Gå til innhold

Spare pengene mine i barnas sparekonto

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har hatt pengene mine på vanlig sparekonto på DNB og har skjønt at det har vært veldig lite lønnsomt og smart av meg. Jeg ser at barna har en veldig mye bedre rente. Kan jeg sette inn pengene mine på denne og ta ut pengene igjen før de er 18? Eller er det noe regler for det? 

Anonymkode: 62a7a...f68

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du tenker å misbruke ordningen for å få bedre rente? Hvor mye sparemidler er det snakk om?

Anonymkode: e8de1...2ef

• Liker 2
Skrevet

Spar i fond.

• Liker 1
Skrevet

Spar pengene dine i rentefond heller du. Skattemessig samme vilkår som for renteinntekt på sparekonto, men til 4-6% rente istedet for under 1%. 

Tar ey par-tre dager å få pengene fra fondet til din brukskonto, men det er vel sjeldent et problem. Er det noe som haster på dagen kan du bruke kredittkort (og selvsagt betale inn før fristen for å unngå hinsides høy rente). 

Anonymkode: 11c18...4f3

• Liker 1
Skrevet

Er litt på grensen om du faktisk tar ut mer en du setter inn...

Pass også på overformynderiet som trer inn når formuen til barnet går over 2G - da får du ikke lenger ta ut pengene slik du hadde tenkt.

Om du vil ha pengene på konto spar heller i Avida, Nordax eller lignende som har over 2% rente (trolig mer en barnekontoen)

• Liker 1
Skrevet

Opprett konto i en annen bank med bedre rente. Ikke vanskelig å finne, og ikke vanskelig å opprette konto.

Uansett, hvis det er over 2G, må du skrive gavebrev, slik at midlene unntas overformynderiet. Og da er jo pengene gitt. 

Anonymkode: 42d42...57d

• Liker 1
Skrevet

Hva er renta på barnas konto da?

Anonymkode: 13f20...70f

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er renta på barnas konto da?

Anonymkode: 13f20...70f

1,95 % i DNB

Anonymkode: e8de1...2ef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...