Gå til innhold

Veldig redd hund for kloklipp


Kath88

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt min omplasserings hund i nå snart 9 mnd.  Han er en kastrert hannhund på 6 år. Han hater at vi skal trimme klørene da han viser ekstrem frykt og har også bitt hånden for å advare meg flere ganger. Har jobbet med dette hver tredje dag siden jeg har hatt han og startet fra bunnen igjen som man gjør med valper(forsiktig frem og rolig) Men fortsatt ingen suksess. Jeg får tatt en klo nå å da. Har både saks, dremel  og vanlig fil men ingen virker trygge nok. Jeg har ingen peiling på fortiden hans men mistanke om noe henger igjen. Jeg har aldri hatt en hund jeg ikke har klart å trimme klørene på. Noen med råd eller tips for å gjennomføre kloklipp på en trygg måte for både hund og meg? Evt beroligende? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også ompasseringshund som er redd for kloklipp. Dyrlegen gjør det for meg. De har munnbind på hunden i tilfelle og han stresser litt, men ikke så mye at han stresser neste gang vi er på dyrlegekontoret. Han får masse kos og beløninng når vi er ferdige, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Kath88 skrev:

Jeg har hatt min omplasserings hund i nå snart 9 mnd.  Han er en kastrert hannhund på 6 år. Han hater at vi skal trimme klørene da han viser ekstrem frykt og har også bitt hånden for å advare meg flere ganger. Har jobbet med dette hver tredje dag siden jeg har hatt han og startet fra bunnen igjen som man gjør med valper(forsiktig frem og rolig) Men fortsatt ingen suksess. Jeg får tatt en klo nå å da. Har både saks, dremel  og vanlig fil men ingen virker trygge nok. Jeg har ingen peiling på fortiden hans men mistanke om noe henger igjen. Jeg har aldri hatt en hund jeg ikke har klart å trimme klørene på. Noen med råd eller tips for å gjennomføre kloklipp på en trygg måte for både hund og meg? Evt beroligende? 

Ta den med til veterinær for å få dem til å se på klørne, samt lære deg hvordan du skal gjøre det. Noen hunder er rett og slett umulige å få klippet klørne på, så de må ha bedøvelse.

Anonymkode: 562a4...c5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta den med til veterinær for å få dem til å se på klørne, samt lære deg hvordan du skal gjøre det. Noen hunder er rett og slett umulige å få klippet klørne på, så de må ha bedøvelse.

Anonymkode: 562a4...c5b

Hei. Ja jeg gjør det. Men bor langt unna veterinær og busser går 3 ganger i døgnet utenom skolebuss og bilen har ryket så er vanskelig å komme seg t/r for kloklipp om dagen da det er uaktuelt med en stresset hund på buss. Så tips jeg ønsker å få er metoder jeg kan gjøre i hjemmet. Men takk for kommentaren din uansett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, ada@ skrev:

Jeg har også ompasseringshund som er redd for kloklipp. Dyrlegen gjør det for meg. De har munnbind på hunden i tilfelle og han stresser litt, men ikke så mye at han stresser neste gang vi er på dyrlegekontoret. Han får masse kos og beløninng når vi er ferdige, 

Min har må bedøves helt ned da stresset hos veterinæren er høy og han har hjerteproblemer så stresset er lite bra for han. Nå om dagen er det ikke mange turer til veterinær da bilen har ryket og det er langt til neste veterinær og sjeldent med buss her. 😐 takk for svar uansett ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Legg feks klosaksa på gulvet, og når hunden nærmer seg den kan du gi godbit. Også kan du øve på å ta på potene uten at det betyr noe skummelt, bruk gjerne godbiter da også. Var sånn jeg etterhvert kunne klippe klør hos frøkna mi som også syntes det var skummelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hørt om husbandry eller fryktfri håndtering? Det er en teknikk du kan lære hunden for å kunne utføre blant annet daglig stell som kloklipp, børsting osv. Dersom du er interessert kan du søke på «Husbandry» på Facebook, de skal ha et nettbasert kurs nå om akkurat kloklipp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund var likedan, måtte til veterinæren å dopes, eller så måtte vi være 2. En til å holde og en til å klippe, samt munnkurv. 

Jeg fikk masse tips, og vi brukte vel rundt 2 år, nå går det stort sett greit, litt knurring innimellom men glefsing og biting er det totalt slutt på. 

Jeg begynte helt rolig når vi lå å kosa, med rett å slett å få ta på labbene... Når det gikk greit, var det å ta på på klørne, få lov å se på de uten å gjøre noe som helst. Så var det å hente klotanga, og bare kose og kose med den i hånda. Så studere klør med den i hånda, også sette klotanga innpå kloa, uten å klippe... Når alt dette var helt i orden, så klipte jeg helt ytterst på ei klo (såvidt innpå) og masse ros og godbiter.. Og sånn har vi jobbet oss fram til at i dag er det meste greit, men hun må knurre litt bare for å si ifra at hun ikke finner seg i hva som helst! 

Så vær tålmodig, og masse lykke til :) Dere klarer det, det kan bare ta masse tid :)

Anonymkode: 9e36c...8b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil på det sterkeste anbefale dette:

https://www.husbandry.no/tjenester/husbandry-challenge-2020-kloklipp?fbclid=IwAR2TNDkyplb-Jy2AY1jqXJfC1_qo-Z7iumUe2zvJPjQdr7jRt0qW9WuIMiI

Billig onlinekurs hvor du får teori og "hjemmelekse" og instruktøren kommenterer alle videoene som blir lagt ut og hjelper de som trenger det. Jeg har selv tatt det forrige online-kurset, som var innføring i husbandry, og syntes det var kjempebra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en hund som var veldig redd for kloklipp tidligere da forrige eier hadde noen til å holde han nede mens hun klippet, noe som naturlig nok førte til en veldig fryktsom hund når det kom til klipping.

Nå avhenger det selvsagt av hundens størrelse, min veier 12 kg, og løsningen her var frivillig "tvang". Jeg får han opp i sofaen og han kan gå ned når som helst, men må tilbake, på den måten så slipper han den klaustrofobiske frykten av å bli tvunget og holdt fast noe jeg mistenker er det største problemet sammen med negative assiasjoner (at det har blitt klippet for langt inn tidligere), legger han på ryggen slik at han får hodet over armlenet (han hater å se på 🙄) og klipper heller for lite enn for mye slik at jeg er helt sikker på at det ikke går på nerva, og har alltid en klosaks av typen Miller (den rød) som er skarp, om den er slu så klemmer gjerne nerven og det er smertefullt, så bytt ofte. Roser han rikelig og når han er ferdig så er det bursdag og jul på en gang og han får den beste godbiten han vet om. Han hater kloklipp, men tolererer det og ligger stille for han vet han kan slippe unna om han får panikk, det gjør veldig mye.

Så tror mye ligger i panikken mange hunder får av å bli holdt fast eller tvunget som utløser en "flight or fight" reaksjon, og jeg får vondt av å se paniske hunder ligge nede med tvang/godt grep med munnkurv, tilliten vil aldri bli den samme igjen verken til eier eller veterinær, og er den verste tilnærmingen man kan gjøre.

Anonymkode: 9b556...08f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella

Jeg har jobbet i hundesalong, der klipte vi også klør på hundene. Ha et bord med høyde sånn at du får hunden ved siden av deg og slik at du får holdt den inntil deg for å vise den ro og ha kontroll. Ha godt lys, bøy poten opp så du ser under den. Når du en arm over og rundt hunden for så å gripe labben kan det øke ro. Øv gjerne på andre hunder så du blir selvsikker, er du usikker blir hunden usikker. Så er det egentlig bare å klippe uten noe videre mas. Noen hunder vil skrike voldsomt i håp om å slippe, noen legge tennene på hånden din for å se om du slutter. Koser og klår du den mye på potene hver dag? Har du den opp på stellebord hver dag? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...