Ciara Skrevet 19. januar 2006 Forfatter #601 Del Skrevet 19. januar 2006 Hei og godt nyttår! :-D Fikk et tips av Nostalgia om at det var lesesirkel på gang, så jeg tenkte jeg skulle snike meg inn og melde meg på -har ønsket meg lesesirkel lenge Utdannet meg til bibliotekar for å kunne jobbe med bøker, så en viss litteratur-interesse må jeg vel kunne hevde å ha... ← Så hyggelig å se deg HildeSol Så koselig med flere i denne dagboken. Virker som Anette har startet en markedsføringskampanje på mine vegne, og det er jo strålende. Det er ikke alle som er så heldige å ha egen PR-ansvarlig Nå har jeg fått gravd opp "Gulldronning, perledronning" av flyttekassene Har lest den før, men skal nok lese den igjen, så jeg husker alle detaljene. Flyttefolkene hadde visst ledd litt av bokkassene mine, bare fordi de i tillegg til å være merket "bøker" også var merket med bokstaver etter hvilke forfattere som lå i esken. Men det gjør det jo så mye enklere når alt skal opp i hyllene igjen i alfabetisk rekkefølge... ← Hehe! Du er jo akkurat som meg! Jeg MÅ ha orden, jeg er kanskje litt på grensen til manisk der. Takler ikke å ikke ha system. Skjønner ikke hvordan folk finner fram uten system. Men folk er forskjellige Jeg har lest ferdig jeg, klarte ikke vente . *Sprekkeferdig* ← Hehe, jeg også! Skal vi røpe slutten for de andre, kanskje? Hei Ciara!(Og Nostalgia) Jeg vil gjerne være med i lesesirkelen deres! Skal kjøpe meg Gulldronning, perledronning i morgen og nilese! ← Hei Wendy! Jøss, skal si bokhjørnet vokser Så moro. Nå gleder jeg meg veldig til å bli kjent med alle dere nye og til vi skal diskutere Gulldronning, perledronning snart Hei igjen! Nå har jeg lest gjennom noen av sidene i dagboken din Ciara! Jeg blir så entusiastisk, dette her var jo mitt i blinken for meg! Jeg elsker å lese og alle bokomtalene her er jo så inspirerende! Og til deg igjen Nostalgia: Takk for at du tipset meg om dette her!!! (Og Ut og stjæle hester er jo bare råfin). ← Så hyggelig å høre Og Ut og stjæle hester er utrolig bra, der er jeg helt enig Kunne tenke meg å lese mer av Per Petterson, men som dere skjønner har jeg allerede alt for mange bøker som venter... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 19. januar 2006 Forfatter #602 Del Skrevet 19. januar 2006 Jeg har fått lest hele fire bøker i løpet av ferien. Ferie er ikke bokfri, for å si det mildt Jeg fikk faktisk endelig lest Secret Life of Bees. Jeg ser Anette nettopp la inn en omtale, så da står jeg over, siden jeg er veldig enig i det Anette skrev. Likte boka veldig godt De andre jeg leste er: Jo Nesbø: Flaggermusmannen Dette er Nesbøs første krimroman. Jeg har lest flere andre tidligere, og har likt dem veldig godt. Jeg likte også denne boka. Den har klassiske Nesbø-ingredienser, som en del humor (gjerne litt harry-humor, i dobbel forstand ), damehistorier og selvfølgelig et krimplot: I dette tilfellet har en norsk jente blitt voldtatt og drept i Australia, og Harry må dra ned for å være med på etterforskningen. Det viser seg snart at politiet jakter på en seriemorder, og at han sannsynligvis ikke er langt unna. Nesbø har benyttet anledningen til å fortelle en del om aboriginere og aboriginerkultur, og disse glimtene likte jeg godt. Også krimplottet var spennende. Kort sagt, jeg likte boka godt. Jeg leser ikke så mye krim, men i blant er det veldig underholdende. Jo Nesbø: Kakkerlakkene Denne gangen er Harry Hole i Bangkok. Festlig, for der var jeg også da jeg leste denne boka, og det gjorde nok sitt til at jeg likte den. Den norske ambassadøren i Bangkok blir funnet drept på et hotell. Det er en prostituert som finner ham. Omstendighetene er såpass pikante at Harry sendes til Bangkok for å etterforske saken i stillhet slik at norske medier ikke får snusen i saken. Denne boka er temmelig innviklet mot slutten, der det kanskje slenges ut en tanke for mange teorier en periode. Men det forhindrer ikke at boka er bra. Så nå har jeg lest alle Harry Hole-bøkene Erich-Maria Remarque: Tre kamerater Dette er en bok om tre kamerater i Berlin i mellomkrigstiden. De har alle erfaringer fra krigen, og arbeidsmarkedet er vanskelig. Likevel er de en forholdsvis lystig gjeng, som går mye på bar og lever livet. Så en dag møter de en kvinne som heter Pat, som jeg-personen forelsker seg i. Pat blir en viktig person for dem alle tre. Denne boken er helt nydelig, jeg vil anbefale den til absolutt alle. Den er lettlest og klassisk i formen, og forholdet mellom de tre kameratene og Pat er rørende beskrevet. En perle av en bok Sånn, da begynner jeg faktisk å komme ajour her Takk, Anette, for støvtørking Ellers håper jeg at det nye året har vært fabelaktig så langt for dere alle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 19. januar 2006 Forfatter #603 Del Skrevet 19. januar 2006 Hyggelig å komme hjem og se at jeg har vært savnet, forresten Jeg har savnet dere også Nå skal vi ha det masse hyggelig sammen igjen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 19. januar 2006 #604 Del Skrevet 19. januar 2006 Hei Får vel hilse pent ettersom jeg bare har vært her mens du var borte... Strålende ide med boksirkel, gleder meg til de store diskusjoner Klarte forresten å "prakke" "Gulldronning, perledronning" på en låner her i dag, kanskje jeg skulle sende henne hit også? Hørtes ut som en deilig ferie -er bare *litt* misunnelig... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 19. januar 2006 Forfatter #605 Del Skrevet 19. januar 2006 Hei HildeSol Send henne hit! Det er alltid så hyggelig med nye fjes. Så morsomt at du er bibliotekar Jobber som du kanskje har sett i bokhandel selv, så en del ved jobbene våre har vi nok felles. Bokdiskusjoner med kunder og kolleger. Det er veldig givende. Når kunder og jeg har tid til å diskutere bøker blir det så mye hyggeligere, det blir mer enn salg, for å si det sånn. Også får dere vel mange tåpelige spørsmål som vi gjør, vil jeg tro. Gjerne av typen "Jeg leter etter en bok. Jeg husker ikke tittel eller forfatter, men omslaget var rødt" etc. Ja, det var utrolig deilig med ferie. Tror kanskje det er noe av det smarteste jeg har gjort, jeg var veldig sliten før jul. Og nå har jeg fått vært et helt annet sted en stund, og da er liksom lysten til å være hjemme og studere og jobbe så mye større Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 19. januar 2006 #606 Del Skrevet 19. januar 2006 Ciara Så fint å ha deg tilbake! Føles som du har vært borte en liten evighet. Bra du har kost deg og slappet av. Kjenner det kribler litt i reisefoten når du forteller om Asia. På gjensyn! Lily Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 19. januar 2006 Forfatter #607 Del Skrevet 19. januar 2006 Hei Lilypie Hyggelig å se deg igjen Håper alt står bra til med deg! Har du vært i Kambodsja, forresten? Husker du sa du var så glad i Asia. Har veldig sansen selv. Nå har jeg bare lyst til å reise masse, masse mer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 19. januar 2006 #608 Del Skrevet 19. januar 2006 Får mye interessante spørsmål ja, du aner ikke (eller, det er kanskje det du gjør..) hva folk leter etter bøker om. Eller min favoritt: "kan du anbefale noe? Hva jeg liker? Neei... romaner?" Hvor begynner man da... :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 19. januar 2006 #609 Del Skrevet 19. januar 2006 Alt står bra til, men kunne trengt en ferie.... Jeg har ikke vært i Kambodsja, de årene jeg reiste var Kambodsja ganske utilgjengelig. Men jeg hører folk si at det minner mye om det "gamle" Thailand og det fikk jeg med meg! Fikk du shoppet noe da? Regner med du er brun og fin nå. *litt misunnelig...* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 19. januar 2006 Forfatter #610 Del Skrevet 19. januar 2006 (endret) Hehe. Ja, den er vanlig. Spesielt irriterende er det når kundene ikke har forståelse for at jeg ikke kan anbefale noe spesielt når de ikke sier noen ting om hva de liker. Jeg pleier bare å si at det er vanskelig å anbefale, og viser dem bestselgerhylla. Noe annet er det vanskelig å få gjort. Innimellom blir folk sure fordi jeg ikke skjønner hvilken bok de sikter til: Kunden: "Den handler om en dame og en mann på Vestlandet." Jeg: "Er det en roman, biografi eller fagbok?" Kunden: "Det vet jeg ikke, men den har vært i avisen." Jeg: "Og du husker ikke hvem som har skrevet den, hvilket forlag det er eller hvordan den ser ut?" Kunden: "Nei, men ærlig talt, du jobber jo her, dette burde jo du vite?" Sukk. Men heldigvis er folk stort sett veldig hyggelige Endret 19. januar 2006 av Ciara Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 19. januar 2006 #611 Del Skrevet 19. januar 2006 Jobber man et sted, skal man vite at om alle produktene, sånn er det bare Jobbet i kjøkkenbutikk en periode, da skulle jeg helst ha personlige erfaringer med samtlige fem termo-kanner og ti kakeformer, og kunne legge ut om fordeler og ulemper. Nå skal jeg vel helst ha lest alle bøkene... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 19. januar 2006 Forfatter #612 Del Skrevet 19. januar 2006 Alt står bra til, men kunne trengt en ferie.... Jeg har ikke vært i Kambodsja, de årene jeg reiste var Kambodsja ganske utilgjengelig. Men jeg hører folk si at det minner mye om det "gamle" Thailand og det fikk jeg med meg! Fikk du shoppet noe da? Regner med du er brun og fin nå. *litt misunnelig...* ← Og det er ikke mulig for deg å ta deg en ferieuke om ikke så lenge? Jeg tror nok det kan stemme at Kambodsja minner om det gamle Thailand, selv om jeg ikke har fått med meg det. Var først i Thailand for fem år siden. Jeg liker veldig godt menneskene i Thailand da, men syntes kambodsjanerne var enda hyggeligere. Ikke begynt å bli lei av turister ennå, kanskje? Kambodsja var i hvert fall helt supert Jeg har faktisk ikke shoppet så mye, men kjøpte en del saronger og smykker (ikke ekte da). Og en del skjerf i silke. Og noen souvenirer Så jeg fikk da handlet litt. Men handler stort sett ikke så mye på tur lenger. Husker de første gangene jeg reiste, da hadde jeg med meg masse tacky souvenirer hjem som ble kastet innen det hadde gått et år. Så man roer seg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 19. januar 2006 Forfatter #613 Del Skrevet 19. januar 2006 Jobber man et sted, skal man vite at om alle produktene, sånn er det bare Jobbet i kjøkkenbutikk en periode, da skulle jeg helst ha personlige erfaringer med samtlige fem termo-kanner og ti kakeformer, og kunne legge ut om fordeler og ulemper. Nå skal jeg vel helst ha lest alle bøkene... ← Akkurat Selv om jeg leser hele tiden møter jeg stadig på folk som mener jeg ikke har lest nok. Det tror jeg henger sammen med at folk (nødvendigvis?) er så til de grader sentrum i sitt eget univers. Mao: synes de en bok eller et emne er interessant, MÅ jo andre vite om det. Det er jo en SÅ bra bok. Ergo er alle som jobber i bokhandlere ikke flinke hvis de ikke vet om akkurat denne boka. Helst skal vi jo ha boka på lager også. Har hatt mange kunder som er sure for at boka ikke er på lager, fordi boka er sååå kjent og populær. Men hadde den vært det, ville vi nok hatt den inne, for (newsflash): Vi vil veldig gjerne selge bøker! Så tro det eller ei, vi lar ikke være å bestille inn bøker fordi vi vil at kunden skal få en skikkelig dårlig dag! Kanskje greit jeg ikke skal på jobb før neste uke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 19. januar 2006 #614 Del Skrevet 19. januar 2006 Har hatt mange kunder som er sure for at boka ikke er på lager, fordi boka er sååå kjent og populær. Men hadde den vært det, ville vi nok hatt den inne, for (newsflash): Vi vil veldig gjerne selge bøker! Så tro det eller ei, vi lar ikke være å bestille inn bøker fordi vi vil at kunden skal få en skikkelig dårlig dag! ← Ikke? Og jeg som alltid har trodd... Ellers så skal jeg jo helst også vite med en gang om den er inne (uten å slå opp på dataen), og hvis ikke, når den kommer inn. Riktignok sender vi ut purringer fra tid til annen, men vi driver faktisk ikke med oppsøkende torpedo-virksomhet selv om andre venter på boka... :torpedo-bibliotekar: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 19. januar 2006 Forfatter #615 Del Skrevet 19. januar 2006 Torpedo-bibliotekar! Er glad det ikke finnes. Har nemlig en stygg evne til å levere boka en uke for sent når jeg først går på biblioteket Har ingen unnskyldning heller, går forbi biblioteket to ganger i uka uansett. Men, nå i 2006 skal også dette forbedres Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 19. januar 2006 #616 Del Skrevet 19. januar 2006 En uke for sent er da ikke så ille... Dvs, på store bibliotek som Deichman hvor purringene går automatisk, må du vel ut med gebyr uansett, men her på landsbygda går purringene ut bare en gang i måneden og det registreres ikke gebyr for purringen er sendt, så her kan du slippe unna med flere uker uten annet enn faren for et litt strengt blikk fra bibliotekaren Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 19. januar 2006 Forfatter #617 Del Skrevet 19. januar 2006 Ja, her må jeg betale purring. Men det gjør jeg med glede, for jeg har jo dårlig samvittighet når jeg ikke har levert boka tidsnok. Hvor bor du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nostalgia Skrevet 19. januar 2006 #618 Del Skrevet 19. januar 2006 CIARA!!!!!!!!!!!!!!! :hoppe: Endelig er du tilbake!!!! :) Høres ut som at du har hatt en vidunderlig ferie!! Så bra!! Flott at rådene mine mot fly-angsten hjalp litt da Tenkte nok at det ville gå så fint så... Markedsføring og PR-ansvarlig? Vel, jeg måtte jo gjøre noe mens du var på ferie... og har jeg ikke vært flink å få tak i veldig litteraturinteresserte folk da?? Så flott at du likte The Secret Life of Bees også!! Du er den første jeg har "snakket" med som har lest den! Og jeg har ikke gjort annet enn å anbefale den de siste årene, synes jeg... Så nå er jeg helt i ekstase her!! (Var ikke møtene hos "søstrene" helt fantastiske?? For noen karakterer!! Herlige!! ) The Mermaid Chair var fantastisk også... kanskje ikke helt like god som "Bees", men utrolig fin allikevel... anbefaler veldig!! Bøkene som du har lest høres spennende ut... Jeg skal definitivt skrive opp den siste anbefalingen, men jeg styrer klar av krim-bøken! (Som du jo vet) A. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nostalgia Skrevet 19. januar 2006 #619 Del Skrevet 19. januar 2006 PS! Brooklyn Follies har fått ny, norsk tittel... "Brooklynsk Dårskap" Såååå... det var nok ikke bare oss som reagerte på den første oversettelsen! Vet ikke om denne nye er så bra heller da, men den er i alle fall bedre enn den første! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nostalgia Skrevet 19. januar 2006 #620 Del Skrevet 19. januar 2006 Ellers er jeg også ferdig med en ny bok i dag... så her kommer en liten omtale: ”The Pact” av Jodi Picoult Familien Hart og familien Gold har vært naboer og nære venner i atten år. Fra den dagen Emily Gold ble født har hun vært knyttet til familien Hart’s sønn Chris, som bare er seks måneder eldre enn henne. De vokser opp sammen, leker sammen, utvikler sitt eget språk og betror seg etter hvert til hverandre om alt. Når de er i tenårene, forelsker de seg i hverandre og utvikler et uvanlig sterkt og nært kjærlighetsforhold. Alt synes å være helt perfekt. Men, når Emily og Chris er sytten år gamle, skjer det utenkelige. De har i all hemmelighet inngått en selvmordspakt, og Emily er død. Hvordan kunne dette hende? Er det virkelig en selvmordspakt som har mislykkes, eller er dette noe Chris sier for å skjule er forferdelig drap? Historien blir sakte rullet opp gjennom de involvertes øyne. Hovedfokus er på Chris og hans forhold til Emily, både før og etter dette utenkelige skjer. Denne boken stiller mange spørsmål som er vanskelig å forholde seg til. Den utfordrer til stadighet leseren til å spørre seg hva en selv ville gjort i samme situasjon? Karakterene i boken er svært velutviklede og komplekse. Dette er en intens, spennende og hjerteskjærende historie... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå