Gå til innhold

Hjemmelaget iskrem og iskrystaller


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har laget min første softis i en isbolle som hører til kjøkkenmaskinen. Problemet er at isen krystallerer seg under tillagingen. Er det noen som vet hva det er jeg kan gjøre feil?

Jeg følger instruksjonen og lar maskinen gå i 30 minutter.

Anonymkode: 061f5...8ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan være mange grunner, men den første jeg tenkte på var at væsken som skal bli til iskrem ikke var kald nok. 
Avkjøl den først i kjøleskapet før du har den i maskina. Isbollen bør også være helt nedkjølt, så ha den i fryseboksen før du har i den kjøleskapskalde iskremmassen. 
I tillegg ville jeg ha rørt i massen hvert kvarter de to første timene. 
Andre ting som kan hjelpe mot krystall-dannelse:

- Alkohol

- Stivpisket eggehvite

- Sukker/Melis

-Fett (altså f.eks. fløte istedet for melk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Pjolterbeist skrev:

Det kan være mange grunner, men den første jeg tenkte på var at væsken som skal bli til iskrem ikke var kald nok. 
Avkjøl den først i kjøleskapet før du har den i maskina. Isbollen bør også være helt nedkjølt, så ha den i fryseboksen før du har i den kjøleskapskalde iskremmassen. 
I tillegg ville jeg ha rørt i massen hvert kvarter de to første timene. 
Andre ting som kan hjelpe mot krystall-dannelse:

- Alkohol

- Stivpisket eggehvite

- Sukker/Melis

-Fett (altså f.eks. fløte istedet for melk)

Har gjort alt det, men det blir allikevel krystaller.

Anonymkode: 061f5...8ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Pjolterbeist skrev:

Ok. Hvilken oppskrift og maskin (merke/modell) bruker du? 

 

Bruker Meny sin og isen lages i en isbolle som hører til min Kenwood Chef.

Anonymkode: 061f5...8ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Hvis det er denne oppskriften, så er det ikke rart at du har problemer. Eggeplommer består av 48 %, og vann er en av de store fiendene når det kommer til iskrem. 

Noe som beklageligvis ikke nevnes i oppskriften, er at kjøling i alle ledd er noe av det viktigste for å unngå dannelse av iskrystaller. Altså kjøl ned iskremmassen til kjøleskapstemperatur (dette tar noe tid, la det omså stå overnatt), og ha isbollen minst et par timer i fryseren før du har i ismassen.

Prøv heller denne oppskriften, som er basert på creme patisserie (vaniljekrem): 

5 dl fløte
2,5 dl helmelk
1 vaniljestang, delt og med frøene skrapet ut
8 eggeplommer
175 g (fint) sukker
(3 ss whiskey - hvis ønskelig)
1 ts salt
 

Forberedelser: Sett isbollen i fryseren slik at den er helt gjennomkald før du begynner. 

1) Varm opp fløte og melk til kokepunktet. Tilsett vaniljestang og vaniljefrø, skru av varmen og trekk kasserollen av plata. La vaniljen få stå og trekke minst en time i fløtemelkblandingen før du fjerner vaniljestangen. 

2) Pisk eggeplommene og sukkeret til det er nesten hvitt. Hell så eggedosisen langsomt inn i melka mens du rører godt rundt. Varm opp fløte-eggedosis-blandingen sakte mens du rører hele tiden. Når blandingen er blitt så tykk at den kan dekke baksiden av ei skje uten å renne av, så er den ferdig. Trekk fra plata, og rør inn salt og whiskey - hvis du bruker det. 

3) Avkjøl iskremmassen i kjøleskap til den er helt kald. 

4) Ha iskremmassen i isbollen, og kjør i minst 30 minutter. Se til at isbollen ikke blir varm under røringen. Hvis bollen begynner å bli varm (romtemperatur), sett den tilbake i fryseren, og rør i stedet manuelt godt rundt hvert 10. til 15. minutt for totalt to timer - eller til ønsket konsistens.

Tips!

  • Erstatt 1/4 eller mer av sukkeret med lys sirup. Avhengig av mengde, vil sirupen gi iskremen en smak av karamell - noe som også komplimenterer whiskeysmaken. (Altså, iskremen kommer ikke til å smake whiskey - bare være der som en udefinert undertone)
  • Avkjølte kandiserte nøtter (valnøtter, pekan, hasselnøtter), samt sjokoladebiter tilsettes samtidig som iskremmassen has i isbollen. Frosne browniebiter, pepperkaker, osv. has først i fem minutter før slutt (har du det i helt i starten, blir det bare et salig søl)

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Pjolterbeist skrev:

Ok. Hvis det er denne oppskriften, så er det ikke rart at du har problemer. Eggeplommer består av 48 %, og vann er en av de store fiendene når det kommer til iskrem. 

Noe som beklageligvis ikke nevnes i oppskriften, er at kjøling i alle ledd er noe av det viktigste for å unngå dannelse av iskrystaller. Altså kjøl ned iskremmassen til kjøleskapstemperatur (dette tar noe tid, la det omså stå overnatt), og ha isbollen minst et par timer i fryseren før du har i ismassen.

Prøv heller denne oppskriften, som er basert på creme patisserie (vaniljekrem): 

5 dl fløte
2,5 dl helmelk
1 vaniljestang, delt og med frøene skrapet ut
8 eggeplommer
175 g (fint) sukker
(3 ss whiskey - hvis ønskelig)
1 ts salt
 

Forberedelser: Sett isbollen i fryseren slik at den er helt gjennomkald før du begynner. 

1) Varm opp fløte og melk til kokepunktet. Tilsett vaniljestang og vaniljefrø, skru av varmen og trekk kasserollen av plata. La vaniljen få stå og trekke minst en time i fløtemelkblandingen før du fjerner vaniljestangen. 

2) Pisk eggeplommene og sukkeret til det er nesten hvitt. Hell så eggedosisen langsomt inn i melka mens du rører godt rundt. Varm opp fløte-eggedosis-blandingen sakte mens du rører hele tiden. Når blandingen er blitt så tykk at den kan dekke baksiden av ei skje uten å renne av, så er den ferdig. Trekk fra plata, og rør inn salt og whiskey - hvis du bruker det. 

3) Avkjøl iskremmassen i kjøleskap til den er helt kald. 

4) Ha iskremmassen i isbollen, og kjør i minst 30 minutter. Se til at isbollen ikke blir varm under røringen. Hvis bollen begynner å bli varm (romtemperatur), sett den tilbake i fryseren, og rør i stedet manuelt godt rundt hvert 10. til 15. minutt for totalt to timer - eller til ønsket konsistens.

Tips!

  • Erstatt 1/4 eller mer av sukkeret med lys sirup. Avhengig av mengde, vil sirupen gi iskremen en smak av karamell - noe som også komplimenterer whiskeysmaken. (Altså, iskremen kommer ikke til å smake whiskey - bare være der som en udefinert undertone)
  • Avkjølte kandiserte nøtter (valnøtter, pekan, hasselnøtter), samt sjokoladebiter tilsettes samtidig som iskremmassen has i isbollen. Frosne browniebiter, pepperkaker, osv. has først i fem minutter før slutt (har du det i helt i starten, blir det bare et salig søl)

 

 

 

Beklager at jeg har gjort feil, men det er DENNE oppskriften jeg har brukt.

https://meny.no/oppskrifter/Dessert/Is-og-sorbet/hjemmelaget-softis/

Anonymkode: 061f5...8ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, ok. Da kan jeg dessverre ikke hjelpe deg :(  Jeg har aldri laget iskrem på den måten. Metoden er definitivt interessant, om enn noe arbeidsintensiv mht. at posen må ristes og knas kraftig i 15-20 minutter, samt at man må passe på at isbitene ikke smelter (hurtig nedkjøling fører til mindre iskrystalldannelse). I tillegg er det jo en risiko for at det grove saltet stikker hull på posen med iskremmassen, og "forurenser" massen med ekstrem saltsmak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Pjolterbeist skrev:

Ah, ok. Da kan jeg dessverre ikke hjelpe deg :(  Jeg har aldri laget iskrem på den måten. Metoden er definitivt interessant, om enn noe arbeidsintensiv mht. at posen må ristes og knas kraftig i 15-20 minutter, samt at man må passe på at isbitene ikke smelter (hurtig nedkjøling fører til mindre iskrystalldannelse). I tillegg er det jo en risiko for at det grove saltet stikker hull på posen med iskremmassen, og "forurenser" massen med ekstrem saltsmak. 

Nå lager jeg denne isen i denne skålen som hører til Kenwooden. Den har stått i fryseren i flere dager, uten at det hjelpe.

https://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/kjokkenapparater/kjokkenmaskin/A957/kenwood-isbolle-til-kjokkenmaskin-a957

Du skal allikevel ha tusen  takk for hjelpen. Jeg skal legge rådene dine på minnet ❤️

Anonymkode: 061f5...8ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig :blomst:. For meg høres det ut som du har gjort alt riktig på din ende. Da ligger problemet mest sannsynlig i oppskriften 😕 Du finner mye interessant informasjon på nettet om vitenskapen bak det å lage iskrem. Hvis du er som meg - en liten nerd - så kan det være lærerikt å slå ihjel noen timer med å "studere" iskremskaperkunsten. 

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...