Gjest Siri Alexandra Skrevet 4. juni 2005 #1 Skrevet 4. juni 2005 Jeg har tenkt å utdanne meg til fysioterapeut, Dette er virkelig det jeg vil bli, så kan ikke si at det har stort å si, men... Hva ligger lønna på for fysioterapeuter ansatt kommunalt? Og privat? Håper noen vet Og har du utdannet deg til dette selv, så kan du gjerne fortelle om hvordan utdannelsen var? vanskelighetsgrad, om det var gøy, praksis, eksamener osv...?
*bompi* Skrevet 4. juni 2005 #2 Skrevet 4. juni 2005 Samme her Søkt på HIST til høsten, regner med å komme inn siden jeg havnet på venteliste som nr 1 i fjor, og statistikk på samordnaopptak sier at søkertallet har gått ned på fysio, HIST fra i fjor til i år.. Er vel ikke så enkelt jobbmarked, men det får bare være. Er ikke sånn at jeg alltid har villet bli fysioterapeut og bare det, men er noe jeg stadig kommer tilbake til, etter at andre alternativer er bli utelukket. Føler meg ikke sånn 100% sikker jeg da, men absolutt sikker nok til å prøve. Liker medisin og biologi, er opptatt av trening, og viktigheten av en sunn og funksjonell kropp samt unngå inaktivitet som det bare blir mer og mer av i dagens samfunn-ergo mer jobb på fysioterapeuter regner jeg med.. Det jeg ser på som største utfordring er den menneskelige kontakten, med tanke på f, eks å kunne motivere til egeninnsats osv.. Er jo også ulike muligheter med tanke på jobb(idrett, rehabilitering, starte egen praksis, bedriftshelsetjeneste, ergonomi+++++) og evt etterutdanning, er jo bl.a kommet master på UIB i manuell terapi. Jeg er også interessert i å høre synspunkter fra fysioterapeuter og fysiostudenter.
*bompi* Skrevet 4. juni 2005 #3 Skrevet 4. juni 2005 På Hist tror jeg det er ca 3 eksamener i året, av ulike typer-skriftlig, praktisk-muntlig osv. Har allerede studert studieplan, timeplan og forelesningsnotater på hist.no ganske grundig hehe..
Gjest Siri Alexandra Skrevet 4. juni 2005 #4 Skrevet 4. juni 2005 Jeg har søkt på HiO, så da slipper vi å konkurrere om plassen i hvert fall Håper noen her inne kan dele litt kunnskap med oss
Gjest ferdigfysioterapeut Skrevet 9. juni 2005 #5 Skrevet 9. juni 2005 Jeg var ferdig utdannet fysioterapeut for 1 år siden. Studerte i Norge. Er vanskelig å få jobb som fysioterapeut, og derfor jobber jeg ikke som det i dag. Lønnen i kommunen ligger på rundt 260.000 kroner, vet ikke hva de tjener på sykehus. Dersom du jobber privat, kan du tjene mye mer, men også det og jobbe privat er vanskelig å starte på egen hånd. Studiet var ikke så avskremmendes tøft som mange skal ha det til, tror det blir litt hva du gjør ut av det. Mange på mitt kull satt og leste hele dagen til langt på kveld. Jeg for min del leste mye mindre. Er ikke noe supergeni, men hadde ingen problemer med å ta eksamene. I Oslo, Bergen, Stavanger er det vanskelig å få jobb nå for tiden. Bor du derimot i Nord Norge eller litt utenfor de store byene er det atskillig lettere. Lykke til med studiene alle sammen!
*bompi* Skrevet 9. juni 2005 #6 Skrevet 9. juni 2005 Jeg har planer om å tilbake til hjembygda mi så håper det blir greiere med jobb enn i en storby. 30min kjøring unna ligger også sykehus, LHLsenter og fysikalsk institutt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå