Gå til innhold

Tips til vektoppgang!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en eldre forelder jeg lager mat til, ønsker sterkt at vedkommende skal legge på seg.. vedkommende er ikke syk på noe vis, alltid vært tynn (mann). Vil gjerne ha gode tips til hvordan jeg  kan øke vekten hans, kan jeg legge til weight gainers på en smart måte?

Anonymkode: 32042...7c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du gjør det man sier at folk som slanker seg ikke skal gjøre.

1. Sykelig tynnhet er et symptom  eller en følge av sykdom, og dermed ekstremt vanskelig å gjøre noe med. Og så må du la være å stresse. Spesielt den syke/eldre må ikke stresses. Å koble inn lege er ofte veldig logisk (det finnes spesiallagede næringsdrikker på resept)

2. Det er vesentlig enklere å drikke kalorier enn å spise dem. I en smoothie feks som skal fremme vektøking bør man ha med frukt (banan og appelsin er næringsrike), korn (havre), nøtter/frø (feks kan du ha i peanøttsmør om vedkommende tåler dette), olje (en ss ren olje inneholder mye kalorier - men overdriv ikke, det kan fremkalle diare)

3. Unngå tungfordøyelig kost - selv om helkorn, fiber og melkeprodukter er sunt så er det også vanskelig fordøybart for en som er syk. Gir du en person noe han ikke tåler vil vekten synke selv om matinntaket øker. Loff er faktisk ofte et utmerket alternativ til grovbrød for syke - det er mye lettere fordøybart. Det du ble gitt som barn når du hadde omgangssyka er ofte det en syk person tåler som "startmat". (smørkjeks, kavring, utvannet brus og tynn suppe)

4. Det er ikke alltid matlysta som er problemet, men evnen til å få i seg nok. Må en spise små måltider ofte så er det en planleggingsjobb å få i seg nok. Da er å fokusere på kaloriene i mellommåltidene ofte lurt. Altså: gi en normal middag i liten porsjon og ikke stress med ekstra olje etc. Men la heller mellommåltidet 3 timer senere være en kalori-kompakt neve nøtter som får opp "totalen" på middag+snack. 

5. Og av og til er matlysta problemet. Og da er det som funker best at vedkommende spiser med noen som spiser. I 2020 finnes det heldigvis videoer på nett. Eventuelt vil ofte å ha på tv/radio mens en spiser funke. I tilfelle dette: vurder om han kan få selskap av noen (en besøksvann el) som spiser med han noen ganger i uka.

Anonymkode: ba1c9...6e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du gjør det man sier at folk som slanker seg ikke skal gjøre.

1. Sykelig tynnhet er et symptom  eller en følge av sykdom, og dermed ekstremt vanskelig å gjøre noe med. Og så må du la være å stresse. Spesielt den syke/eldre må ikke stresses. Å koble inn lege er ofte veldig logisk (det finnes spesiallagede næringsdrikker på resept)

2. Det er vesentlig enklere å drikke kalorier enn å spise dem. I en smoothie feks som skal fremme vektøking bør man ha med frukt (banan og appelsin er næringsrike), korn (havre), nøtter/frø (feks kan du ha i peanøttsmør om vedkommende tåler dette), olje (en ss ren olje inneholder mye kalorier - men overdriv ikke, det kan fremkalle diare)

3. Unngå tungfordøyelig kost - selv om helkorn, fiber og melkeprodukter er sunt så er det også vanskelig fordøybart for en som er syk. Gir du en person noe han ikke tåler vil vekten synke selv om matinntaket øker. Loff er faktisk ofte et utmerket alternativ til grovbrød for syke - det er mye lettere fordøybart. Det du ble gitt som barn når du hadde omgangssyka er ofte det en syk person tåler som "startmat". (smørkjeks, kavring, utvannet brus og tynn suppe)

4. Det er ikke alltid matlysta som er problemet, men evnen til å få i seg nok. Må en spise små måltider ofte så er det en planleggingsjobb å få i seg nok. Da er å fokusere på kaloriene i mellommåltidene ofte lurt. Altså: gi en normal middag i liten porsjon og ikke stress med ekstra olje etc. Men la heller mellommåltidet 3 timer senere være en kalori-kompakt neve nøtter som får opp "totalen" på middag+snack. 

5. Og av og til er matlysta problemet. Og da er det som funker best at vedkommende spiser med noen som spiser. I 2020 finnes det heldigvis videoer på nett. Eventuelt vil ofte å ha på tv/radio mens en spiser funke. I tilfelle dette: vurder om han kan få selskap av noen (en besøksvann el) som spiser med han noen ganger i uka.

Anonymkode: ba1c9...6e5

Takk for utfyllende svar! Han er ikke super gammel, la oss si slutten av 60 årene, Og har alltid vært ekstremt tynn hele livet- men på sitt tynneste sålangt nå. Han er også helt frisk, og trener jevnlig for å øke muskelmassen som igjen gjør han bare enda tynnere. Jeg bor i nærheten, så jeg lager middag ofte, og han spiser opp alt uansett hva. Men tenker på sammensetning av mat, for å effektivt få han ,med den vanvittige fettforbrenningen, til å legge på seg. 😊

Anonymkode: 32042...7c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, The Kitten skrev:

Vil personen selv opp i vekt?

Ja. 

Anonymkode: 32042...7c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer på om det ikke handler om maten, men om måltidet.

Du nevner kun din far, ergo tolker jeg det som at han lever alene? Du skriver at du lager middag til han, og da spiser han opp alt. Dere spiser da middag sammen?

Mat og måltid er for mange en sosial setting. Om han blir sittende alene ved de fleste måltid, så kan det hende at dette oppleves ensomt, og demper matlysten. 

Istedenfor å fokusere kun på maten og kaloriinnholdet, tenker jeg det kan være lurt å fokusere på måltidet. Siden han er i slutten av 60-årene, er han kanskje nylig pensjonist? Det kan for mange være en utfordring å ikke ha den sosiale settingen arbeidssted og kollegaer utgjør. Da må du/dere tenke nytt - finne andre sosiale treffpunkter som din far kan bygge på. Det kan f eks være den lokale kirken arrangerer treff, senioruniversitet med foredrag, kulturkontor med kurs, frivillighetssentral med turgrupper eller andre former for felles aktiviteter, biblioteket. Dette er bare tanker, men kanskje det er noe i det?

 

Anonymkode: 928a8...3d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på om det ikke handler om maten, men om måltidet.

Du nevner kun din far, ergo tolker jeg det som at han lever alene? Du skriver at du lager middag til han, og da spiser han opp alt. Dere spiser da middag sammen?

Mat og måltid er for mange en sosial setting. Om han blir sittende alene ved de fleste måltid, så kan det hende at dette oppleves ensomt, og demper matlysten. 

Istedenfor å fokusere kun på maten og kaloriinnholdet, tenker jeg det kan være lurt å fokusere på måltidet. Siden han er i slutten av 60-årene, er han kanskje nylig pensjonist? Det kan for mange være en utfordring å ikke ha den sosiale settingen arbeidssted og kollegaer utgjør. Da må du/dere tenke nytt - finne andre sosiale treffpunkter som din far kan bygge på. Det kan f eks være den lokale kirken arrangerer treff, senioruniversitet med foredrag, kulturkontor med kurs, frivillighetssentral med turgrupper eller andre former for felles aktiviteter, biblioteket. Dette er bare tanker, men kanskje det er noe i det?

 

Anonymkode: 928a8...3d4

Ja, vi spiser sammen. 🙂 Han har et veldig aktivt sosialt liv, og er svært aktiv generelt, men er pensjonist nå. 
Han har alltid vært tynn, 1.87 og 55 kg en gang jeg spurte da jeg var i tenårene selv for herrens år siden- det er genetisk, min farmor var også sånn. Jeg har ikke arvet det, så jeg kan ingenting om vektoppgang. Han har levd godt med tynnheten uten problem, men jeg bekymrer meg nå som han begynner å bli eldre og at han har blitt enda tynnere. Han spiser godt, men jeg tror forbrenningen er så høy, og aktivitetsnivået i kombinasjon, gjør at han trenger mer næring.

Anonymkode: 32042...7c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fotball77 skrev:

Proteinpulver kanskje? Trener mann hver dag trenger man proteiner.

Ja, men han synes ikke sånne shakes er noe digg. Noen måte jeg kan implentere de på i en dessert?

Anonymkode: 32042...7c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker, men vet i hvert fall at man kan lage vafler og ha proteinpulver i røra.

Man kan også lage proteinrundstykker. Da har man cottage cheese i deigen. Det er veldig godt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmelagde energibarer med mye nøtter i er en fin og enkel måte å få i seg mye kalorier. 

Anonymkode: 0ffc4...5ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkle er ofte det beste. Bland peanøttsmør i mat/shaker. Bruk avocado. Bland smakløs weight gainer i mat. Osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, vi spiser sammen. 🙂 Han har et veldig aktivt sosialt liv, og er svært aktiv generelt, men er pensjonist nå. 
Han har alltid vært tynn, 1.87 og 55 kg en gang jeg spurte da jeg var i tenårene selv for herrens år siden- det er genetisk, min farmor var også sånn. Jeg har ikke arvet det, så jeg kan ingenting om vektoppgang. Han har levd godt med tynnheten uten problem, men jeg bekymrer meg nå som han begynner å bli eldre og at han har blitt enda tynnere. Han spiser godt, men jeg tror forbrenningen er så høy, og aktivitetsnivået i kombinasjon, gjør at han trenger mer næring.

Anonymkode: 32042...7c1

Hvis han er blitt ufrivillig tynnere, bør han gå til lege, og få en kontroll på helsetilstanden.

Men er han frisk og aktiv, og fornøyd med livet, slik jeg forstår deg, trenger ikke tynnhet å være et problem. Er selv tynn, alltid vært det. Kunne godt tenkt meg å veie noe mer, men etter flere forsøk med ulike tiltak, har jeg bestemt meg for å være fornøyd med meg selv slik  jeg er. 

Det eneste jeg faktisk er veldig bevisst på, er at jeg faktisk får i meg mat 4 - 5 ganger for dagen. Ofte er jeg ikke sulten, men jeg spiser uansett. Det må til, for ellers blir jeg jo bare tynnere. Og så velger jeg selvsagt ikke skummet melk, og andre lettprodukter.

Anonymkode: 928a8...3d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/14/2020 at 10:33 AM, AnonymBruker said:

Ja, men han synes ikke sånne shakes er noe digg. Noen måte jeg kan implentere de på i en dessert?

Anonymkode: 32042...7c1

Jeg liker å blande sjokolade proteinpulber med havregrøt, men det kan også brukes i bakst (brownies, muffins osv). Er heller ikke fan av proteinshakes så det er sånn jeg pleier å gjøre det. 

Ellers vektoppgang:

Nøtter, avocado, smoothies osv kan ha mye kalorier men fortsatt være ganske næringsrike

Anonymkode: ef18c...3f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her er det ikke bare snakk om å gå opp i vekt vel, men holde seg sunn og frisk? I så fall bør du roe ned havre, korn og sånt som jeg ser flere anbefaler her.

Jeg hørte nylig på en podcast med to leger (den ene er forsker) der de snakket blant annet om at å miste muskler er noe av det verste som kan skje for den langsiktige helsa til eldre (hopp til 1:05:36 for "Studies on aging and protein") (video her). Det er vanskeligere for dem å vedlikeholde muskler, og ofte går også matlysten ned så de spiser mindre, noe som slettes ikke gjør det bedre for dem.

For å aktivere signalene for muskelvedlikehold er det viktig å få minst ett stort måltid om dagen med mye animalsk protein. Det er mulig med planteprotein, men det finnes generelt lite av den aminosyren i planter i tillegg til at de har feil forhold av aminosyrene. Det beste er jo selvfølgelig å spise ett stort måltid med animalsk protein, men for de som ikke klarer det, så kan en shake med whey-protein og vann/melk også tas. Helst på morgenen. For dem som skal opp i vekt i tillegg, så vil jeg si å ta denne shaken etter frokost.

Jeg har akkurat kjøpt inn whey og shakere til foreldrene mine som er ca like gamle som faren din, og så har jeg kjøpt ferdige shaker til bestemor som falt og brakk hofta og har vært nesten immobil siden. 

Anonymkode: a02ed...cdc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han har begynt å trene bør han spise mer, ellers vil han gå ned i vekt. 

Er selv tynn og sliter med å legge på meg. Jeg prøver å drikke en del juice, og spise middag også til kveldsmaten.

Anonymkode: 595c4...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.1.2020 den 7.48, AnonymBruker skrev:

Hvis han er blitt ufrivillig tynnere, bør han gå til lege, og få en kontroll på helsetilstanden.

Men er han frisk og aktiv, og fornøyd med livet, slik jeg forstår deg, trenger ikke tynnhet å være et problem. Er selv tynn, alltid vært det. Kunne godt tenkt meg å veie noe mer, men etter flere forsøk med ulike tiltak, har jeg bestemt meg for å være fornøyd med meg selv slik  jeg er. 

Det eneste jeg faktisk er veldig bevisst på, er at jeg faktisk får i meg mat 4 - 5 ganger for dagen. Ofte er jeg ikke sulten, men jeg spiser uansett. Det må til, for ellers blir jeg jo bare tynnere. Og så velger jeg selvsagt ikke skummet melk, og andre lettprodukter.

Anonymkode: 928a8...3d4

Han er frisk og fornøyd, men det er greit å ha noe å gå på når man nærmer seg 70. Bein i kroppen knekker også lettere ved fall om man er så tynn.
Det synes han og, men har alltid hatt store vansker med å legge på seg. I tillegg trener han for å legge på seg muskler, men det gjør han bare tynnere..

Anonymkode: 32042...7c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...