Gå til innhold

Jeg er elendig i jobben min


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er student og har hatt samme deltidsjobb i over 2 år nå, men likevel gjør jeg bare haugevis av dumme feil hele tiden, feil som egentlig bare nybegynnere burde få lov til å gjøre. Selv om jeg har gjort en ting hundre ganger før hender det likevel at jeg enten gjør det feil eller må spørre en kollega om de kan vise meg enda en gang. Føles ut som alle kollegaene mine er oppgitte og irriterte over meg, og føles ut som jeg er den eneste som gjør feil hele tiden. Heldigvis jobber jeg "kun" i butikk så det verste som skjer er at butikken mister penger, men bare de siste par ukene har jeg kostet jobben flere hundre kroner og jeg skammer meg så veldig.

Problemet er at det liksom bare alltid har vært sånn, jeg har hatt flere og andre varierte jobber opp gjennom årene og har alltid hatt like store vanskeligheter med å "henge med", føler liksom aldri at jeg mestrer noe og føler meg alltid usikker på alt jeg gjør. Jeg er så langt i fra selvstendig det går an å bli og føler jeg bare skaper enda mer arbeid for kollegaene mine som må fikse opp etter meg hele tiden.

Gruer meg så utrolig mye til å bli ferdig med studiene for jeg er så redd for at jeg skal være like elendig innenfor yrket mitt, dersom jeg blir å gjøre like mye feil i en fremtidig jobb vil det koste mye mer enn bare penger... Jeg bare lurer på om det kun er jeg som føler på dette, eller er det normalt å gjøre feil i hytt og pine selv om man egentlig skal kunne det ganske godt?..

Anonymkode: a1e8c...5e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du generelt sett alltid hatt vansker med konsentrasjon/utføre oppgaver? 

Har du symptomer på add/adhd?

Anonymkode: e741b...705

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn å skrive opp det du lærer slik at ikke du må spørre andre hver gang.

Anonymkode: f6d82...d79

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende det blir bedre dersom du jobber med noe du faktisk interesserer deg for og har utdannelse til :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Har du generelt sett alltid hatt vansker med konsentrasjon/utføre oppgaver? 

Har du symptomer på add/adhd?

Anonymkode: e741b...705

Jeg har adhd ja, men går på medisiner daglig, har ingen problemer med å konsentrere meg med studiene og får generelt ganske gode karakterer osv, er liksom bare på jobb jeg sliter... 

33 minutter siden, AnonymBruker said:

Begynn å skrive opp det du lærer slik at ikke du må spørre andre hver gang.

Anonymkode: f6d82...d79

Jeg pleier å skrive ned de viktigste tingene jeg absolutt må kunne på mobilen, men hadde kanskje vært lurt å skrive ned enda mer, er bare så mange små ting som liksom ikke egentlig skulle vært nødvendig å skrive ned. Men noen av feilene kan liksom også være at jeg står i en kasse vi kun tar kort og ikke kontant fordi vi ikke har veksel i den kassa, men så bare glemmer jeg meg og tar i mot kontant også innser jeg at kassa er tom og må veksle i en annen kasse og ødelegger dermed for oppgjøret så kollegaene som stenger må fikse opp.. Sånne ting...

34 minutter siden, Thie said:

Det kan hende det blir bedre dersom du jobber med noe du faktisk interesserer deg for og har utdannelse til :)

Ja, det håper jeg inderlig! 😭

Anonymkode: a1e8c...5e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er jeg også, og har møtt på veldig bitchy kollegaer som hadde problem med det. Tenker bare at jeg lærer sakte. 

Anonymkode: 98336...c5a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det bare høres ut som du er ufokusert. Tenker du på mye annet når du er jobb. Kan du bli flinkere til å være til stede og konsentrere deg om det stedet du er, så du ikke glemmer deg bort?

Anonymkode: 4dac3...d3a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du sett der jeg jobber så hadde du merket at de med høyest % stilling og tittel er ofte de som gjør mest feil. Det er de i 20% vikariater som jobber best, som er mest medmenneskelige og tar seg best tid til å utføre en oppgave slik den skal.

Men så jobber jeg med mennesker, så det kan være det blir noe helt annet enn hva du jobber med.

 

Anonymkode: 888ce...6aa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mange som er dårlige til jobben sin, så slapp av. Bare kom deg gjennom dagene å se frem til helg.

Se bare på staten, flertallet som jobber der er helt ubrukelig. Inkludert våre politikere.

Anonymkode: a0495...424

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde du sett der jeg jobber så hadde du merket at de med høyest % stilling og tittel er ofte de som gjør mest feil. Det er de i 20% vikariater som jobber best, som er mest medmenneskelige og tar seg best tid til å utføre en oppgave slik den skal.

Men så jobber jeg med mennesker, så det kan være det blir noe helt annet enn hva du jobber med.

 

Anonymkode: 888ce...6aa

Fordommer much?

Anonymkode: 7e161...337

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde du sett der jeg jobber så hadde du merket at de med høyest % stilling og tittel er ofte de som gjør mest feil. Det er de i 20% vikariater som jobber best, som er mest medmenneskelige og tar seg best tid til å utføre en oppgave slik den skal.

Men så jobber jeg med mennesker, så det kan være det blir noe helt annet enn hva du jobber med.

 

Anonymkode: 888ce...6aa

Det er jo ikke så veldig rart, mange av de som jobber deltid fordi de ikke gidder eller vil "prioritere noe annet enn jobb" har jo naturlig nok langt mer tid til å komme til hektene igjen etter krevende dager, mens vi som jobber 100-200% stilling må holde høyt tempo hele dagen hver dag , og gjerne både droppe lunsj og andre pauser, slik at det ikke er for mange restanser dagen etter. Mange av de som jobber i små stillinger trenger jo heller ikke å håndtere eventuelle ettervirkninger av hvordan de jobber da de ofte ikke er på jobb dagen etter, og vil ofte ikke være like nøye med å komme i mål (når de ikke må ta konsekvensen for manglende utføring selv). (Tenk litt over det neste gang din tilsynelatende irriterende kollega som jobber fulltid, stresser over noe som må være ferdig til dagen etter. H*n skal faktisk på jobb da også, og får konsekvensen av hva som ble gjort )

Anonymkode: 214db...e9c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte har det med stress og gjøre, da er det fort å glemme detaljer, i hvertfall hvis man skal gjøre oppgaver man gjør sjeldent og som man ikke har automatisert. 
 

Tydeliggjør dere på noen måte at kassa med kun kort ikke tar i mot kontanter? Skriv stort skilt så kundene ikke kommer trekkende dit med cash🙂

Anonymkode: ad930...9ce

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen! Tror nok det er en god blanding av det dere nevner, både stress og at jeg bare ofte er ukonsentrert til tross for at jeg tar medisinene mine... Er så demotiverende å vite at jeg fortsatt blir sett på som en "nybegynner" på jobben og at jeg mest sannsynlig aldri kommer til å få mer ansvar som låseansvarlig/skiftleder. Andre kollegaer som kun startet for noen måneder siden har allerede mer ansvar enn meg og "bosser" meg rundt hele tiden fordi de kan mer. Jeg føler meg som verdens største taper på jobb...

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ofte har det med stress og gjøre, da er det fort å glemme detaljer, i hvertfall hvis man skal gjøre oppgaver man gjør sjeldent og som man ikke har automatisert. 
 

Tydeliggjør dere på noen måte at kassa med kun kort ikke tar i mot kontanter? Skriv stort skilt så kundene ikke kommer trekkende dit med cash🙂

Anonymkode: ad930...9ce

Det står klart og tydelig i kassa, men var en eldre dame som bare ga meg kontanter og jeg som var i helt andre tanker bare tok de i mot uten å tenke meg om... ops :( men det er bare et av mine mindre feil, jeg har dessverre gjort mange andre feil som er langt mye verre.

Anonymkode: a1e8c...5e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vurdert å bytte jobb? Vanskelig å endre et fastkjørt mønster. 

Anonymkode: 5f307...9cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/18/2020 at 8:36 PM, AnonymBruker said:

Vurdert å bytte jobb? Vanskelig å endre et fastkjørt mønster. 

Anonymkode: 5f307...9cc

Ikke bare-bare å bytte jobb, for det første er det dessverre ikke mye å velge mellom her jeg bor og for det andre er det generellt ganske hardt for "alle" å få jobb for tiden (har venner som har søkt hundrevis av steder og enda ikke fått noe), ellers skulle jeg med glede byttet. Jeg har jo også søkt flere jobber som er mer relevant for studiet jeg går, men får bare avslag på avslag så er heldig som i det hele tatt har denne jobben, skulle bare ønske jeg ikke var så dårlig. Har også som sagt hatt flere forskjellige jobber opp gjennom årene, slitt like mye med alle uansett hva slags type jobb det har vært...

Anonymkode: a1e8c...5e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...