AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #1 Skrevet 14. januar 2020 Hvordan bor du som student? Leier du privat eller studentbolig? Bofellesskap eller alene? Hvordan er standarden der du bor? Er det forholdsvis nytt og fint eller gammelt og fælt? Hvilken by studerer du i? Anonymkode: 688e8...0c8
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #2 Skrevet 14. januar 2020 Jeg bodde i et råttent kollektiv før jeg flyttet inn i en studentbolig hvor jeg hadde eget bad og delte kjøkken med 5 andre. Gikk ned 1000 kr i leie ved å flytte til studentbolig. Veldig god standard, men man føler at man bor i en boks. Nå har jeg flyttet inn i parbolig og det er deilig med mer plass. Betaler også mindre siden vi deler på leien. Strøm og internett er inkludert i leien, så betaler vi for klesvask ved behov. Er det noe som ikke fungerer så kommer vaktmesteren raskt. Anbefaler å bo i studentbolig fordi det er et mye tryggere leieforhold. Leier man privat man dekke ekstrakostader selv og man har gjerne lengre oppsigelsestid. Jeg bor veldig sentralt i Oslo 😊 Anonymkode: d98bc...353
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #3 Skrevet 14. januar 2020 Jeg studerer i Tromsø, bor i en av de nye blokkene som er bygd der. Fint og nytt, men veldig klinisk og lite hjemmekoselig. Føles veldig institusjonsmessig. Jeg deler kjøkken med 7 andre. Har heldigvis eget bad. Vi har fire sakkosekker i tillegg til kjøkkenbord, men skulle gjerne hatt en sofa eller lignende. Hadde nok blitt litt mer sosial hvis folk hadde et sted å sitte i "stua". Nå er folk for det meste bare på hyblene med mindre de lager mat. Ellers er det greit at samskipnaden har vaktmestere som fikser det meste og at Nokas patruljerer slik at det ikke blir masse fester og bråk om natta. Anonymkode: f65f2...a2f 3
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2020 #4 Skrevet 15. januar 2020 Leide av privat sammen med kjæresten de første to årene. Helt grei standard, kort til skolen og alt vi trengte i leiligheten og enda litt. To soverom, stue, kjøkken og bad i rolig nabolag (barnefamilier som naboer). Nå har vi kjøpt oss hus og har fått leieboer selv 😁 Anonymkode: e364e...456 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2020 #5 Skrevet 15. januar 2020 Jeg bodde hjemme, bodde i Drammen, studerte i Oslo. Anonymkode: 1963c...5f4
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2020 #6 Skrevet 15. januar 2020 Jeg bor i en liten hybel, med bad der jeg deler vaskemaskin med huseier. Det er nytt og koselig innredet fra før. Pris er på 6300 med strøm og internett inkludert. Trives godt med å ikke bo i ren kollektiv. Bor i Trondheim. Anonymkode: b3667...d85 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2020 #7 Skrevet 15. januar 2020 For ti år bodde jeg med kjæresten i privatleid leilighet mens vi studerte. Når jeg startet å studere igjen bodde jeg alene (også privatleid). Nå bor jeg med kjæreste. Aldri vært innom studenthybel, siden jeg har bodd på steder hvor det er vanskelig å få, og har vært heldig med god standard hele tiden Anonymkode: 32d3f...218
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2020 #8 Skrevet 16. januar 2020 Oslo 1. året, leie i studenthybel, delte kjøkken og bad med 1 ukjent. 2.-3. året, giftet meg og kjøpte leilighet med mannen i Lindebergåsen. 4. etasje uten heis, toroms. 4. året, fikk barn og leide øverste etasje i et hus på Røa. 5.-6. året, kjøpte leilighet, treroms 58 m^2 i nybygg i nærheten av Carl Berners plass. Frem til vi fikk barn hadde begge to sommerjobb. Etter vi fikk barn hadde kun han sommerjobb, ellers levde vi på studielån. Anonymkode: 779fa...00b
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2020 #9 Skrevet 16. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Oslo 1. året, leie i studenthybel, delte kjøkken og bad med 1 ukjent. 2.-3. året, giftet meg og kjøpte leilighet med mannen i Lindebergåsen. 4. etasje uten heis, toroms. 4. året, fikk barn og leide øverste etasje i et hus på Røa. 5.-6. året, kjøpte leilighet, treroms 58 m^2 i nybygg i nærheten av Carl Berners plass. Frem til vi fikk barn hadde begge to sommerjobb. Etter vi fikk barn hadde kun han sommerjobb, ellers levde vi på studielån. Anonymkode: 779fa...00b 😮😮 oi at du klarte alt dette som student!! Anonymkode: 688e8...0c8
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2020 #10 Skrevet 16. januar 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: 😮😮 oi at du klarte alt dette som student!! Anonymkode: 688e8...0c8 Er det uvanlig å gifte seg og få barn underveis i et mastergradsløp? Anonymkode: 5313d...570
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2020 #11 Skrevet 16. januar 2020 Studerte første gang rett ut av videregående, da bodde jeg i en selveid leilighet på ca 60 kvm i bergen sentrum. Leiligheten var et par år gammel og god standard. Bodde sammen med kjæresten. studerer igjen nå i begynnelsen av 30-årene. Bor i rekkehus i fana, ca 160 kvm, God standard, snart 20 år gammel hus. Bir med mannen og to barn. Anonymkode: 5c54a...796
Ruggaru Skrevet 17. januar 2020 #12 Skrevet 17. januar 2020 (endret) Jag studerar för närvarande i Stockholm. Vi hyr en trerumslägenhet för tre i klasskamrater. Så det visar sig vara billigare än att hyra ett hus på egen hand. Ett städföretag driver med städning av lägenheten om oss. Vi har ofta fester, sedan går vi till skolan på morgonen. När vi kommer tillbaka är lägenheten redan städad. Endret 17. januar 2020 av Ruggaru
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2020 #13 Skrevet 17. januar 2020 Budde i kollektiv til eg kjøpte andre året på bachloren. Anonymkode: 2960b...a27
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2020 #14 Skrevet 18. januar 2020 Jeg kjøpte et nedslitt kott av en leilighet sammen med kjæresten sommeren før vi begynte å studere. Den sommeren rev vi ut alt og fikk bygd opp igjen det viktigste, og så pusset vi opp resten mens vi bodde der ved siden av studier og sommerjobber. Da vi var ferdige med studiene bodde vi der ett år ekstra og levde på studentbudsjett, og klarte dermed å spare opp enda mer. Det året fikk vi leiligheten salgsklar, og til slutt solgte vi kottet og fikk en saftig egenkapital til å kjøpe hus med. Vi tok oss også råd til bryllup, for når man klarer å bo i et kott i seks år har man et ganske bra forhold. Anonymkode: e7fa5...7df 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2020 #15 Skrevet 18. januar 2020 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjøpte et nedslitt kott av en leilighet sammen med kjæresten sommeren før vi begynte å studere. Den sommeren rev vi ut alt og fikk bygd opp igjen det viktigste, og så pusset vi opp resten mens vi bodde der ved siden av studier og sommerjobber. Da vi var ferdige med studiene bodde vi der ett år ekstra og levde på studentbudsjett, og klarte dermed å spare opp enda mer. Det året fikk vi leiligheten salgsklar, og til slutt solgte vi kottet og fikk en saftig egenkapital til å kjøpe hus med. Vi tok oss også råd til bryllup, for når man klarer å bo i et kott i seks år har man et ganske bra forhold. Anonymkode: e7fa5...7df Hvor mye betalte dere i mnd utgifter for kottet? Anonymkode: 1b5a9...2cc
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2020 #16 Skrevet 18. januar 2020 På 15.1.2020 den 2.35, AnonymBruker skrev: Leide av privat sammen med kjæresten de første to årene. Helt grei standard, kort til skolen og alt vi trengte i leiligheten og enda litt. To soverom, stue, kjøkken og bad i rolig nabolag (barnefamilier som naboer). Nå har vi kjøpt oss hus og har fått leieboer selv 😁 Anonymkode: e364e...456 Hvordan får man boliglån som student? Anonymkode: 19e0a...df1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2020 #17 Skrevet 18. januar 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor mye betalte dere i mnd utgifter for kottet? Anonymkode: 1b5a9...2cc Jeg er ikke helt sikker, for det er noen år siden. Jeg tror vi satte 6-7000 i mnd på "hus"-kontoen, som inkluderte lån, strøm, fellesutgifter og oppussing. I perioder brukte vi mer på oppussing, og i andre perioder betalte vi ekstra ned på lån. Uansett ble det billigere om vi skulle leid. "Kott" er en overdrivelse. Vi hadde både 120-seng, spisebord og fullverdig kjøkken, og en bod i kjelleren. Det bare føltes veldig trangt, etter å ha bodd der to voksne mennesker i en etroms i seks år. Anonymkode: e7fa5...7df
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #18 Skrevet 19. januar 2020 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan får man boliglån som student? Anonymkode: 19e0a...df1 Ved å ha en samboer med fast jobb og nærme seg slutten på et studie med garantert jobb etter. I tillegg til å kunne vise til god arbeidskraft under studie og evne til å kunne spare det man tjener. Anonymkode: e364e...456
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #19 Skrevet 19. januar 2020 Studerer i Oslo, men bor på et mindre sted 45 min. med tog utenfor Oslo. Eier tomannsbolig, og har samboer. Anonymkode: 6792f...e25
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #20 Skrevet 20. januar 2020 På 14.1.2020 den 23.55, AnonymBruker skrev: Hvordan bor du som student? Leier du privat eller studentbolig? Bofellesskap eller alene? Hvordan er standarden der du bor? Er det forholdsvis nytt og fint eller gammelt og fælt? Hvilken by studerer du i? Anonymkode: 688e8...0c8 Bodde først privat i et kollektiv, i en tomannsbolig. Vi var 3-4 stk som delte to stuer, kjøkken og bad. Det var litt slitt, men koselig! Flyttet ut etter noen år i samme kollektivet fordi studiene ble hardere og jeg ville ha mer privatliv, til ettroms studenthybel/leilighet med oppholdsrom/soverom/kjøkken i et, en liten gang, et bad, og en bod. Ganske nybygd studentby, så god standard. Mer "institusjonspreget" enn kollektivet, men sånn blir det jo. Studerte i Trondheim. Anonymkode: 9c41d...802
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå