Gå til innhold

Datteren min er slem på bussen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ta henne med til disse hun er stygg mot og la henne snakke med dem og be om unnskyldning. Og nei, hun kan ikke nekte.

Funker ikke det hadde jeg avspasert noen timer noen dager og fulgt henne på bussen, DET er flaut.... 

Er det bare på bussen, ikke på skolen liksom?

"Vet ikke hvorfor" hadde ikke funket som forklaring her ihvertfall.....

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

For et godt forslag! Min datter på 7 år tar bussen to mil hver vei på smal 80 sone vei uten fortau. Neste gang hun gjør noe ufint skal jeg si at hun må gå hjem. Hvis hun dør, oh well, man må jo regne med litt svinn 🤷🏼‍♀️

 

Ærlig talt.

Anonymkode: 8d654...5fd

Da lærer hun kanskje at hun ikke skal gjenta det da. Vedkommende kan jo tydeligvis  ikke oppføre seg, selv etter tilsnakk. Da må man ty til mer ekstreme tiltak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Summerbreeze skrev:

Da lærer hun kanskje at hun ikke skal gjenta det da. Vedkommende kan jo tydeligvis  ikke oppføre seg, selv etter tilsnakk. Da må man ty til mer ekstreme tiltak

Forskjell på ekstreme og farlige. Man utsetter ikke barnet sitt for fare for å lære det en lekse. 
 

Støtter forslaget om at datteren deres må be om unnskyldning. Eventuelt sitte igjen litt på skolen og ta neste buss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun får gå hjem.da, om det ikke er for langt( mer enn tre km). Ellers hent henne i bil, og har du ikke muligheten, så få taxi til kjøre henne hjem en periode. Det er ikke noe hun ønsker regner jeg med, så lenge hun vet grunnen. Det blir flaut. 

Ellers som flere sier, ta henne med rund og få henne til å be om unnskyldning. Tre alternativer som burde kunne hjelpe. Og ja, det er tøft, men du må være tøff her. Hun vil forhåpentlegvis takke deg senere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dette skjer ofte, er et langvarig problem og det å bare snakke med henne ikke fungerer så må det få konsekvenser. Enten må dere kjøre henne selv eller sitte på med henne på skolebussen. 
Krev at hun ber om unnskyldning til de andre barna. Ta gjerne en runde dør til dør til alle det gjelder eller stå vedsiden av henne når hun må si unnskyld høyt i bussen forran de andre. 
Det viktigste er at du får slutt på dette nå. Når det er så tydelig at dette har pågått over tid og hun plager andre så er det like før man kan kalle der mobbing. Involver gjerne skolen i dette da sjansen for at disse konfliktene kun tilhører bussturen er liten. 
Kan ikke datteren din oppføre seg så kan hun ikke ta skolebussen, så enkelt er det. 

Anonymkode: 4930a...f61

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Konsekvenser. Ta fra henne Internett e.l.

Anonymkode: f4b28...5f4

Er kanskje greit med en konsekvens som henger sammen med handlingen? Feks gå hjem hvis trygg skolevei, ta en annen buss enn vennene, eller det beste - mor eller far følger henne på bussen helt til hun lærer å oppføre seg. Gitt at det er gjennomførbart.

Anonymkode: 09dac...c4f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta bort tv og ipad så tenker jeg hun klarer å tenke seg om før hun sier noe slemt til andre. Funker hver gang!

Anonymkode: c4f35...3bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan hun rett og slett ikke ta denne bussen. Enkelt og greit.

Anonymkode: 7b70a...fc7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Chroma skrev:

Forskjell på ekstreme og farlige. Man utsetter ikke barnet sitt for fare for å lære det en lekse. 
 

Støtter forslaget om at datteren deres må be om unnskyldning. Eventuelt sitte igjen litt på skolen og ta neste buss. 

Hvis det er skolebuss, så er det ikke sikkert at det er andre alternativer busser. 

Anonymkode: aa7c0...e28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er hun? Støtter den om å be om unnskyldning. Evt. ta bussen sammen med henne, om det lar seg gjøre. Flott at dere foreldre tar tak i dette!
 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎14‎.‎01‎.‎2020 den 14.54, AnonymBruker skrev:

Jeg får ofte tilbakemelding fra andre foreldre om at datteren min er stygg i munnen og slem mot de andre barna på bussen hjem fra skolen. 
 Hun sier selv at hun ikke vet helt hvorfor hun er slik, men at krangler barna imellom eskalerer i stygge kommentarer og drittslenging. 
 

Vi snakker om det og hun får streng beskjed om å slutte med dette. Så går det bra i en periode før jeg får ny melding. 

hva gjør vi for å få slutt på dette?

Anonymkode: ed07b...47b

Kvor gamal er ho?

Anonymkode: 239eb...d4d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2020 den 15.09, Energidronning skrev:

sett fra et annet synspunkt, problemet er ikke hun, men bussen! 

det er jo ikke hennes skyld at hun må ta kollektivtrafikken hver gang, i stedet av bil... 

rike foreldre kan unngå slike situasjoner med egen chauffeur som henter henne fra skolen. 

 

På 14.1.2020 den 15.17, Energidronning skrev:

kan hun vente til neste bus? om den kommer kanskje innen 10-20 min? 

det kan være lurt å unngå konfrontasjoner med barna hun er uvenner med. 

Dummeste ever🤣🤣🤣

Anonymkode: 9d13b...c6f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 14.1.2020 den 14.54, AnonymBruker skrev:

Jeg får ofte tilbakemelding fra andre foreldre om at datteren min er stygg i munnen og slem mot de andre barna på bussen hjem fra skolen. 
 Hun sier selv at hun ikke vet helt hvorfor hun er slik, men at krangler barna imellom eskalerer i stygge kommentarer og drittslenging. 
 

Vi snakker om det og hun får streng beskjed om å slutte med dette. Så går det bra i en periode før jeg får ny melding. 

hva gjør vi for å få slutt på dette?

Anonymkode: ed07b...47b

To valg, enten bli med henne på bussen noen ganger. Drit flaut. Eller tving henne til å gå foran bilen litt av veien hjem. Hvis hun ikke kan være snill på bussen så får hun ikke lov til å ta bussen eller så får hun ikke lov til å ta bussen alene. 

Noen gjorde dette da jeg var barn, med han som var slem med alle. Det fungerte ganske sterkt.

Anonymkode: 9722e...c31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2020 den 15.17, Energidronning skrev:

kan hun vente til neste bus? om den kommer kanskje innen 10-20 min? 

det kan være lurt å unngå konfrontasjoner med barna hun er uvenner med. 

Her går det bare en buss. Skolebussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2020 den 14.54, AnonymBruker skrev:

Jeg får ofte tilbakemelding fra andre foreldre om at datteren min er stygg i munnen og slem mot de andre barna på bussen hjem fra skolen. 
 Hun sier selv at hun ikke vet helt hvorfor hun er slik, men at krangler barna imellom eskalerer i stygge kommentarer og drittslenging. 
 

Vi snakker om det og hun får streng beskjed om å slutte med dette. Så går det bra i en periode før jeg får ny melding. 

hva gjør vi for å få slutt på dette?

Anonymkode: ed07b...47b

Hvorfor har du ikke tatt henne med til de hun er slemme mot, så hun får sagt unnskyld og en alvorsprat? Ta vekk tilgang til internett, tlf, tv/data spilling, ipad etc, som hun får tilbake når hun viser god oppførsel over tid. For hver gang hun plager noen/er slem, så drar dere henne med til personene for ny unnskyldning og alvorsprat og tilgangen til teknologien forsvinner for en ny periode. 

Og prat med henne...evt helsesøster... Kan være noe som plager hennne 🤷‍♀️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mange nevner konsekvenser, og jeg tror det er viktig. Samtidig mener jeg det er enda mer viktig at hun forstår hvorfor hun gjør som hun gjør (hva er det som skjer som fører til at hun blir slem mot andre?), og at hun forstår hvordan dette føles for de hun er slem mot. 

Det å måtte si unnskyld er bra, og viser at dette ikke er akseptabelt, men for hennes egen utvikling mener jeg det er viktig at hun forstår hvorfor hun handler som hun gjør (så hun selv også kan stoppe det), og at hun får en forståelse for hvordan det vil være for andre (empati). 

Dette vil hjelpe henne senere i livet. 

Anonymkode: 6594e...a67

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, SoWhat? skrev:

Hun får gå hjem.da, om det ikke er for langt( mer enn tre km). Ellers hent henne i bil, og har du ikke muligheten, så få taxi til kjøre henne hjem en periode. Det er ikke noe hun ønsker regner jeg med, så lenge hun vet grunnen. Det blir flaut. 

...................

For noen som mangler antennene som gjør at de ikke fungerer godt sammen med andre i sosiale sammenhenger, som denne bussturen er, er det absolutt ingen ting som skulle tilsi at hun ikke skulle ønske å ta taxi hjem, eller bli kjørt i bil en periode. 
"Flaut" fungerer bare på de som allerede sitter i ro og er veloppdragne.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...