Gå til innhold

Hvordan bruker du pensum bachelor!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Altså bøkene. 

Bare ved eksamen? 

Før forelesningen?

Etter forelesningen? 

Hvordan leser du og tar notater?

 

Anonymkode: 0879a...566

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøver å få lest ferdig pensum før første forelesning, men rekker det som oftest ikke. 
 

Leser gjennom alt, men leser nøye det som er viktig og skummer det som ikke er så viktig. Noterer stikkord slik at jeg kan repetere ved å lese bare de. Noterer også det jeg må sjekke ut nærmere i andre kilder.

Mange liker å markere i boken, men det gjør ikke jeg.

Anonymkode: e2277...ad4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser når det passer meg og stryker under det jeg mener er relevant når jeg skal skrive oppgaver. Til eksamen leser jeg det jeg har strykt over og skriver oppsummerting/notater ut av disse. Det er ikke den beste måten å gjøre det, litt skippertak-aktig, men det har fungert greit for meg.

Anonymkode: 550fd...ffd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri (eller i alle fall ytterst sjelden) lest ett eneste ord før forelesning, men har lest etterpå. Ideelt sett burde jeg sikkert lest, eller i alle fall skummet gjennom, før forelesningene, da mange mener man får mer ut av det på den måten. Jeg modner ting best når jeg har hørt om det på forelesning først, så for meg har det passet best å lese etterpå, og det har gitt meg gode resultater. Forelesningene gir også et hint om hvilke deler av pensum som er viktigst. 

Jeg går selvsagt gjennom relevant pensum i forbindelse med arbeidskrav/innleveringsoppgaver. Oppgaver gjennom semesteret bidrar jo til at man må gjennom pensumlitteraturen. 

Jeg har alt pensum på papir, og noterer stikkord i margene. Stikkordene er enten enkeltord om hva det handler om, merknader om hvor det står viktige definisjoner eller referanser til andre deler av pensum (f.eks: "se også Olsen, kapittel 6" eller "Olsen, kap 4 påstår det motsatte av dette!" osv). 

Jeg går et studium med mye artikler og nesten ikke lærebøker. Alt er ikke like viktig, og noen tekster er uforholdsmessig lange i forhold til viktigheten. Derfor er det ikke bestandig jeg har lest hvert ord av pensum. Noen steder har jeg bare skummet over teksten og sett på tabeller og figurer, samtidig som jeg har konstatert at det samme enten er dekket av andre, eller at det ikke er spesielt relevant.   

På mitt studium har alle forelesere lagt ut powerpoints før forelesningene. Jeg har pleid å printe ut disse, 3 eller 4 per side, og tatt forelesningsnotater direkte på utskriftene. Dette er gull verdt i forbindelse med repetisjon til eksamen. 

Som du ser er jeg veldig analog, men det er slik jeg lærer best. 

 

Anonymkode: 389b4...ad2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså bøkene. 

Bare ved eksamen? 

Før forelesningen?

Etter forelesningen? 

Hvordan leser du og tar notater?

 

Anonymkode: 0879a...566

pørvde å lese alt før hver forelesning men det gikk sjeldent. Leste derfor mye i etterkant av undervisningen, som gjorde at stoffet festet seg godt (ideelt sies det at man bør ha lest FØR undervisning). Hadde lest alt pensum FØR eksamen. Tar notater for hver bok/kapittel . men fjerner alt overflødig.

Anonymkode: 5d538...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker for det meste notater fra forelesning. Dvs jeg får god forståelse for stoffet gjennom å lytte, oversette underveis i forelesningen (alle forelesningene er på engelsk) og notere for hånd. Da bearbeider jeg på tre måter på en gang. Så plukker jeg ut det stoffet jeg synes er mest interessant til semesteroppgaven og leser det som trengs. Det leser jeg ganske nøye og noterer stikkord i margen ut ifra hvordan jeg tenker å bruke det i oppgaven.

Anonymkode: c65e4...d61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...