opp fortsettelsen selv. At Eva skulle slutte seg til et "freak-show" kom dessuten ganske tydelig frem tidlig i boken. Så jeg er mer enn godt nok fornøyd med slutten og håper ikke, som Daria, på en oppfølger Endret 12. februar 2007 av Prinsesse på erten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Talula Skrevet 12. februar 2007 #3548 Del Skrevet 12. februar 2007 "Den redselsfulle mykningen" ← Jeg reagerte også på det uttrykket der, kan vel ikke sies å være helt velykket nei.. Men når det gjelder kritikken av den brå slutten, er jeg helt uenig. Kanskje det er fordi jeg ofte liker bøker som slutter brått og der jeg, til en viss grad, kan dikte opp fortsettelsen selv. At Eva skulle slutte seg til et "freak-show" kom dessuten ganske tydelig frem tidlig i boken. Så jeg er mer enn godt nok fornøyd med slutten og håper ikke, som Daria, på en oppfølger ← Jeg synes også at slutten var helt grei egentlig. Jeg synes det gikk klart frem at Eva sluttet seg til et sirkus, hvis man sammenholder slutten med begynnelsen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 12. februar 2007 #3549 Del Skrevet 12. februar 2007 Hei Ciara og dere andre! Lenge siden sist! Likevel - veldig kjedelig med kjøpestopp. Jeg spår at du holder ut en måned, toppen. Det blir mammutsalg snart, vet du! ←Etter en rask titt gjennom årets Mammutkatalog kan jeg puste lettet ut, det var faktisk bare et par-tre bøker som fristet noe særlig. Men så pleier jo bokhandlene å ha salg fra eget lager samtidig, det er ofte farlige greier. Jeg er fryktelig sent ute når det gjelder å kommentere Løvekvinnen, og jeg tror egentlig det meste jeg har tenkt er sagt. Dessverre må jeg nok innrømme at jeg havner blant tvilerne her. Dessverre, fordi jeg med Darias ord er "skamløst fan av den mannen", men nå ble jeg rett og slett en smule skuffet. Ikke minst fordi språket, som jeg tidligere har syntes var en ren glede å lese, blir litt påtatt og til tider rett og slett en smule tåpelig (jfr. den omtalte "mykningen" - gi meg styrke!). Ingen dårlig bok, bevares, men langt fra hans tidligere nivå. Han forteller at forholdet mellom Evas foreldre var uvanlig, her ble jeg interessert og kunne tenkt meg mer. Enig i det, men en av tingene jeg faktisk likte med boken var beskrivelsen av Evas far; utviklingen fra å være veldig fraværende i begynnelsen til at han etterhvert faktisk - i hvert fall slik jeg leser det - ender opp med å være ganske stolt av henne. Skildringen av ham og hans trang til å beskytte datteren synes jeg rett og slett er ganske rørende, og gjort på en fin måte uten for store ord, noe som stemmer bra overens med Arctanders personlighet. Til slutt: Boken er ikke direkte dårlig. Når jeg kritiserer den såpass mye som jeg gjør er det fordi Hansen har gitt meg svært gode leseopplevelser tidligere. Hadde dette vært den første boken jeg leste av ham hadde jeg nok vært mye mer positiv. Men denne boken mangler følsomheten fra tidligere, og språket harmonerer ikke med innholdet (mener jeg). Så, bedre lykke neste gang ←Jeg kan bare slutte meg til dette og håpe at "neste gang" er Beretninger - del 2. Over til en annen favoritt: Gert Nygårdshaug. Jeg har nå fått fatt i en (innbundet!) utgave av Himmelblomstreets muligheter, spørsmålet er om jeg bør ha lest Mengele Zoo før jeg begynner på denne. Synspunkter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prinsesse på erten Skrevet 12. februar 2007 #3550 Del Skrevet 12. februar 2007 Over til en annen favoritt: Gert Nygårdshaug. Jeg har nå fått fatt i en (innbundet!) utgave av Himmelblomstreets muligheter, spørsmålet er om jeg bør ha lest Mengele Zoo før jeg begynner på denne. Synspunkter? ← Åååå, heldiggris. Du har mye godt i vente! Men for all del; begynn med Mengele Zoo! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
irma Skrevet 12. februar 2007 #3551 Del Skrevet 12. februar 2007 Her har dere jammen fått lest mye siden sist jeg var innom på besøk Jeg har vært fire uker på New Zealand, og det er ikke ett sted å reise for å få lest bøker. Jeg leste bare en halv bok! helt sant! Altfor mye å se og gjøre hele tiden, ikke engang på senga leste jeg. Utrolig. Og den boka jeg leste i, "Human Traces" av Sebastian Faulks tror jeg ikke jeg gidder å lese ferdig. Den er om to unge psykiatere som starter en klinikk i sveits på slutten av 1800-tallet, men det var altfor mye "belæring" og psykologisk informasjon om mentale sykdommer.Sånn "vise at jeg kan noe om dette"... Han har tydeligvis drevet research han forfatteren og ikke klart å begrense seg...Jeg er int i psykologi, men da leser jeg heller en fagbok. Det ble nesten ikke roman igjen av det.Så denne kan dere droppe damer! Ellers skjønner jeg at jeg ikke skal lese Løvekvinnen, hvilket ikke ovverrasker meg. Jeg likte godt "Falketårnet", men "Beretninger..." :henger meg på det noen av dere allerede har sagt. Litt samme følelsen som "Vindenes skygge" mtp språket. Det hører kanskje med til historien at jeg har lest mange flere gode bøker etter Falketårnet enn før, så hva jeg ville synes nå....blir vanskeligere og vanskeligere det her jo flere gode bøker jeg leser! For en luksus! God ettermiddag alle sammen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irie Skrevet 12. februar 2007 #3552 Del Skrevet 12. februar 2007 (endret) Jeg skal lese neste bok av Larsson som kommer, garantert! ← Jeg kan jo glede dere med å si at neste bok av Stieg Larsson Jenta som leker med ilden kommer på norsk i mars. I innbundet først selvsagt. Det som er trist, er at Larsson selv er død, så han skriver nok ikke flere bøker. I følge en del omtaler, så skal det være manus til en tredje bok om Mikael og Lisbeth, så vi får håpe den blir gitt ut etterhvert også. Endret: Den tredje boken heter Luftslottet som sprängdes, men den har enda ikke kommet ut i Sverige. Så da kan del vel ta vinter og vår og sommer og høst før den kommer på norsk... Endret 12. februar 2007 av Irie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Talula Skrevet 13. februar 2007 #3553 Del Skrevet 13. februar 2007 Etter god reklame her inne, har jeg vært ute og kjøpt "Menn som hater kvinner" i kartonert utgave Har ikke kommet langt, men foreløpig virker det meget lovende.. Ellers har jeg lest min første Auster bok; "The Brooklyn Follies", og jeg må si jeg skjønner hvorfor han er så populær her inne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kira Skrevet 13. februar 2007 #3554 Del Skrevet 13. februar 2007 Jeg har også kjøpt Menn som hater kvinner i dag. Du burde få provisjon, Ciara Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anneli Skrevet 13. februar 2007 #3555 Del Skrevet 13. februar 2007 Hei Ciara, nå var det jammen veldig lenge siden jeg har vært innom her. Jeg må innrømme at jeg generelt har vært lite på nett i det siste, men nå har jeg endelig fått meg datamaskin som virker igjen! Det hjelper på. "Menn som hater kvinner" er notert ned på leselisten min, den høres så absolutt spennende ut. I tillegg til din anmeldelse har jeg lest en del andre omtaler på nett - og alle skryter jo uhemmet! Jeg har allerede bestemt meg, den skal leses. Jeg er enig med Lavinia, du burde fått provisjon Ciara. Når jeg tenker meg om skjønner jeg nesten ikke hva jeg har brukt tiden på i det siste, jeg har jo hverken lest eller vært mye på nett... Utrolig men sant! Sengelektyren for tiden er Paul Auster, men det har ikke gått så fort fremover for jeg legger meg altfor sent hver kveld... Uansett, tror jeg kommer til å stikke innom litt oftere i tiden fremover. Ser frem til å dele mange fine leseopplevelser med alle som stikker innom her. Nå skal jeg jammen benytte sjansen til å krype til køys og lese litt. God natt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 13. februar 2007 Forfatter #3556 Del Skrevet 13. februar 2007 Synes det er utrolig morsomt å lese hvor forskjellig vi opplever bøker. Enig med dere i at ordet "mykningen" hadde en litt flau bismak. Huff, huff. Trodde jeg hadde lagt rødmingen på hylla for en del år siden.... Men når det gjelder kritikken av den brå slutten, er jeg helt uenig. Kanskje det er fordi jeg ofte liker bøker som slutter brått og der jeg, til en viss grad, kan dikte opp fortsettelsen selv. At Eva skulle slutte seg til et "freak-show" kom dessuten ganske tydelig frem tidlig i boken. Så jeg er mer enn godt nok fornøyd med slutten og håper ikke, som Daria, på en oppfølger ← Ja, jeg er vel enig, man vet jo at hun blir med i et freak show. Men jeg er likevel nysgjerrig, forblir hun der resten av livet? Jaja, når jeg irriterte meg over boka er det kanskje like greit den ikke var lenger Over til en annen favoritt: Gert Nygårdshaug. Jeg har nå fått fatt i en (innbundet!) utgave av Himmelblomstreets muligheter, spørsmålet er om jeg bør ha lest Mengele Zoo før jeg begynner på denne. Synspunkter? ← Ja, du MÅ lese Mengele Zoo først Her har dere jammen fått lest mye siden sist jeg var innom på besøk Jeg har vært fire uker på New Zealand, og det er ikke ett sted å reise for å få lest bøker. Jeg leste bare en halv bok! helt sant! Altfor mye å se og gjøre hele tiden, ikke engang på senga leste jeg. Utrolig. Og den boka jeg leste i, "Human Traces" av Sebastian Faulks tror jeg ikke jeg gidder å lese ferdig. Den er om to unge psykiatere som starter en klinikk i sveits på slutten av 1800-tallet, men det var altfor mye "belæring" og psykologisk informasjon om mentale sykdommer.Sånn "vise at jeg kan noe om dette"... Han har tydeligvis drevet research han forfatteren og ikke klart å begrense seg...Jeg er int i psykologi, men da leser jeg heller en fagbok. Det ble nesten ikke roman igjen av det.Så denne kan dere droppe damer! Ellers skjønner jeg at jeg ikke skal lese Løvekvinnen, hvilket ikke ovverrasker meg. Jeg likte godt "Falketårnet", men "Beretninger..." :henger meg på det noen av dere allerede har sagt. Litt samme følelsen som "Vindenes skygge" mtp språket. Det hører kanskje med til historien at jeg har lest mange flere gode bøker etter Falketårnet enn før, så hva jeg ville synes nå....blir vanskeligere og vanskeligere det her jo flere gode bøker jeg leser! For en luksus! God ettermiddag alle sammen! ← Så du har hatt det fint? Litt nedtur å komme hjem igjen, tenker jeg? Men det er hyggelig for oss å ha deg tilbake, koselig med alle anbefalingene du har Jeg kan jo glede dere med å si at neste bok av Stieg Larsson Jenta som leker med ilden kommer på norsk i mars. I innbundet først selvsagt. ← Den har kommet nå Etter god reklame her inne, har jeg vært ute og kjøpt "Menn som hater kvinner" i kartonert utgave Har ikke kommet langt, men foreløpig virker det meget lovende.. Ellers har jeg lest min første Auster bok; "The Brooklyn Follies", og jeg må si jeg skjønner hvorfor han er så populær her inne. ← Så bra du liker Auster! Min favoritt er The Music of Chance, anbefaler den veldig. Og fint du har falt for reklamen min og kjøpt Menn som hater kvinner. Jeg gleder meg til å høre hva dere andre synes om den Jeg har også kjøpt Menn som hater kvinner i dag. Du burde få provisjon, Ciara ← Provisjon hadde vært noe Men er ikke den utgaven fin? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 13. februar 2007 Forfatter #3557 Del Skrevet 13. februar 2007 Busy, busy. Kom hjem fra jobb nå nettopp, og arbeidsdagen startet åtte. Men så hadde jeg et par timers pause midt på dagen, men likevel. Det ble liksom ikke så mye igjen av dagen til andre ting. Tror jeg skal gå fra jobben litt tidligere i morgen i stedet. Nå er det øyeblikkelig natta for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anneli Skrevet 13. februar 2007 #3558 Del Skrevet 13. februar 2007 Psst. Må bare si at du ser ut som min hittil ukjente tvillingsøster, Lavinia! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kira Skrevet 14. februar 2007 #3559 Del Skrevet 14. februar 2007 Utgaven er kjempefin, Ciara. Boken også, men jeg har gitt meg selv kvoter, har noen tunge artikler som må prioriteres i disse dager Vi var sannelig like, Anneli. Bruker vi samme stylist? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 14. februar 2007 Forfatter #3560 Del Skrevet 14. februar 2007 Får håpe du får bedre tid til skjønnlitteratur snart, Lavinia Og Anneli: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå