Gå til innhold

Gullbarbie


Aricia

Anbefalte innlegg

Nominasjonene til årets Gullbarbie er offentliggjort:

https://gullbarbie.no/

Blant de nominerte finner vi Egmont-eide blogg.no. I begrunnelsen heter det:

Sitat

Blogg.no har ikke tilstrekkelige retningslinjer og tar ikke ansvaret som de har. Barn og unge blir gjennom blogger utsatt for markedsføring av produkter som fillers og kosmetiske inngrep gjennom sponsede innlegg, reklame og kommersielle samarbeid som ofte er dårlig merket. Blogg- og influensermarkedet har vokst seg enormt de siste årene, og bloggere er rollemodeller med stor påvirkningskraft.

Satsningen på sosiale medier i Egmont er en bevisst strategi fra mediekonsernet for å redde en vaklende økonomi, noe som også er diskutert i tråden om TV2s rolle som nøkkelaktør mht symbiose med influencere: https://forum.kvinneguiden.no/topic/1311208-influencere-i-redaksjonelle-medier-nøkkelaktøren-tv2/#comments

 

Senest i oktober i fjor varslet Egmont nye sparetiltak for å kutte ti millioner: https://www.nettavisen.no/okonomi/allmote-i-egmont-i-dag---nye-kutt-annonsert/3423863660.html Her fremheves det også at det er satsingen på digitale plattformer/ sosiale medier som skal redde Egmont: 

Sitat

Våre digitale brukerinntekter skal økes gjennom å satse på nisjer og nye innholdsformat, samt styrke eksisterende og utvikle nye digitale produkter. Vi skal øke vår digitale distribusjon gjennom klikk.no, blogg.no. kvinneguiden, side 2 og side 3 og ved å opprettholde vår solide posisjon sammen med TV 2, sier Vesterby.

Litt gøy (eller ikke) at konsernet bak årets nominerte til Gullbarbie, prisen til aktøren som det siste året har vært best til å få barn og unge til å føle seg verst, nevner blogg.no og Kvinneguiden i samme åndedrag, som om de to virksomhetene var to sider av samme sak. Blogg.no tar ikke ansvar for sin negative påvirkning på barn og unge iflg nominasjonen, mens på KG slettes den skarpeste kritikken av influencer-bransjen i norsk offentlighet med begrunnelser som at "barn har et særlig vern på Kvinneguiden". 

Vel, nå har vi i hvert fall en tydelig indikasjon på at barn så definitivt IKKE har et særlig vern i Egmont. De må tross alt spare 10 millioner i år.

Oppsummert synes jeg det er veldig bra at en blogg-plattform nå nomineres til prisen, ikke en bestemt influencer. Det er viktig at aktørene bak de enkelte bloggerne ansvarliggjøres og synliggjøres. Nestemann ut bør være Egmont-eide TV2.

Endret av Aricia
  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

👏 Helt enig @Aricia. På tide å stille aktørerne bak til ansvar. Egmont er i en særstilling i bruk kanalerne sine til dårlig innflytelse for økonomisk vinning. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes at det er altfor tidlig å tildele årets pris! 

det er jo helt galskap! 

dagens dato er 14 jan., liksom..

vi er bare 14 dager inni av årets 366 dager!!! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Energidronning skrev:

jeg synes at det er altfor tidlig å tildele årets pris! 

det er jo helt galskap! 

dagens dato er 14 jan., liksom..

vi er bare 14 dager inni av årets 366 dager!!! 

Takk for ditt bidrag!

Jeg tipper det er virksomheten gjennom 2019 som er grunnlaget for nominasjonen, slik det er for alle andre priser som deles ut på denne tiden av året.

Det er også ellers barn og unge selv som sender inn forslag til nominerte til Gullbarbie, noe som er verdt å merke seg. Egmont kan si hva de vil om hva de tilsynelatende gjør eller ønsker å gjøre som mediekonsern - unge brukere/lesere av produktene deres ser sannheten og sier hva de synes om det.

Endret av Aricia
  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God og viktig nominasjon, og et veldig godt innlegg @Aricia🙌👏

Vi får håpe TV2 blir nominert neste gang! Det er mer enn vel fortjent! 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillesnøfnugg

Hva med programmet bloggerne? De skal tross alt ta oss med inn på operasjonsbordet til SE sine plastiske operasjoner, selv om promotering av denne typ operasjoner ikke er lov å promotere i Norge. Også toppen av isfjellet CBE med sin barneksponering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Plannergirl
50 minutter siden, lillesnøfnugg skrev:

Hva med programmet bloggerne? De skal tross alt ta oss med inn på operasjonsbordet til SE sine plastiske operasjoner, selv om promotering av denne typ operasjoner ikke er lov å promotere i Norge. Også toppen av isfjellet CBE med sin barneksponering. 

Bloggerne tar oss ikke med inn på operasjonsbordet, det er SEs Verden. Men tv2 har jo begge programmene så begynn der. 

Endret av Plannergirl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillesnøfnugg
3 minutter siden, Plannergirl skrev:

Bloggerne tar oss ikke med inn på operasjonsbordet, det SEs Verden. Men tv2 har jo begge programmene så begynn der. 

Ja, det er jeg enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så SEs rumpeoperasjon sendes på to ulike programmer over samme kanal, ikke bare et program? Det var jeg ikke klar over, og det gjør saken enda verre. Jeg syns faktisk det er rart at det tillates, og uten kommentarer fra naturlig tilhørende etiske råd.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra at en hel plattform nomineres. Ut fra denne plattformen, uten tydelige retningslinjer, legger blogg.no til rette for at influensere kan påvirke unge negativt. 

Jeg mener det er positivt at man ser større på det enn kun den enkelte blogger.

Neste spørsmål er vel om blogg.no, og Egmont, bryr seg? Jeg håper dette er noe media vil ta taki og at vi får en grundig debatt. En debatt som ikke bare handler om blogg.no, men om ulike plattformers ansvar når de gir influensere tilgang og sendetid. Tenker også på UI og TV2 i denne sammenhengen.  

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillesnøfnugg

Egmont og Press på Dagsnytt 18 idag. Angående Gullbarbien. 

Endret av lillesnøfnugg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2020 den 16.04, Revenge o'Cavatina skrev:

Så SEs rumpeoperasjon sendes på to ulike programmer over samme kanal, ikke bare et program? Det var jeg ikke klar over, og det gjør saken enda verre. Jeg syns faktisk det er rart at det tillates, og uten kommentarer fra naturlig tilhørende etiske råd.

Trur ikkje Sophie Elise har vore med i "Bloggerne" etter at ho fekk sin eigen serie så det vert vel "kun" vist i "Sophie Elises Verden". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Det var da jammen på tide at Blogg.no/Egmont fikk denne vel fortjente prisen. Nå avventer vi bare at det tas på alvor og medfører endringer, ikke bare prates om. Ord har ingen tyngde uten handling.

Endret av Revenge o'Cavatina
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2020 den 8.04, Aricia skrev:

Nominasjonene til årets Gullbarbie er offentliggjort:

https://gullbarbie.no/

Blant de nominerte finner vi Egmont-eide blogg.no. I begrunnelsen heter det:

Satsningen på sosiale medier i Egmont er en bevisst strategi fra mediekonsernet for å redde en vaklende økonomi, noe som også er diskutert i tråden om TV2s rolle som nøkkelaktør mht symbiose med influencere: https://forum.kvinneguiden.no/topic/1311208-influencere-i-redaksjonelle-medier-nøkkelaktøren-tv2/#comments

 

Senest i oktober i fjor varslet Egmont nye sparetiltak for å kutte ti millioner: https://www.nettavisen.no/okonomi/allmote-i-egmont-i-dag---nye-kutt-annonsert/3423863660.html Her fremheves det også at det er satsingen på digitale plattformer/ sosiale medier som skal redde Egmont: 

Litt gøy (eller ikke) at konsernet bak årets nominerte til Gullbarbie, prisen til aktøren som det siste året har vært best til å få barn og unge til å føle seg verst, nevner blogg.no og Kvinneguiden i samme åndedrag, som om de to virksomhetene var to sider av samme sak. Blogg.no tar ikke ansvar for sin negative påvirkning på barn og unge iflg nominasjonen, mens på KG slettes den skarpeste kritikken av influencer-bransjen i norsk offentlighet med begrunnelser som at "barn har et særlig vern på Kvinneguiden". 

Vel, nå har vi i hvert fall en tydelig indikasjon på at barn så definitivt IKKE har et særlig vern i Egmont. De må tross alt spare 10 millioner i år.

Oppsummert synes jeg det er veldig bra at en blogg-plattform nå nomineres til prisen, ikke en bestemt influencer. Det er viktig at aktørene bak de enkelte bloggerne ansvarliggjøres og synliggjøres. Nestemann ut bør være Egmont-eide TV2.

Skikkelig ripe i lakken å få årets pris. Egmont stevner nok frem som før, dessverre, det lønner seg å være influencer-hallik. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...