Gå til innhold

Hjelp. Allergi for ny valp.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi fikk ny valp forrige uke. Verdens herligste lille golden retriever. Jeg vokste opp med hund som barn og mannen min har også hatt 4 hunder i oppveksten. Vi har også 3 barn og vi ville gjerne at de skal oppleve det å vokse opp med en hund, slik som vi har gjort. Vi har ventet fram til eldstemann har blitt 13 år slik at han kan gå litt turer og ta seg litt av hunden. I flere måneder har vi planlagt og ventet og i forrige uke kom han.
 

Jeg har liggi på madrass ved siden av kurven hans hver natt siden han kom. Og etter en dag begynte jeg å få kløe i halsen. Tenkte at jeg kanskje begynte å bli forkjøla, så tenkte ikke noe mer på det. Nå er det så ille at jeg hoster opp store slimklumper og føles ut som at jeg puster gjennom et sugerør. Har også smerter i lungene når jeg puster. Får også prikker på armen når han slikker meg og svir i øynene hvis jeg var tatt på han og klør meg i øyet etterpå.

Føler meg såååå dum!!! Er jeg allergisk? Også har jeg tatt med barna i hele denne prosessen. Jeg hadde jo hund når jeg var liten fram til jeg var 16-17 år og da var det ingen reaksjon. 
Er så fortvila nå. Tenkte å kjøpe zyrtec på apoteket for å se om det hjelper. Men, hvis ikke... hva gjør jeg? Både barna og jeg har allerede knyttet oss veldig til han... 

Noen råd?

Anonymkode: 92665...ea2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har dessverre ingen gode råd, jeg som du sier prøvd zyrtec samt latt noen andre enn deg ta det meste av nærkontakt og soving sammen med valpen.  Ville nok også kontaktet legen for å høre om det finnes noen bedre legemiddel enn de reseptfrie. 

Er allergisk selv og har dyr, heldigvis bare lett allergi så har på en måte vendt meg så til det at det ikke lenger plager meg stort. 

Anonymkode: a23ad...690

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke gå inn i et langvarig dyrehold hvis dette er symptomer på allergi. En ting er litt kløe, noe helt annet er astma/pusteproblematikk. Zyrtec vil ikke hjelpe nok, og du kan ikke gjøre deg avhengig av tunge astma og allergimedisiner i årevis framover for å ha hund. Barna kan også utvikle allergi. Det er ofte arvelig.
Gå til legen og få sjekket ut om det er allergi eller noe annet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo først og fremst dra til legen og få utredet deg for allergi. Man kan ta blodprøver og prikketest og resultatene kan si noe om alvorlighetsgrad. Det finnes også allergivaksine man kan prøve og ulike reseptbelagte medisiner mot allergi. Dette er noe du må snakke om med din lege. Det er sikkert lurt å ta allergitest på flere i familien også. 

Ellers finnes ulike tilretteleggingsom kan prøves som hvor hunden sover og hvem som tar seg av pelsstell, produkter, petalcleanse og airclease fra biolife, luftrensere og støvsugere med hepafilter osv.

Det er mange med allergi som har dyr, men helt individuelt om det funker eller ikke da det kommer an på hvor kraftige symptomene er. 

Anonymkode: ded91...533

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes vaksiner mot pelsdyrallergi også. Snakk med legen din. Jeg kjenner flere som går på det fordi de er allergiske men ikke kan tenke seg å leve uten dyr. Lykke til!

Anonymkode: 71b0a...b26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også være noe annet. Jeg hadde vært på ferie og uten nærkontakt med katten min på 3 uker (han var i pensjonat). Kom hjem, hentet katten, og la oss for natta. Våkner opp neste morgen med tett hals. Ble tungpustet av å gå opp trappene til 3. etasje (følte jeg ikke fikk nok oksygen). Trodde seriøst jeg hadde blitt allergisk for min egen katt og dro til legen. Det var ikke allergi, men derimot en hissig virus som hadde slått til. Ble utstyrt med en inhalator som brukes mot Kols (såpass ille var det faktisk), og brukte den i 14 dager for å få puste skikkelig. Da var viruset borte og alt tilbake til normalen.

Du bør med andre ord ta deg en tur til legen før du (som jeg) begynner å trekke konklusjoner.

Anonymkode: ee9be...9d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gå til fastlegen og få stadfestet at det faktisk er hunden du er allergisk mot. Er du det så må du ta et valg. Enten tar du allergimedisiner resten av levetiden til hunden eller så selger dere hunden til noen som kan ta var på han. 

Anonymkode: 46bb6...bd5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...