Gå til innhold

Hvordan velger jeg karriere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å velge hvilken høyere utdanning jeg skal velge. har et snitt på 5.6 i 2 kvote. 

Jeg synes det er vansklig fordi jeg vil ha en lønn over 550 k i året, jeg vil helst ha faste jobb tider (morning til ettermiddag), og vil ha godejobbmuligheter ved endt studie...

Jeg er veldig interessert i religion, historie, 

tenkte utdanning innefor religion, men forstått at det ikke finnes mye jobber her.

Tenkte lektor, men jeg tror ikke jeg takler norsk eller engelsk eller matte. 

tenkte journalist, men tror ikke jeg har de riktige personlighetstrekkene til det.

Tenkte sykepleier, fordi her er det jo greit betalt og mye jobb, men jeg synes det virker utrolig stressende og veldig tung jobb når interessen ikke er der helt, selv om jeg liker mennesker. 

Jeg har gått til veledning hos karrieresenter, jeg har søkt meg i hjel, tatt 100 tester, og jeg har absolutt ingen anelse fortsatt. så mitt spm er HVORDAN FANT DU/DERE UT HVA DERE VIL JOBBE MED? Hvilken karriere dere ønsket? jeg vil jobbe med noe jeg trives med, men jeg anner jo ikke. så lurer på om noen har noen gode tips og råd hvordan dere fant ut av det store spm om karriere. 

 

Tusen takk for alle svar!

Anonymkode: 023c0...55e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva sier alle disse testene og karriereveilederne da? :)

Anonymkode: a617c...40a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenkte lektor, men jeg tror ikke jeg takler norsk eller engelsk eller matte

Et lite spørsmål: Hvorfor trenger du dette for å bli lektor? Kan du ikke være lektor i historie, religion etc?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Hva sier alle disse testene og karriereveilederne da? :)

Anonymkode: a617c...40a

De sier at jeg kan bli lektor, rådgiver,  psykolog, journalist, og lignende yrker. Jeg slår ut på sosial, kreativ, utadvendt, ganske teoretisk, idealistisk, empatisk. hehe. Men jeg tror det er noe av dette jeg kommer til å slite med pga jeg ikke har så godt skriftlig språk og ikke gode nok karakterer, osv. 

Anonymkode: 023c0...55e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Thie said:

Et lite spørsmål: Hvorfor trenger du dette for å bli lektor? Kan du ikke være lektor i historie, religion etc?

I de fleste stedenen (utenom kristiansand og MF i oslo, så må jeg ha norsk, engels, eller matte som andre fag dersom jeg skal ha religion eller historie. man må ha to fag. Har ikke mulighet til å bo i kristiansand, og tror du får lavere betalt som relgionslærer og historielærer siden det er begrenset antall timer med disse fagene. Og en arbeidsgiver vil nok ansette en med norsk og relgion ovenfor en med bare religion og samf. el historie. men dette er bare noe jeg vurderer. 

Anonymkode: 023c0...55e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida du kan ta bachelor + master i religion og historie etc og så ta PPU :)

Hvis du kunne tenke deg å bli lektor ville jeg bare begynt å studere et fag du interesserer deg for og så tatt PPU til slutt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, Thie said:

Neida du kan ta bachelor + master i religion og historie etc og så ta PPU :)

Hvis du kunne tenke deg å bli lektor ville jeg bare begynt å studere et fag du interesserer deg for og så tatt PPU til slutt.

Ble anbefalt å ikke gjøre dette av karieresenteret, vet ikke hvorfor? De sa at hvis man skal bli lektor er det best å gå lektorveien, vet ikke om det har noe med ansettelses muligheter senere, hva arbeidsgiver foretrekker?

Anonymkode: 023c0...55e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og en arbeidsgiver vil nok ansette en med norsk og relgion ovenfor en med bare religion og samf. el historie. men dette er bare noe jeg vurde

 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ble anbefalt å ikke gjøre dette av karieresenteret, vet ikke hvorfor? De sa at hvis man skal bli lektor er det best å gå lektorveien, vet ikke om det har noe med ansettelses muligheter senere, hva arbeidsgiver foretrekker?

Det høres ut som det hadde vært lurt for deg å snakke med arbeidsgivere. Lære mer om hva de ser etter når de ansetter og hvilken vei de anbefaler å gå. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...