Gå til innhold

Pris nytt gulv og nye vegger på bad?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ønsker meg så gjerne å få freshet opp badet. Det har plater og gulvbelegg per i dag, og jeg vil bytte det ut med nytt gulvbelegg og nye veggplater. Ingen fukt eller andre skader som jeg vet om, ønsker heller ikke noe veldig dyre fancy greier. Helt standard. Noen som vet ca pris? Må spare til det, men aner ikke hvilke prisklasse vi snakker om. Å rive ned det gamle kan jeg fint gjøre selv med litt hjelp fra venner hvis det er lov, men å ha på nytt vil jeg ha fagfolk til siden det er våtrom. Erfaringer?

Anonymkode: 1d26d...71d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal gjøre det samme. Rundt 10.000 i materiell sa min bygningskyndige kompis, men det er kanskje innkjøpspriser? 
Om du vet hvor mange kvadrat gulv og vegg du har, er det jo enkelt å regne ut. 

Anonymkode: 7d6b1...c20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal gjøre det samme. Rundt 10.000 i materiell sa min bygningskyndige kompis, men det er kanskje innkjøpspriser? 
Om du vet hvor mange kvadrat gulv og vegg du har, er det jo enkelt å regne ut. 

Anonymkode: 7d6b1...c20

Men hvor lang tid/hvor mye for arbeidet? 😄 badet er ca 2x3 m vil jeg tro. Får litt rabatt på materialer gjennom jobben, så håper jeg får tak i en snekker som vil gjøre jobben selv om jeg har materialer selv.

Anonymkode: 1d26d...71d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Snekker, rørlegger, elektriker ++ . Du bør legge nye varmekabler og membran. + Materialer. Minst 150000. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, theTitanic skrev:

Snekker, rørlegger, elektriker ++ . Du bør legge nye varmekabler og membran. + Materialer. Minst 150000. 

 

150 000 for overflateoppussing av et så lite bad? Hva trenger jeg rørlegger til, skal ikke tukle med et eneste rør? Hvorfor bør jeg bytte varmekabler? De er slett ikke gamle. Membran skjønner jeg.

Anonymkode: 1d26d...71d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammelt er badet?

Anonymkode: ae764...183

Litt usikker, men alle fall ikke eldre enn 10 år. Maks. 

Anonymkode: 1d26d...71d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

150 000 for overflateoppussing av et så lite bad? Hva trenger jeg rørlegger til, skal ikke tukle med et eneste rør? Hvorfor bør jeg bytte varmekabler? De er slett ikke gamle. Membran skjønner jeg.

Anonymkode: 1d26d...71d

Du trenger rørlegger til å montere baderomsmøbler, armaturer, toalett og lignende. Elektriker trengs sikkert også for tilkobling av det elektriske etter veggene er satt opp. Hvem skal du engasjere til å ta oppussingen? Skal du delegere hele jobben med de forskjellige håndtverkere eller ønsker du å kun forholde deg til en person som tar seg av alt? Sistnevnte blir dyrere.

Bad er svindyrt å pusse opp, og selv om du ikke velger de dyreste tilvalgene så får pengene fort ben å gå på.

Anonymkode: ae764...183

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det an å male de platene som er der fra før? Isåfall sparer du veldig mye penger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et bad innebærer aldri kun overflater, du må legge ny membra osv, ny sluk må du ha......regn med minimum 50000 om du har kjentsfolk som kan hjele deg, setter du det bort kan du doble prisen

Anonymkode: 32700...32b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at bad er dyrt å pusse opp, men det er da heller ikke sånn at du på død og liv MÅ leie inn fagfolk til å gjøre alt. Ser for eksempel at montering av toalett er nevnt. Dette er ikke vanskelig å få til med en venn:

https://www.viivilla.no/baderom/toalett/slik-bytter-du-toalett/

Å montere baderomsmøbler tror jeg også du fint klarer på egenhånd. Jeg skal i gang med dette selv nå, og forhørte meg med en venn som er rørlegger. Han bekreftet at dette var noe jeg kunne gjøre selv. Bare planlegg hva du skal gjøre før du setter i gang, og les/se guider, og forhør deg med folk som kan det.

Anonymkode: 70059...bfb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, theTitanic skrev:

Snekker, rørlegger, elektriker ++ . Du bør legge nye varmekabler og membran. + Materialer. Minst 150000. 

 

 

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et bad innebærer aldri kun overflater, du må legge ny membra osv, ny sluk må du ha......regn med minimum 50000 om du har kjentsfolk som kan hjele deg, setter du det bort kan du doble prisen

Anonymkode: 32700...32b

Gulvbelegget er membran i seg selv, så en trenger ikke noe mer enn det. Sluk kan vanligvis gjenbrukes, i de fleste tilfeller.

Det er sannsynligvis ikke nødvendig å bytte varmekabler! 

På bad som er bygget opp med plater/gulvbelegg, så sitter membranen vanligvis i produktene. I slike tilfeller, så kan man vanligvis oppgradere badet kun ved å bytte overflatene.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Oppgitt78 skrev:

 

Gulvbelegget er membran i seg selv, så en trenger ikke noe mer enn det. Sluk kan vanligvis gjenbrukes, i de fleste tilfeller.

Det er sannsynligvis ikke nødvendig å bytte varmekabler! 

På bad som er bygget opp med plater/gulvbelegg, så sitter membranen vanligvis i produktene. I slike tilfeller, så kan man vanligvis oppgradere badet kun ved å bytte overflatene.

 

Var det jeg fikk beskjed om av en tømrervenn. Han sa jeg kunne bytte flisene på gulvet og panelet på veggene. Og at det da ble en 5000 for gulvet og det samme for veggene i materialer. Jeg kunne jo tenke meg egentlig å endre planløsning, men da må sluk flyttes, gulvet pigges, nye kabler, membran på gulvet osv. Og det gidder jeg ikke på et bad som egentlig fungerer greit, men er utdatert på interiørfronten. Hadde sikkert holdt å bare bytte møblene, men veggene er heller ikke spesielt vakre. 

Anonymkode: 7d6b1...c20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var det jeg fikk beskjed om av en tømrervenn. Han sa jeg kunne bytte flisene på gulvet og panelet på veggene. Og at det da ble en 5000 for gulvet og det samme for veggene i materialer. Jeg kunne jo tenke meg egentlig å endre planløsning, men da må sluk flyttes, gulvet pigges, nye kabler, membran på gulvet osv. Og det gidder jeg ikke på et bad som egentlig fungerer greit, men er utdatert på interiørfronten. Hadde sikkert holdt å bare bytte møblene, men veggene er heller ikke spesielt vakre. 

Anonymkode: 7d6b1...c20

Ved endring av planløsning, så blir det som regel en mye større jobb, ja.

Hvis gulvet er flislagt, så er det ikke alltid at de kan byttes uten å måtte gjøre noe med membran (hvis det er brukt smøremembran over støp). Er det sveisemembran under gulvstøp, så går det oftest fint å bytte flisene uten noe særlig merarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Oppgitt78 skrev:

Ved endring av planløsning, så blir det som regel en mye større jobb, ja.

Hvis gulvet er flislagt, så er det ikke alltid at de kan byttes uten å måtte gjøre noe med membran (hvis det er brukt smøremembran over støp). Er det sveisemembran under gulvstøp, så går det oftest fint å bytte flisene uten noe særlig merarbeid.

Ligger varmekablene under eller over membranen? Eller er det sånn vi merker når vi river opp gulvet? 

Anonymkode: 7d6b1...c20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ligger varmekablene under eller over membranen? Eller er det sånn vi merker når vi river opp gulvet? 

Anonymkode: 7d6b1...c20

Hvis det er brukt smøremembran, så ligger de nok under membranen. Er det brukt sveisemembran, så ligger de vanligvis over. 

Men, jeg har sett mange «kreative» løsninger der folk har fikset jobben selv, og da vet man aldri hva en kan forvente.. 

Er det noen papirer på badet deres? Der kan man ofte finne noen pekepinner på hva slags løsninger som er brukt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

40 minutter siden, Oppgitt78 skrev:

Hvis det er brukt smøremembran, så ligger de nok under membranen. Er det brukt sveisemembran, så ligger de vanligvis over. 

Men, jeg har sett mange «kreative» løsninger der folk har fikset jobben selv, og da vet man aldri hva en kan forvente.. 

Er det noen papirer på badet deres? Der kan man ofte finne noen pekepinner på hva slags løsninger som er brukt.

 

Jeg er ikke TS, mitt bad er fra 1990 da borettslaget ble bygget. Rekkehus. Så da antar jeg det er gjort etter datidens standard...en rørlegger på fest i huset sa at dette ikke hadde vært godkjent i dag, da sluket er for nært døren. 

Anonymkode: 7d6b1...c20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke TS, mitt bad er fra 1990 da borettslaget ble bygget. Rekkehus. Så da antar jeg det er gjort etter datidens standard...en rørlegger på fest i huset sa at dette ikke hadde vært godkjent i dag, da sluket er for nært døren. 

Anonymkode: 7d6b1...c20

Standarder kan være så mangt.. 😉 Er det boligbyggelag, så bør det kunne fremskaffes dokumentasjon derfra. 

Er man usikker, så må man vurdere om en er villig til å ta merkostnadene ved ev. overraskelser som måtte dukke opp under riving. 

I mange tilfeller, så kan man legge et nytt lag flis over de gamle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Oppgitt78 skrev:

Standarder kan være så mangt.. 😉 Er det boligbyggelag, så bør det kunne fremskaffes dokumentasjon derfra. 

Er man usikker, så må man vurdere om en er villig til å ta merkostnadene ved ev. overraskelser som måtte dukke opp under riving. 

I mange tilfeller, så kan man legge et nytt lag flis over de gamle. 

Det er målt fukt i fugene over hele gulvet, så jeg ble anbefalt å legge nytt. 

Anonymkode: 7d6b1...c20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er målt fukt i fugene over hele gulvet, så jeg ble anbefalt å legge nytt. 

Anonymkode: 7d6b1...c20

Hvis det er sveisemembran under gulvstøpen, så er det ganske vanlig å måle fukt i fugene. Det i seg selv er ingen fare, sålenge det ikke måles fukt utenfor gulvkonstruksjonen. 

Når det ligger en sveisemembran under betongen, så vil betongen trekke fukt. Denne fordeler seg i hele gulvet, og kan måles i alle fuger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...