Gå til innhold

Permisjon fra jobb ved konfirmajson


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

jeg jobber som sykepleier ved et sykehjem! I løpet av våren skal min bror konfirmeres( på en søndag). Den helga han skal konfirmeres har jeg arbeidshelg. Kan jeg søke om permisjon? 
Evt. Andre muligheter for å få fri? 
Bor i forskjellig byer, så reisetid til konfirmasjonen er 9 timer med bil..  Så må ha fri lørdagen også... 

Anonymkode: 9ffe8...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS her. Slik jeg forstod det på arbeidsgiver kan jeg bruke ferie, men da kan jeg ikke ta ferie på helg i sommer.. noen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Du har vel rett til 3 uker sammenhengende ferie du som alle andre? Og du har vel - som alle andre - minst 4 uker og 1 dag ferie (eventuelt 5 uker tariffestet)?

Dvs at du har en uke med enkelt dager du kan bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bytte helg med en kollega? Men det stemmer nok at mange arbeidsplasser i helsevesenet kun tiillater en abreidshelg fri i ferie, så da må du unngå det til sommeren. Evt kan du jo be om permisjon uten lønn eller ta igjen en helg der de mangler folk.

Anonymkode: 8d112...343

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du vet allerede nå at du har turnushelg, så har du masse tid til å bytte vakt. Reglene hos oss er ganske enkle, er man satt på jobb så må man gå på jobb eller bytte vakt med noen. Vi legger ikke tid å endre på turnus til alles behov.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, CabinCruiser skrev:

Når du vet allerede nå at du har turnushelg, så har du masse tid til å bytte vakt. Reglene hos oss er ganske enkle, er man satt på jobb så må man gå på jobb eller bytte vakt med noen. Vi legger ikke tid å endre på turnus til alles behov.

Nettopp, alt handler om å gidde! Planlegge!!

Nå har du muligheten til å bytte med noen, lær deg å spør ordentlig uten å bruke hersketeknikker.

Om ingen vil bytte med deg så må du jobbe, så enkelt er det. Min mor hadde dagvakt på sykehjem når jeg ble konfirmert, null problem!

Ikke lag problemer ut av ingenting.

Anonymkode: 51031...1b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt vakt med noen. Du har ikke krav på fri fra jobb pga konfirmasjon, så du må løse det selv på andre måter. 

Anonymkode: bbee9...e42

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Blondie65 skrev:

Du har vel rett til 3 uker sammenhengende ferie du som alle andre? Og du har vel - som alle andre - minst 4 uker og 1 dag ferie (eventuelt 5 uker tariffestet)?

Dvs at du har en uke med enkelt dager du kan bruke?

I helsevesenet er det vanlig at man bare har krav på en helg ferie i året, og den må da tas i sammenheng med de tre sammenhengende ukene man har på sommeren da de fleste jobber hver tredje helg og de tre sammenhengende ukene derfor inneholder en arbeidshelg. 

Anonymkode: 648de...726

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I helsevesenet er det vanlig at man bare har krav på en helg ferie i året, og den må da tas i sammenheng med de tre sammenhengende ukene man har på sommeren da de fleste jobber hver tredje helg og de tre sammenhengende ukene derfor inneholder en arbeidshelg. 

Anonymkode: 648de...726

Helsevesenet altså ... driter i arbeidsmiljølov og alt som er.

Jaja ... nok om det. TS: Du må bytte vakt eller søke ulønnet permisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Blondie65 skrev:

Helsevesenet altså ... driter i arbeidsmiljølov og alt som er.

Jaja ... nok om det. TS: Du må bytte vakt eller søke ulønnet permisjon.

Driter i arbeidsmiljøloven? Det er da helt vanlig at ferien må godkjennes av arbeidsgiver, man kan ikke bare ta ferie akkurat når man vil. Og det er helt vanlig at man ikke velger ut kun arbeidshelgene for enkeltferiedager - hvordan tror du det hadde blitt hvis alle gjorde det? 

Anonymkode: bbee9...e42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Driter i arbeidsmiljøloven? Det er da helt vanlig at ferien må godkjennes av arbeidsgiver, man kan ikke bare ta ferie akkurat når man vil. Og det er helt vanlig at man ikke velger ut kun arbeidshelgene for enkeltferiedager - hvordan tror du det hadde blitt hvis alle gjorde det? 

Anonymkode: bbee9...e42

Hvis det er slik at man ikke får tre ukers sammenhengende ferie i juli fordi man tar ferie en helg i mai så er det særregler for helsevesenet som går utover arbeidsmiljølovens intensjon. 

Jeg har aldri sagt at noen skal ta ferie uten å avklare med arbeidsgiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Blondie65 skrev:

Hvis det er slik at man ikke får tre ukers sammenhengende ferie i juli fordi man tar ferie en helg i mai så er det særregler for helsevesenet som går utover arbeidsmiljølovens intensjon. 

Jeg har aldri sagt at noen skal ta ferie uten å avklare med arbeidsgiver.

Det er ikke noe problem, for man vil normalt ikke få ferie hvis man er satt opp på vaktplanen den helga. 

Anonymkode: bbee9...e42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp, alt handler om å gidde! Planlegge!!

Nå har du muligheten til å bytte med noen, lær deg å spør ordentlig uten å bruke hersketeknikker.

Om ingen vil bytte med deg så må du jobbe, så enkelt er det. Min mor hadde dagvakt på sykehjem når jeg ble konfirmert, null problem!

Ikke lag problemer ut av ingenting.

Anonymkode: 51031...1b1

Noen ganger har jeg ingen problemer med å forstå hvorfor det er krig i verden.. For en ordlyd og måte å svare et medmenneske på! Hva med litt forståelse for situasjonen? Hva vet du om hennes problemer/utfordringer? Skam deg!!

Anonymkode: 5b17e...3c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...