Gå til innhold

Løs mage - lavere næringsopptak?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tar man opp mindre næring fra maten om man har hurtig avføring? 

Jeg blir løsmaget av kaffi. Ikke problematisk, men magen blir løs og jeg går kanskje på do 4-5 ganger for dag ved normal kaffidrikking (= 4-5 kopper i løpet av en arbeidsdag).

Kan dette ha en slankende effekt, siden maten går raskere gjennom systemet? Ellers er det vel normalt å ha avføring ca 1-2 gang pr dag.

Anonymkode: 02d71...cf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer helt an på hva du spiser. Raske karbohydrater tas veldig fort opp i kroppen så der har nok ikke løs mage noe å si.

Anonymkode: 731dc...e95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har IBS og har løs avføring mesteparten av tiden med mindre jeg holder meg til carnivore-kostholdet mitt i minst 2 uker. Det ble mye mat jeg ikke tåler så godt i jula, og jeg tok meg en 3-dagers faste etter nyttår for å komme i gang igjen. Løs mage, og det har jeg fortsatt siden det ikke har gått 2 uker enda, Men det jeg skulle si var at jeg bæsjet til og med når jeg hadde fastet i nesten tre dager. Altså kun vann med litt salt i tre dager. Det ble mindre og mindre, men bæsjet fortsatt og det var fortsatt løst. Så selv om det føles som at det går fort gjennom systemet, så gjør det ikke alltid det.

Anonymkode: 27ea4...252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen tar opp næringen uansett, hvis du blir veldig løs i magen burde du roe ned om mulig. Ikke bra for tarmene med konstant løs mage i det lange løp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Camillapb skrev:

Kroppen tar opp næringen uansett, hvis du blir veldig løs i magen burde du roe ned om mulig. Ikke bra for tarmene med konstant løs mage i det lange løp :)

Vil det si at om en spiser noe sinnsykt energirikt på f.eks 15000 kcal, får løs mage så blir det tatt opp alt sammen uansett?

Anonymkode: 05289...423

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du peiser på med 15K kalorier i ett måltid vil ikke kroppen klare å ta opp alt uansett.

Med løs mage så kan det hende ikke ALT blir tatt opp, men det er såpass lite(nesten ingenting) forskjell at jeg ikke ville brukt dette som en løsning på vektnedgang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Camillapb skrev:

Hvis du peiser på med 15K kalorier i ett måltid vil ikke kroppen klare å ta opp alt uansett.

Med løs mage så kan det hende ikke ALT blir tatt opp, men det er såpass lite(nesten ingenting) forskjell at jeg ikke ville brukt dette som en løsning på vektnedgang :)

Hva er kroppens opptaksevne?

Anonymkode: 05289...423

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er kroppens opptaksevne?

Anonymkode: 05289...423

Det kan jeg dessverre ikke gi noe konkret svar på, meeen hvis du får i deg ekstreme mengder på en gang vil kroppen senke hastigheten på fordøyelsen for at den skal kunne fange opp næringen. Dvs man får i seg alle kaloriene bare "over lengre tid", men med ekstreme mengder vil noe gå ufordøyd ut. Hvor mye vet jeg som sagt desverre ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...