Gå til innhold

Et sted å sammenlikne gaming PC på?


catman

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har ikke kjøpt ny stasjonær PC siden 90-tallet, bare bygd Frankensteins av rester fra kontoret, venner sine forkasta maskiner, FINN. Nå vil jeg ha en passe kraftig gaming PC til spilling (WoWS, kanskje GTA5), bilde- og videoredigering og kontorarbeid.

Men...jeg får ikke oversikt. Det selges jo tilsynelatende gode PCer som plutselig viser seg å ha en i3 prosessor. Og mange, mange slike PCer kommer med Windows 10 Home, istdf. Pro - slik at man mister mange muligheter i operativsystemet allerede.

Finnes det en god side å sammenlikne ulike tilbyders PCer på? Kanskje helst med en benchmark-oversikt også, slik at jeg kan bli klok på ytelsen? Jeg har sett litt på Komplett og Dell men kan ikke påstå at jeg blir så mye klokere. Budsjett...kanskje rundt 10000kr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må se på sammenlikninger av prosessoren og grafikkortet (i den oppløsningen du skal bruke), det er stort sett det som har mye å si.

Windows Home mangler ingenting som er viktig for en hjemme-PC.

Anonymkode: c8a8e...2ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker BitLocker en del, det er bel kanskje den største forskjellen?

Jeg synes det er svært uoversiktlig å sammenlikne prosessorer og grafikkort nå til dags. Jeg vet ikke hva som er kompatibel med hva heller, noe som er grunnen til at jeg ikke bygger fra scratch.

Anonymkode: 1e55e...2c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg bruker BitLocker en del, det er bel kanskje den største forskjellen?

De fleste vil få vel så god sikkerhet ved å bruke VeraCrypt. Kanskje litt vanskeligere å bruke, men det er bare på overflaten. Bitlocker åpner for sikkerhetshull hvis ikke man vet hvilke standardinnstillinger man må endre.

Anonymkode: c8a8e...2ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo først sette deg inn i hvordan en pc virker, hvordan den jobber, hva spillene dine vil kreve, hva online spilling vil kreve osv.

En pc til 10 000 hadde jeg aldri i verden regnet som gamingpc til MITT bruk. Hva du skal bruke pcen til er veldig relevant for å komme opp med et minstekrav. Etterpå må man finne ut hvilken pc som bli for bra for din bruk og dine ferdigheter, siden man ikke et tjent med noe man ikke har nytte av. 

Anonymkode: 1e5c1...e24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes, det er der jeg er nå. Kunne tenkt meg en PC som klarer GTA5, og kanskje jeg bygger noe av gamle deler igjen. Men det er den oversikten jeg trenger, riktig. 

Anonymkode: 1e55e...2c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan lett få en bra gaming-pc for 10k. En liten pointer som kanskje hjelper er hardwarekanaler på YouTube, typ Paul's Hardware, som setter sammen PCer på ulike prisnivåer nærmest hver måned og demonstrerer ytelse og grafikk i flere ulike spill. Da får du også sett hvilken ytelse du faktisk trenger, da det er lett å undervurdere hvor grei f.eks. i3 eller billig GPU faktisk er i praksis. Håper det hjelper!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd! Skal se litt på dette - mine krav er jo i utgangspunktet ikke så altfor store, men jeg vil også gjerne se en reell forskjell til dagens maskin. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎19‎.‎01‎.‎2020 den 0.59, catman skrev:

Takk for gode råd! Skal se litt på dette - mine krav er jo i utgangspunktet ikke så altfor store, men jeg vil også gjerne se en reell forskjell til dagens maskin. :)

Vi er i samme båt.. Jeg har heldigvis kamerater som gamer og forstår seg på slikt. Har alltid elsket gaming, men PC-en må seriøst oppgraderes...

Anonymkode: baff0...792

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du gidder...hold meg gjerne oppdatert. Jeg har et hus full av unger og en slik prosess kan ta år og dag her. Kan jeg slenge meg på dine valg, er jo kanskje dét en lettvint utvei. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjappe tips: kjøp AMD prosessor.

Ikke kjøp en billig strømforsyning fra ukjent merke. 

Windows 10 pro koster 40 kroner, ikke heng deg opp i operativsystemer. 

Bygg pc selv, sparer veldig mye penger. PCen jeg nylig bygde for 11000 kroner selges nå for rundt 14000 på komplett... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Windows pro er absolutt ikke nødvendig, den eneste forskjellen på home og pro er at pro versjonen kommer med kryptering og beskyttelese mot datalekkasje. Dette er beregnet på større bedrifter.

Det er ikke lengre sånn som det var i gamle dager at man fikk masse ekstra funksjoner i pro versjonen, digital lisens til windows bør du kjøpe fra nettsidene til Microsoft og ikke fra disse "shady" sidene som selger lisens til 40 kr. Kjøper du derifra kan du ende opp med en OEM lisens som enten ikke funker eller som kun kan brukes en gang fordi den binder seg til hovedkortet i maskinen.

Når du skal se etter hvilken maskin du skal kjøpe så bør du gå etter de anbefalte spesifikasjonene for de enkelte spillene og plusse på en god del. Du må også ta høyde for om du skal spille med max grafikk i 1080p, 1440p eller 2160p, de to siste krever veldig mye mer maskinvare enn 1080p. 

Anonymkode: 50e76...cd7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor kjøper du Win10Pro for 40 kroner?

Anonymkode: 1e55e...2c5

På lagersalg hos B-gjengen. Man får ikke lovlige lisenser til den prisen.

Anonymkode: c8a8e...2ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nettopp dét jeg tenkte. Har tidligere ringt til Microsoft for å få fornyet lisens etter bytting av hovedkort, men det er jo allerede litt i gråsonen.

Jeg har egentlig enda ikke begynt å orientere meg skikkelig. Min nåværende skrantemaskin begynner å slite, Radeon HD5700 kortet har små brudd på skjermen og strømforsyningen bråker. :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...