AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #1 Skrevet 14. januar 2020 Hva tenker dere? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg skal gifte meg om noen år. Det skal være et arrangert ekteskap. Anonymkode: d0ad9...6d7
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #3 Skrevet 14. januar 2020 Er du muslim? Anonymkode: a1ca4...b31
hekkeberg1234 Skrevet 14. januar 2020 #4 Skrevet 14. januar 2020 (endret) Just now, AnonymBruker said: Er du muslim? Anonymkode: a1ca4...b31 Gjør det en forskjell om Ts er muslim eller ikke? Endret 14. januar 2020 av hekkeberg1234 1
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 14. januar 2020 #6 Skrevet 14. januar 2020 Så lenge det ikke er tvang, ser jeg ikke noe problem med det. Arrangert og tvang er ikke det samme, flere burde lære seg forskjellen.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #7 Skrevet 14. januar 2020 Just now, hekkeberg1234 said: Gjør det en forskjell om Ts er muslim eller ikke? Det er det da. Hvem ellers driver med arrangerte ekteskap? Kan jeg spørre om alderen din? Anonymkode: a1ca4...b31 3
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #8 Skrevet 14. januar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Er du muslim? Anonymkode: a1ca4...b31 Ja Anonymkode: d0ad9...6d7
Aragorn ll Elessar Skrevet 14. januar 2020 #9 Skrevet 14. januar 2020 Mitt syn på arrangert ekteskap er det samme som ekteskap som ikke er arrangert. Jeg er i mot det 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #10 Skrevet 14. januar 2020 Nei, bare nei. Anonymkode: b4bae...48a 2
abc123detvardet Skrevet 14. januar 2020 #11 Skrevet 14. januar 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er det da. Hvem ellers driver med arrangerte ekteskap? India 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #12 Skrevet 14. januar 2020 Skal ha et arrangert ekteskap snart bare lurte. Anonymkode: d0ad9...6d7
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #13 Skrevet 14. januar 2020 Jeg tror arrangert ekteskap kan gå bra. Det kan klaffe. Det kan ha mange fordeler. Anonymkode: 043e5...89d 3
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #14 Skrevet 14. januar 2020 Så lenge begge er enige i at de ønsker å forsøke arrangert ekteskap så, (om ikke så er det tvangsekteskap). Anonymkode: 94a52...688 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #15 Skrevet 14. januar 2020 Jeg ser at arrangert ekteskap kan funke. Både i praksis, og at følelsene kommer etterhvert og man treffer en god match. Det er jo også varierende hvor mye de kjenner hverandre. Men sånn egentlig så er jeg jo mot det. Er redd det finnes en hårfin balanse mellom arrangert og tvang. Mange unge klarer ikke å stå godt nok opp for seg selv, særlig ikke innenfor familien og tradisjonene. Har også en tanke om at ekteskap skal handle om kjærlighet, en kjærlighet som er så stor at man bare er nøtt til å gifte seg:D Men, vi skiller oss jo like ofte som vi gifter oss omtrent, så så viktig er det ikke. Anonymkode: c3147...eb1
Kittykat Skrevet 14. januar 2020 #16 Skrevet 14. januar 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva tenker dere? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg skal gifte meg om noen år. Det skal være et arrangert ekteskap. Anonymkode: d0ad9...6d7 Jeg synes det er tragisk. Man burde selv få velge hvem man vil gifte seg med og tilbringe resten av livet sitt med. Dette synes jeg faktisk burde være en selvfølge i 2020. Jeg hadde overhodet ikke likt eller godtatt at mine foreldre skulle valgt en ektemann for meg. For meg er det viktig at jeg liker personen, blir forelsket og føler kjærlighet for min kommende ektemann. Jeg har samboer og vi har 3 barn. Vi traff hverandre ute på byen en kveld for mange år siden. Jeg er heldig som har funnet mitt livs store kjærlighet. Jeg tror sjansen for det er liten ved arrangert ekteskap.... Og hva hvis ting ikke fungerer? Er jo ikke bare å skille seg når man er muslim....
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #17 Skrevet 14. januar 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er det da. Hvem ellers driver med arrangerte ekteskap? Kan jeg spørre om alderen din? Anonymkode: a1ca4...b31 Vel, hinduistene, Jehovas vitner, amish... ganske mange. Anonymkode: 09f68...880 1
Gjest theTitanic Skrevet 14. januar 2020 #18 Skrevet 14. januar 2020 Fordelen er at ved et arrangert ekteskap så er begge innstilt på at det er slik det skal være og at det ikke er noen vei ut. Ergo lettere for å innfinne seg med ting som ellers hadde blitt konflikt. Ulempen er selvsagt nettopp at det ikke er noen vei ut. Og oddsen for missmatch er stor.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #19 Skrevet 14. januar 2020 Jeg er imot tvangs ekteskap, og hvis du føler deg presset så fins det organisasjoner og kvinnenettverk som kan hjelpe deg! Jeg kjenner til at noen får mulighet til å si nei når de møter gutten på forhånd og sjekker kjemien eller utseendet, men om du ikke har den muligheten eller dine følelser ikke blir respektert så er det ikke greit! En god venninne av meg nektet arrangert ekteskap, og faren brøt kontakt og ville ikke ha noe med hun å gjøre. Broren og moren trakk seg også vekk, men hun var så sterk og fulgte sin frihet og var sikker i sitt valg. Det var vanskelig, men en lettelse for henne å flytte til en annen by og bare gjøre det hun ville uten å tenke på hva familien syns var greit og ikke. Noen år senere tok broren kontakt igjen og i dag har hun et godt forhold til faren også, som har akseptert at hun fant en annen mann etter eget valg og fått barn med han Moren og henne hadde hemmelig kontakt hele tiden, for moren forstod hun jo, selvom moren også var redd for mennenes reaksjon. Æreskulturen er noe som må bekjempes og jeg kjenner mange muslimske kvinner og menn som er mer moderne og syns æreskulturen er for gammeldags og kvinnefiendtlig. Jeg vil råde deg til å følge hjertet ditt, om det føles feil for deg så ikke gjør det. Om foreldrene dine ikke respekterer det så vet du hva, da er det mye bedre å leve fri og som deg selv, vekk fra foreldrene dine, enn med en mann du ikke liker bare for å gjøre foreldrene dine glad. Jeg vet det kan være direkte farlig å gå imot den patriarkalske æreskulturen og hvis du blir utsatt for trusler eller vold så ring ditt lokale krisesenter som hjelper deg videre med beskyttelse og nytt liv! Det sagt så kjenner jeg også til noen få som sier arrangert ekteskap har fungert greit, at de blir glad i personen etterhvert. Men det er jo trist å bare se på et parforhold som en praktisk ting , og ikke få velge etter forelskelsen og følelser, selvom man også da bør overveie de praktiske fordelene og ulempene i forholdet. Anonymkode: 09f68...880 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #20 Skrevet 14. januar 2020 29 minutter siden, theTitanic skrev: Fordelen er at ved et arrangert ekteskap så er begge innstilt på at det er slik det skal være og at det ikke er noen vei ut. Ergo lettere for å innfinne seg med ting som ellers hadde blitt konflikt. Ulempen er selvsagt nettopp at det ikke er noen vei ut. Og oddsen for missmatch er stor. Mismatch er strengt talt ikke det værste problemet på at det ikke er noen vei ut. Men vold og overgrep. 1 av 10 norske kvinner utsettes for grov partnervold , og i en æreskultur kan man anta forekomsten er enda høyere. 1 av 10 kvinner i norge utsettes for overgrep, med store mørketall, og særlig mørketall i parforhold. Anonymkode: 09f68...880 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå