Gå til innhold

Stabil vekt - hvordan gå opp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har siden sommeren forsøkt å gå opp i vekt, men finner dette vanskelig. Er kvinne i begynnelsen av 30-årene, 45 kg, men er også lav, så vidt over 150 cm. Jeg ønsker å oppnå en vekt på mellom 48-50 kg. Problemet er at jeg ikke aner om jeg spiser nok og at kroppen har lav forbrenning/ i sparebluss, eller om vekten er stabil fordi jeg spiser akkurat passe. En dag for meg ser slik ut:

Frokost kl 10: 2-3 knekkebrød med magerost (eller cottage cheese) og skinke, eller frokostblanding (weetabix og bare bra supergranola).

Lunsj kl 14: Nesten 2 dl store havregryn kokt på vann og melk, en neve mandler og smørøye.

Mellommåltid kl 16-18: 1 knekkebrød med cottage cheese og skinke + en frukt

Middag kl 19: 1 porsjon kylling/svin/fisk med poteter/ris/pasta, grønnsaker og brun saus.

Snacks i 20 tiden - 1 lompe (elsker lomper) og en neve nøtter.

Kvelds kl 21-22: 1 lite beger yoghurt og 2 skiver grovt brød med smør, ost og skinke.

Hva tenker dere? På den ene siden synes jeg det virker veldig lite, mens på en annen side virker det passelig for en med min høyde. Jeg går ikke rundt sulten, men kan gjerne oppleve å føle meg litt sulten en liten stund etter at jeg har spist uten å få oksehunger. Av aktivitet jogger jeg 1 mil 3 ganger i uken, er ellers stillesittende på jobb og foran TV hjemme.

 

Anonymkode: 9e324...497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om vekten er stabil så spiser du mest sannsynlig akkurat passe. Vil du hå opp i vekt må du spise mer. Legg på 250 kcal per dag over en lenger tid så vil du sikkert gå opp et halvt kg på to uker. Legg på mer hvis du vil gå opp i vekt fortere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er omtrent 20 cm høyere og like mange kg tyngre enn deg og spiser ikke mer enn det du skisserer. Det ser roughly utregnet som rundt 2000 kcal. Kanskje du er bare der kroppen din vil være? Du er jo ikke undervektig.

Grunnen til at jeg syns at du bør slappe av og ikke tenke på tvangsforing er at det fort kan gjøre deg matlei, og du vil kunne gå ned i vekt og ikke opp. 

Anonymkode: 6db68...3a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo kanskje bytte ut mager ost med orginal ost? Bare for å begynne et sted.

Anonymkode: 76c4c...95a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er heldig som kan spise så mye uten at vekten fyker opp.

Anonymkode: d8a23...02c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du er heldig som kan spise så mye uten at vekten fyker opp.

Anonymkode: d8a23...02c

Synes du virkelig det der er mye? Det eneste "normale" med dette kostholdet er vel havregrøten, middagen og skivene. TS løper jo 3 mil i uken, det kostholdet der vil jeg tippe ligger på rundt 1500 kcal som er normalt for de som skal ned i vekt. 

Anonymkode: 9e324...497

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Synes du virkelig det der er mye? Det eneste "normale" med dette kostholdet er vel havregrøten, middagen og skivene. TS løper jo 3 mil i uken, det kostholdet der vil jeg tippe ligger på rundt 1500 kcal som er normalt for de som skal ned i vekt. 

Anonymkode: 9e324...497

ehh ts spiser mye. jeg har gått opp med engang hvis jeg har spist så mye.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jo være en grunn til at ts har stabil vekt med dette inntaket. Dersom vektøkning er målet må vedkommende spise mer. 

Anonymkode: 9e324...497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det det var fryktelig lite. Jeg spiser mye mer, veier et par kilo mer og er 12 cm høyere enn deg.

Lag havregrøten på H-melk og ha masse smørøye og rosiner på.

Middag: spis to porsjoner. Har aldri møtt et voksent menneske som spiser bare en porsjon med mindre de er overvektige og prøver å slanke seg.

Kostholdet ditt virker ekstremt ensidig. Kan du bytte ut noe av den evinnelige korn-baserte maten med f.eks. omelett eller smoothies? Lag smoothies på avokado med MTC-olje og egg i f.eks. Godt, sunt, appetittvekkende og du får i deg kalorier.

Hvorfor ønsker du forresten å gå opp i vekt? Ville trodd at 45 var helt flott når du bare er 150...

Anonymkode: ab5a4...c7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bare er drøyt 150 cm, er jo 45 kg en helt normal vekt. Det er bare at 45 kg høres så lite ut. Men 45 kg fordelt på 150 cm er jo det samme som 65 kg fordelt på 170 cm, og tror det er få som tenker at en person med sistnevnte høyde/vekt veier for lite. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du er bare 150 cm og veier 45, du er veldig lav, så hvorfor vil du gå opp mere?  jeg veier 60 kg og er 1.62 cm og har normal vekt..

Anonymkode: 87386...ee6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Grunnen til at jeg vil opp i vekt er fordi jeg føler meg veldig tynn. Må bruke XS og S i klær, og jeg kjenner bein overalt. Det var kanskje en underdrivelse med 1.50, er 1.55 og har BMI i lavere del av normalen. Og har tidligere veid nærmere 50 kg og da har jeg hatt mer former og kurver. Nå føler jeg meg bare tynn. 

Anonymkode: 9e324...497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Hvis du bare er drøyt 150 cm, er jo 45 kg en helt normal vekt. Det er bare at 45 kg høres så lite ut. Men 45 kg fordelt på 150 cm er jo det samme som 65 kg fordelt på 170 cm, og tror det er få som tenker at en person med sistnevnte høyde/vekt veier for lite. 

170 og 58 kg er korrekt, men nå oppgir ts at hun har BMI på 18.7 og ikke 20.

 

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du er bare 150 cm og veier 45, du er veldig lav, så hvorfor vil du gå opp mere?  jeg veier 60 kg og er 1.62 cm og har normal vekt..

Anonymkode: 87386...ee6

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Grunnen til at jeg vil opp i vekt er fordi jeg føler meg veldig tynn. Må bruke XS og S i klær, og jeg kjenner bein overalt. Det var kanskje en underdrivelse med 1.50, er 1.55 og har BMI i lavere del av normalen. Og har tidligere veid nærmere 50 kg og da har jeg hatt mer former og kurver. Nå føler jeg meg bare tynn. 

Anonymkode: 9e324...497

anonym ee6, du har BMI på 23, hun vil opp til BMI 21...

TS, jeg har samme BMI som deg og er ca. like høy. Du spiser dobbelt så mye som meg i løpet av en dag, minst. Du har nok en høy forbrenning så du bør nok bruke feitere produkter i maten din. Mer smør, olivenolje, helmelk osv.

Anonymkode: 90cc3...e32

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

170 og 58 kg er korrekt, men nå oppgir ts at hun har BMI på 18.7 og ikke 20.

 

anonym ee6, du har BMI på 23, hun vil opp til BMI 21...

TS, jeg har samme BMI som deg og er ca. like høy. Du spiser dobbelt så mye som meg i løpet av en dag, minst. Du har nok en høy forbrenning så du bør nok bruke feitere produkter i maten din. Mer smør, olivenolje, helmelk osv.

Anonymkode: 90cc3...e32

Det er bare fordi BMI er "snillere" med lave folk. Jo lavere man er, jo mer kan man veie i forhold til høyden uten å ha for høy BMI. Forholdet vekt/høyde på 150 cm/45 kg og 170 cm/65 kg er det samme uansett, det er jo ren matte... 

155 cm (som hun nå oppgir) og 45 kg er også helt normalt. Jeg er 174 cm/64 kg, som er akkurat samme vekt/høyde-forhold som TS. Er ikke tynn. At TS må bruke XS i klær er normalt når hun er så lav. Bruker ofte XS selv. Husk at klesstørrelsene har blitt større de siste åra. 

Om TS vil gå opp i vekt er jo selvsagt noe hun velger selv. Men det er ingen medisinsk grunn til at hun bør gjøre det, hun har normal vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonymus Notarius skrev:

Det er bare fordi BMI er "snillere" med lave folk. Jo lavere man er, jo mer kan man veie i forhold til høyden uten å ha for høy BMI. Forholdet vekt/høyde på 150 cm/45 kg og 170 cm/65 kg er det samme uansett, det er jo ren matte... 

155 cm (som hun nå oppgir) og 45 kg er også helt normalt. Jeg er 174 cm/64 kg, som er akkurat samme vekt/høyde-forhold som TS. Er ikke tynn. At TS må bruke XS i klær er normalt når hun er så lav. Bruker ofte XS selv. Husk at klesstørrelsene har blitt større de siste åra. 

Om TS vil gå opp i vekt er jo selvsagt noe hun velger selv. Men det er ingen medisinsk grunn til at hun bør gjøre det, hun har normal vekt.

Det er motsatt. For samme BMI for en på 170 og en på 150 kan den på 170 veie 8 kg mer :)

Du har bmi på 21.1, hun har bmi på 18.7. Ikke helt det samme. Hun ønsker å oppnå nettopp din BMI :) Jeg har også BMI på 18.7 og bruker XXXS- XXS i klær. 

Anonymkode: 90cc3...e32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Det er bare fordi BMI er "snillere" med lave folk. Jo lavere man er, jo mer kan man veie i forhold til høyden uten å ha for høy BMI. Forholdet vekt/høyde på 150 cm/45 kg og 170 cm/65 kg er det samme uansett, det er jo ren matte... 

155 cm (som hun nå oppgir) og 45 kg er også helt normalt. Jeg er 174 cm/64 kg, som er akkurat samme vekt/høyde-forhold som TS. Er ikke tynn. At TS må bruke XS i klær er normalt når hun er så lav. Bruker ofte XS selv. Husk at klesstørrelsene har blitt større de siste åra. 

Om TS vil gå opp i vekt er jo selvsagt noe hun velger selv. Men det er ingen medisinsk grunn til at hun bør gjøre det, hun har normal vekt.

For at du skal ha BMI på 18.7, må du veie rundt 56 kg. Tenk litt på den.

Anonymkode: 90cc3...e32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

For at du skal ha BMI på 18.7, må du veie rundt 56 kg. Tenk litt på den.

Anonymkode: 90cc3...e32

Og BMI er fortsatt "strengere" jo høyere man er... Basic matte tilsier at jeg og TS har lik vekt i forhold til høyde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig forstår jeg ikke at du ønsker å øke vekten, den er jo helt grei. Dersom du hadde ønsket å bygge litt muskler hadde jeg forstått det mer.

Men tips fra da jeg hadde spiseforstyrrelse og skulle opp i vekt: Spise mye nøtter/tørket frukt, avokado, bruke MYE olje i matlaging, drikke kalorier (juice, sjokolademelk på h-melk, næringsdrikker fra apoteket), måltidserstatningsbarer som snacks, alltid smør på brødskiva, godteri og bakverk, spise deg stappmett flere ganger om dagen for å utvide magesekken, bruke fete typer av alle meieriprodukter osv.

Men igjen, du har ingen grunn til å endre kostholdet ditt. Hva med å legge inn flere lomper siden du liker det så godt? 

 

Anonymkode: a6b30...4bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Og BMI er fortsatt "strengere" jo høyere man er... Basic matte tilsier at jeg og TS har lik vekt i forhold til høyde. 

Da får vi være enig om å være uenig.

Anonymkode: 90cc3...e32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...