Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får langtidsbesøk av en venn som ikke kan norsk. Han har mye problemer med magen; diare, smerter, kvalme osv., men vil ikke forsøke glutenfritt. Jeg har derfor lyst til å gi ham glutenfritt uten å si noe mens han er her, siden han skal være her en måneds tid. Kanskje litt småfrekt men jeg tror ikke han blir sur, i verste fall merker han at brødet smaker annerledes. Jeg har ingen diettrestriksjoner så jeg er ikke vant med å må ta hensyn til noe, så det første jeg tenker på er jo å kjøpe glutenfritt brød, knekkebrød og pasta, men det er kanskje gluten i div. feridige sauser, gryter og supper(type toro) også? Andre ting jeg må tenke på? Panert fisk kanskje, som fiskepinner?
Vi blir sikkert å spise ute osv., og da mister jeg jo litt kontrollen om jeg ikke skal si noe selvsagt, men dersom jeg eliminerer alt annet av gluten ellers, vil det være tilstrekkelig for at han kan merke en bedring?(forutsatt at det er gluten som er problemet).

Anonymkode: afbe5...24c

Skrevet

Nei, ikke gjør det.

Om han skal utredes for cøliaki i hjemlandet er det viktig at han har spist glutenfritt helt frem mot tester. Om han har cøliaki kan det hende det ikke blir oppdaget (fordi tarmene har begynt å leges), og han kan bli mye dårligere om han må begynne å spise det igjen etter glutenfri periode.

Skjønner at du vil han godt, men det kan gjøre vondt verre.

Og du - han merker garantert at brødet smaker annerledes ;)

Anonymkode: bbf82...07d

• Liker 5
Skrevet

Faktisk er det ikke gluten de fleste med magetrøbbel reagerer mest på. Det hjelper å kutte det ut siden gluten ikke er uproblematisk, men det er som regel FODMAP folk reagerer mer på. Jeg har IBS og tåler gluten. Jeg hadde faktisk en ferie i USA der vi levde på poptarts, beef jerky og sukkerfri brus en hel uke og magen min var bedre enn den var til vanlig! Det er FODMAP jeg reagerer på, ikke protein. Jeg tåler dårligere frukt for eksempel. Les om FODMAP, og fokuser heller på å holde det til lav-FODMAP enn å kutte ut gluten. Fiber reagerer jeg også veldig dårlig på, og jeg kan ikke spise fiber uten å få løs mage. Heldigvis er verken fiber eller FODMAP noe menneskekroppen trenger.

Anonymkode: 69061...604

• Liker 5
Skrevet

Skjønner at du ønsker å hjelpe, men om han skal utredes så er det viktig at man har et normalt kosthold først, det kan også være IBS, laktose etc 

Anonymkode: 6e0c0...0dc

• Liker 1
Skrevet

Spørsmålet blir hvorfor han ikke vil prøve glutenfritt. Redd for at det ikke er godt? Planer om senere utredning? Ikke interessert i usunne erstatningsvarer? For dyrt til å opprettholde?

Hva om du heller tilbyr at dere kan teste ut enkelte  glutenfrie matvarer og retter mens han er på besøk? 

Jeg lager kun glutenfri mat selv. Når jeg besøker familie har jeg med meg eget brød dit, og har flere ganger opplevd at de har tatt feil og ikke merket forskjell, det var likt nok deres egne hjemmebakte brød. Til å begynne med var det hjemmebakt brød basert på hjemmelagd melblanding. Jeg er nå gått over til Møllerens glutenfri solsikkebrød, og det er veldig likt det hverdagsbrødet jeg bakte før jeg kuttet gluten. En pose gir et lite brød men er billigere en ferdigbrødene (som ofte smaker for jævl..)

Anonymkode: 8e121...22b

• Liker 1
Skrevet

Tåpelig og frekk idè. Nå sier du ikke hvor han er fra, men norsk mel inneholder ikke mye gluten i utgangspunktet. Med mindre han har fått påvist cøliaki av lege (og ikke etter synsing fra deg) så er det ingen grunn til å holde seg unna normale matvarer.

Skrevet

Hæres ut som du spiser mye ferdig, som toro og fiskepinner, og ja det e rnok hvete i det meste av det. Det står alltid med tjukk skrift på pakken. Personlig lager jeg det meste fra bunnen. Istedetfor fiskepinner kan ma lage fiskesuppe fra bunnen eller bare fisk + grønnsaker + saus. Men det er kanskje litt sent å lære seg lage god mat nå fra bunnen, om han kommer på besøk ganske snart...

Anonymkode: 902d3...0ce

Skrevet

Litt tilleggsinformasjon; han er "utredet" i hjemlandet men eneste undersøkelsen han har vært gjennom er kolonoskopi, og de fant ingentinng og vil ikke gjøre flere undersøkelser. Så diagnosen er det er psykolgisk. Jeg og han reiste sammen i fjor sommer, og da måtte jeg kjøre ham på legevakta for almenntilstanden ble så dårlig etter å ha hatt diare og spydd 3 dager i strekk. Jeg visste han kunne bli dårlig, men ikke så dårlig. Dette var visstnok ganske vanlig for ham. Det er derfor jeg foreslår å prøve gluten og/eller laktosefritt, fordi det er noe man enkelt kan gjøre selv, han er ikke avhengig av lege for å gjennomføre det. Han ønsker ikke å gjøre det selv, delvis fordi det er mye styr, og delvis fordi glutenfritt smaker annerledes. Han har ikke vært i mitt land før, så håper egentlig at han bare tror at brødet smaker sånn her:P

21 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, ikke gjør det.

Om han skal utredes for cøliaki i hjemlandet er det viktig at han har spist glutenfritt helt frem mot tester. Om han har cøliaki kan det hende det ikke blir oppdaget (fordi tarmene har begynt å leges), og han kan bli mye dårligere om han må begynne å spise det igjen etter glutenfri periode.

Skjønner at du vil han godt, men det kan gjøre vondt verre.

Og du - han merker garantert at brødet smaker annerledes ;)

Anonymkode: bbf82...07d

19 hours ago, AnonymBruker said:

Faktisk er det ikke gluten de fleste med magetrøbbel reagerer mest på. Det hjelper å kutte det ut siden gluten ikke er uproblematisk, men det er som regel FODMAP folk reagerer mer på. Jeg har IBS og tåler gluten. Jeg hadde faktisk en ferie i USA der vi levde på poptarts, beef jerky og sukkerfri brus en hel uke og magen min var bedre enn den var til vanlig! Det er FODMAP jeg reagerer på, ikke protein. Jeg tåler dårligere frukt for eksempel. Les om FODMAP, og fokuser heller på å holde det til lav-FODMAP enn å kutte ut gluten. Fiber reagerer jeg også veldig dårlig på, og jeg kan ikke spise fiber uten å få løs mage. Heldigvis er verken fiber eller FODMAP noe menneskekroppen trenger.

Anonymkode: 69061...604

Jeg har også foreslått FODMAP, men igjen, for mye styr synes han. Han er veldig glad i mat, samtidig som han gjerne ikke kan spise om han ikke er hjemme for han må på toalettet og kan ikke vente med mindre han har en god dag.

9 hours ago, AnonymBruker said:

Hæres ut som du spiser mye ferdig, som toro og fiskepinner, og ja det e rnok hvete i det meste av det. Det står alltid med tjukk skrift på pakken. Personlig lager jeg det meste fra bunnen. Istedetfor fiskepinner kan ma lage fiskesuppe fra bunnen eller bare fisk + grønnsaker + saus. Men det er kanskje litt sent å lære seg lage god mat nå fra bunnen, om han kommer på besøk ganske snart...

Fantastisk imponerende at du når denne konklusjonen basert på et avsnitt:P Et avsnitt hvor jeg stiller spørsmål om det er vanlig at det er gluten i disse, nettopp fordi jeg jo bruker så vannvittig mye av disse... Men du vet sikkert best hvordan vilt fremmede på nettet lager mat 😄 All hail the almighty food overlord!

Skrevet
13 timer siden, The Kitten skrev:

Tåpelig og frekk idè. Nå sier du ikke hvor han er fra, men norsk mel inneholder ikke mye gluten i utgangspunktet. Med mindre han har fått påvist cøliaki av lege (og ikke etter synsing fra deg) så er det ingen grunn til å holde seg unna normale matvarer.

Hva mener du med at norsk mel ikke inneholder mye gluten i utgangspunktet?

Anonymkode: ec848...efb

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Fantastisk imponerende at du når denne konklusjonen basert på et avsnitt:P Et avsnitt hvor jeg stiller spørsmål om det er vanlig at det er gluten i disse, nettopp fordi jeg jo bruker så vannvittig mye av disse... Men du vet sikkert best hvordan vilt fremmede på nettet lager mat 😄 All hail the almighty food overlord!

Okeyy.... Litt av en reaksjon. Det blir selvsagt veldig dyrt om du skal bytte ut all ferdigmaten med glutenfri ferdigmat. Å begynne lage alt fra bunnen er nok litt sent mtp at det som regel krever litt øvelse å bli god på krydring osv når man lager alt fra bunnen av. Om du har mye penger er det jo bare kjøre på med glutenfritt og slippe lage maten selv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...