Gå til innhold

Tykt garn, strikkegenser og størrelser


Cata

Anbefalte innlegg

Etter å ha avsluttet et genserprosjekt på pinne nr 3 så har jeg funnet ut at jeg har ganske riktig strikkefasthet. Det er som jeg trodde, men det er en del år siden jeg strikket sist. 

Nå skal jeg etterhvert begynne på "Føykagenseren" og jeg klarer ikke bli enig med meg selv om hvilken størrelse jeg skal velge. Hadde egentlig sett meg ut en størrelse, men i frykter den kan bli lovlig stor så jeg lurer på om jeg må ned en størrelse. Jeg er 3 cm mindre over puppene enn det minste alternativet mitt er i brystvidde. Er  det "nok"?  Hadde garnet vært tynnere hadde jeg uten tvil strikket det største av alternativene, men med så tykt garn som Alafosslopi så frykter jeg det kan bli klumpete. 

 99224c8883b7be8536d2ee93119a7eff0c9a301e-3024x3543.jpg?w=1000&fit=crop

Hvis noen har erfaring med hvor mye større enn "egen omkrets" denne genseren bør være for å bli fin og praktisk, så setter jeg pris på innspill. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde ditt siste genserprosjekt mønster? For jeg strikker iallefall mønster fastere enn glattstrikk, så mulig jeg hadde tatt en størrelse større. Hvor mye større er hakk opp? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok sjekket strikkefastheten uansett, det er ikke uvanlig at den endrer seg med garntykkelse og pinner.

Så er spørsmålet om hvordan du vil bruke genseren. Jeg vil jo si at det er en utegenser, så du bør ha plass til litt klær under. Hvis du ikke vil ha veldig tettsittende genser synes jeg 3 cm kanskje er litt lite. Du bør også vurdere garntypene, lopi vil heller krympe litt ved vask mens merino og supervask er garntyper som har en tenden til å strekke seg. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du skal strikke etter mønster, men det sår i oppskriften at du bør gå opp et pinnenummer på mønster om man strikker stramt, så kanskje du strikker alt med samme pinne, og ikke går opp? Evt kutte en mønsterrapport? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld deg inn i facebookgruppa samstrikk av villmarksgenseren, der kan du se ulike erfaringer med str, og kan stille spørsmål til alle Linka Neumans mønstre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strikker veldig jevne men jeg strikker større/løsere ved mønster. Jeg gikk opp i størrelse da jeg vippet mellom S og M. Og det er helt perfekt for genseren brukes som yttertøy. Og blir den for stor så «krymper» du den litt. 

Anonymkode: d948c...561

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, OppNedPåAlt skrev:

Hadde ditt siste genserprosjekt mønster? For jeg strikker iallefall mønster fastere enn glattstrikk, så mulig jeg hadde tatt en størrelse større. Hvor mye større er hakk opp? 

Siste prosjekt hadde mønster ja, så den delen er grei-  strikker mønster noe fastere jeg også, men det stemte forbløffende bra. Et  hakk opp på "Føyka" er 10 cm i brystvidde for min del,  - jeg vakler mellom L og XL. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Cata skrev:

Siste prosjekt hadde mønster ja, så den delen er grei-  strikker mønster noe fastere jeg også, men det stemte forbløffende bra. Et  hakk opp på "Føyka" er 10 cm i brystvidde for min del,  - jeg vakler mellom L og XL. 

Om du da strikker litt stramt, og ikke går opp i pinnestørrelse, så blir ikke XL 10 cm større i brystvidde. Da blir det jo litt mindre. Greit at genseren ikke sprenger over puppa. Du kan heller justere lengden etter eget ønske. 

Anonymkode: d948c...561

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, onyx skrev:

Så er spørsmålet om hvordan du vil bruke genseren. Jeg vil jo si at det er en utegenser, så du bør ha plass til litt klær under. Hvis du ikke vil ha veldig tettsittende genser synes jeg 3 cm kanskje er litt lite.

Ja det er der tvilen kommer inn. Det er definitivt utegenser men jeg tenker egentlig litt motsatt. Skal jeg få skalljakke over så blir det litt krise om den er for vid når det er så tykt garn. Dessuten mener jeg jeg har lest at ull ikke isolerer så bra når plaggene er for vide, noe som for så vidt henger på greip. Må tenke litt til, kjenner jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Cata skrev:

Ja det er der tvilen kommer inn. Det er definitivt utegenser men jeg tenker egentlig litt motsatt. Skal jeg få skalljakke over så blir det litt krise om den er for vid når det er så tykt garn. Dessuten mener jeg jeg har lest at ull ikke isolerer så bra når plaggene er for vide, noe som for så vidt henger på greip. Må tenke litt til, kjenner jeg. 

Min genser er ørlite for stor i bærestykke. Og ute i minusgrader og med litt vind skulle jeg ønske den var litt tightere. Bruker den som yttertøy ved gange i tørrvær. Har aldri mer enn en tynn ulltrøye under. Og i dag regna det så da gikk skalljakka utenpå. Har en skalljakke med litt løsere passform til det formålet. Jeg har også hatt genseren på meg noen netter i sovepose da det var hundre minusgrader i teltet. Elsker på hele genseren altså ❤️ så jeg vil ha den stor men ikke for stor. 

Anonymkode: d948c...561

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du velge minste alternativ og heller gå opp en halv størrelse i pinner? Da bør du være greit innafor, tenker jeg. Men jeg ville valgt den minste, spesielt fordi ull "strekker" seg litt - og fordi man sjeldent har SÅ mye under.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Brunhilde skrev:

Kan du velge minste alternativ og heller gå opp en halv størrelse i pinner? Da bør du være greit innafor, tenker jeg. Men jeg ville valgt den minste, spesielt fordi ull "strekker" seg litt - og fordi man sjeldent har SÅ mye under.

 

Det kan være en tanke. Strikker nå et annet mønster med pinne 6, men annet garn riktignok. Får se hvordan den ender opp før jeg tar den endelige bestemmelsen. Selv om den jeg begynte på nå mens jeg venter på garnet til Føyka er uten mønster så får jeg en viss ide om hvordan det kan ende opp tror jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du vet at du holder strikkefastheten ville jeg valgt den minste av alternativene og heller gjort litt dampe- og strekkearbeid når genseren er ferdig. Med strikkeklær er det enklere å strekke ting en halv størrelse større enn å krympe ting som er blitt for store. (Ting endrer mer utseende når de toves.) Det du må passe på er at trådsprangene på baksiden ikke blir for stramme. Strekk og tøy hele tiden når du strikker for å unngå akkurat det. Hvis du av erfaring vet at du strikker mønster strammere enn ensfarget; gå opp en halv pinnestørrelse på mønsteret. Det er mange som gjør det.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ullvott skrev:

Strekk og tøy hele tiden når du strikker for å unngå akkurat det.

Jepp, jeg strekker slik at jeg ser trådene på baksiden blir stramme uten å stramme, for å si det slik. Har strikket mye mønster opp gjennom årene så vet at akkurat den effekten med at mønster blir for stramt den unngår jeg som oftest. Dvs. så lenge jeg strikker på rundpinne så unngår jeg den, på fempinner er det litt verre for der vil jeg unngå at pinnene ramler ut pga. det er for løst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Svaret er avgitt. Jeg strikket det minste av mine to alternativer og holdt strikkefastheten til nærmeste cm tror jeg. Det ble perfekt størrelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...