Gå til innhold

Frokost-tråden

Anbefalte innlegg

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Jeg er ikke noe frokostmenneske, men skal prøve å bli det siden frokosten er veldig viktig. Så hva har dere hatt til frokost ? Trenger inspirasjon 😊

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor er frokosten viktig?

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet
4 minutter siden, CabinCruiser skrev:

Hvorfor er frokosten viktig?

Har du ikke hørt at frokost er dagens viktigste måltid? 

Skrevet
Akkurat nå, Luna Llena skrev:

Har du ikke hørt at frokost er dagens viktigste måltid? 

Jo, jeg har hørt det. Jeg har også hørt at jorda kan være flat.

Det mange vinklinger på frasen "frokost er dagens viktigste måltid". For de aller fleste betyr det at man tror kroppen på et magisk vis forbrenner mer fett. Det stemmer ikke.

Men i den formen av at man spiser noe og på den måten får startet dagen og sine rutiner er det noe helt annet.

I et biorytmisk perspektiv er det aller beste for kroppens maskiner å spise siste måltid og neste måltid med ca 12-16 timers mellomrom.

Skrevet

En kopp kaffe.

Anonymkode: bdc37...be6

Skrevet

Jeg har aldri vært noe frokost menneske, men så begynte jeg i ny jobb der jeg ikke kan spise når jeg vil og gjerne ikke får lunsj før 7 timer etter at jeg står opp, så nå er jeg nødt å spise frokost. I hverdagen blir det som regel knekkebrød med ost og paprika + ett kokt egg, noen ganger havregryn med melk eller yoghurt med musli og bær. Starter jeg senere en dag og har god tid er det ofte omelett eller shakshuka på menyen.

Anonymkode: 33301...439

Skrevet

Havregrøt er hverdagsfrokosten. Med rosiner i, et dryss hasselnøtter, og enten en klatt syltetøy eller litt brunt sukker. 

Om jeg har bedre tid er jeg glad i egg i en eller annen form til frokost - bløtkokt, eggerøre eller omelett. Rista brød, smør, ost og gjerne en neve cherrytomater ved siden av.

Anonymkode: 054af...34a

Skrevet

Hardkokt egg i dag. Ristet brødskive, litt cottage cheese og paprika. Kaffe.

Skrevet

Ostebaguett med ost og skinke + kaffe 🙂

Skrevet

Havregrøt kokt på mandelmelk med rosiner og toppet med hjemmelaget peanøttsmør :)

Anonymkode: d6daa...c50

Skrevet
6 timer siden, Luna Llena skrev:

Jeg er ikke noe frokostmenneske, men skal prøve å bli det siden frokosten er veldig viktig. Så hva har dere hatt til frokost ? Trenger inspirasjon 😊

Hvorfor? :klo:

All forskning på området tyder på at så lenge mennesket får i seg nok og ikke for mye kalorier til å dekke dagsbehovet semi-daglig (å faste annenhver dag er helt uproblematisk) så er kostholdet bra.

Dette tullet om "faste måltider" og viktigheten av at kaloriinntaket kommer på en viss tid av døgnet er nettopp det - tull. 

Vi mennesker har vært aper mesteparten av vår eksistens. Vi har ved anledning stappet magen vår full av den mat som var tilgjengelig og så fortsatt med å slappe av og roe ned. Og så har vi ved neste høve stappet i oss mat igjen. Det er matinntaket vi er designet for. Verken mer eller mindre komplisert.

Dersom du personlig føler deg bedre etter frokost - spis frokost. Men ikke ta en avgjørelse ut fra urbane myter.

Anonymkode: c05a6...287

• Liker 2
Skrevet

Til hverdags nøyer jeg meg med cornflakes med enten yogurt eller en melkeskvett oppi. Søndager starter jeg som regel med bløtkokte egg og rundstykker med skinke. Yummy! :spise: 

Skrevet
8 timer siden, CabinCruiser skrev:

Jo, jeg har hørt det. Jeg har også hørt at jorda kan være flat.

Det mange vinklinger på frasen "frokost er dagens viktigste måltid". For de aller fleste betyr det at man tror kroppen på et magisk vis forbrenner mer fett. Det stemmer ikke.

Men i den formen av at man spiser noe og på den måten får startet dagen og sine rutiner er det noe helt annet.

I et biorytmisk perspektiv er det aller beste for kroppens maskiner å spise siste måltid og neste måltid med ca 12-16 timers mellomrom.

Joda. Har du ikke hørt at man skal spise frokost pga at det "starter forbrenningen"? 

Lurt.

Anonymkode: 9a1d3...dc3

Skrevet

Det kommer litt an på, men det går mest i varme scones, og bruker som regel ost eller spekeskinke på. Spiser iblant oppskåret frukt med youghert over. Egg og bacon iblant, og faktisk middagsrester iblant. 

Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker said:

Joda. Har du ikke hørt at man skal spise frokost pga at det "starter forbrenningen"? 

Lurt.

Og dessverre bare en myte ;)

• Liker 2
Skrevet

Forskjellige typer grøt

Nybakt brød med kokt egg

Rundstykker 

Fersk frukt med yoghurt 

Det er noe av det vi kan spise i løpet av en uke. Vi sitter alltid ned og spiser sammen.

Anonymkode: 4776c...4b5

Skrevet

Dagvakt: ristet brødskive med stort sett gulost og spisspaprika, tomat og agurk. Noen ganger fetaost i steden for gulost.

Kveldsvakt: omelett med oliven, chiliflak, bladpersille og ost.

Alltid kaffe og vann til.

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lurt.

Har forbrenningen stoppet?

Jeg spiser gjerne egg til frokost.

Skrevet

Synes frokost er det beste måltidet. Hverdagsfrokost består av havregryn, litt annen frokostblanding for crunch, en scoop proteinpulver (extreme milk chocolate), knuste frosne bringebær og melk. Nydelig! 

Skrevet

Tråden er ryddet for diskusjon av lavt matinntak.

Kragebein, adm

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...