Gå til innhold

Vekt et tema blant dine venninner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er hun. Og har nesten utelukkende nette og slanke venninner. Jeg er ikke bare tjukk, jeg er diger, gjerne like stor som de to neststørste - til sammen altså. Og det er sjelden et problem, men av og til... "hadde ikke du også lyst til å byttelåne klær med oss?", "hadde det ikke vært digg å vært med på trening og sett skikkelig fremgang?" Eller den verste "du som er så fin og flott, hadde det ikke vært enda bedre om du klarte gå ned og ikke spise så mye junk?". Altså jeg vet jo selv jeg er stor... direkte feit, og at det er farlig på sikt, og jeg har fra tid til annen snakket om det, men likevel er jeg like frisk og sunn og selv om jeg er mye større, så er ikke selve fedmen noe som hindrer meg i hverdagen.

Er det noe bare jeg opplever?

Anonymkode: c9dd5...1fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge du er frisk, og du selv ikke har problem med overvekten, ser jeg ikke noe problem. Jeg hadde aldri snakket om vekt til en venninne, men mindre hun nevnte det som et problem selv.

Anonymkode: 007d4...d0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt er et tema hos oss. Både høyt og lavt, opp og ned. 

Anonymkode: b0ec3...35c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel strengt tatt ikke mulig å være sunn OG ekstremt overvektig. Det sliter veldig på kroppen din med så mye overvekt, kanskje de bare ønsker det beste for helsen din?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har en venninne som er overvektig og som selv kan ta opp vektproblematikken sin. 

Vil forøvrig minne deg om at ja, du er frisk nå, og det er jo sånn at du automatisk får hjerteinfarkt eller hjerneslag eller kreft med en gang du har en BMI som passerer 30. Det er noe som utvikler seg over en tid og en stor risikofaktor for fremtidig sykdom. På samme måte vil en person som startet å røyke for et par uker siden sannsynligvis ha like god lungefunksjom som en person av samme alder og kjønn og andre forutsetninger, fordi lungeskaden kommer naturlig nok over tid, så man kan fremstå som sunn og føle seg sunn selv om man har en enorm risikoøkning for å få diverse sykdommer. Jeg vil tro de fleste ønsker å ha en god helse og leve så lenge som mulig, og da er det å være normalvektig og fysisk aktiv og ha et sunt og variert kosthold svært viktig.

Anonymkode: fa491...1f4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror desverre at vekt  er et vanlig tema i de fleste venninne grupper. Noen mer enn andre. Jeg er slank men har feministiske venninner som er bevisste på kroppspresset og bodypositivity. Jeg oppfatter at de fleste som snakker om kropp ikke selv tenker over hvordan det påvirker andre. I venninne gjengen jeg var i før var det ofte kommentarer om at de ikke ville ta siste pizzastykket for de måtte holde på vekta, at ånei de har blitt tjukke fordi buksen de prøvde på Bikbok ikke lenger passet i den størrelsen de pleide, osv. 

De kommentarene du får høre er ikke sånne korttenkte og tilfeldige kommentarer, men faktisk skikkelig ufølsomme og stygge. Kan du ta det opp med jentene at de skal stoppe å snakke om vekt? Hvis du ikke er trygg nok på de til å si det og forvente et ja uten videre bortforklaringer, så ville jeg byttet venninnegjeng til noen som tenker seg litt bedre om og setter seg i andres sko. 

Jeg hadde en veldig overvektig venninne på skolen og vekten hennes så aldri jeg. Jeg bryr meg ikke om egen vekt heller så lenge man har det bra selv så er det bare dårlig av andre å komme med korttenkte kommentarer som får andre til å føle seg dårlig.  Lei for at du skal oppleve dette 😕 Søk opp bodypositivity profiler på Instagram kanskje det kan hjelpe deg litt ❤

Anonymkode: f613c...39d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest theTitanic
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er hun. Og har nesten utelukkende nette og slanke venninner. Jeg er ikke bare tjukk, jeg er diger, gjerne like stor som de to neststørste - til sammen altså. Og det er sjelden et problem, men av og til... "hadde ikke du også lyst til å byttelåne klær med oss?", "hadde det ikke vært digg å vært med på trening og sett skikkelig fremgang?" Eller den verste "du som er så fin og flott, hadde det ikke vært enda bedre om du klarte gå ned og ikke spise så mye junk?". Altså jeg vet jo selv jeg er stor... direkte feit, og at det er farlig på sikt, og jeg har fra tid til annen snakket om det, men likevel er jeg like frisk og sunn og selv om jeg er mye større, så er ikke selve fedmen noe som hindrer meg i hverdagen.

Er det noe bare jeg opplever?

Anonymkode: c9dd5...1fd

Kort fortalt så ønsker de deg bare vel. Og "vel" er å ha en vekt som ikke er en helsefare. Du vil få et bedre liv om du går ned i vekt. Og høy vekt går på helsen løs, kanskje ikke i dag, men en dag i fremtiden. Det er to ubestridelige faktum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker med venninnene om vekt ja, men det er vel ingen av oss som gjør det på den måten du beskriver der man påpeker hverandre.

Anonymkode: 9739e...289

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Søk opp bodypositivity profiler på Instagram kanskje det kan hjelpe deg litt ❤

Anonymkode: f613c...39d

Jeg er stor fan av bodypositivity og elsker f.eks. Tess Holliday ❤️

Anonymkode: c9dd5...1fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest OsloGi99

jeg snakker åpent om det med mine. Jeg veier 140kg og er like frisk som de som veier 60-70kg balnt mine venninner. jeg spiser mer, men jeg trives som jeg er, og det vet de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er hun. Og har nesten utelukkende nette og slanke venninner. Jeg er ikke bare tjukk, jeg er diger, gjerne like stor som de to neststørste - til sammen altså. Og det er sjelden et problem, men av og til... "hadde ikke du også lyst til å byttelåne klær med oss?", "hadde det ikke vært digg å vært med på trening og sett skikkelig fremgang?" Eller den verste "du som er så fin og flott, hadde det ikke vært enda bedre om du klarte gå ned og ikke spise så mye junk?". Altså jeg vet jo selv jeg er stor... direkte feit, og at det er farlig på sikt, og jeg har fra tid til annen snakket om det, men likevel er jeg like frisk og sunn og selv om jeg er mye større, så er ikke selve fedmen noe som hindrer meg i hverdagen.

Er det noe bare jeg opplever?

Anonymkode: c9dd5...1fd

Jeg er også overvektig blant mange tynne venner, men har aldri fått slike kommentarer og vi snakker sjelden om vekt. 

Nå er d ironisk nok jeg som er den mest fysisk aktive av oss, og jeg kan godt si ting som kan minne om det dine venner sier («hadde det ikke vært digg å vært med på trening og sett skikkelig fremgang?") Det er ene og alene myntet på at jeg elsker trening og vet hvor bra det er for meg og min helse, og ønsker det samme for mine venner. Og med fremgang mener jeg ikke vektnedgang eller utseende - men fremgang i at man kan løfte tyngre :) 

 

Anonymkode: fcabd...ccb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med overvekt kommer da folk passerer 40, da kommer sykdommene, så et godt råd er faktisk å gjøre noen forsøk på graadvis ned før den alderen. Lykke til

Anonymkode: e2f2e...677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt er ofte et tema, men da egen vekt, ikke andres vekt, annet enn evt i en diskusjon om hvilken vektklasse de er i (kampsport-relatert). Jeg vet at enkelte tjukke synes det er fælt å høre på de som er mye slankere klage over egen vekt, men venninne dine høres jo direkte slemme og frekke ut.

Anonymkode: 24b0c...d6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke opplevd at noen har snakket om vekt hverken før eller etter at enkelte hadde et svært anstrengt forhold til mat i tenårene. Vi er alle 45+.

Snakk om vekt var noe enkelte jenter i oppveksten drev med i prepubertal alder og tidlig i tenårene.

Anonymkode: 2c584...f8d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe tema blant mine venninner. Og jeg hadde aldri tatt opp vektproblematikk med mine overvektige venninner

Anonymkode: 5a130...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi snakker ikke om vekt eller hverandres kropper. Vi kan snakke om trening og at dørstokkmila gjør at vi ikke får trent eller at vi gjerne skulle prioritert trening. Men om jeg veier ti kilo mer eller mindre er ikke et tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I veldig liten grad og hvis det snakkes om så snakker man i så fall om egen vekt og ikke andres. Jeg synes dine "venninner" høres slemme ut. 

Anonymkode: a3c83...7f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke de høres slemme ut i det heletatt, jeg synes det høres ut som at de er oppriktig bekymret for deg og prøver å hjelpe deg med å gjøre noe med det. Hva skal man gjøre da? Tie stille og sitte og se på at folk man er glad i ødelegger seg selv? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, OsloGi99 skrev:

jeg snakker åpent om det med mine. Jeg veier 140kg og er like frisk som de som veier 60-70kg balnt mine venninner. jeg spiser mer, men jeg trives som jeg er, og det vet de.

Du er frisk FORELØPIG.....

Anonymkode: e03d1...d82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest UglerIMosen

Tja. Vi snakker om alt i vår venninnegjeng, også om vekt. Vi er flere som kan sutre litt her og der over at vi burde miste noen kg, men har også ei venninne som er kraftig overvektig. Vi snakker åpent om dette også. Selv om jeg tenker at jeg burde gå ned i vekt så tenker jeg ikke dårlig om hun som er overvektig. På samme måte kan hun sutre om at hun er «blakk» eller har lav lønn, når hun tjener ganske så mye mer enn alle oss andre. Forholdene fungerer fordi vi er såpass trygge på hverandre. Vi har vokst opp sammen, og holdt sammen siden den gang. Da kan alt snakkes om, og føler man seg «støtt», ja så sier man i fra om at temaet er sårt. Alle kortene på bordet. Deilig å ha en gruppe hvor det tåles å snakke om alt. For min del syns jeg det er fint å få «utløp» for sånne tanker blant venninnene. Jeg ville aldri ha kommentert negativt om meg selv eller vekta mi foran barna mine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...