Gå til innhold

Lære hunden å trekke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg ønsker å begynne trekking med hunden (samojed), men lurer på hva som må øves inn av grunnleggende ting før vi kan starte med ski ute blant folk.

Det er jo alltid andre folk ute i løypa, og ute på tur har han en tendens til å løpe bort til både mennesker og hunder.

Hva må vi øve på før han kan trekke på ski? Kommandoer som stopp, rolig, høyre venstre? Hvor lang tid tok det før disse kommandoene satt hos dere og dere kunne begynne å trene trekking?

Ser ofte videoer på grupper på facebook med eiere som er ute med hunden for første gang på ski, og hunden trekker i vei, og klarer ikke å forstå at de tør det. Er ikke så god på ski og er redd for å falle så fort det kommer en sving eller nedoverbakke.

Anonymkode: 82e4b...449

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dra et sted der det ikke er så mye folk (eller på et tidspunkt der færre er ute) og se hvordan det går. Hvis det kommer folk/hunder kan du stoppe og holde hunden inntil deg - eventuelt distrahere med godbiter om det funker.

Venstre og høyre bør du øve på hele tida, også på vanlige turer :) Men du kan la hunden prøve å trekke uten å lære inn noe spesielt først, altså.

Vi begynte å øve på trekking ved rundt 6 mnd-alder, selvfølgelig uten noe særlig belastning i starten. 

Kanskje oppdretteren din har noen gode tips?

Anonymkode: 4bd06...1ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller enkleste er å begynne å gå sammen med en hund som kan trekke. Men det alternativet har man kanskje ikke alltid.

Jeg hadde en stor hund som tilfeldigvis ble slik en fantastisk trekkhund på den måten, etter noen få turer sammen med en annen trekkhund forsto han greia og vi hadde stor glede av ski- og fjellturer i mange år. Da vi fikk ny hund seinere og jeg selv skulle lære denne å trekke sleit og klønet vi lenge uten å komme noen vei. Ofte var det jeg som trakk og hunden virret rundt bak. Vi fikk det aldri helt til, tror han bare ikke hadde det i seg.

Anonymkode: 518de...22b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg bor i Oslo, og det er ikke så lett å dra et sted hvor det ikke er folk, spesielt nå som det ikke er så mye snø. Så det fører til at vi ikke får trent.

Jeg hadde han med på trekking en gang, bare hundre meter, og da løp han som bare rakkern. Så trekkgleden er der. Tempo var i tillegg litt for raskt for mine skiferdigheter, så trenger å få innført noen kommandoer. 

Kunne prøvd trekking på sykkel, men der er jeg også redd for at det skal gå for fort og at jeg faller på trynet. Stoler ikke på at han ikke springer bort hvis vi møter på en annen hund. Forstår de fleste at de er på arbeid og fokuserer dermed på det? 

Er helt ny på dette, og dette er i utgangspunktet ikke min hund, men han er i familien så jeg har han ganske ofte og ønsker derfor å trene han :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedet for vanlig sykkel anbefaler jeg sparkesykkel beregnet på dette. Der er det enklere å hoppe av/stoppe ved behov. 

Anonymkode: da184...691

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker said:

I stedet for vanlig sykkel anbefaler jeg sparkesykkel beregnet på dette. Der er det enklere å hoppe av/stoppe ved behov. 

Anonymkode: da184...691

Det hadde nok vært det optimale for å trene trekking, men samtidig koster de litt for mye. Hadde bare vært så greit om han bare kunne trekke pent på ski og sykkel, men får nok trene litt på det :) 

Anonymkode: 82e4b...449

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser for meg at det kan være kjekt med en kommando for å gå fremover også, i tillegg til venstre og høyre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du bor i Oslo, kontakt Oslomarka trekkhundklubb. De har en turgruppe med helt supert miljø! Da får du gode råd, og hunden din kan løpe bak og sammen med hunder som kan det 😊 det er virkelig å anbefale !! 

Anonymkode: 7f873...17d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, nfdsjgd skrev:

Takk for svar. Jeg bor i Oslo, og det er ikke så lett å dra et sted hvor det ikke er folk, spesielt nå som det ikke er så mye snø. Så det fører til at vi ikke får trent.

Jeg hadde han med på trekking en gang, bare hundre meter, og da løp han som bare rakkern. Så trekkgleden er der. Tempo var i tillegg litt for raskt for mine skiferdigheter, så trenger å få innført noen kommandoer. 

Kunne prøvd trekking på sykkel, men der er jeg også redd for at det skal gå for fort og at jeg faller på trynet. Stoler ikke på at han ikke springer bort hvis vi møter på en annen hund. Forstår de fleste at de er på arbeid og fokuserer dermed på det? 

Er helt ny på dette, og dette er i utgangspunktet ikke min hund, men han er i familien så jeg har han ganske ofte og ønsker derfor å trene han :)

 

Hvis du drar ut tidlig på morgenen eller sent på kvelden så er det mindre folk i løypene 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har miniatyrhund. 

Hun elsker å «trekke» på ski, og har veldig godt av det. Det viktigste var å lære henne å gå i kanten på høyre side så hun ikke tråkka i sporet. Og at når vi jobba, så hilste vi ikke. 

God sæle er første bud. Bånd med litt strikk i. Ha en bikkja kjenner som går foran. Ikke forvent for mye på en gang, tar tid å lære. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Juniper skrev:

Jeg har miniatyrhund. 

Hun elsker å «trekke» på ski, og har veldig godt av det. Det viktigste var å lære henne å gå i kanten på høyre side så hun ikke tråkka i sporet. Og at når vi jobba, så hilste vi ikke. 

God sæle er første bud. Bånd med litt strikk i. Ha en bikkja kjenner som går foran. Ikke forvent for mye på en gang, tar tid å lære. 

Det er så kult!! 👍 Mange glemmer at miniatyrer også er hunder og elsker aktivitet.

Chihuahuaen til ei venninne av meg er med på både ski og rideturer, hun ELSKER det!! 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Ser du bor i Oslo, kontakt Oslomarka trekkhundklubb. De har en turgruppe med helt supert miljø! Da får du gode råd, og hunden din kan løpe bak og sammen med hunder som kan det 😊 det er virkelig å anbefale !! 

Anonymkode: 7f873...17d

Takk, veldig godt tips! Det skal jeg sjekke ut. 
 

ts

Anonymkode: 82e4b...449

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, FlikkFlakk skrev:

Det er så kult!! 👍 Mange glemmer at miniatyrer også er hunder og elsker aktivitet.

Chihuahuaen til ei venninne av meg er med på både ski og rideturer, hun ELSKER det!! 🙂

Miniatyrer er ofte store hunder i små innpakkninger. Om man behandler de etter det er de supre. Hvis man ser på de som tilbehør eller sofaputer får man en diger pakke med problemer! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, Juniper said:

Jeg har miniatyrhund. 

Hun elsker å «trekke» på ski, og har veldig godt av det. Det viktigste var å lære henne å gå i kanten på høyre side så hun ikke tråkka i sporet. Og at når vi jobba, så hilste vi ikke. 

God sæle er første bud. Bånd med litt strikk i. Ha en bikkja kjenner som går foran. Ikke forvent for mye på en gang, tar tid å lære. 

Øvde dere på dette før dere var ute i skiløypa, eller etter? Jeg er redd for at hvis det ikke er innøvd fra før, så kan hunden trekke meg over ende og skape farlige situasjoner i skiløypa. Samtidig må hunden være i en situasjon hvor den jobber for at den skal skjønne at den er på jobb :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Invester i ei god hodelykt og dra ut i løypene på kveldstid. Møter vesentlig mindre folk da og fin setting på å øve/knote/tryne. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, nfdsjgd skrev:

Øvde dere på dette før dere var ute i skiløypa, eller etter? Jeg er redd for at hvis det ikke er innøvd fra før, så kan hunden trekke meg over ende og skape farlige situasjoner i skiløypa. Samtidig må hunden være i en situasjon hvor den jobber for at den skal skjønne at den er på jobb :)

Vi starta så vidt jeg husker rett i løypa. Hunden var mer interessert i å lære når det var klart at vi skulle gjøre noe helt nytt. Valgte et tidspunkt da det var minimalt med trafikk, og vi var som sagt to stykker, en foran hunden og så en med hunden. Men det er jo en del enklere med en hund man kan plukke opp med en hånd om noe skjer, og minimalt med farlige situasjoner. Var verst om vi møtte folk med hund som hadde null kontroll på sin egen. 

Vær obs på at det ofte er begrensa med løyper der du kan ha med hunden. Sjekk løypekartet. 

En større hund vi hadde tidligere laget en del gøyale situasjoner med mannen min i nedoverbakker, svinger, osv, før han forsto hvordan han skulle oppføre seg. Så mulig du må gjøre mer grunntrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...