Gå til innhold

Ny kreftalarm om høyspentledninger


Gjest Darcy

Anbefalte innlegg

Gjest Darcy

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=279726

Akkurat, jeg fikk aldri blodkreft som barn selv om jeg vokste opp hundre meter fra en høyspentmast...

Vil det altså si at jeg fortsatt ligger i "riskikosonen" fremfor andre som ikke har vokst opp som nærmeste nabo med en høyspentledning ?

Joda joda, jeg vet man kan få kreft av alt mulig, jeg bare syns 70 % større sjans enn andre var et skremmende høyt tall...Selv om det stod at risikoen for å få det var liten..

Det bør da vel ikke gjelde kun barn ?

Hva med voksne som bor nesten oppå en slik, de bør vel også ligge i risikosonen for kreft da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest jemini

Jeg tror dette er riktig. At man har en høyere risiko for blodkreft om man bor nærme høyspent. Det hender en sjelden gang man også leser om mennesker som er "allergiske" mot eletrisitet. Kanskje de er overfølsomme på noe av den samme måten?

Jeg kan ikke noe om blodkreft, men mulig det rammer flest barn, og ikke voksne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare si det jeg leste i Aftenposten og der blir det også påpekt at det er barn som oftest blir rammet. De er kanskje mindre motstandsdyktige for spenningen eller et eller annet... :roll:

Ble skremt av artikkelen selv... :o Vi bor vel 100 unna en høyspentledning... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp med en høyspentmast i hagen, og ingen i familien min har tatt skade av det... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jemini

Kjempefint å få vitnesbyrd på at det går an å vokse opp under høyspentmast uten å ta skade. Det var jo ikke poenget i artikkelen! :roll:

Forskere mener det er STØRRE sannsynlighet for å bli rammet av blodkreft om man bor i nærheten, enn om man bor langt unna.

Poenget er at flere risikerer å bli syke, og at det nå er påvist at det er tilfelle under høyspentlinjer.

Skummelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Formosiss

Jeg vokste også opp rett ved siden av en slik ledning, men jeg har heller ikke dødd av det (men dø skal jeg jo uansett en gang).

Greit at de bruker tid på å finne ut slikt, men hvor har de tenkt å gjøre av dem dersom man ikke skal bo ved siden av dem?

For øvrig burde noen forskere, evt. media ta seg en tur dit hvor jeg kommer fra; der er vannrørene i boligfeltet hvor jeg bodde av asbest. Hvert år får en ny person kreft (eller fler), og hvert nytt barn som kommer til verden blir født med alvorlige allergier..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Darcy

Hvor man skal gjøre av dem om folk ikke kan bo ved siden av dem uten å få høynet risikoen for kreft betraktelig, ja det er et veldig godt spørsmål.

Jeg er vanligvis veldig lite hysterisk når det gjelder kreftfare (som sagt, man kan få kreft og dø av det meste nå om dagen), men jeg syns ikke dette var noe trivelig lesning i det hele tatt.

Derfor lurer jeg veldig på om jeg fortsatt er i faresonen eller om disse 70 %'ene er over nå siden jeg ikke er barn lenger.

Jeg har jo vokst opp og bodd i femten år rett ved denne masta, det gikk jo bra for min del (så langt) og jeg har ikke hørt om andre blodkrefttilfeller i min familie, men hva om det plutselig dukker opp flere år etter som en slags senskade/ettervirkning ?

Det er sikkert ingen her som har svaret på det, jeg bare tenker høyt og lurer på hvilke tanker andre har gjort seg rundt dette, som kanskje også har bodd litt for nærme en høyspent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har nettopp kommet en ny norsk rapport om magnetfelt og helse ved høyspentledniger. Dere kan lese rapporten på nettsiden til Statens Strålevern: http://www.nrpa.no/.

De skriver følgende:

Kunnskapssituasjonen i dag om høyspentanlegg nær boliger er mer avklart enn tidligere og omfattende forskning kan sammenfattes med at det er en mulig økt risiko for utvikling av leukemi hos barn der magnetfeltet i boligen er over 0,4 µT (mikrotesla: måleenhet for magnetfelt), men den absolutte risikoen vurderes fortsatt som meget lav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nifst

Risikoen for å utvikle brystkreft er også dramatisk mye større når du bor hundre eller færre meter fra en høyspentledning. Tror det ligger på ca 50% større risiko. Jeg bor rett under høyspentledningen og er ikke særlig begeistrett for det,synes virkelig de skulle vært lagt i bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Jeg har unnlatt å flytte steder pga sånne høyspentmaster.. Tror uansett at om man tidligere har bodd nær sånne, så er det dumt å bekymre seg nå. Tror ikke det er sunt å bekymre seg for mye over ting man likevel ikke kan gjøre stort med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Formosiss
Risikoen for å utvikle brystkreft er også dramatisk mye større når du bor hundre eller færre meter fra en høyspentledning. Tror det ligger på ca 50% større risiko. Jeg bor rett under høyspentledningen og er ikke særlig begeistrett for det' date='synes virkelig de skulle vært lagt i bakken.[/quote']

Selv om de ligger under bakken, så vil jo fortsatt noen på "hundre eller færre" meter fra dem. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Darcy

Det vil vel være vrient å fjerne de helt, det vil vel "alltid" være noen som bor i risikosonen..

Klart det hjelper lite å bekymre seg i ettertid, får man kreft så får man kreft, lite å gjøre for å forhindre det nå i såfall, men det er vel ikke det man helst ønsker å lese om i avisen, når man likevel ikke får gjort noe med det i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jemini

Såvidt jeg vet, har myndighetene i det lengste tilbakevist at det medfører helsefare (på samme måte som amalgam i tennene), og de rare "new age"-menneskene som kom trekkende med påstandene, ble lenge latterliggjort.

Uansett, jeg synes det er greit å finne ut årsaker. Da kan man i fremtiden GJØRE noe med det.

Er det slik at kvinner på KG helst vil stikke hodet i sanden som en struts, fremfor å vite om nye fakta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest jemini
Det vil vel være vrient å fjerne de helt' date=' [i']det vil vel "alltid" være noen som bor i risikosonen..

Klart det hjelper lite å bekymre seg i ettertid, får man kreft så får man kreft, lite å gjøre for å forhindre det nå i såfall, men det er vel ikke det man helst ønsker å lese om i avisen, når man likevel ikke får gjort noe med det i ettertid.

Ærlig talt. Om ikke myndighetene legger ned forbud mot å bo på helsefarlige steder (eks. på kanten av et leirras?), så kan man i hvert fall undersøkes oftere av lege for å følge med på evt. forandringer som kan indikere at man må ha behandling mot hva-det-nå-er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Darcy

Det er vel det de jobber med å finne ut nå da, hvor stor risikoen egentlig er.

Om det kommer noe ut av det, vil jo vise seg ut ifra hvor stor de mener faren er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som fysikkstudent har jeg selv vært med på forsøk der den elektromagnetiske strålinga måles i kroppen, og er ikke akkurat overraska over at dette kan medføre problemer. Siden strålinga avtar relativt raskt jo lenger unna høyspenten man er, burde det vel kanskje snart innføres noen soner hvor man ikke burde ha bosetning. Det er vel tvilsomt at vanlige strømledninger har nok strøm til å skade, så avgrensning av bosetning burde vel ikke være det største problemet. Det er de svære kraftledningene som er problemet.

Men forskningen har vel ikke kommet langt nok til å påvise en sikker sammenheng, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min venninne vokste opp ved siden av en kraftstasjon pluss høyspentledninger. Da hun fikk blodkreft mistenkte de at dette kunne være en mulig årsak, men det er jo umulig å si utifra enkeltsaker. Syns det er bra hvis dette blir forsket mer på. Selv ville jeg vel unnngått å bo nærme slikt hvis jeg kunne... men sikkert ingen grunn til å bli hysterisk heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere leser den rapporten som jeg viste til litt lengre oppe, får dere svar på mage av de spørsmålene som dere skriver om her. For eksempel skriver de om sammenheng mellom brystkreft og høyspentledninger, om avstander osv. Det er mye bedre å vite noe håndfast istedenfor å gå rundt og bekymre dere, kanskje uten grunn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...