AnonymBruker Skrevet 17. januar 2020 #1 Skrevet 17. januar 2020 Hvorfor er det "alltid" sosialt akseptabelt å strikke? Uansett hvilken sosial "situasjon" du er i, så kan du hive opp strikketøyet uten at noen blinker. Tar du derimot opp mobilen, eller leser en avis, eller gløtter på tv'en så er du "usosial" eller "ikke tilstede". Av alle ting, så er strikking ok, uansett nesten, hvorfor? Anonymkode: d1eae...932 7
Hactar Skrevet 17. januar 2020 #2 Skrevet 17. januar 2020 Med det rette strikketøyet, kan man kan holde blikkontakt,være konsentrert om en samtale og strikke samtidig. 20
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2020 #3 Skrevet 17. januar 2020 Har vært på forelesninger å hørt foreleser bedt folk legge strikketøy bort, men strikkerne brydde seg ikke. Frekt, spør du meg Anonymkode: e99e0...d20 7
Hoppetaujenta Skrevet 17. januar 2020 #4 Skrevet 17. januar 2020 Det er helt sant; når man er vant til å sitte med håndarbeid mellom hendene, så er det bare et kort kontrollerende blikk som skal ned dit en gang i mellom og resten av oppmerksomheten er helhjertet rettet mot alt rundt meg. Jeg faller aldri i staver og er direkte bortreist med nesa dypt konsentrert i strikketøyet. P.s. jeg strikker ikke ute blant folk og jeg bruker heller aldri mobilen som ts beskriver det. 5
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #5 Skrevet 19. januar 2020 De fleste jeg kjenner som strikker, strikker kun hjemme hos seg selv. Inkludert meg. Og jeg kan fint føre en samtale med de som er hjemme. På buss/fly/møter ol sitter jeg med mobilen som alle andre😆 Anonymkode: ab1ef...6e1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #6 Skrevet 19. januar 2020 Jeg strikker kun hjemme hos meg selv, evt på togtur eller hvis det blir ventetid på flyplassen osv. Så det er ikke slik at strikking trumfer alt for alle, er nok like mange mennesker i rommet som strikker, men som ikke gjør det i forelesninger osv, du bare ser dem ikke 😅 Anonymkode: b9927...14b
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #7 Skrevet 19. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: De fleste jeg kjenner som strikker, strikker kun hjemme hos seg selv. Inkludert meg. Og jeg kan fint føre en samtale med de som er hjemme. På buss/fly/møter ol sitter jeg med mobilen som alle andre😆 Anonymkode: ab1ef...6e1 Det første er jeg enig i. Men... sitter du med mobilen på møter? Hva slags møter er dette? Anonymkode: 1a41e...e3d 3
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #8 Skrevet 19. januar 2020 Strikking er som røyking, en sosial buffer for angst og nerver, de får mer ro i seg når de strikker samtidig som de sosialiserer. Anonymkode: f4485...720 5
Honey Dew Skrevet 19. januar 2020 #9 Skrevet 19. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: I tillegg kan den intense "klikkingen" være temmelig irriterende for alle som sitter i nærheten. Uten at strikkerne ser ut til å bry seg, selvfølgelig... Anonymkode: 887b7...136 Det finnes strikkepinner i bambus og annet treverk. De klirrer ikke. 4
Muskath Skrevet 19. januar 2020 #10 Skrevet 19. januar 2020 Det trumfer da ikke alt, det er jeg ikke enig i. Strikker bare når jeg er for meg selv jeg. Også på toget og sånn da, men da sitter jeg alene. 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #11 Skrevet 19. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det første er jeg enig i. Men... sitter du med mobilen på møter? Hva slags møter er dette? Anonymkode: 1a41e...e3d Det var litt kødd da. Men nei sitter ikke med iPhone i møter. Anonymkode: ab1ef...6e1 1
Vera Vinge Skrevet 19. januar 2020 #12 Skrevet 19. januar 2020 Jeg opplever ikke at strikking er akseptert over alt. Erfarne strikker vet at om man ikke har et komplisert strikketøy, kan man være fullstendig mentalt til stede selv om man strikker. Men, jeg forventer ikke at alle skal skjønne det. Så jeg strikker ikke over alt. På kafé med en venninne er en setting hvor jeg kunne strikket, sikkert, men gjør det bare om den andre også har med strikketøy og vi har avtalt å strikke. Strikker ikke i familieselskap eller andre sosiale settinger heller, selv om jeg mener det i noen av disse settingen burde være rom for det. Andre kan gjerne sitte med mobilen til tider, og jeg merker selv at det krever mye mer av min oppmerksomhet enn strikking gjør. Ellers strikker jeg i settinger hvor jeg er alene, som hjemme, på tog o.l. Og på kurs, men jeg setter meg da langt bak og ser opp på foreleser 99% av tiden (enkel glattstrikk strikker jeg i "blinde"). Og alltid trepinner, men det bruker jeg alltid uansett. Jeg prøvde metallpinner igjen her en dag, og det klikket påfallende mye mer. Og så strikker jeg ikke på tykke pinner i slike situasjoner, for syns det også lager mer lyd. Tynne trepinner og litt forsiktig strikking lager minimalt/ingen lyd. Det hele koker egentlig ned til at strikkere flest er mer oppmerksomme og til stede enn ikke-strikkere tror, men de kan samtidig ikke forvente at ikke-strikkere skjønner det alltid, og strikkere bør derfor ta hensyn i en del settinger, selv om de har veldig lyst til å strikke. 7
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #13 Skrevet 20. januar 2020 Synes det er koselig når folk strikker. Kan det ikke selv. Har fått med meg at enkelte forelesere ber folk la være å strikke osv. Skjønner ikke helt hva som er problemet med det🤔 Hver enkelt strikker må kunne vurdere selv om det stjeler fokuset fra andre ting. De som er drevne gjør det i blinde omtrent. Anonymkode: ab4e0...e7e 1
Jadzia Skrevet 20. januar 2020 #14 Skrevet 20. januar 2020 Jeg strikker ikke, men hekler, og har alltid med meg noe hekletøy rundt omkring. Men jeg har ulike prosjekter gående, noen enkle lette som går på autopilot som jeg har med meg, og noen litt mer avanserte hvor jeg må være mer fokusert hjemme. Jeg tror helt ærlig ikke at jeg plager noen med heklingen min. Ikke lager det lyd, da det kun er en nål i bruk. Og jeg følger med, har blikkontakt og snakker med folk uten problem.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #15 Skrevet 20. januar 2020 20 hours ago, AnonymBruker said: Det var litt kødd da. Men nei sitter ikke med iPhone i møter. Anonymkode: ab1ef...6e1 Det var da enda bra at du ikke gjør det. Har observert folk som gjør det og det vitner om lite respekt. Anonymkode: 1a41e...e3d
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #16 Skrevet 20. januar 2020 Det irriterer meg når folk ikke holder tråden i en samtale, ikke svarer på spørsmål, at du ofte for "huh...?" når du sier noe. Så lenge de er tilstede i øyeblikket kan de gjerne trykke litt på telefonen, strikke, eller gjennomføre dagens yogaprogram for den sags skyld. Selv om sistnevnte hadde sett litt rart ut. Anonymkode: a54fd...2bf 3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #17 Skrevet 20. januar 2020 On 1/17/2020 at 12:10 PM, Hoppetaujenta said: Det er helt sant; når man er vant til å sitte med håndarbeid mellom hendene, så er det bare et kort kontrollerende blikk som skal ned dit en gang i mellom og resten av oppmerksomheten er helhjertet rettet mot alt rundt meg. Jeg faller aldri i staver og er direkte bortreist med nesa dypt konsentrert i strikketøyet. P.s. jeg strikker ikke ute blant folk og jeg bruker heller aldri mobilen som ts beskriver det. Problemet er ikke at du blir distrahert av strikkingen din, men at alle andre gjør det. Samme effekt som fikling med mobilen. Anonymkode: db117...dc4 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #18 Skrevet 20. januar 2020 9 minutter siden, AnonymBruker said: Det irriterer meg når folk ikke holder tråden i en samtale, ikke svarer på spørsmål, at du ofte for "huh...?" når du sier noe. Så lenge de er tilstede i øyeblikket kan de gjerne trykke litt på telefonen, strikke, eller gjennomføre dagens yogaprogram for den sags skyld. Selv om sistnevnte hadde sett litt rart ut. Anonymkode: a54fd...2bf Om man sitter å trykker litt på telefonen er man vel ikke helt tilstede hele tiden. Anonymkode: 1a41e...e3d 3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #19 Skrevet 20. januar 2020 Hva slags strikkepinner i metall er det dere bruker som lager lyd? Jeg bruker kun pinner i metall og jeg strikker lydløst. Eller klasker dere sammen pinnene hele tiden når dere strikker? Anonymkode: e9005...f04 1
Krok1 Skrevet 20. januar 2020 #20 Skrevet 20. januar 2020 On 1/17/2020 at 11:58 AM, AnonymBruker said: Har vært på forelesninger å hørt foreleser bedt folk legge strikketøy bort, men strikkerne brydde seg ikke. Frekt, spør du meg Anonymkode: e99e0...d20 Enig. Jeg strikker gjerne i offentlighet, og strikket meg gjennom skoleårene, jeg konsentrerer meg bedre da, holder hendene opptatt mens jeg kan lytte og se på foreleser. Personlig ser jeg ikke problemet, jeg strikker enkle ting med trepinner. Men skjønner at andre kan ha en annen opplevelse. Én foreleser ble så distrahert og ba oss la være. Så da la vi strikketøyet ned. ( Ble ikke sagt noe til de som satt med candy crush...) Synes ikke man skal klage i etterkant på strikkere som distraherer uten at man har bedt folk la være. Og synes de som blir bedt om å slutte kan gjøre det. Det meste ordner seg med gjensidig respekt og kommunikasjon 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå