Gå til innhold

Kalde sykehusansatte

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg opplever at de "belittler" deg fordi du er syk og spesielt hvis du våger å gi uttrykk for smertene dine. "Du er dum du, som har smerter", er det jeg føler at de sier til meg bak ordene sine og uttrykksløse ansikt.

Det er ikke bare meg, men samtlige av de jeg har delt rom med har snakket om det samme. 

Det er ingen som spør oss hvordan vi har det, og hvis noen gråter eller får sammenbrudd, går de bare videre som om ingenting er skjedd. Det nevnes ikke og du får følelsen av at du bare er en dum byrde.

Det er som om de går på autopilot?

Hvordan holder man ut et lengre sykehusopphold psykisk når omgivelsene er slik som de er?

Anonymkode: f0735...c49

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest theTitanic
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg opplever at de "belittler" deg fordi du er syk og spesielt hvis du våger å gi uttrykk for smertene dine. "Du er dum du, som har smerter", er det jeg føler at de sier til meg bak ordene sine og uttrykksløse ansikt.

Det er ikke bare meg, men samtlige av de jeg har delt rom med har snakket om det samme. 

Det er ingen som spør oss hvordan vi har det, og hvis noen gråter eller får sammenbrudd, går de bare videre som om ingenting er skjedd. Det nevnes ikke og du får følelsen av at du bare er en dum byrde.

Det er som om de går på autopilot?

Hvordan holder man ut et lengre sykehusopphold psykisk når omgivelsene er slik som de er?

På grunn av effektivisering så er det desverre for mange ansatte som er for travle til å engasjere seg. Synd men sant. 

Skrevet
11 minutter siden, theTitanic skrev:

På grunn av effektivisering så er det desverre for mange ansatte som er for travle til å engasjere seg. Synd men sant. 

Jeg var ved god psykisk helse da jeg kom her og er optimistisk av natur, omgivelsene mine/menneskene rundt meg/ansatte har brutt meg ned psykisk bit for bit.

Ts

Skrevet

En god del av den følelsen stammer nok fra deg selv siden du nødvendigvis føler deg liten og sårbar på grunn av den situasjonen du har havnet i som syk på et sykehus. Det er en helt normal reaksjon. MEN det er et faktum at det skal spares penger overalt og at det ikke er avsatt tid til annet enn å sørge for at du får dekket dine helt grunnleggende behov for hjelp til dine spesifikke helseproblemer, mat (Eller det som skal forestille mat...) og en seng. Behov for omsorg og trøst kan du evt. få dekket, men da på en annen avdeling. Etter minst et halvt års ventetid. 

Jeg vet ikke om det var så mye bedre før, men omsorg og pleie basert på bedriftsøkonomiske prinsipper er i hvert fall ikke veien å gå. Det er noe som heter "å spare seg til fant" og det tror jeg man gjør på mange områder i Norge! 

Uansett er det lege som har ansvaret, så hvis du forbereder deg litt før vedkommende (plutselig) dukker opp så kan du fremføre dine betraktninger. F.eks. om at du har smerter. Det er også helt greit å nevne at du for eksempel ikke får sove fordi vedkommende i sengen ved siden av gråter av smerte om natten. Legene er de eneste som kan forordne smertelindring og evt. andre tiltak som går på medisinering. 

Selv om du ikke har spesielle problemer kan du også be om å få snakke med en sosionom. Alle(?) sykehus har slike og de har gjerne bedre tid og er bedre skolert i å snakke med mennesker i krise enn syke- og hjelpepleiere som løper fra pasient til pasient.

Jeg forstår i hvert fall godt hva du mener og håper opplevelsen blir kortvarig. Selv om det ikke burde være slik så bør du, så langt det er mulig, ta grep om din egen situasjon. Det er dessverre det eneste som fungerer!

Klem fra Leo ❤️

• Liker 7
Skrevet

Har stortsett bare opplevd snille og gode folk som har jobbet på sykehus. Men så klart opplevd at  noen tydeligvis hadde en dårlig dag, eller hater jobben sin. Men jevnt over mye snille og varme folk. 

Anonymkode: 3989b...904

• Liker 2
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har stortsett bare opplevd snille og gode folk som har jobbet på sykehus. Men så klart opplevd at  noen tydeligvis hadde en dårlig dag, eller hater jobben sin. Men jevnt over mye snille og varme folk. 

Anonymkode: 3989b...904

Absolutt! De englene som rusler (Eh… løper?) rundt på norske sykehus om natten hadde fortjent langt høyere lønn en de har! 

Skrevet
13 timer siden, Leo skrev:

Absolutt! De englene som rusler (Eh… løper?) rundt på norske sykehus om natten hadde fortjent langt høyere lønn en de har! 

Aldri sett noen løpe på sykehuset, og jeg har vært der mye. Ikke ser de spesielt atletiske ut heller de fleste.

Anonymkode: 39fa8...d3d

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var ved god psykisk helse da jeg kom her og er optimistisk av natur, omgivelsene mine/menneskene rundt meg/ansatte har brutt meg ned psykisk bit for bit.

Ts

Forhåpentligvis skal du ikke være der lenge? Vet det er jævlig å være der. 

Skrevet

Ørepropper, headset, ipad, eller laptop, de fleste sykehus har Internet Wifi. Se film, se serier på NRK, Netflix etc. Alt for å distrahere deg selv fra omgivelsene gjør det lettere.

Skrevet

For å overleve en travel hverdag med mange pasienter så er sykepleier nødt til å jobbe på "autopilot". Jeg vet med meg selv at jeg hadde ikke klart å overleve i jobben min dersom jeg måtte jobbe som "terapeut" i tillegg til alt det andre hver eneste gang jeg jobber. De fleste folk har ikke mental kapasitet til å takle å være så følsome og "snille" hvert bidige dag. Jeg er i jobben min svært omsorgsfull, men hvis jeg foreksempel har jobbet en hel helg der jeg har måttet bruke timer av arbeidsdagen på å trøste en pasient, så tar det faktisk på etterhvert. Kan hende da at jeg ikke har mental kapasitet til å trøste en annen pasient mandagen etter. Ja, da virker man litt kald. Jeg tenker aldri at pasientene mine er dumme eller slitsome. Gjør det jeg skal gjøre, er profesjonell og vennlig. Tenker heller at det er underbemanning slik at vi ikke alltid kan dekke disse behovene. 

Anonymkode: 3c54b...420

• Liker 4
Skrevet

Du er voksen? Selvsagt skal du har adekvat smertelindring, men puss med deg, det har jeg ikke tid til. Ring pårørende, så kan de holde deg i hånden. 

Anonymkode: cfe94...9e5

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Aldri sett noen løpe på sykehuset, og jeg har vært der mye. Ikke ser de spesielt atletiske ut heller de fleste.

Da har du tydeligvis ikke observert en stansalarm. Utenom det skal ikke helsepersonell løpe rundt, men gå, selv om det er så hektisk at de helst kunne tenkt seg å løpe for å rekke over alt. Synes de fleste ser atletisk ut jeg da, kanskje du ikke ser det så godt med den vide uniformen. 

Anonymkode: 5d652...d64

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...