Gå til innhold

Hund for én person

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan er det å ha hund for én person? Jeg tenker da spesielt på det praktiske og økonomiske. Noen gode tips og tanker? Hvor mye ca må man regne med på å bruke i måneden? 

Jeg er 27, har fast jobb (hver ukedag fra 8-15 ca) og stabil økonomi. Har liten leilighet, gode turmuligheter rett utenfor døra og er en del hjemme på kveldstid. 

Takk for svar!

Anonymkode: 387b4...7de

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er 26, har hund og jobber ca 8-16 (Både kortere og lengre dager) med fordelen at det tar meg tre minutter å gå hjem. Blir det lange dager stikker jeg hjem og lufter midt på dagen eller får noen naboer til å lufte. 
Bruker ca 1-2 timer om dagen på tur, er en liten rase som heldigvis ikke har enorme mosjonsbehov, men også tåler lange turer. 

Kostnader blir litt varierende men ca 10 000 kr i året + at jeg holder av penger på en bufferkonto i tilfelle noe skulle skje. Min er så gammel at jeg ikke får forsikring.

Det jeg ser er at jeg har blitt mye mer bunden enn jeg var. Jeg er mye hjemme både hverdager og helg og trodde ikke det å ha hund skulle begrense meg. Men ser at jeg ikke kan bruke en hel lørdag på å besøke venner som bor 1-2 timer unna lengre fordi hunden da blir alene i alt for mange timer. Samme med overnatting (datingfasen der du ikke vil fortelle andre at du dater er grusomt travel) og sånn. Eller en lang bytur der du har lyst å spontant bli med noen hjem.  Man trenger pass til alt som er mer enn 7 timer. (Min grense) 

Anonymkode: 87878...d68

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 26, har hund og jobber ca 8-16 (Både kortere og lengre dager) med fordelen at det tar meg tre minutter å gå hjem. Blir det lange dager stikker jeg hjem og lufter midt på dagen eller får noen naboer til å lufte. 
Bruker ca 1-2 timer om dagen på tur, er en liten rase som heldigvis ikke har enorme mosjonsbehov, men også tåler lange turer. 

Kostnader blir litt varierende men ca 10 000 kr i året + at jeg holder av penger på en bufferkonto i tilfelle noe skulle skje. Min er så gammel at jeg ikke får forsikring.

Det jeg ser er at jeg har blitt mye mer bunden enn jeg var. Jeg er mye hjemme både hverdager og helg og trodde ikke det å ha hund skulle begrense meg. Men ser at jeg ikke kan bruke en hel lørdag på å besøke venner som bor 1-2 timer unna lengre fordi hunden da blir alene i alt for mange timer. Samme med overnatting (datingfasen der du ikke vil fortelle andre at du dater er grusomt travel) og sånn. Eller en lang bytur der du har lyst å spontant bli med noen hjem.  Man trenger pass til alt som er mer enn 7 timer. (Min grense) 

Det siste der løser jeg med at vi i datingfasen er på korte dater, evnt hjemme hos meg. Har også hatt med hunden til typen i begynnelsen av forholdet, så det kan løse seg den veien og. De gangene det var spontant på byen dro vi til meg :)

Anonymkode: 2f5dc...032

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke ta med hunden på date hvis du skal overnatte? Ellers blir han med hjem til deg.

Anonymkode: 98b1d...a9a

Skrevet

Jeg tror det kommer litt an på livsstilen din.. hund krever veldig mye, og for en person kan det bli mye om man ikke er forberedt på at det blir mye ansvar. Turer 3 ganger om dagen, bestandig en litt gnagende samvittighet over at hunden er alene når du skal noe, og ganske bundet. Samtidig er det mye hygge, men som sagt - kommer an på livsstil og hvordan man liker å leve livet sitt. Jeg elsker hunder men det er masse jobb å være alene om en hund. Alt ansvaret for at den får dekket sine behov for både mental og fysisk stimuli er det jo du som får - samme med all kosen den skal ha, all børstingen, dusing, vaske/rydde hjemme etter den,  oppmerksomheten, all oppfølging om det skulle være noe (sykdom og slikt).. det å være flere gjør definitivt hundeholdet enklere og mer lystbetont i mange tilfeller fordi man deler på "må-oppgavene" og dermed frigjør tid og overskudd til å kose seg mer med oppgavene og hunden. Det går liksom ikke så slag-i-slag om man er flere. Les deg godt opp på rase før du bestemmer deg, så du eventuelt finner en som matcher deg og livet du kan tilby hunden. Lykke til :) 

Anonymkode: 03b40...816

• Liker 1
Skrevet

Jeg er alene med to hunder. Det går fint, og jeg kunne ikke tenke meg et liv uten hund.

Men jeg er VELDIG bundet. Reiste en del på spontane ferier før, nå går det i hytte og campingferie. I ukedagene er det rett hjem etter jobb, og ingen særlige aktiviteter som ikke inkluderer hundene. Handling, kafe- eller venninnebesøk gjør jeg bare i helgene. Noen ganger er det litt slitsomt å alltid måtte ta med hundene i beregningen. Men som sagt kunne jeg ikke tenke meg et liv uten heller  :) 

• Liker 6
Skrevet
15 timer siden, Myrmica skrev:

Jeg er alene med to hunder. Det går fint, og jeg kunne ikke tenke meg et liv uten hund.

Men jeg er VELDIG bundet. Reiste en del på spontane ferier før, nå går det i hytte og campingferie. I ukedagene er det rett hjem etter jobb, og ingen særlige aktiviteter som ikke inkluderer hundene. Handling, kafe- eller venninnebesøk gjør jeg bare i helgene. Noen ganger er det litt slitsomt å alltid måtte ta med hundene i beregningen. Men som sagt kunne jeg ikke tenke meg et liv uten heller  :) 

Anonymkode: 7463d...592

Skrevet

Man blir bundet, derfor har jeg ikke hund nå. Pluss at jeg bor i en blokk og ikke har hage. Med hage hadde det vært lettere, slippe de to hundene ut, ja, jeg ville hatt to, to fordi de da kan underholde hverandre og det er et pre, spesielt for dyra. 

Anonymkode: 7463d...592

Skrevet

Jeg ville personlig ikke hatt hund alene. Søsteren min har det og har den hos mamma fast en kveld i uka, og den har vært mye hos mamma i helger når hun skal bort. Jeg tror ikke hun hadde kunnet han den hunden hvis ikke mamma hadde stilt opp. 

Jeg mener at skal man ha hund alene bør man ha kort vei til jobb, muligheter for hjemmekontor i blant, og sette hunden foran det sosiale. 

Kommer litt ann på alder også, er man godt voksen kan det være en fin fase å få hund. 

Anonymkode: 079b2...096

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...