Daria Skrevet 24. januar 2006 #701 Del Skrevet 24. januar 2006 At jeg bør lese "Kompani Orheim" før vi skal, lese den, skjønte jeg igrunnen helt på egen hånd ja *smart Hilde* ← Men skrive kan jeg visst ikke i dag -mente selvfølgelig at jeg skal lese den før vi skal diskutere den, ikke at jeg skal lese den før alle andre... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nostalgia Skrevet 24. januar 2006 #702 Del Skrevet 24. januar 2006 At jeg bør lese "Kompani Orheim" før vi skal, lese den, skjønte jeg igrunnen helt på egen hånd ja *smart Hilde* ← Lese den, før vi skal lese den?? :grine2: Går visst litt rundt for begge to nå!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nostalgia Skrevet 24. januar 2006 #703 Del Skrevet 24. januar 2006 :grine2: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 24. januar 2006 #704 Del Skrevet 24. januar 2006 a,b,c... Var visst ikke så lett dette nei... :grine2: Kanskje på tide med en liten pause... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 24. januar 2006 #705 Del Skrevet 24. januar 2006 Nå har jeg skummet meg gjennom hele dagboken fra perm til perm. Greit å få en liten oversikt over hvordan denne dagboka fungerer. Skønte også at dette er første boken til lesesirkelen så det var jo artig at jeg kom med fra starten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nostalgia Skrevet 24. januar 2006 #706 Del Skrevet 24. januar 2006 Kjempegøy at du blir med fra starten, Heidi! Tror vi skal få det kjekt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 24. januar 2006 Forfatter #707 Del Skrevet 24. januar 2006 Takk Ciara og dere andre for koselig velkomst. Artig at det er flere katteelskere her da. Her er bilde av Sofusen min. ← For en nydelig pus! Han så veldig myk og fluffy ut. Også hadde han et veldig bedårende uttrykk! Jeg VIL ha en katt! Hyggelig at du vil være med i Ciaras Bokring, Heidi76. Håper det blir litt heftig debatt, kjedelig om vi alle skulle være helt enige. Siden jeg har et "problem" med kvinnelige forfattere er jeg allerede litt skeptisk til denne første boken. Tenker å starte på den nå til helgen. ← Kan du ikke få deg katt, Lilypie? Og dette problemet ditt vil jeg gjerne høre mer om... Liker du ingen kvinnelige forfattere? Er det noe bestemt med dem du ikke liker? Ble fryktelig nysgjerrig nå Og du har smakt spekeskinke og ridderost? Likte du det? Det er best når du har tomat og gode avocadoskiver til også ' salt og litt pepper, synes jeg! Jeg vet ikke hvor tulletrollet har blitt av... er litt bekymret for henne egentlig... ← Spekeskinke og ridderost var veldig godt! Hadde også tomat og pepper på. Supergodt, var det. Så dette må det spises mer av Takk for tipset! Høres ikke bra ut med Bustetroll. Håper virkelig hun kommer tilbake. *Sender Bustetroll mange gode tanker* Prøvd er definitivt ordet, kom aldri så langt... men en gang... kanskje... eller... Det er ham ja. begynte på Middelsex en gang, men ble av ymse årsaker aldri ferdig, så jeg kan ikke sammenlikne dem (på den annen side, hadde den vært knallbra, hadde jeg vel sørget for å få lest den ferdig...) ← Tror ingen skjønner så godt hvor vanskelig det er å skrive den fantastiske boka som de som jobber mye med bøker... Det er så mye som skal stemme. Så jeg skjønner godt at du syntes det var en tøff oppgave! Men som du sier, en gang, kanskje! Greit å høre at ikke du heller ble helt fenget av Middlesex. Jeg lurte på om jeg var den eneste som ikke ble grepet av den... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 24. januar 2006 Forfatter #708 Del Skrevet 24. januar 2006 Hmmmmmm... og jeg som har "Middelsex" så høyt på "skal-kjøpe" listen min! Synes jeg har lest så mye bra om den jeg... Anbefaler dere at jeg skipper den eller? ← Den er kanskje grei å ha lest, men jeg ville absolutt ikke hatt den øverst på lista Så mange bøker som du har på den lista er det nødt til å være mange der som er utrolig bedre! Det er i hvert fall MIN mening Her er pusen jeg vokste opp med! *savne veldig* ← Så nydelig! Og for et kult foto! Har du tatt det selv? Jeg blir nok ikke med på bokringen denne runden, men jeg følger jo med her, så det er ingen umulighet at jeg slenger meg på neste gang ← Det hadde vært hyggelig, Tommeline Hyggelig at du stikker innom uansett hva du er eller ikke er med på Nei, vent... jeg leste jo det du sa HELT feil... jeg trodde du skrev "Kompani Orheim", og så skrev du jo "Mannen som elsket Yngve"!! :klø: Jeg har lyst å lese den også... ← Mannen som elsket Yngve MÅ leses. Den var en av årets største leseopplevelser det året den kom (2003?). Den beskriver så godt hvordan det er å være ungdom, den er rørende, morsom, spennende... løp og kjøp! Nå har jeg skummet meg gjennom hele dagboken fra perm til perm. Greit å få en liten oversikt over hvordan denne dagboka fungerer. Skønte også at dette er første boken til lesesirkelen så det var jo artig at jeg kom med fra starten. ← Ja, det var bra timing! Forhåpentligvis er dette starten på en varig lesesirkel I dag har jeg vært på jobb igjen. Nå skal jeg gå og lage meg middag, i dag reiser jeg bort fra Asia litt og lager kyllingsalat med hvitløksbrød. Har hatt lyst på hvitløksbrød i flere dager! Lager salat med kylling (duh!), fetaost, salat, paprika, epler, rødløk og oregano. Med hvitløksbrød og et glass vann med sitron i burde det bli en super middag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 24. januar 2006 #709 Del Skrevet 24. januar 2006 Nå ble ihvertfall jeg sulten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 24. januar 2006 #710 Del Skrevet 24. januar 2006 (endret) Kan du ikke få deg katt, Lilypie? Og dette problemet ditt vil jeg gjerne høre mer om... Liker du ingen kvinnelige forfattere? Er det noe bestemt med dem du ikke liker? Ble fryktelig nysgjerrig nå (*ble litt kluss med siteringen her*) Jeg kan nok, men bor ganske høyt oppe i etasjene i en bygård uten veranda eller balkong. Veldig trafikkert strøk også. De som har hatt katt her, har opplevd at katten blir overkjørt eller kommer bort. Det ville ikke jeg ha taklet.. Men kan jo få en innekatt Mmm, jeg har veid litt for og i mot et års tid nå, men ikke bestemt meg. Meg og kvinnelige forfattere, ja. Sikkert mye fordommer her, men jeg har fått min dose Vigdis Hjort, Anne-Karin Elstad og Herbjørg Vassmo. Tror det jeg har problemer med er når romanen får voldsomt fokus på kvinnen og kvinnerollen. Har ikke særlig til overs for feministlitteratur. Ikke misforså; jeg ser hvilken kamp kvinner har hatt (og også har) opp gjennom årene, men det ligger ofte et slags hat til menn mellom linjene i slike romaner. Jeg er for individet; mann eller kvinne. Syens også ofte menn har et bedre språk. De har større evne til antydningens kunst og språket er strammere. Skildringer av følelser og store emosjoner er ofte mere dempet. Det er vel noe jeg kjenner meg igjen i og derfor apellerer det til meg i større grad. Ble du noe klokerere ? Kom gjerne med dine innspill! Ellers er jeg enig i at Mannen som elsket Yngve er en fabelaktig roman. Jeg leste den i sommer og ble veldig imponert. Boken skildrer ung kjærlighet på en måte som de aller fleste burde kjenne seg igjen i. Endret 24. januar 2006 av Lilypie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 24. januar 2006 Forfatter #711 Del Skrevet 24. januar 2006 Katter først: Jeg bor også i et trafikkert strøk i bygård uten veranda. Har innekatter. Jeg lurte veldig lenge på om det var riktig å gjøre, men jeg har overhodet ikke angret. Kattene er fornøyde og trives inne. Men det er klart det hjelper at jeg har to som leker med hverandre. Vanskelig å bestemme seg for hva man vil, brukte som sagt tid på det. Men det er veldig koselig å ha katt! Utrolig mye selskap Og så, til kvinnelitteraturen. Jeg forstår på mange måter det du sier. Mye av problematikken tilskriver jeg markedsavdelinger hos forlag og medier. Den gamle leksa om at kvinner som skriver litteratur automatisk skriver kvinnelitteratur, mens menn bare skriver litteratur. Og i motsetningsparet litteratur-kvinnelitteratur er det kvinnelitteraturen som kommer dårligst ut. Så brukes da "kvinnelitteratur" ofte på en nedsettende måte også. De romanene jeg har lest som overtematiserer kvinner og kvinnerollen har ofte vært dårlige bøker - altså uavhengig av temaet, egentlig. Jeg synes f.eks Elstad er en dårlig forfatter, nærmest en kioskforfatter. Wassmo har også vært langt over grensen til triviallitteratur, det samme med Hjorth. Særlig typisk var etter min mening Om bare av Hjorth - som handler om en kjærlighetssorg (hennes egen?) etter å ha blitt forlatt. Med rosa cover og mannefiendtlig innhold blir boka for meg et typisk eksempel for "kvinnelitteratur" slik mange bruker dette begrepet. Jeg er helt enig med deg i at det er individet som er interessant, ikke kjønnet. Dvs, jeg har flere ganger hatt lest bøker som har berørt meg nettopp fordi hovedpersonen var en kvinne. Jeg klarer ikke alltid å legge mitt kvinnelige jeg til side som leser, det tror jeg ikke jeg skal heller. Samtidig er det også mange manneskjebner som har vært fantastiske å lese om - Jarle Klepp, f.eks Så er det bøkene skrevet av kvinner, men som ikke nødvendigvis handler så mye om kvinner som kvinner, men kvinner som individ, for å si det slik (håpløs formulering). Her synes jeg det finnes mye fantastisk. Men generelt er jeg kanskje enig i at kvinnelige forfattere oftere er skravlete og overemosjonelle, og det liker jeg ikke. Til gjengjeld finnes det noen typer mannlig stil som jeg heller ikke liker... Til slutt kan jeg jo si at jeg ser på selv som feminist. Skal jeg være ærlig, synes jeg alle kvinner burde være feminister. Og da ikke som mannehatere, men som kvinneforkjempere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sabia Skrevet 24. januar 2006 #712 Del Skrevet 24. januar 2006 Ferdig med Gulldronning, Perledronning!! Venter spent på 1. febr... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 24. januar 2006 Forfatter #713 Del Skrevet 24. januar 2006 Det er jeg også! Gleder meg til diskusjon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 24. januar 2006 #714 Del Skrevet 24. januar 2006 Jeg er godt igang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 24. januar 2006 #715 Del Skrevet 24. januar 2006 Du var sikkert veldig god til å drøfte oppgaver på skolen, Ciara! Veldig bra innspill. Vil bare legge til at jeg ikke ser på meg selv som noen feminist, men jeg er ikke anti-feminist heller. Har vel et generelt problem med å definere meg som noe, det være seg det ene eller andre. Har stor respekt for de som står for noe og kjemper for en sak. Selv har jeg alltid hatt behov for å stå alene, og ikke i en gruppe. Det er ikke uten grunn jeg ikke står i statskirken eller i noen fagforening f.eks. Jeg har masse meninger og standpunkt og ser på meg selv som både reflektert og fornuftig, men det å tilhøre noen spesiell retning eller gruppe har altså har aldri vært noe for meg. Ikke sikkert du skjønner stort av dette, og det er jo veldig på siden av kvinnelitteratur som vi opprinnelig diskuterte. Kjenner jeg liker å snakke om litt "ordentlige" ting her inne på KG. Jeg tror Bokringen blir veldig bra . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 24. januar 2006 Forfatter #716 Del Skrevet 24. januar 2006 Du var sikkert veldig god til å drøfte oppgaver på skolen, Ciara! Veldig bra innspill. Vil bare legge til at jeg ikke ser på meg selv som noen feminist, men jeg er ikke anti-feminist heller. Har vel et generelt problem med å definere meg som noe, det være seg det ene eller andre. Har stor respekt for de som står for noe og kjemper for en sak. Selv har jeg alltid hatt behov for å stå alene, og ikke i en gruppe. Det er ikke uten grunn jeg ikke står i statskirken eller i noen fagforening f.eks. Jeg har masse meninger og standpunkt og ser på meg selv som både reflektert og fornuftig, men det å tilhøre noen spesiell retning eller gruppe har altså har aldri vært noe for meg. ← Kjente meg igjen i dette. Må bare påpeke at jeg ikke går i feministdemonstrasjoner, akkurat. Er heller ikke medlem av statskirken. Demonstrasjoner generelt får jeg faktisk grøsninger av. Det er dumt, men sånn er det bare. Folk som hyler dumme slagord i kor er bare ekkelt. Samme hvor god saken de marsjerer for er, nesten. Sprøtt, ikke sant? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 24. januar 2006 #717 Del Skrevet 24. januar 2006 Snodig. Det siste innlegget til Ciara kom ikke opp på oversikten over Nye Innlegg eller Mine innlegg. Selv om det er over 10 min siden hun skrev, står fortsatt mitt innlegg som det siste. Er det et dagbokspøkelse her også? Nostalgia har nemlig det.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 24. januar 2006 Forfatter #718 Del Skrevet 24. januar 2006 Skulle akkurat til å sende PM til deg for å høre om innlegget mitt var synlig i det hele tatt... Jaja, det er litt schwung over et bokhjørne med spøkelse, er det ikke? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 24. januar 2006 Forfatter #719 Del Skrevet 24. januar 2006 (endret) Må sitere litt fra In the Heart of the Country i dag også. Den boka fascinerer meg. Den pirker borti ganske mange ubehagelige følelser, men den føles så sann, på et vis. Anyways: "I move through the world not as a knifeblade cutting the wind, or as a tower with eyes, like my father, but as a hole, a hole with a body draped around it, the two spindly legs hanging loose at the bottom and the two bony arms flapping at the sides and the big head lolling on top. I am a hole crying to be whole." Er det ikke flott? Endret 24. januar 2006 av Ciara Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sabia Skrevet 24. januar 2006 #720 Del Skrevet 24. januar 2006 Måtte bare hoppe litt her også.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå