Gå til innhold

Hvordan velge etternavn til barnet?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva med å finne på et etternavn? Da "vinner" ingen av foreldrene.  Å velge stedsnavnet der barnet ble unnfanget eller født, eller stedet der dere har hytte. Eller velge et navn basert på kvaliteter dere ser hos barnet. Eller slå sammen mors og fars fornavn og eventuelt slenge på -sønn, f.eks. Anne+Christian=Annian/Anniansønn. 

Anonymkode: c8f2f...4c9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg synes barn skal ha fars etternavn, så lenge far er delaktig i barnets liv ved fødsel.

Anonymkode: 5b32c...704

Hvorfor?

Anonymkode: c3c8c...a13

• Liker 5
Skrevet

Hvorfor er det så mange gifte her inne uten samme etternavn? Jeg tok så klart mannens etternavn da vi ble gift, og barna får derfor samme etternavn som både meg og mannen, enkelt og greit :)

Anonymkode: fefdc...f7f

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det så mange gifte her inne uten samme etternavn? Jeg tok så klart mannens etternavn da vi ble gift, og barna får derfor samme etternavn som både meg og mannen, enkelt og greit :)

Hvorfor er det "så klart"?

Her slo vi sammen navnene med bindestrek, så barna vil også få det.

• Liker 2
Skrevet

Jeg kjenner et par hvor hun er norsk og han er utenlandsk og de slo sammen etternavnene sine til et helt nytt navn. Barnet har et norsk fornavn som også funker bra på andre språk. Det er skikkelig internasjonal schvung over det navnet.

Anonymkode: a4b8c...788

Skrevet
4 minutter siden, Clefable said:

Hvorfor er det "så klart"?

Her slo vi sammen navnene med bindestrek, så barna vil også få det.

Så gifter barnet ditt seg med et annet bindestrek barn, og barna deres igjen skal da være Hansen-Pransen-Johnsen-Klomsen? Og barna deres igjen blir da Hansen-Pransen-Johnsen-Klomsen-haBi-Sabi-herdattjegut-forlangtnavnsen? 

• Liker 5
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fars etternavn til mellomnavn så lenge dere ikke er gift. Ikke gi deg på det. Ikke så nøye om det ikke passer helt. Barnet står også fritt til å endre både for- mellom og etternavn når det blir så stort at det begynner å bety noe. 

Anonymkode: 0ce5c...223

Hvorfor ikke mors etternavn som mellomnavn?

Anonymkode: b72ce...560

• Liker 1
Gjest Geirfuglen
Skrevet

Jeg tenker at det ikke gjør noe om navnene ikke «passer» sammen. De vil jo passe til barnet uansett på sikt, og være en del av identiteten. Kjenner flere som har både norsk og utenlandsk navn. Et barn i omgangskretsen min har arabisk og norrønt navn i en fin miks :) 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor ikke mors etternavn som mellomnavn?

Anonymkode: b72ce...560

Fordi fuck patriarkatet. 

Anonymkode: bdddd...c08

• Liker 4
Gjest Geirfuglen
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi fuck patriarkatet. 

Anonymkode: bdddd...c08

Og fordi bare sånn 10 % gir barnet mors etternavn. Ikke vær de 90 % (eller noe) som gir fars. Prøv å bli med på å jevne det ut. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så gifter barnet ditt seg med et annet bindestrek barn, og barna deres igjen skal da være Hansen-Pransen-Johnsen-Klomsen? Og barna deres igjen blir da Hansen-Pransen-Johnsen-Klomsen-haBi-Sabi-herdattjegut-forlangtnavnsen? 

Jeg regner med at barna i det tilfellet kan velge et av hvert sitt navn og kombinere, alternativt bare ta ett av partenes navn. Det er mange måter å gjøre det på, men å automatisk gi barn farens etternavn ut av "tradisjon" synes jeg er dumt. :) 

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes ikke det gjør noe om navnene krasjer litt. Man blir veldig fort vant til det uansett. Det er fortsatt en fordel med norskklingende navn i Norge, og jeg ville hatt ditt etternavn som barnets etternavn. La fars etternavn være barnets mellomnavn.

Skrevet
37 minutter siden, Clefable said:

Jeg regner med at barna i det tilfellet kan velge et av hvert sitt navn og kombinere, alternativt bare ta ett av partenes navn. Det er mange måter å gjøre det på, men å automatisk gi barn farens etternavn ut av "tradisjon" synes jeg er dumt. :) 

Jeg synes tradisjoner er en koselig ting jeg 😊

Og som oftest er jo jentas navn allerede fra hennes far igjen, så da er det jo bare koselig og ta mannens etternavn og vise at man nå et en familie og enhet! 

• 2 uker senere...
Skrevet

Bruk bare ditt norske navn. Barnet kommer til å slite med å søke jobb og diverse som voksen

Anonymkode: 863c1...347

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...