AnonymBruker Skrevet 16. januar 2020 #1 Skrevet 16. januar 2020 Jeg begynte på ett tiltak via NAV i forrige uke. Kalles yrkesrettet rehabilitering. Min veileder er grei, men vi snakket om mine plager i går. Jeg sliter enormt med søvn. Jeg kan være så trøtt som bare det, men får ikke til å sove noe særlig. Alle som har hatt en natt med dårlig søvn innimellom vet hvor vanskelig det er. Jeg har det sånn hver natt, året rundt. Min veileder lurte på hva jeg tenkte når jeg våknet etter feks 1 time og jeg sa at det irriterer meg og at jeg kanskje tenker faen. Da ville hun at jeg skulle endre tankegangen min til noe positivt med oppvåkninger og tenke «Så heldig jeg er som har en god seng å ligge i» Ærlig talt så kjente jeg meg provosert av det utsagnet. Jeg tviler på at den veilederen i det hele tatt aner om hvor jævlig det er å slite med søvn. Jeg sa ikke noe om min reaksjon, men er jeg hårsår eller kunne veilederen kanskje sett litt på problemet og skjønt at positive tanker i disse situasjonene er vanskelig? Jeg klarer ikke å se noe positivt med å aldri få sove en eneste natt, dessverre. Anonymkode: 483f0...0c3 9
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2020 #2 Skrevet 16. januar 2020 Men har du lest om dette? Negative tanker har en tendens til å aktivere hjernen, og da i negativ forstand mens positive tanker ikke gjør det på samme måte. Å endre tankemønster hjalp meg og jeg lå søvnløs selv på medisiner i mange år. Om jeg blir irritert når jeg våkner vet jeg at jeg garantert ikke får sove igjen, men ved å prøve å tenke på noe hyggelig og fint sovner jeg raskt og sover hvertfall 3-4 timer til. Har virkelig fått livet mitt tilbake ved å begynne å endre tankemønster. Anbefaler deg å lese om dette og lære mer. Anonymkode: d5e5c...cb2 29
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2020 #3 Skrevet 16. januar 2020 Veilederen din får jo ikke gjort noe som helst med søvnproblemene dine. Hun er nok vant til at de hun er veileder for er negative og har vansker med å se noe positivt. Jeg forstår at du sliter og at du helt sikkert har kort lunte når du ikke får sove. Hva sier legen din om søvnvanskene? Anonymkode: 00b35...cb3 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2020 #4 Skrevet 16. januar 2020 Kanskje veilederen din er inne på noe? Du har et anstrengt forhold til søvn, og frustrasjon og irritasjon er søvnens motpoler. Har du prøvd melatonin? Anonymkode: c4f7a...c34 18
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2020 #5 Skrevet 16. januar 2020 Hun prøvde hjelpe deg. Selv om du syntes det var helt feil og ignorant, så forsøk å se det fra hennes vinkel. Hun ser at du strever og tenker kanskje du er låst i tankemønsteret ditt, så hun forsøker hjelpe deg ved å gi deg et råd hun tenker er godt. Anonymkode: d7c8d...394 8
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2020 #6 Skrevet 16. januar 2020 Hva har du fått prøve ut av medisiner som hjelper mot søvnproblemer? Noe i det hele tatt, eller ingenting? Det finnes medisiner som ikke er avhengighetsskapende også. Anonymkode: 92afb...1a8
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2020 #7 Skrevet 16. januar 2020 Synes du er litt hårsår, det var en kommentar som var ment til å hjelpe. Merker det selv at negative tanker får man til å våkne opp. Jeg er helt sinnsykt morra gretten og når samboer kommer å gnåler for å vekke meg blir jeg så irritert inni meg at jeg våkner selv om jeg hadde planer om å sove lenger. Anonymkode: 35ad2...f79 9
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2020 #8 Skrevet 16. januar 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva har du fått prøve ut av medisiner som hjelper mot søvnproblemer? Noe i det hele tatt, eller ingenting? Det finnes medisiner som ikke er avhengighetsskapende også. Anonymkode: 92afb...1a8 Jeg har prøvd det meste. Selv med sovepiller på resept så sover jeg maks 1.5 time før jeg er våken igjen. Nå er all medisin seponert da det ikke gir den virkningen legen og jeg forventet. Anonymkode: 483f0...0c3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2020 #9 Skrevet 16. januar 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje veilederen din er inne på noe? Du har et anstrengt forhold til søvn, og frustrasjon og irritasjon er søvnens motpoler. Har du prøvd melatonin? Anonymkode: c4f7a...c34 Jeg har ikke ett anstrengt forhold til søvn. Jeg legger meg med glede og følger alle råd mot god søvn, det hjelper bare ikke. Flere netter har jeg bare stått opp da jeg våkner for så å prøve igjen senere. Jeg har virkelig forsøkt å være positiv også, men det er fryktelig slitsomt å være kronisk trøtt, men ikke få nok søvn. Jeg har forsøkt alt av medisin for dette uten forventet virkning. Nå for tiden bruker jeg ikke noe som helst, men det er status quo Anonymkode: 483f0...0c3 4
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2020 #10 Skrevet 16. januar 2020 Jeg får alltid sove igjen de nettene jeg sliter, ved å kutte de negative tankene og heller tenke på noe positivt. I det siste hvordan vi skal pusse opp i hagen. Rekker aldri å planlegge ferdig.. he he. Anonymkode: 1f5d1...a9b 2
Hmmmmmm Skrevet 16. januar 2020 #11 Skrevet 16. januar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har prøvd det meste. Selv med sovepiller på resept så sover jeg maks 1.5 time før jeg er våken igjen. Nå er all medisin seponert da det ikke gir den virkningen legen og jeg forventet. Anonymkode: 483f0...0c3 Da må du oppsøke en klinikk som jobber rundt dette med søvn. Da får de kartlagt en natt slik du legger det frem. Da får du samtidig bevisst at du faktisk har dette problemet. 4
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2020 #12 Skrevet 16. januar 2020 For mange år siden hadde jeg en kollega som slet med søvnen, og fortalte at hun ikke orket så stresse med det når hun våknet om natten. Hun tenkte på hvor heldig hun var som kunne hvile seg med lukkede øyne i en varm seng, i et trygt land. Noen ganger sovnet hun igjen, andre ganger ikke, men da hadde hun i alle fall hvilt gjennom natten. Flere år etter dette fikk jeg søvnproblemer som jeg sliter med enda. Jeg har tatt opp hennes tankegang, og merker at det hjelper veldig. Å stresse med at jeg ikke får sove eller irritere meg hjelper ingenting. Jeg snur meg i sengen, tenker på hvor deilig det er under dynen, hvor heldig jeg er som kan hvile lenge. Noen ganger får jeg sove mer, noen ganger er jeg våken til klokken ringer, men kroppen får likevel slappet av. Det hjelper faktisk veldig å ha en positiv tankegang, så jeg tenker veilederen har ett poeng. Anonymkode: 438be...0f1 17
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2020 #13 Skrevet 16. januar 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: For mange år siden hadde jeg en kollega som slet med søvnen, og fortalte at hun ikke orket så stresse med det når hun våknet om natten. Hun tenkte på hvor heldig hun var som kunne hvile seg med lukkede øyne i en varm seng, i et trygt land. Noen ganger sovnet hun igjen, andre ganger ikke, men da hadde hun i alle fall hvilt gjennom natten. Flere år etter dette fikk jeg søvnproblemer som jeg sliter med enda. Jeg har tatt opp hennes tankegang, og merker at det hjelper veldig. Å stresse med at jeg ikke får sove eller irritere meg hjelper ingenting. Jeg snur meg i sengen, tenker på hvor deilig det er under dynen, hvor heldig jeg er som kan hvile lenge. Noen ganger får jeg sove mer, noen ganger er jeg våken til klokken ringer, men kroppen får likevel slappet av. Det hjelper faktisk veldig å ha en positiv tankegang, så jeg tenker veilederen har ett poeng. Anonymkode: 438be...0f1 Jeg har veldig tro på dette, tanker har så mye å si for søvnen. TS: Har du prøvd søvnrestriksjon? Anonymkode: 7da59...b73
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2020 #14 Skrevet 16. januar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har veldig tro på dette, tanker har så mye å si for søvnen. TS: Har du prøvd søvnrestriksjon? Anonymkode: 7da59...b73 Ja, jeg har prøvd restriksjon flere ganger opptjening årene. Hjelper lite det også. Fastlegen min mener jeg har blott kronisk i en alder av 47 😔 Anonymkode: 483f0...0c3
Jr.Garcon Skrevet 16. januar 2020 #15 Skrevet 16. januar 2020 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg begynte på ett tiltak via NAV i forrige uke. Kalles yrkesrettet rehabilitering. Min veileder er grei, men vi snakket om mine plager i går. Jeg sliter enormt med søvn. Jeg kan være så trøtt som bare det, men får ikke til å sove noe særlig. Alle som har hatt en natt med dårlig søvn innimellom vet hvor vanskelig det er. Jeg har det sånn hver natt, året rundt. Min veileder lurte på hva jeg tenkte når jeg våknet etter feks 1 time og jeg sa at det irriterer meg og at jeg kanskje tenker faen. Da ville hun at jeg skulle endre tankegangen min til noe positivt med oppvåkninger og tenke «Så heldig jeg er som har en god seng å ligge i» Ærlig talt så kjente jeg meg provosert av det utsagnet. Jeg tviler på at den veilederen i det hele tatt aner om hvor jævlig det er å slite med søvn. Jeg sa ikke noe om min reaksjon, men er jeg hårsår eller kunne veilederen kanskje sett litt på problemet og skjønt at positive tanker i disse situasjonene er vanskelig? Jeg klarer ikke å se noe positivt med å aldri få sove en eneste natt, dessverre. Anonymkode: 483f0...0c3 Hørtes ut som et typisk banalt råd fra en person som selv aldri har hatt noe i nærheten av søvnproblemer. 7
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2020 #16 Skrevet 16. januar 2020 Jeg har drevet med positiv tankegang, dog ikke for søvn. Men jeg lover deg, det funker faktisk. Selv om jeg noen ganger syntes at de tingene jeg måtte gjøre var litt små teit. Anonymkode: cf8e9...6eb 3
Gjest theTitanic Skrevet 16. januar 2020 #17 Skrevet 16. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg begynte på ett tiltak via NAV i forrige uke. Kalles yrkesrettet rehabilitering. Min veileder er grei, men vi snakket om mine plager i går. Jeg sliter enormt med søvn. Jeg kan være så trøtt som bare det, men får ikke til å sove noe særlig. Alle som har hatt en natt med dårlig søvn innimellom vet hvor vanskelig det er. Jeg har det sånn hver natt, året rundt. Min veileder lurte på hva jeg tenkte når jeg våknet etter feks 1 time og jeg sa at det irriterer meg og at jeg kanskje tenker faen. Da ville hun at jeg skulle endre tankegangen min til noe positivt med oppvåkninger og tenke «Så heldig jeg er som har en god seng å ligge i» Ærlig talt så kjente jeg meg provosert av det utsagnet. Jeg tviler på at den veilederen i det hele tatt aner om hvor jævlig det er å slite med søvn. Jeg sa ikke noe om min reaksjon, men er jeg hårsår eller kunne veilederen kanskje sett litt på problemet og skjønt at positive tanker i disse situasjonene er vanskelig? Jeg klarer ikke å se noe positivt med å aldri få sove en eneste natt, dessverre. Anonymkode: 483f0...0c3 Altså.... Det spiller ingen rolle om man tenker på sin gode seng når man ikke får sove. For et fjols.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2020 #18 Skrevet 16. januar 2020 3 minutter siden, theTitanic skrev: Altså.... Det spiller ingen rolle om man tenker på sin gode seng når man ikke får sove. For et fjols. Det er bedre å tenke på den deilige og varme senga enn å tenke på "ånei, nå igjen... sukk!" Å høre på meditasjonsmusikk når jeg legger meg hjelper meg til å sovne. Hvis jeg våkner så ser jeg på klokka og syns det er deilig å tenke på at jeg kan ligge under den varme og gode dyna enda en stund til før jeg må opp... Anonymkode: fa636...9e9 3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2020 #19 Skrevet 16. januar 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg har prøvd restriksjon flere ganger opptjening årene. Hjelper lite det også. Fastlegen min mener jeg har blott kronisk i en alder av 47 😔 Anonymkode: 483f0...0c3 Da synes jeg fastlegen din burde henvise deg til Bergen SøvnSenter: http://www.bergensovnsenter.no/ Anonymkode: 7da59...b73
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2020 #20 Skrevet 16. januar 2020 13 minutter siden, theTitanic skrev: Altså.... Det spiller ingen rolle om man tenker på sin gode seng når man ikke får sove. For et fjols. Det var liknende tanker jeg hadde også Anonymkode: 483f0...0c3 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå