Gå til innhold

Hvordan velge etternavn til barnet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg venter barn med samboer, vi er ikke gift. Han er av arabisk slekt og jeg er norsk. Navnet på barnet vårt blir også litt mer arabisk og passer ikke med mitt etternavn. Samtidig ønsker jeg gjerne å «bli knyttet til» barnet ved å ha samme etternavn også. Begge navn er uaktuelt da det virkelig ikke passer sammen . 

 

Hvordan tenkte dere da dere gikk fram for å velge etternavn? 

Anonymkode: fd388...bf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har samme problemstilling her, far er utenlandsk og navnene krasjer. Vi går for bindestrek, altså mittnavn-farsnavn. Helst vil jeg ha kun mitt, men siden han er ultramacho satte han seg fullstendig på bakbeina:( Hvis dere ikke blir enige så får barnet mors etternavn etter 6 måneder. Just saying;) 

Anonymkode: bee97...6b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hassan Moltemyr Habibi, liksom? (Beklager om navnene ikke er arabiske nok, var det jeg kom på i farten.)

Mange har slike navn. Det er dessverre en fordel å ha et norsk etternavn i Norge, slik er det fortsatt. Om navnene ikke passer så godt sammen er ikke sååå viktig. Mange har mellomnavn (både for- og etternavn) på papiret uten å bruke dem - f eks kan Ingeborg Amalie Haugen Vik fint kalle seg bare Ingeborg Vik til hverdags.

Men ellers synes jeg dere skal velge det fineste, evt gå for begge, og så kan jo navn endres senere.

Anonymkode: 831b9...8ab

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi velger det som blir mest praktisk for barnet- kun ett etternavn, entydig skrivemåte og uten spesialbokstaver (æ.ø.å).

Anonymkode: 6a883...b4b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er begge norske, men valgte Fornavn Mittetternavn Hansetternavn. Barnet er ganske tydelig knyttet til meg gjennom å ha eksistert inne i kroppen min i 9 mnd, så det plager meg ikke. 

Anonymkode: 32263...e0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venn med arabisk far og norsk mor. De valgte navn type Hassan Kristian Hansen Al-Harimi. Kallenavn er Hassan, men da han ble voksen søkte han jobb med mellomnavn Kristian Hansen. Som Hassan Al-Harimi ble han sjelden kalt inn til intervju, aldri vært et problem som Kristian.

Anonymkode: 7e263...59e

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest RødeFare

Foreslår at et etternavn blir mellomnavn, og et blir etternavn. Gjør ingenting om det «passer sammen». Går fint å hete Ole Hansen Ahmed, eller Ole Ahmed Hansen.

Loddtrekning om hvilket som er sist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes barn skal ha fars etternavn, så lenge far er delaktig i barnets liv ved fødsel.

Anonymkode: 5b32c...704

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjipt at det er sånn, men eg arabisk etternavn er en stor ulempe når man er jobbsøker. Gå for det norske etternavnet.

Anonymkode: 5419a...59d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått 9 mnd med plager for så å føde barnet. Hans mellomnavn, mitt etternavn. Synes heller ikke det har noe å si om de ikke passer så godt. Det blir man vant til

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanligste i omgangskretsen nå er kun kvinnens etternavn. 

Anonymkode: f5075...536

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte kun inn på fornavn da vi ikke ble enig. Da ble det automatisk kun mitt etternavn😊 Han trodde at det da skulle bli hans, men jeg visste at det ble det ikke. 

Anonymkode: 87f9c...412

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal dere bo i Norge er et arabisk navn en dårlig ide for barnet. Av hensyn til kulturen i landet dere bor i og framtiden hans bør han få et navn som passer til landet. Vi kan mislike det, men det er realiteten 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spiller ingen rolle om fornavnet ikke passer til ditt etternavn. Dette er noe dere burde tenkt på tidligere, og heller funnet et navn som kan passe begge. I dette landet er det en fordel å ha norsk etternavn. Dere ønsker vel at han skal ha jobb når han blir voksen? Slik det er i dag er det så mange med utenlandske navn som bytter til random norske fordi de ikke får jobb. Tenk litt lenger enn nesa. Mannen din skal ikke få i pose og sekk. Du har vel en stemme, eller?

Min mann er halvt norsk og halvt latino og har derfor spansk etternavn. Vi vurderer nå å ta navnet til moren også slik at vårt kommende barn får begge deler. Mine foreldre er utenlandske.

Anonymkode: b3a7a...8c9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vi" valgte mitt etternavn, da far selv sa at barnets tiltenkte navn ikke passet med hans etternavn. Passer ikke at barnet har ganske ganske uvanlige fornavn og Norges mest vanlige etternavn. 

Anonymkode: 0ff8e...1ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kona mi er også utenlandsk. Hun satt etternavnet sitt til sitt mellomnavn og tok mitt etternavn.

Fornavnet hennes fungerer heldigvis like godt på hennes språk og på norsk, så om du hadde bare sett navnet hennes på papiret hadde du trudd hun var norsk.

Barn tar selvsagt kun mitt etternavn. Bor man i Norge, så er det best å gi barna norske navn. Av den enkle grunn at mange arbeidsgivere er fordomsfulle.

Anonymkode: ad0ce...fee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Stein, saks, papir. Det gjorde vi..😅

Men nå har vi begge trauste norske etternavn da, så blir ikke helt det samme..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis barnet skal vokse opp og bo i Norge ville jeg valgt et norsk etternavn. Jeg blåser i hvor folk kommer fra så lenge de oppfører seg, men det er jo dessverre fakta at feks jobbsøkere med utenlandsklingende navn oftere blir bortsortert enn de med norskklingende.

Skulle dere flytte etter hvert er det jo ikke noe problem å legge til fars etternavn hvis dere skal bo i "hans" land, for eksempel.  Men så lenge dere bor i Norge ville jeg bare hatt det norske etternavnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at navnene ikke passer sammen? Jeg er norsk, men har et utenlandsk etternavn på grunn av at besteforeldrene mine var innvandrere. Jeg og mannen har satt navnet vårt med bindestrek, og vi synes det gir særpreg at det er navn fra to forskjellige land. Folk heter så mye i dag, hvorfor ikke lage noe eget? Apropos lage eget, kan dere lage en kombinasjon av begges navn. Det er ganske stilig. 

Anonymkode: c312e...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fars etternavn til mellomnavn så lenge dere ikke er gift. Ikke gi deg på det. Ikke så nøye om det ikke passer helt. Barnet står også fritt til å endre både for- mellom og etternavn når det blir så stort at det begynner å bety noe. 

Anonymkode: 0ce5c...223

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...