Gå til innhold

Ciaras bokhjørne

Ciara

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg kom faktisk på en bok jeg leste for ikke så lenge siden som jeg har glemt å skrive en omtale om:

Alice Hoffman: Huset og fuglen

Dette er en nydelig novellesamling. Novellene har til felles at handlingene foregår i det samme huset. Slik blir novellene samlet en fortelling om husets historie og menneskene som har levd i det. Og her er det mange rørende historier. Hadde stor klump i halsen mange ganger. Hoffman har et nydelig språk, og imponerer virkelig med denne novellesamlingen. Anbefales! :)

Leser ikke så mange novellesamlinger, egentlig. Men jeg har veldig lyst på Alice Munros siste novellesamling: Runaway eller Rømlingen, som den heter på norsk. Munro er virkelig en mester til å skrive noveller, så dersom dere ikke har lest noe av henne, vil jeg virkelig anbefale det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser egentlig ikke noe særlig noveller -de er altfor korte, i det jeg virkelig har begynt å leve meg inn i dem, er de slutt... Men den du snakker om her, hvor det faktisk er en sammenheng i dem, hørtes jo ikke så dumt ut. Tittelen virker forøvrig veldig kjent, tror jeg må ha ryddet den på plass forleden :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei bokdamer! Har fremdeles ikke fått noen Gulldronning, perledronning jeg, men nå så jeg jo at flere skryter veldig av Ekstremt høyt og utrolig nært. Er den å anbefale? Har den i hylla så jeg får kanskje lese den så lenge. Vet ikke helt hvorfor men kommer ikke i gang med den, men om dere sier den er fantastisk så får jeg ::lese: Ha en fin helg da! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Tittit* Er det mulighet for lille meg å "være med" i leseklubben eller? Har alltid ønsket å diskutere bøker med andre. Har alltid bare lest i stillhet, og ikke hatt så mange å prate med om det.

Er godt i gang med Kompani Orheim, og dere kan glede dere til den hvertfall!

Skal sjekke ut Gulldronning,perledronning-boka jeg.

Takk for inspirasjon!

Jeg har forresten kjøpt meg ny bok idag. Ugly Bugly. Den virker litt syk, men jeg liker det litt syke. Alt til sin tid. :)

Ha en fin dag, lesehester ;)

B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ååå, har dere forresten lest den svenske novellen Att döda ett barn? Mange år siden jeg har lest den, men den gjorde fryktelig sterkt inntrykk på meg. SKulle gjerne hatt den i bokhylla mi. Hvis den er mulig å få tak i noe sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Tittit* Er det mulighet for lille meg å "være med" i leseklubben eller? Har alltid ønsket å diskutere bøker med andre. Har alltid bare lest i stillhet, og ikke hatt så mange å prate med om det.

Her er det bare å hive seg med -jo flere jo bedre :)

Husker vi leste den novellen på skolen ja -du kan få tak i den her: http://www.mao.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=102331

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God helg til alle bokdamer! Jeg TROR jeg skal på fest i kveld. Er litt sliten, men har iallfall dusjet, tatt ansiktsmaske og lakket negler. Vi får se..

Har begynt på Gulldronning nå. Den er jo så tynn at jeg regner med at den er utlest i løpet av helgen.

So long :sminkedokke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, en dagbok full av bokprat og så har jeg ikke fått det med meg før nå... Får prøve å slenge innom her nå og da :)

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite spørsmål til neste bok: Bør man ha lest Mannen som elsket Yngve før man leser Kompani Orheim? Ser bare at de bøkene nevnes sammen her flere ganger... :sjenert:

Wendy: Hvis du ennå ikke har fått bok i posten: Jeg kjøpte Gulldronning, Perledronning i pocketutgave på Narvesen, så kanskje kan du finne den der? Kanskje dumt når du får den i posten...

God helg til alle leseglade! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare lest Mannen som elsket Yngve jeg.. Den kom jo først da, men Kompani Orheim handler vel om ting som skjedde før Mannen som... så jeg vet ikke helt jeg. Liker nå å lese bøker i den rekkefølgen de ble skrevet jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite spørsmål til neste bok: Bør man ha lest Mannen som elsket Yngve før man leser Kompani Orheim? Ser bare at de bøkene nevnes sammen her flere ganger...

Jeg syns ikke det er nødvendig å lese Mannen som elsket Yngve før man leser Kompani Orheim. De kan godt leses som to individuelle bøker(De står stødig som to individuelle bøker) og man går ikke glipp av noen viktig handling om man bare leser den ene. Når det er sagt, anbefaler jeg jo å lese Mannen som elsket Yngve også da.(rett og slett fordi den er vakker. ) Men jeg ser ikke noe problem i at det går an å lese den etter Kompani Orheim også, hvis man har lyst til det.

B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå forsøker jeg liksom å lese her, men så kom Nalle og la seg oppå artikkelen jeg leser, så på meg med et bedårende blikk og begynte å male. Det er tydelig at det er meningen at jeg skal kose med Nalle i stedet for å lese  ;)  :hjerte:  :hjerte:  :hjerte:  :hjerte:  :hjerte:

Katter er bare så søte, de tror at alt og alle er til for dem, med største selvfølge... for en herlig innstilling! :hjerte::)

Alice Hoffman: Huset og fuglen

Men jeg har veldig lyst på Alice Munros siste novellesamling: Runaway eller Rømlingen, som den heter på norsk. Munro er virkelig en mester til å skrive noveller, så dersom dere ikke har lest noe av henne, vil jeg virkelig anbefale det :)

*skriver ned*

Tror jeg har skrevet opp Alice Munro på listen min (som ved siste telling hadde over 500 titler :overrasket: ) Må se å få kjøpt en bok av henne! :)

Ha en flott helg, Ciara!

:klem:

Kjempehyggelig at du vil være med Within my guitar!! :klem:

God helg til alle bokdamer! Jeg TROR jeg skal på fest i kveld.

Kos deg masse på fest, LilyDiva!! :sjarmor::klem:

Heisann, en dagbok full av bokprat og så har jeg ikke fått det med meg før nå... Får prøve å slenge innom her nå og da

God helg!

Grooo... du vil ikke være med i bokringen da? Det blir helt sikkert kjempegøy! :)

Første bok vi skal lese (leser/ har lest :ler: ) er Gulldronning, Perledronning. Og diskusjonen begynner 1. februar!! :)

Nå har jeg endelig begynt på Gulldronning, perledronning også! Kan ikke fatte at jeg har klart å holde meg såååå lenge. Men nå skal jeg endelig få kose meg med å lese den i helgen...

Endret av nostalgia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare lest Mannen som elsket Yngve jeg.. Den kom jo først da, men Kompani Orheim handler vel om ting som skjedde før Mannen som... så jeg vet ikke helt jeg. Liker nå å lese bøker i den rekkefølgen de ble skrevet jeg :)

Jeg syns ikke det er nødvendig å lese Mannen som elsket Yngve før man leser Kompani Orheim. De kan godt leses som to individuelle bøker(De står stødig som to individuelle bøker) og man går ikke glipp av noen viktig handling om man bare leser den ene. Når det er sagt, anbefaler jeg jo å lese Mannen som elsket Yngve også da.(rett og slett fordi den er vakker. ) Men jeg ser ikke noe problem i at det går an å lese den etter Kompani Orheim også, hvis man har lyst til det.

B.

Takk for svar :-D

Da tror jeg jeg begynner med Kompani Orheim når vi skal lese den, og så får jeg se om jeg leser den andre seinere.

Ikke lenge til 1.februar nå.... :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei bokdamer! Har fremdeles ikke fått noen Gulldronning, perledronning jeg, men nå så jeg jo at flere skryter veldig av Ekstremt høyt og utrolig nært. Er den å anbefale? Har den i hylla så jeg får kanskje lese den så lenge. Vet ikke helt hvorfor men kommer ikke i gang med den, men om dere sier den er fantastisk så  får jeg ::lese: Ha en fin helg da! ;)

Den har jeg faktisk ikke fått lest ennå, selv om den har stått i hylla i flere måneder. Kjenner mange som anbefaler den, så jeg vet ikke helt hvorfor jeg ikke har begynt... Forhåpentligvis står det en stor leseopplevelse og venter i hylla mi! :)

Er godt i gang med Kompani Orheim, og dere kan glede dere til den hvertfall!

Skal sjekke ut Gulldronning,perledronning-boka jeg.

Takk for inspirasjon!

Jeg har forresten kjøpt meg ny bok idag. Ugly Bugly. Den virker litt syk, men jeg liker det litt syke. Alt til sin tid. :)

Ha en fin dag, lesehester ;)

B.

Veldig hyggelig at du er med! :) Halve gleden med å lese er nesten å diskutere bøkene, synes jeg. Morsomt når man treffer andre som har forskjellig oppfatning av boka enn en selv.

Har lest Uglybugly. Hvis du søker, finner du helt sikkert innlegget mitt hvor jeg skrev om den. Jeg fikk ikke helt taket på boka, men desto mer spennende om du gjør det :) Liker Ramslie generelt veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Ååå, har dere forresten lest den svenske novellen Att döda ett barn? Mange år siden jeg har lest den, men den gjorde fryktelig sterkt inntrykk på meg. SKulle gjerne hatt den i bokhylla mi. Hvis den er mulig å få tak i noe sted.

Det er en veldig bra novelle, men selvfølgelig utrolig trist. Har lest den flere ganger :)

God helg til alle bokdamer! Jeg TROR jeg skal på fest i kveld. Er litt sliten, men har iallfall dusjet, tatt ansiktsmaske og lakket negler. Vi får se..

Ble det fest, Lily? :) Og i så fall, hvordan er formen? :tunge1:

Heisann, en dagbok full av bokprat og så har jeg ikke fått det med meg før nå... Får prøve å slenge innom her nå og da :)

God helg!

:velkommen: Håper du kommer til å trives her :) Jeg setter alltid pris på nye ansikter, det skal bli hyggelig å bli kjent med deg. God lørdag!

Bare et lite spørsmål til neste bok: Bør man ha lest Mannen som elsket Yngve før man leser Kompani Orheim? Ser bare at de bøkene nevnes sammen her flere ganger...  :sjenert:

Ser du har fått svar allerede, og jeg er helt enig i at Mannen som elsket Yngve ikke må leses først, men det er i hvert fall helt sikkert at den må leses! :)

Katter er bare så søte, de tror at alt og alle er til for dem, med største selvfølge... for en herlig innstilling! :hjerte::)

*skriver ned*

Tror jeg har skrevet opp Alice Munro på listen min (som ved siste telling hadde over 500 titler  :overrasket: ) Må se å få kjøpt en bok av henne! :)

Katter er fantastiske dyr, så kjedelig det ville vært uten dem :)

500 titler! :overrasket: Ikke verst! Da har du i hvert fall nok å gjøre i årene framover ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag kunne formen vært bedre... Jeg var ute i går, og hadde det litt for moro til at jeg ville være fornuftig å dra hjem tidlig. Men jeg hadde det som sagt veldig gøy da! Men jeg merker jo at jeg skal ta det rolig i kveld, for å si det sånn... :sjenert:

Først må jeg lese en del. Det er jo ikke så gøy, men orker å lese så mange timer akkurat. Men litt er bedre enn ingenting.

Er så fornøyd med at bokhjørnet begynner å vokse skikkelig. Skal bli mange spennende diskusjoner framover. Det er ikke lenge igjen til 1. februar, heller! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ciara! Jo, det ble fest. Jeg holdt meg kun til tørr hvitvin, så formen er bra. Klarte å holde meg hard da Tequila-flasken kom på bordet. Men du tok kanskje litt mer av ;)?

Gleder meg til helg nå, skal lese og slappe av. Vi sees :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, holdt meg unna spriten. Men det ble ganske mye øl og vin... ;) Er ikke veldig dårlig heller, men merker at jeg var ute. Men det er moro å komme seg ut - det er ikke ofte jeg er ute lenge, akkurat.

Du får slappe av og kose deg i dag :):klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...