AnonymBruker Skrevet 18. januar 2020 #1 Skrevet 18. januar 2020 Har schizofrene mennesker som ikke går på medisiner symptomer hele tiden? Da mener jeg ikke hele tiden som i hvert minutt, men som kommer til syne nesten daglig. Symptomer på schizofreni er blant annet tankeforstyrrelser, sosial tilbaketrekking, at personen mister kontakten med virkeligheten, vrangforestillinger, hallusinasjoner, tap av matlyst og tap av hygiene. Anonymkode: 5e6b0...b35
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2020 #2 Skrevet 18. januar 2020 Nei, ikke nødvendigvis. Hvis man har umedisinert schizofreni så har man vanligvis symptomer hele tiden, men man kan også være symptomfri i perioder. Anonymkode: 2f82e...d7a
Gjest theTitanic Skrevet 18. januar 2020 #3 Skrevet 18. januar 2020 Det tror jeg ikke. Tror det er triggere som setter igang dårlige perioder. Kjente en som fungerte fint der det var rammer og rutiner, men ble psykotisk når han ble nødt til å strukturere seg selv. TROR. Jeg vet lite om schizofreni.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2020 #4 Skrevet 18. januar 2020 https://upliftconnect.com/shamanic-view-of-mental-health/ Anonymkode: 0bc7f...d00
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2020 #5 Skrevet 18. januar 2020 Moren min er schizofren, vært det de siste 20 årene. Det er gode perioder og det er dårlige perioder, så er det triggere. Selv om moren min er medisinert så vil sterke nok triggere dytte henne ut i schizofreni panikk, feks når søsteren min falt av en sykkel og de ringte fra sykehuset for å si det, når du hører at datteren din er på sykehuset etter en ulykke, så blir du stresset, men samlet. Moren min klarte ikke å høre noe mer ettrr det og fikk full dødsangst og forestilte seg omtrent at søsteren min var død. Hun slo omtrent inn døra mi gråtende og jeg kjørte som en idiot til sykehuset hvor hun hadde hjernerystelse og måtte sy noen sting. Så ja. Jeg ser fort på moren min når hun nærmer seg fult schizofrenianfall og jeg har metoder for å blokkere det i noe grad, om jeg er der. Anonymkode: cc86e...5ef 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2020 #6 Skrevet 18. januar 2020 Forresten ser at du mener de som ikke er medisinert, moren min har i lange perioder ikke vært medisinert, og det var mye oftere bråk og problemer, ikke hvert minutt hver dag liksom, men det var ikke bra. Anonymkode: cc86e...5ef
Flamme Skrevet 18. januar 2020 #7 Skrevet 18. januar 2020 Nei. Noen har symtomer hele tiden, andre kan gå symtomfrie i mange år. 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2020 #8 Skrevet 18. januar 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Moren min er schizofren, vært det de siste 20 årene. Det er gode perioder og det er dårlige perioder, så er det triggere. Selv om moren min er medisinert så vil sterke nok triggere dytte henne ut i schizofreni panikk, feks når søsteren min falt av en sykkel og de ringte fra sykehuset for å si det, når du hører at datteren din er på sykehuset etter en ulykke, så blir du stresset, men samlet. Moren min klarte ikke å høre noe mer ettrr det og fikk full dødsangst og forestilte seg omtrent at søsteren min var død. Hun slo omtrent inn døra mi gråtende og jeg kjørte som en idiot til sykehuset hvor hun hadde hjernerystelse og måtte sy noen sting. Så ja. Jeg ser fort på moren min når hun nærmer seg fult schizofrenianfall og jeg har metoder for å blokkere det i noe grad, om jeg er der. Anonymkode: cc86e...5ef Liker moren din å være sosial? Anonymkode: 5e6b0...b35
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2020 #9 Skrevet 18. januar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Liker moren din å være sosial? Anonymkode: 5e6b0...b35 Ja, hun trives med folk rundt seg, går mye på besøk og får mye besøk av naboer her vi bor, det er fint, for før medisinene låste hun seg helt inne. Anonymkode: cc86e...5ef
Cerasus Skrevet 18. januar 2020 #10 Skrevet 18. januar 2020 (endret) En stor andel av de som diagnostiseres med schizofreni nå blir enten friske eller mye bedre, men det er fremdeles en andel som forblir syke og behandlingstrengende. Men de som forblir syke i noen eller stor grad, kan også ha perioder der de er mer eller mindre symptomfrie og fungerer greit i hverdagen. Men ikke alle. Så nei, mange schizofrene er ikke psykotiske hele tiden, ut ifra det jeg har lest og lært. 🙂 Førstegangssyke som oppdages tidlig og ikke går med ubehandlet psykotisk episode i lang tid har noe bedre prognose. Å finne riktig medisin og å klare å ta den regelmessig er en stor fordel. Stabile livsvilkår er også - da stress og belastning kan øke sannsynlighet for nye psykotiske gjennombrudd. Kan lese mer her bl.a.: https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/schizofreni/schizofreni-prognose/ Endret 19. januar 2020 av Cerasus Presisering x2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2020 #11 Skrevet 18. januar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja, hun trives med folk rundt seg, går mye på besøk og får mye besøk av naboer her vi bor, det er fint, for før medisinene låste hun seg helt inne. Anonymkode: cc86e...5ef Så før hun begynte med medisiner så hadde hun sosial tilbaketrekning? Vet du hva slags medisin hun går på? Jeg har nemlig lest at det er få av de antipsykotiske medisinene som klarer å fjerne de negative symptomene på schizofreni. Har en sønn med samme diagnose. Anonymkode: 5e6b0...b35
Marye Skrevet 19. januar 2020 #12 Skrevet 19. januar 2020 Kjente en dame med paranoid schizofreni. Hun har vrangforestillinger hele tiden selv med medisin hun tror hennes virkelige foreldre er to verdensberømt kjendiser og at adoptivforeldrene har ofret henne til satan og spist av kroppen hennes og hun hører stemmer hele tiden selv på depot medisin så tragisk og trist
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #13 Skrevet 19. januar 2020 Er frisk nå, men var en tungt medisinert paranoid schizofren. Hadde strengt tatt symptomer hele tiden. Ikke i form av psykoser, men ting som at jeg var veldig mistenksom og engstelig. I de aller verste periodene var jeg i full psykose med hallusinasjoner 99% av den våkne tiden i døgnet. Men dette var som sagt i perioder. I andre perioder hadde jeg ikke psykotiske symptomer, men jeg hadde andre symptomer. Schizofreni deles jo inn i positive symptomer (psykotiske symptomer - hallusinasjoner, tankeforstyrrelser, vrangforestillinger) og negative symptomer (sosial tilbaketrekning, mistenksomhet, angst, depresjon osv.). Positive symptomer hadde jeg ikke konstant den tiden jeg slet med schizofreni, men negative symptomer hadde jeg hele tiden. Antipsykotika hjalp ikke på de negative symptomene. Men angstdempende (både b- og c-preparater) og antidepressiva med angstdempende effekt hjalp på den biten. De ble ikke borte, men de ble svakere og dermed lettere for meg å håndtere og stå i. Anonymkode: 569ad...092
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #14 Skrevet 19. januar 2020 Ja når schizofrenien er fullt utviklet. Men fra den starter begynner det gjerne i flere kortvarige psykoser, litt langvarige vangforestillinger, av og på før det eskalerer og blir permanent. Anonymkode: b1eac...084
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #15 Skrevet 20. januar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja når schizofrenien er fullt utviklet. Men fra den starter begynner det gjerne i flere kortvarige psykoser, litt langvarige vangforestillinger, av og på før det eskalerer og blir permanent. Anonymkode: b1eac...084 Fullt utviklet schizofreni trenger ikke å bli permanent. 1/3 av pasientene blir helt friske, 1/3 blir tilnærmet friske (altså de er syke, men klarer å håndtere sykdommen godt, og har lengre perioder som symptomfrie selv uten medisiner) og 1/3 forblir veldig dårlige. Anonymkode: 569ad...092
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #16 Skrevet 20. januar 2020 På 18.1.2020 den 15.18, AnonymBruker skrev: Forresten ser at du mener de som ikke er medisinert, moren min har i lange perioder ikke vært medisinert, og det var mye oftere bråk og problemer, ikke hvert minutt hver dag liksom, men det var ikke bra. Anonymkode: cc86e...5ef Hvordaan bråk og problemmer? Sinne, aggresjon evn vold eller? Anonymkode: b1eac...084
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #17 Skrevet 20. januar 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fullt utviklet schizofreni trenger ikke å bli permanent. 1/3 av pasientene blir helt friske, 1/3 blir tilnærmet friske (altså de er syke, men klarer å håndtere sykdommen godt, og har lengre perioder som symptomfrie selv uten medisiner) og 1/3 forblir veldig dårlige. Anonymkode: 569ad...092 Takk for rettelsen. Beklager jeg skulle beuke betegnelsen kronisk. Som betyr langvarig. Jeg er klar over at noe blir friske /bedre etter mange år med god behandling det som er så trist er at de mange syke ikke erkjenner eller forstår selv at de er syke, og nekter behandling. Plutselig er det for sent og en som kanskje kunne vært forhindret utvikling blir enda mer alvorlig og ugjenopprettelig syk kanskje 😕 Anonymkode: b1eac...084
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå