Gjest pysen Skrevet 4. juni 2005 #1 Skrevet 4. juni 2005 Er jeg den eneste i dette land som ikke har tatt lappen? :-? Føles slik. Jeg behøver sårt en stoooor porsjon motivasjon for å begynne å ta kjøretimer igjen. Har tatt 10 timer for noen år siden. Gikk helt greit i følge kjørelærer, men jeg synes det er jævlig å kjøre. Gruet meg til hver time og synes overhodet ikke det er noe stas å kjøre bil. Noen som har fått lappen i godt voksen alder? Trenger noen oppmuntrende historier. Min mann er skikkelig lei av å måtte ta all kjøringen alene. "alle" liker jo å kjøre bil, så jeg er jo helt unormal.
Mrs. K Skrevet 4. juni 2005 #2 Skrevet 4. juni 2005 Du er ikke unormal. Jeg liker heller ikke å kjøre bil, så mannen min kjører bestandig når vi er på tur sammen. Jeg kjører da bil hver dag, men det er ikke for fornøyelsens skyld, det er fordi jeg har barn. Man kan faktisk kjøre ganske mye drosje for det det koster å få sertifikat, kjøpe bil, drivstoff, forsikring, veiavgift, parkering, bompenger og vedlikehold ++ (kanskje ikke akkurat motivasjon til å få lappen! ) Hilsen Trille
Gjest Helga the Hotwaxer Skrevet 4. juni 2005 #3 Skrevet 4. juni 2005 De første gangene men kjører bil er alltid skumle. Noe av det dummeste jeg vet er kvinner som ikke vil ta førerkort bare fordi de tror de ikke klarer det uten engang å virkelig ha gått inn for det. Skjønner godt at mannen din er lei av å møtte kjøre rundt med deg for selv den minste ting. På den annen side, noen blir aldri komfortable med å kjøre bil men da snakker vi om en fobi.
Trampe Skrevet 4. juni 2005 #4 Skrevet 4. juni 2005 Er du unormal, så er jeg mer unormal... Jeg har lappen jeg, men jeg hater å kjøre bil. Har ikke gjort det på to år, og kommer ikke til å gjøre det på lenge. Tror det hele bunner i at ei stund etter jeg tok lappen hadde vi ikke bil i familien - så jeg hadde rett og slett ikke mulighet til å kjøre. Kan ikke se noen annen grunn, jeg har ikke vært i bilulykke eller gjort noe annet som kan gi meg bilskrekk. Trives på passasjersiden... Nå har mamma kjøpt seg bil, så jeg kan låne den om jeg vil, samt at sambo har bil (som jeg er med og betaler på) så alle muligheter er åpne... Han har en sportsbil han er stolt av og glad i, og kan ikke skjønne at jeg ikke tør å prøve den. Han sier at det ikke hadde gjort noe om jeg "bongla" den, men det er da ikke det jeg tenker på. En bil er en bil, men huff... Dette plager meg ganske mye egentlig. Hvorfor i all verden kan jeg ikke bare komme over den frykten? Det jeg er redd for er vel å ikke få det til, å kjøre i noe eller på noen, forårsake ei ulykke på grunn av at jeg har "glemt" hvordan man kjører... Nei, huff, det skal ikke være enkelt. Mitt råd er da at hvis du manner deg opp til å kjøre opp: Ikke slutt å kjør! Kanskje du da ender opp som meg?
Gjest skindeep Skrevet 4. juni 2005 #5 Skrevet 4. juni 2005 Det tok et år før jeg greide å manne meg opp til å ta lappen. Siden en venn av meg døde i bilulykke, så ble jeg litt skeptisk til å kjøre bil selv. Men nå ser jeg heller på det sånn at han sitter ved siden av meg og sier ifra om jeg gjør noe galt, he he Ta deg selv i nakken, og tenk på alle de som har greid å tatt lappen før deg! Her hvor jeg bor er det maaange personer som jeg synest er litt merkelig at de i det hele tatt har en billapp! Men når de greide det, så kan jammen du også greie det!
Gjest Formosiss Skrevet 4. juni 2005 #6 Skrevet 4. juni 2005 Jeg kommer nok aldri til å ta lappen. Var med i en rimelig alvorlig nestenulykke når jeg var liten, og nå har jeg skrekken for biler både når jeg kjører og når jeg sitter på. Er alltid klar til å hoppe ut ;-)
Gjest fotgjenger Skrevet 4. juni 2005 #7 Skrevet 4. juni 2005 Er alltid klar til å hoppe ut ;-) For DET er lurt i fart. Hehe. Men jeg har ikke lappen selv, og selv om jeg begynner å klare å overbevise meg selv om at jeg klarer den tekniske delen av det, synes jeg biler og trafikk er utrolig skummelt. Og jeg er så redd for å skade noen.
Gjest Berry Skrevet 4. juni 2005 #8 Skrevet 4. juni 2005 Jeg har det akkurat på samme måten. Jeg synes det er forferdelig å sitte bak rattet på en bil. Bare tanken på det gjør at det knyter seg i magen min... Jeg begynte på kjøreskole i fjor, og tok én kjøretime.. :oops: Kjørelæreren sa at jeg hadde "bilfølelsen" inne, og at det ikke ville by på noen problemer.Da tenkte han tydeligvis ikke på problemet med viljen. Jeg er veldig interessert i trafikkregler og det teoretiske ved bilkjøring, så jeg tror jeg kunne ha klart å ta lappen, men jeg liker det bare ikke. MEN; jeg har bestemt meg for å ta lappen før jeg får barn! (Så får vi se om jeg klarer å gjennomføre det. )
Angelica Skrevet 4. juni 2005 #9 Skrevet 4. juni 2005 Jeg tok lappen for ca. 10 år siden, og det er jeg utrolig glad for. Nå forstår jeg ikke hvordan jeg skulle klart meg uten, unger som skal hentes og bringes, man skal på jobb, butikken.. Jeg bor på landet da, blir vel annerledes om man bor i byen. Men jeg liker fortsatt ikke å kjøre i byer og steder med mye trafikk. Må innrømme at det stort sett er samboeren som kjører når vi skal på tur o.l. Men det er uansett godt å ha lappen, man blir ikke så avhengig av andre.
Dagoberta Skrevet 4. juni 2005 #10 Skrevet 4. juni 2005 Så det er flere av oss der ute Jeg har ikke lyst til å kjøre bil, det ser farlig ut, det er dyrt, og jeg ville måttet kjøpe kort på treningsstudioet hvis jeg ikke hadde fått trimmen med å sykle og gå. Men jeg vet jo at jeg er litt dum hvis jeg lar være å kjøre opp, innimellom er det praktisk å kunne kjøre selv, og jeg vet at jeg kan klare det hvis jeg prøver.. Har øvelseskjørt litt, det var ikke særlig gøy, jeg gruer meg til resten
Gjest Tabby Skrevet 5. juni 2005 #11 Skrevet 5. juni 2005 En liten motivasjonsfaktor nå: Det kom nye regler 1. januar i år. MEN de som har hatt minst èn kjøretime før de nye reglene kom, som meg og deg, kan ta lappen til de gamle reglene før 31.desember i år. Venter du lenger enn det må du ta alt på nytt. Jeg hadde en del kjøretimer for noen år siden, omstendighetene bl a ved å være alenemor og ikke så god økonomi førte til at jeg ikke kom så langt. Men jeg ble tipset om de nye reglene på jobben jeg har nå og hev meg rundt for å få tak i kjørelæreren min. Og nå er jeg i gang igjen. Og ligger mye bedre i rute enn jeg trodde også. Har hatt evalueringstime og skal få glattkjøring så fort det lar seg gjøre. Deretter er det bare finpussing på kjøringen min som gjenstår. Poenget med alt dette er at det blir mye billigere å gjennomføre dette i løpet av det kommende halvåret, enn om du venter enda noen år. Og i tillegg til at du sparer på lappen økonomisk så blir jo mannen glad som slipper å være sjåfør hele tiden.
Gjest tutogkjør Skrevet 5. juni 2005 #12 Skrevet 5. juni 2005 Jeg likte heller ikke å kjøre bil før, trodde alle kjørte så "perfekt". Men nå som jeg har sett at det er "lov" å gjøre litt feil, og også å være usikker, går det bedre. Dessuten er de fleste ganske hjelpsomme og vennlige.
aline Skrevet 5. juni 2005 #13 Skrevet 5. juni 2005 jeg er 31 og har ikke lappen. det har riktignok ikke noe med at jeg ikke liker å kjøre eller synes det ser skummelt ut eller ikke tror jeg klarer det. det har mer med å gjøre at foreløpig har jeg ikke bodd slik til at jeg egentlig har trengt det, og har mye annet jeg heller bruker så mye penger på. men begynner å savne lappen nå, så håper jeg får motivasjon til å prioritere lappen snart. hva går de nye reglene ut på da?
Gjest Tabby Skrevet 5. juni 2005 #14 Skrevet 5. juni 2005 Ny forskrift for føreropplæring fra 1.januar! I korte trekk går det ut på følgende: 1. Obligatorisk med trafikalt grunnkurs for alle. 2. Antall obligatoriske timer øker fra 9,5 t. til 19 t. + trafikalt gr.kurs. 3. Overgangsreglene sier følgende: Personer som har påbegynt praktisk opplæring ved en trafikkskole før 1.januar 05 kan avlegge førerprøve for kl. A1, A, B (personbil), BE og T etter å ha gjennomført obligatorisk opplæring etter "gammel" ordning. Førerprøven må gjennomføres innen 1.jan 2006.
Brunhilde Skrevet 5. juni 2005 #15 Skrevet 5. juni 2005 Har en god venninne som tok lappen nettopp, nesten 40 år gammel. Hun er kjempegald for at hun gjorde det!
Fakse Skrevet 5. juni 2005 #16 Skrevet 5. juni 2005 Jeg hatet også å kjøre bil før jeg tok lappen. Det er noe med å gjøre en ting man er usikker på mens noen andre sitter der og følger med for å "bedømme" deg. Fra første dag jeg hadde fått lappen og kjørte rundt på egenhånd uten noen som la seg oppi hva jeg gjorde har jeg elska og kjøre. Tror de færreste liker å øvelseskjøre, men om du liker å kjøre vet du enda ikke for det har du ikke prøvd. Uansett er det bare å sette i gang. Du har jo mannen som kan øvelseskjøre med deg, og du vil vel ikke være en byrde?
Arwen Skrevet 5. juni 2005 #17 Skrevet 5. juni 2005 Jeg har heller ikke lappen, har akkurat gjennomført det rafikale grunnkurset og skal ringe kjøreskolen 1. august for å bestille min første kjøretime. Gleder meg enormt til å få lappen, spesiellt siden vi har bil som ikke er i bruk på dagtid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå