Gå til innhold

Arbeidstid skriftlig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har jeg rett på en fast  skriftlig arbeidsplan?  Eksempelvis en turnus som repeterer seg hver 2/3/4 uke? Og kan arbeidsgiver bare forandre som den vil hvis de varsler 2 uker i forveien? 

Gjelder selgerstilling i butikk. 

Anonymkode: 90f74...6bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Turnus trenger så vidt meg bekjent ikke å være helt lik fra gang til gang, men man skal ha varsel minst to uker i forveien. 

Anonymkode: 556ed...6e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Turnus trenger så vidt meg bekjent ikke å være helt lik fra gang til gang, men man skal ha varsel minst to uker i forveien. 

Anonymkode: 556ed...6e3

Så man har ikke krav på noen slags kontinuitet eller forutsigbarhet?  Sånn at jeg eventuelt kan regne meg frem til hva slags vakt jeg skal ha  en torsfag i april når jeg skal til legen/frisør/tannlege hva som? 

Anonymkode: 90f74...6bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så man har ikke krav på noen slags kontinuitet eller forutsigbarhet?  Sånn at jeg eventuelt kan regne meg frem til hva slags vakt jeg skal ha  en torsfag i april når jeg skal til legen/frisør/tannlege hva som? 

Anonymkode: 90f74...6bc

Minstekravet i arbeidsmiljøloven er to ukers varsel:

https://www.arbeidstilsynet.no/regelverk/lover/arbeidsmiljoloven/10/10-3/

Det kan være at dere har tariffavtale som avtaler dette nærmere eller på annen måte enn det som fremgår av AML, om dere er organisert. 

Anonymkode: 556ed...6e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Minstekravet i arbeidsmiljøloven er to ukers varsel:

https://www.arbeidstilsynet.no/regelverk/lover/arbeidsmiljoloven/10/10-3/

Det kan være at dere har tariffavtale som avtaler dette nærmere eller på annen måte enn det som fremgår av AML, om dere er organisert. 

Anonymkode: 556ed...6e3

Har ikke tariffavtale. 

 

Anonymkode: 90f74...6bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke tariffavtale. 

 

Anonymkode: 90f74...6bc

Da vil det nok være to ukers varsel som gjelder. 

Anonymkode: 556ed...6e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skal jo ha arbeidstid beskrevet i kontrakten din, samt lønn og stillingsprosent.

Jeg er så lei av folk som ikke klarer å forstå dette selv.

Anonymkode: f851a...2c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skal jo ha arbeidstid beskrevet i kontrakten din, samt lønn og stillingsprosent.

Jeg er så lei av folk som ikke klarer å forstå dette selv.

Anonymkode: f851a...2c3

Jeg har hatt skriftlig avtale om arbeidstid i mine tidligere jobber.  2-4 ukers skiftplaner som repeteres så at man visste lang tid fremover når man skulle jobbe. Nå i ny jobb mener leder at alt jeg har krav på er timer per uke som igjen er gjennomsnitts beregnet og at vi får vaktplan for 2 uker om gangen.

Derfor jeg spør...

Anonymkode: 90f74...6bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste du har krav på er å ha fastsatt en stillingsprosent. Innenfor denne stillingsprosenten står arbeidsgiver fritt til å disponere sine ansatte slik det trengs. Med to ukers varsel. Men på den annen side, så er det fryktelig enkelt å spørre om å få fri feks 21 april, pga barnedåp etc. 

Legetime/frisør osv, er veldig lett å flette inn ut i fra vaktplanen, når den kommer. Du får sikkert en vaktplan for minst en måned fram i tid. Hvis man absolutt må planlegge sånne ting flere måneder frem i tid så er man bare vanskelig for å være vanskelig, tenker jeg.

Anonymkode: 12674...87a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det eneste du har krav på er å ha fastsatt en stillingsprosent. Innenfor denne stillingsprosenten står arbeidsgiver fritt til å disponere sine ansatte slik det trengs. Med to ukers varsel. Men på den annen side, så er det fryktelig enkelt å spørre om å få fri feks 21 april, pga barnedåp etc. 

Legetime/frisør osv, er veldig lett å flette inn ut i fra vaktplanen, når den kommer. Du får sikkert en vaktplan for minst en måned fram i tid. Hvis man absolutt må planlegge sånne ting flere måneder frem i tid så er man bare vanskelig for å være vanskelig, tenker jeg.

Anonymkode: 12674...87a

Det kan du synes så mye du bare vil. Jeg synes det er respektløst mot sine ansatte å ikke gi de mer forutsigbarhet og fast rutine enn 2 uker eller en måned frem i tid. 

Anonymkode: 90f74...6bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at du ønsker det, men du kan ikke kreve det nei. Evt dersom det står noe om arbeidstid i arbeidsavtalen, er det det som gjelder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Glitnir skrev:

Skjønner at du ønsker det, men du kan ikke kreve det nei. Evt dersom det står noe om arbeidstid i arbeidsavtalen, er det det som gjelder. 

Det stårkun gjennomsnittlig arbeidstid per uke 37,5 timer.  Men har ikke skrevet under kontrakt ennå så da takker jeg nok bare nei istedenfor. 

Anonymkode: 90f74...6bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stårkun gjennomsnittlig arbeidstid per uke 37,5 timer.  Men har ikke skrevet under kontrakt ennå så da takker jeg nok bare nei istedenfor. 

Anonymkode: 90f74...6bc

Ja om det er lett å få annen jobb så må du bare gjøre det.

Om du booker frisørtime/legetime så langt frem i tid at arbeidslisten ikke er ført ennå, skriver en jo bare melding om hvilken dag og tidspunkt en ikke kan jobbe. Så må sjefen sette opp arbeidsplan som passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan du synes så mye du bare vil. Jeg synes det er respektløst mot sine ansatte å ikke gi de mer forutsigbarhet og fast rutine enn 2 uker eller en måned frem i tid. 

Anonymkode: 90f74...6bc

Unnskyld meg, men sjefen er jo ikke synsk.  Spesielt i en butikk er hverdagen veldig uforutsigbar, både med tanke på trafikk, og gjennomtrekk av ansatte. Du kan jo selv prøve å sette opp en vaktliste fire måneder frem i tid, for så å få den til å funke i praksis. 

Anonymkode: 12674...87a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å planlegge 2 uker frem i tid er jo godt nok. Alle må klare det.

Anonymkode: f851a...2c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...