Gå til innhold

Betaling for kjøring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trenger synspunkter. Jeg har flere barn, og er alene med de i hverdagene. Alle tre har fritidsaktiviteter, og må kjøres, gjerne til to steder på samme tid... Nå har eldste tilbud om å sitte på med en eldre kamerat som skal på samme trening. Han har sertifikat og tilgang på bil. Jeg vil betale han for dette, men er så usikker på hva som er en ok pris å tilby seg å betale. Det er 5 mil tur/retur, og de trener fire dager i uka. 

Anonymkode: 3d260...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Trenger synspunkter. Jeg har flere barn, og er alene med de i hverdagene. Alle tre har fritidsaktiviteter, og må kjøres, gjerne til to steder på samme tid... Nå har eldste tilbud om å sitte på med en eldre kamerat som skal på samme trening. Han har sertifikat og tilgang på bil. Jeg vil betale han for dette, men er så usikker på hva som er en ok pris å tilby seg å betale. Det er 5 mil tur/retur, og de trener fire dager i uka. 

Anonymkode: 3d260...d94

Trykte litt fort her... Jeg tenker kanskje 200 pr uke (50 pr gang, da). Han skal jo selv også, så skal ikke dekke alt heller.. Er dette greit, eller er det for lite/for mye?    HI

Anonymkode: 3d260...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Trykte litt fort her... Jeg tenker kanskje 200 pr uke (50 pr gang, da). Han skal jo selv også, så skal ikke dekke alt heller.. Er dette greit, eller er det for lite/for mye?    HI

Anonymkode: 3d260...d94

Dytter.... Ingen?

Anonymkode: 3d260...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvparten av bensinutgifter og eventuelt bom og parkering er rettferdig, 50 kr for en tur høres veldig lite ut. Hva koster det deg selv å kjøre den turen inkludert bom og parkering?.

Anonymkode: 79c34...d25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på hvor mye han bruker på bompenger/parkering i tillegg til drivstoff.. Jeg ville spurt. Spør om 50 kr er nok - eller om han kan regne ut og gi deg en pris. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fem mil fire ganger i uka er tjue mil.  Fjorten til femten liter drivstoff er vel ikke urimelig å anta at den bruker.  Hva betyr "tilgang på bil"?  At han låner pappas, eller mammas bil?  Eller at han har sin egen?  Ta en prat med bileier og tilby deling av drivstoffutgifter og evt bompenger.

Endret av Whistler
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva hadde vært alternativet om ikke denne vennen kjørte selv og de skulle på samme sted? Buss? Kjøre ham selv? 

Anonymkode: 2dee8...2ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koster mye mer enn bare drivstoff og bompenger å ha bil. Så disse to tingene er ett must. Spørr eier av bilen om hva det koster og hva vedkommende skal ha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og innspill 🙂 Vi bor på landet og betaler verken bompenger eller parkering. Kameraten kjører forbi vårt hus på veien, så er ikke ekstra omveier. Jeg er usikker på om han eier bilen selv, eller om det er foreldrenes.. Selv sier han til min sønn at han ønsker å kjøre, og "skal jo dit selv", så han forventer ikke betaling. Han vil dermed ikke si noen sum heller. Jeg vil uansett betale, det skulle bare mangle! Alternativet for min del hadde vært å kjøre min sønn selv, og da ventet/gått tur eller noe, de 1,5 timene treningen varer. Buss som passer, går ikke. Slik sett sparer jeg jo mye tid også, og kan dermed evt kjøre ett av mine andre barn dit det skal i stedet. Har gjort et overslag på 15 l bensin, og det blir ca 250 kr i uka i drivstoff (ved bensinpris på 16.50). Da er vel ikke 200 så ille, er det? Det dekker jo halvparten av drivstoff + en del til...? 

Anonymkode: 3d260...d94

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud som du maser - "dytting" etter en time?

Men, ja, jeg er enig med beløpet ditt. 50kr/gang høres rimelig ut, og for ungdommer teller jo hver krone. Hør også med foreldrene, slik at alle parter er enige.

Anonymkode: b7a22...e62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Morten1 skrev:

Koster mye mer enn bare drivstoff og bompenger å ha bil. Så disse to tingene er ett must. Spørr eier av bilen om hva det koster og hva vedkommende skal ha

Dersom han kun har denne bilen for å kjøre til og fra denne treningen er det riktig at det koster mye mer å ha bil enn drivstoff og bompenger.

Hvis han i utgangspunktet har bilen til andre formål er jo dette uvesentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...