Gå til innhold

Rosacea - noen som har det?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har i alle år hatt problemer med huden i ansiktet. Innimellom får jeg jo kviser, men det er svært sjelden jeg faktisk får kviser med hudorm og det hele. Istedet får jeg masse små "humper" i huden, som aldri blir til kviser. Jeg har slitt med dette siden tenårene og er nå godt voksen. Jeg har vel heller aldri helt skjønt hva slags hud jeg egentlig har, og det til tross for flere besøk hos hudpleiere. De mener jeg har svært tørr hud, men med en gang jeg bruker fuktighetsprodukter for tørr hud så blir alltid huden min verre.

Det er spesielt ille på kinnene, nesen, haken og rett mellom øynene. Så jeg bruker ikke noe fuktighetsprodukter og jeg er dødelig lei av å bruke tusenvis av penger på produkter som ikke hjelper huden min. Men så var det en på apoteket som mente jeg kunne ha Rosacea og det har jeg aldri tenkt på at jeg kunne ha. Hun mente hun så sprengte blodkar osv i huden min. 

Så nå prøver jeg en rensegel fra apoteket; Laroche Posay Rosaliac, en dagkrem fra samme merke som heter Rosaliac UV Riche og en behandlingskrem for morgen og kveld som heter Rosazol som skal brukes i 3-4 mnd. Første kvelden jeg brukte den så roet disse små "humpene" i huden seg betraktelig.  Men det jeg lurer på dere som har denne tilstanden, er det vanlig med Rosazol at "kviseutbruddet" går litt opp og ned? Har brukt den ca 1 mnd nå og trodde vel at "humpene" skulle forsvinne fullstendig til nå, men det virker som det går opp og ned. Jeg er litt usikker på hva jeg egentlig kan forvente. 

Utbruddene mine ligner forresten på noe slikt som dette bildet; 

Rosacea-fore-Exuviance.jpg

Anonymkode: 2717c...9f3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan godt henne du har rosacea. Jeg tror også at jeg har det. Har gjennom hele mitt liv rødmet voldsomt ved sjenanse, stress eller etter inntak av visse matvarer. Får da hissige røde flekker i ansiktet, og enkelte lilla flekker. Da jeg ble rundt 25 fikk jeg i tillegg disse nuppene, som kunne klø voldsomt og svi. Det var da jeg skjønte at jeg hadde det. Jeg prøvde en krem jeg fikk av legen som heter Soolantra, som hjelper mot nuppene. De ble borte etter et par måneders bruk. Kom tilbake igjen etter noen år, og tok knekken på dem med en ny kur. Når det gjelder rødheten finnes andre kremer på resept som demper inflammasjon, som igjen gir mindre rødme og betennelse.

Man vet ikke helt hva rosacea skyldes. En teori er at det skyldes en overreaksjon på en midd vi alle har i huden (demodex), og det er dette kremen Soolantra angriper. Det er uansett en inflammasjonstilstand, og det er viktig at man unngår triggere så godt man kan. Det kan for eksempel være sol (bruk høy solfaktor) eller rødvin, matvarer osv. Prøv å legg merke til hva du har spist eller gjort i forkant av en forverring, det kan være triggeren. Jeg ville tatt kontakt med fastlege og fått en krem på resept. For eksempel Rozex: https://www.felleskatalogen.no/medisin/rozex-galderma-563645

https://www.hudspesialisten.no/behandlinger/rosacea/

Anonymkode: 6b3ba...709

• 3 måneder senere...
Skrevet
På 18.1.2020 den 17.53, AnonymBruker skrev:

Jeg har i alle år hatt problemer med huden i ansiktet. Innimellom får jeg jo kviser, men det er svært sjelden jeg faktisk får kviser med hudorm og det hele. Istedet får jeg masse små "humper" i huden, som aldri blir til kviser. Jeg har slitt med dette siden tenårene og er nå godt voksen. Jeg har vel heller aldri helt skjønt hva slags hud jeg egentlig har, og det til tross for flere besøk hos hudpleiere. De mener jeg har svært tørr hud, men med en gang jeg bruker fuktighetsprodukter for tørr hud så blir alltid huden min verre.

Det er spesielt ille på kinnene, nesen, haken og rett mellom øynene. Så jeg bruker ikke noe fuktighetsprodukter og jeg er dødelig lei av å bruke tusenvis av penger på produkter som ikke hjelper huden min. Men så var det en på apoteket som mente jeg kunne ha Rosacea og det har jeg aldri tenkt på at jeg kunne ha. Hun mente hun så sprengte blodkar osv i huden min. 

Så nå prøver jeg en rensegel fra apoteket; Laroche Posay Rosaliac, en dagkrem fra samme merke som heter Rosaliac UV Riche og en behandlingskrem for morgen og kveld som heter Rosazol som skal brukes i 3-4 mnd. Første kvelden jeg brukte den så roet disse små "humpene" i huden seg betraktelig.  Men det jeg lurer på dere som har denne tilstanden, er det vanlig med Rosazol at "kviseutbruddet" går litt opp og ned? Har brukt den ca 1 mnd nå og trodde vel at "humpene" skulle forsvinne fullstendig til nå, men det virker som det går opp og ned. Jeg er litt usikker på hva jeg egentlig kan forvente. 

Utbruddene mine ligner forresten på noe slikt som dette bildet; 

Rosacea-fore-Exuviance.jpg

Anonymkode: 2717c...9f3

Hei,

Jeg kjenner mange som sliter med dette og har fått kurrert dette med et produkt som er på vei inn til Norge. Svar meg gjerne om dette er av interesse.

AnonymBruker
Skrevet

Kan godt være rosacea ja. Anbefaler deg en tur til legen(video time kanskje?), for å se om det finnes noe som kan hjelpe. Utover det må du nok starte en eliminasjonsprosess for å se om det er noe i miljøet ditt du kan reagere på(parfyme i produkter, matvarer etc.). Jeg personlig har ikke rosacea, men jeg reagerer med elveblest av vanndamp av alle ting, så jeg ser ut som en tomat når jeg kommer ut av dusjen og det kan være der i 1-10 timer. Jeg finner god nytte av clinique redness solutions, det blir ikke helt borte, men mye, mye bedre!

Anonymkode: a8e9b...bf4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...