Jump to content
AnonymBruker

Klarer ikke slutte spise snacks :(

Recommended Posts

AnonymBruker

Tror jeg er avhengig av sukker, har skikkelig dårlig uvaner med samboeren der vi kjøper noe godt/snacks omtrent hver dag :( Og får såå cravings hvis vi ikke har noe godt i hus. Føles jo ikke bra å sitte å trykke i seg kjeks, sjokolade, chips osv og det går selvfølgelig utover vekta.. Har prøvd å kutte ned flere ganger men ender opp med å sprekke, har så lite selvkontroll!

Har prøvd å erstatte med druer og yoghurt osv men føler ikke det hjelper.. Har i tillegg nylig slutta å snuse så det gjør det enda vanskeligere 😪 Føler meg nesten konstant sulten.. 

Noen som har tips? 

Anonymkode: b283b...2d6

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeez, viljestyrke. Det sol skal til. Du er ikke et offer for ekstremt søtsug. Forskjellen på tynne og tjukke folk er at man klarer å motstå.

Anonymkode: ad66e...521

spegel

Har slitt med det samme. Måtte ha noe snacks nesten hver kveld. Jeg begynte å merke det på vekta og klærne så jeg sluttet. Enkelt og greit.

Spis deg god og mett på andre ting hvis du er sulten. Det eneste som hjalp meg var faktisk å bestemme meg for at nå var det nok. Så nå kjøpes det ikke inn godteri /chips /brus/sjokolade osv. Merker det allrede på vekta, etter noen få uker. Å null cravings så lenge jeg er mett. 

Har alltid frukt tilgjengelig i tilfelle jeg får lyst på noe godt. 

Hvis det virker umulig å slutte med alt på en gang, hva med å kutte ut bare en ting? F.eks brus? 

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror jeg er avhengig av sukker, har skikkelig dårlig uvaner med samboeren der vi kjøper noe godt/snacks omtrent hver dag :( Og får såå cravings hvis vi ikke har noe godt i hus. Føles jo ikke bra å sitte å trykke i seg kjeks, sjokolade, chips osv og det går selvfølgelig utover vekta.. Har prøvd å kutte ned flere ganger men ender opp med å sprekke, har så lite selvkontroll!

Har prøvd å erstatte med druer og yoghurt osv men føler ikke det hjelper.. Har i tillegg nylig slutta å snuse så det gjør det enda vanskeligere 😪 Føler meg nesten konstant sulten.. 

Noen som har tips? 

Du må bare komme over kneika. 2 uker uten snacks og jeg kan nesten garantere deg at søtsuget vil være mindre. Når du føler at søtsuget er under kontroll kan du godt spise snacks i ny og ned, det er bare viktig at du ikke begynner for tidlig igjen, for da vil det skli fullstendig ut igjen.

Anonymkode: 8faf0...70a

AnonymBruker

Du må venne deg av sukker, du har rett og slett gjort deg selv avhengig. Det er minst like vanskelig som nikotin mens det står på, men går fort - en uke eller to. 

Anonymkode: abe49...086

Sliten&kjørt52
3 minutter siden, spegel skrev:

Har slitt med det samme. Måtte ha noe snacks nesten hver kveld. Jeg begynte å merke det på vekta og klærne så jeg sluttet. Enkelt og greit.

Spis deg god og mett på andre ting hvis du er sulten. Det eneste som hjalp meg var faktisk å bestemme meg for at nå var det nok. Så nå kjøpes det ikke inn godteri /chips /brus/sjokolade osv. Merker det allrede på vekta, etter noen få uker. Å null cravings så lenge jeg er mett. 

Har alltid frukt tilgjengelig i tilfelle jeg får lyst på noe godt. 

Hvis det virker umulig å slutte med alt på en gang, hva med å kutte ut bare en ting? F.eks brus? 

Cudos TS, for å kutte Snus. -Fortsett med å ikke snuse. :tommelopp:

Kan bli litt mye å kutte alt på en gang, -men hva med å redusere, -og jobbe med hue, -sette deg ett mål litt frem i tid.

Du har "landet" ett mål, av ditt eget ønske. -Redusere nå, og ta tak i neste om ikke lenge... Er jo mye som er digg.

Jeg kan mæule alt fra Tomat, Paprika, -masse mer, som er digg, og bra. 

Kjør på :-)

a.

Annonse

AnonymBruker

Hjelper å spise en god del grønnsaker. En ordentlig god del...  . 

Fokuser på å lage god mat med mest mulig grønt :)

Anonymkode: 00a07...349

AnonymBruker
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeez, viljestyrke. Det sol skal til. Du er ikke et offer for ekstremt søtsug. Forskjellen på tynne og tjukke folk er at man klarer å motstå.

Anonymkode: ad66e...521

Regna med det kom et slikt uhyggelig svar.. Er jo en grunn til at jeg spørte om tips, fordi jeg synes det er vanskelig og sliter med viljestyrken. Og jeg er ikke tykk, men ønsker heller ikke å bli det. 

AnonymBruker

Prøv å finne på noe aktivt på kvelder og ettermiddagene. 

Da jeg sluttet å snuse måtte jeg aktivisere meg selv hele tiden for å ikke ha lyst til å stappe snus eller snacks i munnen. Ommøblerte i hjemmet, gikk meg en tur, lagde avtaler med folk, gjorde husarbeid (!!) eller dro på treningssenteret. Unngikk å sette meg ned foran tv/data før jeg var  veldig sliten sliten og aldri hvis jeg ikke hadde spist meg mett på sunn mat. Hjalp veldig! 

Anonymkode: 34d34...c0f

AnonymBruker

Takk for gode tips! 

Har klart å kutte brus og energidrikker i tillegg til snusen, men gått over til sukkerfri saft. Vet ikke hvor mye bedre det er 😅

Ts

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Regna med det kom et slikt uhyggelig svar.. Er jo en grunn til at jeg spørte om tips, fordi jeg synes det er vanskelig og sliter med viljestyrken. Og jeg er ikke tykk, men ønsker heller ikke å bli det. 

Du må regne med litt krasse svar.

Men, du må bare kutte det ut. Så enkelt er det, alt sitter i hodet. Snacks/godteri stimulerer belønningshormoner, derfor blir du hekta.

De 2-3 første ukene er harde, men ikke vis svakhet. Snakk til deg selv når kjenner suget, motiver deg mentalt. IKKE bruk godteri som glede!!

Barn blir jo enda hjernevasket av sine foreldrene med at det er greit å spise godteri på lørdager.

Anonymkode: 19ca3...06f

AnonymBruker

For meg har det hjulpet å faste på kvelden 😊 jeg er en småbarnsmamma med kontorjobb så jeg er ikke sånn superaktiv av meg 😊 spisevinduet mitt er mellom kl 11-20 😊

Tror mye av problemet (basert på meg selv) er at når den eneste tanken er at man skal spise noe, uten andre vurderinger, er det fortere gjort å henfalle til det man helst vil ha 😊 ved å faste bevisst så er jo alt fyfy, ergo så er ikke tanken på godis så nærliggende heller 😊

Anonymkode: b9618...5a4

Sliten&kjørt52

Klarer ikke slutte spise snacks ...

Joda, -det gjør du ...

Gi hue litt "Slækk" nå... -Du har landet ett "Hardt mål" ... Snuser vel ikke så mye lenger du. ... :sprettert:

...

Gi deg selv litt tid, -før neste "Oppdrag"... -Seff. lander du det.

-La hue "tygge litt" på jobben, og når du er klar, -så kjører du på :-)

a.

Annonse

*Lila*

Har slitt med det samme, men begynner å finne ut av det. Det som har funket for meg er:

- Ha et lavkarbokosthold i hverdagen. Spiser jeg meg god og mett på dette unngår jeg det værste søtsuget

-Ha tyggis i lommeboka, som jeg kan ta om jeg kjenner det blir vanskelig å motstå alt det gode på butikker og i byen

-Langsiktig godtestoppmål, det viser seg at jeg har vanskeligere for å sprekke når målet er 100 dager, eller et år

-Null sukkerfri saft, pepsi maks og annen smakstilsetning. Selv om det ikke er sukker får jeg mer søtsug når jeg drikker dette, enn når jeg kutter det ut

Jeg har brukt omtrent et halvt år på å bli kjent med meg selv, og hva som funker. Jeg har gitt etter mange ganger, men det er nettopp dette som har lært meg hva som funker og ikke funker. Så prøv deg frem, og bruk litt tid på å finne dine metoder for å kutte ut sukker. 

Jeg har trua, og at du har klart å kutte snusen er en godt tegn på at du kan endre vanene dine!

Ginavn

Jeg tror du går for hardt inn, ved å slutte å snuse og spise søtt samtidig. Jeg gikk fra røyk til snus, og jeg er sjokoladeavhengig. Skal jeg slutte med begge deler samtidig hadde jeg drept noen 

Hva hvis du fører kaloriregnskap, og faktisk finner rom for å spise en liten sjokolade hver kveld? 

Jeg sliter med å unngå noe søtt på kvelden, selv om jeg er mett. Da hjelper det med en snus, en Nutrilett toffee fudge bar, eller sjokolade (faen 😛)

Skal du spise litt søtt hver dag er det viktig å begrense seg. En Troika gir mye sjokolade for kaloriene. Kjøper jeg en stor plate, forsvinner denne på 2-3 dager 😮 ved å bare ha en liten sjokolade tilgjengelig får jeg altså ikke spist for mye sjokolade 

Folk med mye viljestyrke som ser ned på deg (og meg) fra en høy hest, kan ri utfor et stup

AnonymBruker
1 time siden, Ginavn skrev:

Jeg tror du går for hardt inn, ved å slutte å snuse og spise søtt samtidig. Jeg gikk fra røyk til snus, og jeg er sjokoladeavhengig. Skal jeg slutte med begge deler samtidig hadde jeg drept noen 

Hva hvis du fører kaloriregnskap, og faktisk finner rom for å spise en liten sjokolade hver kveld? 

Jeg sliter med å unngå noe søtt på kvelden, selv om jeg er mett. Da hjelper det med en snus, en Nutrilett toffee fudge bar, eller sjokolade (faen 😛)

Skal du spise litt søtt hver dag er det viktig å begrense seg. En Troika gir mye sjokolade for kaloriene. Kjøper jeg en stor plate, forsvinner denne på 2-3 dager 😮 ved å bare ha en liten sjokolade tilgjengelig får jeg altså ikke spist for mye sjokolade 

Folk med mye viljestyrke som ser ned på deg (og meg) fra en høy hest, kan ri utfor et stup

Jeg er også totalt avhengig av sjokolade, men opplever det stikk motsatt enn du 😅 En liten sjokolade hver kveld hadde jeg aldri klart, det hadde bare blitt en «teaser» og suget hadde blitt enda større etter mer. Her må jeg ha minimum en 200 grams plate eller ingenting😫 Så her er faktisk det eneste som fungerer å holde seg fullstendig unna 😔

Ginavn
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er også totalt avhengig av sjokolade, men opplever det stikk motsatt enn du 😅 En liten sjokolade hver kveld hadde jeg aldri klart, det hadde bare blitt en «teaser» og suget hadde blitt enda større etter mer. Her må jeg ha minimum en 200 grams plate eller ingenting😫 Så her er faktisk det eneste som fungerer å holde seg fullstendig unna 😔

Ah, interessant! Synd det er slik for deg! 😢

Vi er jo forskjellige, og da er det greit å dele tips, så TS kan finne ut av noe som passer for henne :)

sølvdryss

Forstår deg. Hvis du må knaske på noe så bør du unngå å ha usunne ting i hus. Det gjelder også alle ingredienser til å bake osv hvis du er av typen som bare ikke kan dy deg. 

Druer, bær, frukt 

Kakao med bakekakao, stevia og lettmelk 

Riskjeks 

Saftis laget på fun light

Frossen bananskiver og druer 

Gele uten sukker 

Grønnsaker med dipp (drømmelett)

Ellers bør du spise måltid som metter slik du ikke blir fysen med en gang på noe mer. Også spise vanlig kveldsmat den tiden du pleier å bli fysen. Kanskje gå en tur i stedet for å se TV å få lyst på noe digg. Eller håndarbeid.