abella Skrevet 18. januar 2020 #21 Skrevet 18. januar 2020 Hva kan vi gjøre? Noe må vi jo kunne gjøre for å skjerme barn som vokser opp og utsettes for dette. Finnes det et sted der man kan være med og protestere? 5
Anonymbruker3 Skrevet 18. januar 2020 #22 Skrevet 18. januar 2020 (endret) https://www.tv2.no/a/11139622/ Logikken er at han kanskje ikke kommer til å gjøre flere overgrep, og derfor må løslates. Betryggende... Endret 18. januar 2020 av Anonymbruker3
marthes Skrevet 18. januar 2020 #23 Skrevet 18. januar 2020 Lurer på mammaene til disse barna, som var med på det, sitter de inne? 1
Drizzt Skrevet 18. januar 2020 #24 Skrevet 18. januar 2020 Det minste politi og domstol må gjøre her er å offentliggjøre hans navn og bosted, så foreldre kan beskytte barna sine så godt de kan. Jeg savner det amerikanske systemet hvor navnene offentliggjøres og alle kan se hvem som flytter i nabolaget, hvem som er trener for barna deres og ikke minst hvem som blir ansatt der du jobber. 7
jabx Skrevet 18. januar 2020 #25 Skrevet 18. januar 2020 14 timer siden, sommermor skrev: Nå er jeg sint, rasende på norsk rettsvesen som har besluttet å prøveløslate en grusom pedofil overgrepsmann. Han var dømt til 9 års forvaring for gjentatte overgrep mot barn, tilogmed en bitte liten baby forgrep han seg på ! Hvordan kan en slik person bli prøveløslatt når han er dømt til forvaring ? Da saken var oppe i retten var det så grusomme detaljer, at journalister og andre måtte ha psykologhjelp for å bearbeide det de hadde hørt. Det er en av landets verste overgrepssaker. Jeg vet at personer ikke alltid blir sittende livet ut selv på forvaring, men enkelte lovbrytere mener jeg burde bli sittende på livsstid i fengsel. At han skal holde seg unna barn og har forbud mot å oppholde seg der barn er, er enkelt å si for retten. Han er en tikkende bombe, hvem vet hvem han ødelegger neste gang. Jeg har ingen tro på at han i løpet av kun 6 år i fengsel, har blitt såpass rehabilitert, at det er trygt nok å prøveløslate han. Jeg leste saken på tv2.no, og ble så sint at jeg bare måtte få tømme hodet her. Hva med en link til saken? Er det snakk om mannen som ikke engang uttrykte anger eller viste tegn på å skjønne at det var galt? Ja, det er ganske tragisk at rettssikkerheten ofte er på overgriperens side. I en sak som denne, og i mange andre saker, er primæroppgaven å beskytte samfunnet og andre mennesker mot disse personene. Hvis de må stenges inne til de dør, så får man gjøre det hvis det er nødvendig for å skåne samfunnet for ugjerningene deres. 4
jabx Skrevet 18. januar 2020 #26 Skrevet 18. januar 2020 1 time siden, Blondie65 skrev: Jeg er ikke tilhenger av dødsstraff, heller ikke i denne saken. Det eneste det forhindrer er at akkurat denne personen gjentar udåden. Det har ingen preventiv effekt. Men jeg må også si at akkurat disse pedofile utfordrer meg når det gjelder de normale rettsprinsippene mine. At det overlates til potensielle ofre å unngå pedofile er rett og slett sykt. Ja, man kan forhindre at en pedofil befinner seg i nærheten av barn, men hvordan fungerer dette på nett? Er vedkommende fratatt sin elektroniske frihet også? Hvorfor kan vi ikke oppbevare slike i et kontrollert miljø der de ikke er til fare for noen? Ikke dødsstraff, men de bør stenges inne på reell livstid. Men jeg skjønner ikke hvorfor du skriver "unngå pedofile". Pedofili er en legning beskriver ingen handling. En som er pedofil begår ikke nødvendigvis overgrep mot barn (akkurat som en heterofil mann ikke voldtar kvinner bare fordi han ikke får sex), og en som begår overgrep er ikke nødvendigvis pedofil. 1
Gjest Blondie65 Skrevet 18. januar 2020 #27 Skrevet 18. januar 2020 1 minutt siden, jabx skrev: Ikke dødsstraff, men de bør stenges inne på reell livstid. Men jeg skjønner ikke hvorfor du skriver "unngå pedofile". Pedofili er en legning beskriver ingen handling. En som er pedofil begår ikke nødvendigvis overgrep mot barn (akkurat som en heterofil mann ikke voldtar kvinner bare fordi han ikke får sex), og en som begår overgrep er ikke nødvendigvis pedofil. Unnskyld - jeg mente dømte pedofile.
jabx Skrevet 18. januar 2020 #28 Skrevet 18. januar 2020 1 minutt siden, Blondie65 skrev: Unnskyld - jeg mente dømte pedofile. Vel, man kan ikke dømmes for å være pedofil. Man kan dømmes for overgrep, og en overgriper er som nevnt ikke nødvendigvis pedofil. 2
Mellifluous Skrevet 18. januar 2020 #29 Skrevet 18. januar 2020 Det jeg synes er mest hårreisende med tanke på denne løslatelsen, er at de regelrett gikk i mot fagfolkene sine anbefalinger. Alle som har noe å si angående potensiell gjentakelsesfare, evne til å reflektere og angre, og tilstrekkelig rehabilitering har sagt at han ikke er klar for å slippe ut. Den kjente rettspsykiateren Randi Rosenqvist blant annet sa at han ikke er klar, og at han har flere ting han må jobbe med før han eventuelt kan løslates. Hun var bare én av de flere som uttalte seg. Hvordan kan de to dommerne ikke ta det til seg, og basere sin konklusjon på hva nettopp fagfolk sier. Ingen kan nekte for at psykiatere har vesentlig mer kunnskap enn dommerne om denne personen og hans skadepotensiale. De har sagt at faren for gjentakelse er stor, men likevel skal tvilen komme han til gode? Det virker som et eksperiment der de bare venter på å se hvem som blir neste offer. Det er helt grusomt. 11
Gjest Blondie65 Skrevet 18. januar 2020 #30 Skrevet 18. januar 2020 2 minutter siden, jabx skrev: Vel, man kan ikke dømmes for å være pedofil. Man kan dømmes for overgrep, og en overgriper er som nevnt ikke nødvendigvis pedofil. Nå synes jeg du flisespikker veldig her. Du forstår hva jeg mener. Han er dømt for overgrep mot barn. Jeg aksepterer ikke helt at det ikke er så farlig at en person er pedofil men ikke dømt. Jeg beklager virkelig at jeg sikkert er kort og avstumpet som ville beskyttet barn mot en kjent pedofil, dømt eller ikke dømt for seksuelle overgrep.
Druid Skrevet 18. januar 2020 #31 Skrevet 18. januar 2020 2 timer siden, Anonymbruker3 skrev: https://www.tv2.no/a/11139622/ Logikken er at han kanskje ikke kommer til å gjøre flere overgrep, og derfor må løslates. Betryggende... En ting er at det ikke er betryggende, verre er det at dette er stikk i strid med funksjonen av en forvaringsdom: hele poenget med en forvaringsdom er at den skal løpe til det er i rettens forståelse sikkert at han ikke representerer en trussel, og dette skal i høy grad bygge på fagfolks uttalelser. Dette er ett planlagt overgrep! Vi er nødt til å ha en ny revidering av domstolene. Dette skulle aldri kunne skje under norsk lov. 9
Tessa12 Skrevet 18. januar 2020 #32 Skrevet 18. januar 2020 5 timer siden, Blondie65 skrev: Jeg er ikke tilhenger av dødsstraff, heller ikke i denne saken. Det eneste det forhindrer er at akkurat denne personen gjentar udåden. Det har ingen preventiv effekt. Men jeg må også si at akkurat disse pedofile utfordrer meg når det gjelder de normale rettsprinsippene mine. At det overlates til potensielle ofre å unngå dømte pedofile er rett og slett sykt. Ja, man kan forhindre at en pedofil befinner seg i nærheten av barn, men hvordan fungerer dette på nett? Er vedkommende fratatt sin elektroniske frihet også? Hvorfor kan vi ikke oppbevare slike i et kontrollert miljø der de ikke er til fare for noen? Det kan jo muligens få andre til å tenke seg om en gang ekstra, hvis det faktisk er en reell sjanse for å bli avlivet pga dine ugjerninger. Hans datatrafikk vil bli overvåket i en gitt tid etter prøveløslatelsen, men etter det så gjør han vel som han vil antar jeg. Han oppbevares vel pdd i et sånt sikkert miljø, men snart ikke. 1
Gjest Blondie65 Skrevet 18. januar 2020 #33 Skrevet 18. januar 2020 16 minutter siden, Tessa12 skrev: Det kan jo muligens få andre til å tenke seg om en gang ekstra, hvis det faktisk er en reell sjanse for å bli avlivet pga dine ugjerninger. Det er ikke mindre kriminalitet av noe som helst slag i land med dødsstraff. Det er rett og slett ikke et virkemiddel som fungerer avskrekkende.
Tessa12 Skrevet 18. januar 2020 #34 Skrevet 18. januar 2020 1 minutt siden, Blondie65 skrev: Det er ikke mindre kriminalitet av noe som helst slag i land med dødsstraff. Det er rett og slett ikke et virkemiddel som fungerer avskrekkende. Beklageligvis! Men noe må jo gjøres med de der, kjenner til en som nå sitter for tredje eller fjerde gang pga overgrep mot barn. Da er jo straffereaksjonene ikke gode nok. 3
Gjest Blondie65 Skrevet 18. januar 2020 #35 Skrevet 18. januar 2020 3 minutter siden, Tessa12 skrev: Beklageligvis! Men noe må jo gjøres med de der, kjenner til en som nå sitter for tredje eller fjerde gang pga overgrep mot barn. Da er jo straffereaksjonene ikke gode nok. Dette med straff kontra beskyttelse for samfunnet er det vi må se på. Den dagen vi klarer å holde de to adskilt er vi også kommet nærmere løsning. Jeg mener at vi må i større grad gå bort fra straff - og i økende grad se på beskyttelse mot fremtidige lovbrudd. Altså: Hvis en dømt overgriper har sonet straffen som loven gir, hvilke muligheter har vi til å beskytte samfunnet mot denne personens potensielle lovbrudd i fremtiden? Hvordan kan noen dømmes til forvaring for så å få prøveløslatelse? Det burde være like umulig for disse å få det som det er for ABB.
Sidabmao Skrevet 18. januar 2020 #36 Skrevet 18. januar 2020 (endret) Overrasker meg ikke. Disse dommerne/saksbehandlerne skulle ha blitt straffeforfulgt for svikt mot offerne. Endret 18. januar 2020 av Sidabmao 8
Capt. Obvious Skrevet 18. januar 2020 #37 Skrevet 18. januar 2020 4 timer siden, Druid skrev: En ting er at det ikke er betryggende, verre er det at dette er stikk i strid med funksjonen av en forvaringsdom: hele poenget med en forvaringsdom er at den skal løpe til det er i rettens forståelse sikkert at han ikke representerer en trussel, og dette skal i høy grad bygge på fagfolks uttalelser. Dette er ett planlagt overgrep! Vi er nødt til å ha en ny revidering av domstolene. Dette skulle aldri kunne skje under norsk lov. Forvaringsdom er ikke nødvendigvis for alltid, så det har nok blitt tatt en vurdering. Det er jo ikke rettsvesenet som har gjort feil her, det er strafferammene som er for trange for slike overgrepssaker. Det er det lovgiver som må løse, ikke rettsvesenet. For saker der man tukler med barn, sågar spedbarn, bør ha en mye høyere minimumsstraff, f. eks. 20 år eller mer. 5
Capt. Obvious Skrevet 18. januar 2020 #38 Skrevet 18. januar 2020 38 minutter siden, Sidabmao skrev: Overrasker meg ikke. Disse dommerne/saksbehandlerne skulle ha blitt straffeforfulgt for svikt mot offerne. Ja, da hadde det vært mange som ville blitt fagdommere eller lekdommere 2
Kaisada Skrevet 18. januar 2020 #40 Skrevet 18. januar 2020 19 timer siden, sommermor skrev: Nå er jeg sint, rasende på norsk rettsvesen som har besluttet å prøveløslate en grusom pedofil overgrepsmann. Han var dømt til 9 års forvaring for gjentatte overgrep mot barn, tilogmed en bitte liten baby forgrep han seg på ! Hvordan kan en slik person bli prøveløslatt når han er dømt til forvaring ? Da saken var oppe i retten var det så grusomme detaljer, at journalister og andre måtte ha psykologhjelp for å bearbeide det de hadde hørt. Det er en av landets verste overgrepssaker. Jeg vet at personer ikke alltid blir sittende livet ut selv på forvaring, men enkelte lovbrytere mener jeg burde bli sittende på livsstid i fengsel. At han skal holde seg unna barn og har forbud mot å oppholde seg der barn er, er enkelt å si for retten. Han er en tikkende bombe, hvem vet hvem han ødelegger neste gang. Jeg har ingen tro på at han i løpet av kun 6 år i fengsel, har blitt såpass rehabilitert, at det er trygt nok å prøveløslate han. Jeg leste saken på tv2.no, og ble så sint at jeg bare måtte få tømme hodet her. Sånn er det når noen av rettsvesenets betrodde er i samme pedonettverk som de som faktisk blir fengslet for ugjærningene. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå