Gå til innhold

Hvilke dyr kjenner igjen tidligere eier?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Syns det er så koselig! Vet noen om det fins noe forskning på det? Noen sier jo at dyr ikke har langtidshukommelse, andre er ikke i tvil om at dyret kjenner de igjen mange år senere. 

Få høre deres erfaringer 😊 Tror dere det har mye å si hvor lenge man hadde dyret? 

Jeg hadde et dyr i 6 år, som ikke brydde seg om å se meg igjen når jeg etter 8 år besøkte hun igjen. En annet dyr jeg hadde ble helt vill selvom jeg bare hadde hatt det i et halv år og oppdro det som baby, og ikke sett det på et år etter. 

Hvilke dyr tror dere husker gamle eier best? ❤😊 Få høre noen koselige historier!

Anonymkode: 9a3b8...c95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må si jeg ble lei meg når det dyret jeg hadde hatt i 6 år og som betydde alt for meg ikke brydde seg døyt om meg når jeg kom på besøk.. Kan dyr være såra og fornærma for at man ikke kunne ha de lenger, glemmer de etter noen år, eller er det vanlig at de ikke bryr seg? 

Anonymkode: 9a3b8...c95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund kjente helt klart sin tidligere eier igjen da hun så han etter et år. Hoppet av glede og ble helt gal.

Anonymkode: 543d7...e26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må si jeg ble lei meg når det dyret jeg hadde hatt i 6 år og som betydde alt for meg ikke brydde seg døyt om meg når jeg kom på besøk.. Kan dyr være såra og fornærma for at man ikke kunne ha de lenger, glemmer de etter noen år, eller er det vanlig at de ikke bryr seg? 

Anonymkode: 9a3b8...c95

Slutt å tilheng dyr menneskelige følelser.

Anonymkode: e888d...7a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slutt å tilheng dyr menneskelige følelser.

Anonymkode: e888d...7a0

Dyrene er forskjellige fra oss, men der er også mange likheter. Dyr kjenner smerte, redsel og lidelse, de kjenner glede, og kan ofre livet for et menneske. Det er utallige eksempler på hvordan dyr sturer og lider når de mister et annet dyr (eller menneske) som de er nært tilknyttet. Dyr er så langt fra roboter.

Anonymkode: a4498...4e6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to katter. Når vi er bortreist har det opp gjennom vært ulike personer som er her og mater og koser. 

Ene er 14 år. Bryr seg ikke om besøk. Men er det en av de som har vært her for mat/kos, selv om det er 10 år siden, så kommer han løpende, stryker seg inntil dem, og er i nærheten mens de er her. Samme hører jeg når jeg er på besøk hos folk som har katt jeg har passet - at katten umiddelbart viser tillit til meg. 

Ikke at jeg tror han bryr seg om menneskene. Men at de har hukommelse i forhold til hvor godbiter kommer fra, det er jeg helt sikker på. 

Anonymkode: 04f9d...981

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har opplevd at hester husker tidligere eiere, både mine egne og andres.

Det var utrolig koselig da vi besøkte den ene hesten etter to år og han vrinsket og travet glad mot oss da vi kom ut av bilen. Verken vi eller de han bodde hos da hadde opplevd at han hadde gjort sånt tidligere, så det var kjempekoselig. Vi opplevde at han humret på den som skulle gi frokost, men aldri noe liknende ellers. Han var normalt typen som kom rolig bort for å tigge etter kos og godteri - aldri noen voldsomme hilserunder. :) 

Anonymkode: 78e9d...e23

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretteren til hunden min fra jobbet i en tid i området hvor jeg bodde, så fra jeg fikk henne og i ett år etterpå traff vi han tilfeldig nå og da. Så byttet han jobb og vi så han ikke på flere år. Plutselig en dag var vi på samme arrangement og hunden min ble helt VILL, hoppet og skreik som en stukken gris, og fra det øyeblikket hun så han løp hun i full turbo bort. 

Hun har bare vist lignende gjensynsglede når hun ikke har sett noen hun kjenner godt på veldig lang tid men ikke i nærheten så intenst. 

Det gir meg ikke tvil om at hun hadde det veldig godt i de første ukene av sitt liv.

Anonymkode: 9143e...924

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså min hund måtte flytte til slektninger da jeg var barn. Var der på besøk kanskje sånn en gang i året og selvfølgelig husket hun meg igjen, hver gang ❤️
 

Har katt, og den har faste kattepassere som hun helt klart er veldig glad i og løper dem i møte og hilser og koser. Hun kjenner dem garantert selv om det kan gå lang tid mellom de sees.

Anonymkode: e1b37...018

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.1.2020 den 18.36, AnonymBruker skrev:

Må si jeg ble lei meg når det dyret jeg hadde hatt i 6 år og som betydde alt for meg ikke brydde seg døyt om meg når jeg kom på besøk.. Kan dyr være såra og fornærma for at man ikke kunne ha de lenger, glemmer de etter noen år, eller er det vanlig at de ikke bryr seg? 

Anonymkode: 9a3b8...c95

Veeel.... For egen del har jeg hatt veldig gode venninner som jeg ikke har sett på mange år. Møter jeg de i dag, så lever både de og jeg nye liv? Jeg er ikke i ekstase av å se de igjen.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 19.1.2020 den 22.17, AnonymBruker skrev:

Har opplevd at hester husker tidligere eiere, både mine egne og andres.

Det var utrolig koselig da vi besøkte den ene hesten etter to år og han vrinsket og travet glad mot oss da vi kom ut av bilen. Verken vi eller de han bodde hos da hadde opplevd at han hadde gjort sånt tidligere, så det var kjempekoselig. Vi opplevde at han humret på den som skulle gi frokost, men aldri noe liknende ellers. Han var normalt typen som kom rolig bort for å tigge etter kos og godteri - aldri noen voldsomme hilserunder. :) 

Anonymkode: 78e9d...e23

Ja den ene hesten jeg hadde vrinsket og humret uten stopp når jeg besøkte henne igjen etter et år, kjente meg igjen! 

Men den andre hesten jeg hadde løftet ikke engang hodet når jeg ropte, han stod ute på sommerbeite å spiste grønt gress. Når jeg gikk ut til han å skulle klappe han gikk han vekk som at jeg forstyrret han :(

Det knuste hjertet mitt og jeg hadde tatt fly for å reise dit å besøke han! Men det hadde gått 7 år og to eiere i mellom meg og den tredje, så det kan jo ha gått for lang tid eller for mange eiere mellom, men jeg hadde så spesielt og tett bånd til han de årene jeg hadde han..Han var og er ALT i livet og hjertet mitt selvom jeg ikke er med han fysisk mer.

Ene av eierne etter meg mishandlet han (ga han ikke mat eller særlig stell, trening eller tilsyn, tror ikke hun slo han) så jeg har slitt så mye med dårlig samvittighet og tenker at hesten var fornærma og såret over at jeg kunne svikte han sånn med å selge han..  😭

Anonymkode: 9a3b8...c95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se for deg at du forlater 5-åringen din hos noen andre, og besøker den 6 år senere. Hvor mange av de hadde blitt glad for å se deg? De fleste ville jo ikke kjenne deg lenger, du ville vært en fremmend. 

Anonymkode: 6820c...65e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en hund som jeg dessverre måtte gi tilbake til første eier etter noen år av ulike grunner. Jeg passer han i ny og ne, men det går lenge mellom hver gang. Likevel blir han spinnvill hver gang han ser meg, han hyler av glede og hopper og spretter som en kanin. Jeg er også bannlyst fra å se han gå agilitystevner da han bare løper ut av banen om jeg er der 😂 Det er veldig koselig å se at han fortsatt er så glad i meg, da vet jeg at jeg gjorde noe riktig når jeg hadde han. 💕

Anonymkode: 73816...bc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde en omplasseringshund i 14 dager da jeg var yngre, fordi jeg hadde meldt meg som fosterhjem for Dyrebeskyttelsen da de hadde mye pågang på sommeren. Jeg var på ferie hos onkelen og tanten min og kjedet meg, og så en artikkel i avisa om at de hadde for lite fosterhjem på Dyrebeskyttelse. Jeg kunne ikke ha hund hjemme, for moren min var allergisk, mulig det var derfor de faktisk sa ja til å bli med meg og hente en hund som vi skulle ha til den fikk nytt hjem.
Han kjente meg helt klart igjen når jeg gikk på besøk året etter. Han stod i bånd på baksiden av huset og klikket i vinkel da han så meg, det var nesten så jeg ikke turte å gå bort. Det var en tervueren, og han hadde en tendens til å bite da jeg hadde han, selv om han ikke lagde hull noen gang. Han var da en unghund som var blitt så dårlig behandlet at han ble redd når man veivet hendene omkring, han forventet å bli slått... Han bet også den nye eieren når de skulle ta han med, men eieren lot seg ikke merke med det stort, han sa bare "nei" veldig rolig. Den nye eieren hadde transformert han, han viste meg hvordan man kunne bevege hendene veldig fort mot ansiktet hans og han satt bare og så opp på deg forventningsfullt med tunga ut av munnen. Han ble også veldig opprørt når jeg skulle gå på bussen, og pep og bjeffet og prøvde å slite seg for å følge etter meg. Godt å vite at han fikk et godt liv selv om det ikke kunne bli hos meg, og at han tydeligvis hadde det godt hos meg også :)

Anonymkode: b0476...1af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattene mine kjenner igjen søsknene mine når de kommer hjem(ikke hvert år) :) De var flyttet ut når kattene kom i hus, så de har hatt lite kontakt med kattene.

Anonymkode: af05e...548

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk hunden vår da han var ca 1 år. Oppdretter pleier å komme og hilse på ca en gang i året og da slår det aldri feil, Mikkel (hunden) blir så overlykkelig og glad at han tisser på seg. Det skjer aldri ellers 😂 

Anonymkode: f8f82...20f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...