Gå til innhold

Nå er jeg litt sent ute sikker, men skal virkelig biler etter 2025 være ekslusivt el biler?

kikkana

Anbefalte innlegg

7 timer siden, Druid skrev:

Om ALLE nordmenn, smitt og smule,  flyttet til Oslo, hadde ikke den resulterende byen vært mer overbefolket enn London. Det er ikke praktisk mulig for Norge å fungere slik, men vi er og blir ett håpløst land befolkningsmessig. Vi burde minst hatt 3 ganger så høy befolkningstetthet for at samfunnet vårt skulle ha fungert på en bedre måte. 

Vi er ikke kommet veldig langt i el-bil utviklingen idag, og hvis tempoet fortsetter som nå de neste 5 årene, vil det ikke finnes en eneste grunn til fosilbil. Det er utfordringer som gjenstår, men de er relativt ubetydelige. (Det er allerede teknologi på plass for at en elbil kan hjelpe en annen med strøm.)

Både ladenettverket, og batteriteknologien er under utvikling. Jeg vil bli overasket om vi ikke ser ladehastigheter på nivå med bensin fylling innen ett par år.

Må også huske på at denne utviklingen koster masse penger. Lurer på hvor pengene til utvikling og spesielt da til utbygging av strømnettet kommer fra? Hvis målet er at alle skal kjøre el-bil så må dette bygges ut i stor grad. Vil dette da bety enda høyere strømpriser enn det allerede er etterhvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med den ene bilen min kan jeg trekke 3500kg på henger, den veier kun 1800kg, og jeg kan kjøre 90 mil før jeg må fylle diesel. Den dagen jeg kan gjøre det samme med en elbil så kan jeg vurdere en, men ikke før det. 

Anonymkode: 9c369...7f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tutte skrev:

Må også huske på at denne utviklingen koster masse penger. Lurer på hvor pengene til utvikling og spesielt da til utbygging av strømnettet kommer fra? Hvis målet er at alle skal kjøre el-bil så må dette bygges ut i stor grad. Vil dette da bety enda høyere strømpriser enn det allerede er etterhvert?

Ja, strømnettet må bygges ut for at alle skal få ladet elbilen, uansett når på døgnet det skjer. Vi er ikke der enda, men det kommer. Og prisen for strømmen blir deretter, utbygging er ikke gratis. De som kjører elbil pr i dag, lever i sin egen boble med å lade hjemme for en billig penge. Men å lade på en ladestasjon er svindyrt. Er vel en årsak til at elbilsalget har gått ned her på berget.....

Anonymkode: a61c2...f20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.1.2020 den 8.16, AnonymBruker skrev:

Det er sant, men det er mer miljøvennlig enn disel- og bensinbil etter du har brukt den en liten stund. Det mest miljøvennlige er å gå.

Anonymkode: a32c8...a7e

Håper ikke du mener gå med sko? Tenker du ikke på barna som jobber i gummifabrikkene og barna som syr sko? Nei det er best å brenne fossiler for å komme seg rundt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2020 den 1.08, Tutte skrev:

Ok, så alle sykehus og sykehjem skulle også plasseres i Oslo-området da tenker du? Eller skulle man kuttet kraftig ned på sykehus og sykehjem kanskje så det ble enda lenger køer og mange flere ikke fikk plass på sykehjem?

Uansett en tullete og unødvendig diskusjon da, da dette ikke er realistisk i det hele tatt.

Hadde selvfølgelig utvidet og opprettet nok sykehus til å dekke Oslo-området. Dette hadde vært betydelig lettere enn å dekke hele landet slik vi gjør i dag. 

Anonymkode: 6362e...c31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.1.2020 den 0.07, Tutte skrev:

. Verre med stikkontakt i skogen😊

Null stress! Da er det bare å få noen til å komme med et strømaggregat..

Eller ha et strømaggregat i bilen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, Jeffe skrev:

Håper ikke du mener gå med sko? Tenker du ikke på barna som jobber i gummifabrikkene og barna som syr sko? Nei det er best å brenne fossiler for å komme seg rundt.

Fossilene er da i det minste døde av naturlige årsaker, før vi bruker dem.. Det er verre med barnearbeiderene. 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Oppgitt78 skrev:

Fossilene er da i det minste døde av naturlige årsaker, før vi bruker dem.. Det er verre med barnearbeiderene. 😉

Ja! Endelig noen fornuftige argumenter her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.1.2020 den 18.16, AnonymBruker skrev:

Det største ankepunktet er at det er umulig å elbil med hengerfeste, som virkelig kan trekke en henger, til en fornuftig pris. Så langt droppes det hos alle produsenter i en fornuftig prisklasse!

Anonymkode: a61c2...f20

? Naboen har da Tesla med hengerfeste. Ser på internett at max hengervekt på elbil er nettopp Tesla, med 2250 kg, som jo er mer enn man kjøre med vanlig klasse B uansett. 

Det jeg lurer på er hva man har tenkt med yrkestransporten. Da jeg jobba som budsjåfør dro jeg lett 300 km på en dag, og elbilene var på langt nær gode nok hverken på vekt eller rekkevidde. Dette har nok blitt bedre på varebiler, men jeg har vondt for å se for meg at el kan erstatte diesel på de virkelig tunge kjøretøyene. Noen som har oppdatert informasjon på dette?

Anonymkode: 5e843...0b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.1.2020 den 18.31, Tutte skrev:

Ja, det vil det. Når etterspørselen etter strøm går opp, går prisene opp. For å motvirke dette, må man øke strømproduksjonen. For eksempel med vindmøller i store vindparker. Hvis man ikke vil bygge ned norsk natur med vindmøller,kan man importere strøm f.eks. fra Tyskland, der de har mye kullkraftverk. Så at el-biler ikke forurenser, er en sannhet med modifikasjoner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Hedda-78 skrev:

Ja, det vil det. Når etterspørselen etter strøm går opp, går prisene opp. For å motvirke dette, må man øke strømproduksjonen. For eksempel med vindmøller i store vindparker. Hvis man ikke vil bygge ned norsk natur med vindmøller,kan man importere strøm f.eks. fra Tyskland, der de har mye kullkraftverk. Så at el-biler ikke forurenser, er en sannhet med modifikasjoner.

Nettopp. En tysk studie har forsket på at elbiler slipper ut mer CO2 enn dieselbiler, da også mye pga strøm fra kullkraftverk.

I Norge sies det at elbiler kommer så godt ut pga fornybar energi. Men skal det satses på det hvis alle skal kjøre elbil, så må vi si farvel til mye norsk natur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Oppgitt78 skrev:

Null stress! Da er det bare å få noen til å komme med et strømaggregat..

Eller ha et strømaggregat i bilen..

Jada, vi på landet kan kjøre rundt med slike hengere med strømaggregat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Tutte skrev:

Jada, vi på landet kan kjøre rundt med slike hengere med strømaggregat.

Du får da mye mindre aggregater enn de tilhengermonterte, da.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Oppgitt78 skrev:

Du får da mye mindre aggregater enn de tilhengermonterte, da.. 

Ja, vet det. Men praktisk for oss som bor på landet med de som kan lade mens man kjører da. Så ser det skikkelig stilig ut. Not😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innen 2025 trenger jeg ny bil. Mine krav er:

1. Jeg må få plass til hundeburet. Det har målene l*b*h: 85cm*99cm*70cm.

2. Jeg må ha firehjulstrekk på grunn av hytteveien. 

3. Jeg må ha 5 seter, + litt bagasjeplass i tillegg til hundeburet. 

4. Jeg må ha rekkevidde på minst 35 mil. Helst over 40.

5. Jeg må kunne dra en henger på minst 2500 kg, drar ofte på maskiner o.l.

El-bil? I think not. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.1.2020 den 22.41, Tutte skrev:

Ja, vet det. Men praktisk for oss som bor på landet med de som kan lade mens man kjører da. Så ser det skikkelig stilig ut. Not😅

Ja, glem det. Ingen elbiler er laget for å lade fra ekstern lader under drift. Det hadde du visst om du hadde hatt peiling.

På 23.1.2020 den 23.37, AnonymBruker skrev:

Innen 2025 trenger jeg ny bil. Mine krav er:

1. Jeg må få plass til hundeburet. Det har målene l*b*h: 85cm*99cm*70cm.

2. Jeg må ha firehjulstrekk på grunn av hytteveien. 

3. Jeg må ha 5 seter, + litt bagasjeplass i tillegg til hundeburet. 

4. Jeg må ha rekkevidde på minst 35 mil. Helst over 40.

5. Jeg må kunne dra en henger på minst 2500 kg, drar ofte på maskiner o.l.

El-bil? I think not. 

Tesla Cybertruck

Rivian

Bolinger B1

Anonymkode: 245d8...fc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, glem det. Ingen elbiler er laget for å lade fra ekstern lader under drift. Det hadde du visst om du hadde hatt peiling.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.tu.no/artikler/denne-elbilen-har-kjort-fra-paris-til-drammen/376403&ved=2ahUKEwjRis-K8p7nAhUF2aYKHcrTBroQtwIwAXoECAcQAQ&usg=AOvVaw2SFxEm9nCTS5-DZIQE-EEF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.1.2020 den 11.30, theTitanic skrev:

De slutter nok å selge biler som går på fossilt brennstoff, men de vil nok være på bruktmarkedet. 

Tipper prisene på ordentlige biler i bruktmarkedet tar seg opp :-)

a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tesla Cybertruck

Rivian

Bolinger B1

Tesla, med alle de feilene de har, utgår. Her hjemme har alle taxiene som før var tesla  bitt skiftet ut, på grunn av dårlig kvalitet og lang ventetid på deler. 

De andre merkene har jeg aldri hørt om, så jeg antar at ventetid på deler er tilsvarende hos dem. Kjøper bare bil av ett anerkjent merke, som har tilsvarende kvalitet og delelager på plass. 

Jeg gjentar, - en elbil som passer for meg og mine krav finnes ikke, og vil mest trolig aldri komme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.1.2020 den 22.09, prt90 skrev:

Nja.. de påstod jo at de hadde laget «rene dieselbiler» for et par år siden siden. Det viste seg å være bare juks, tyske diesel-direktørene sitter fortatt i fengsel og flere hundre tusen ubrukte dieselbiler står og ruster ute i  ørkenen.

image.jpeg

Stakkars biler! 😢 Jeg får så vondt av dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...