AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #1 Skrevet 13. januar 2020 Jeg er førstegangsgravid og oppdager stadig vekk hvor lite jeg kan om denne tilstanden! Jeg er 7+4 uker på vei, og har den siste uken vært veldig svimmel, spesielt på ettermiddager. Jeg har googlet meg frem til at det er et nokså vanlig symptom, men jeg blir likevel litt bekymret når det svimler for meg når jeg kjører bil hjem fra jobb, eller når jeg blir veldig svimmel når jeg er på jobb. Har fått vite før at jeg har hatt jernverdier som er innenfor, men så vidt. Jeg spiser jevnlig og drikker mye vann! Merker det blir verre utover dagen når jeg er sliten og trøtt. Kan det hende at jeg rett og slett trenger mer jern nå som jeg er gravid? Noen som har erfaringer med dette? Vet selvsagt at det riktige å gjøre er å kontakte lege, og det har jeg tenkt å gjøre i morgen. Er nok bare redd for å fremstå som «hysterisk gravid», og hadde egentlig ikke tenkt å kontakte lege/jordmor før litt uti neste uke. Blir veldig glad for erfaringer og tips! Anonymkode: 571f6...9ab
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #2 Skrevet 13. januar 2020 Det er vanlig.🙂 Anonymkode: 7e4ba...108
Vera Vinge Skrevet 13. januar 2020 #3 Skrevet 13. januar 2020 Nå husker jeg ikke nøyaktig, men det er vel noe med at blodårene utvider seg for å klargjøres for å ta i mot økt blodmengde, og at det kan føre til lavt blodtrykk i 1. trimester. Hos meg gikk det over. Men det kan også skyldes lavt jern, så kan være lurt å høre med lege.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #4 Skrevet 13. januar 2020 Sikkert blodtrykket. Jeg ble sykemeldt på grunn av blodtrykksfall. Kunne ikke kjøre bil, og ble kjempesvimmel av kollektivt. Anonymkode: a3711...ca4 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #5 Skrevet 13. januar 2020 Du må nok ha mer jern..hvis du har veldig lave lagre kommer lege/jm til å sette deg på høy dose fra uke 18 og til termin. Likegreit å begynne litt allerede. Hadde middels lager her og må ta 40mg fra uke 18 til termin. Det er standarder du kan lese om på nhi sine sider, ift jernnivå og hvor mye tilskudd du trenger gjennom svangerskapet. De fleste trenger tilskudd Anonymkode: b6c90...0e0
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #6 Skrevet 14. januar 2020 Sjekk jernet Hos meg var jern-nivå fint så tidlig i svangerskapet, selv om jeg var svimmel og besvimte. Det skyltes at blodtrykket var veldig lavt, og det er naturlig at det blir lavere i svangerskap. Men blir det voldsomt lavt, kan det altså bli ganske problematisk, selv om det ikke er farlig i seg selv. Besvimelsene kom ved blodtrykksfall, så jeg måtte passe på å drikke nok, reise meg sakte opp, og sette meg ned når jeg ble svimmel (satt f.eks. og dusjet den perioden). Anonymkode: c2543...cc8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå