Jump to content
AnonymBruker

Tid mellom død og begravelse.

Recommended Posts

AnonymBruker

Vet om noen som døde for 11 dager siden og skal ha begravelse i morgen, er ikke det veldig lenge for en kropp å ligge selv om den selvfølgelig oppbevares kaldt....selv om jeg tror personen skal kremeres....tenker på lukt og sånn?

Anonymkode: ed7dd...889

Fortsetter under...

Teatrica
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet om noen som døde for 11 dager siden og skal ha begravelse i morgen, er ikke det veldig lenge for en kropp å ligge selv om den selvfølgelig oppbevares kaldt....selv om jeg tror personen skal kremeres....tenker på lukt og sånn?

Anonymkode: ed7dd...889

Det kan gå lenger tid enn det mellom dødsfall og begravelse. Hvis det f.eks. er snakk om en kriminell handling (eller mistanke om slik) - da blir kroppen gjerne liggende lenger enn "normalt". Og den oppbevares selvsagt på best mulige måte.

AnonymBruker

Har jo sett mange i dødsannonser som har ligget mye lenger. Lengste jeg har sett er nesten 1 måned, og da har det ikke vært noe kriminelt (står iallefall "sovnet fredfullt inn" så er ikke noe kriminelt i det). 

Anonymkode: d8fc3...655

AnonymBruker

Neida, tror kroppen legges på frys... Slik jeg oppfattet det fra begravelsene for mine foreldre er det også avhengig av logistikk - når er prest og kirke/kapell ledig mtp første mulige tidspunkt, og passer det for familien. 

Anonymkode: 345ea...e72

AnonymBruker

Hvis det skal foretas en obduksjon kan det ta tid. Personen oppbevares på kjøl.Min far ble begravd 4 dager etter dødsfall. Noen ganger er det jo folk som har død i utlandet og det kan ta tid å få de sendt til Norge.  En bekjent av meg som døde plutselig ble begravd 14 dager etter dødsfallet. 

Anonymkode: c63c3...9c2

AnonymBruker

11 dager er helt normalt. «Normen» er at man prøver å gjennomføre begravelse ca. en uke etter dødsfall, men der det er spesielle årsaker som gir behov for utsettelse så er det helt vanlig og uproblematisk. Når min ene forelder døde tok det 14 dager, hovedsaklig for at slekt som bor svært langt fra Norge skulle ha mulighet til å komme seg hit

Anonymkode: bf6ba...006

Annonse

AnonymBruker

Har sett kroppen til noen som har vært død i 10 dager. Da hadde den begynt å tørke inn, eller krympet. Personen døde av kreft, og huden hadde fått grønne sjatteringer av medisinene. (Er visst vanlig)

Tror regelen er at de skal begraves/bisettes innen 10 virkedager. Det kan bli 14 dager. Skjer dette senere må det gis tillatelse

Anonymkode: affba...b8e

Kvinne487

Da mannen min døde i april gikk det 16 dager mellom dødsdag og begravelsen. Han skulle obduseres, jeg gruet meg sånn og skøyv det foran meg. I tillegg hadde svigersøster 40 årsdag, så vi ville ikke ha det på den dagen. Pluss at det var veldig mye som måtte ordnes til begravelsen som jeg skulle være så fin som mulig ❤️

Pasha

Da mormoren til mannen min døde før jul tok det nesten 1mnd fra dødsfall til begravelse. Dette fordi det måtte passe for familien og kirken måtte ha ledig tid. Slik jeg forstå var det bare på fredager det var begravelser i denne kirken